حداقل 11 نفر در حادثه تصادف اتوبوس و نفتکش در کردستان طعمه حریق شده و جان باختند

آتش به جان مردم در جاده‌های مرگ
پویان خوشحال
حادثه اینبار نیمه شب به سراغمان آمد. ساعت 10 دقیقه بامداد شب چهارشنبه 11 نفر از هموطنانمان در حمام قیر و آتش جان خود را از دست دادند و خبرها حاکی از این است که برشمار قربانیان افزوده خواهد شد. این حادثه در شهرستان سنندج و در اثر برخورد یک دستگاه مسافربر و یک دستگاه نفت‌کش و یک وانت به وقوع پیوست، در پی این حادثه سه روز در استان کردستان عزای عمومی اعلام شد. مردم منطقه دلیل تصادف‌های اینچنینی در بلوار دکتر حسینی سنندج را نه اشتباهات رانندگی و نه خود خودروها می‌دانند، بلکه مسیرهای تردد در این منطقه را از جمله دلایل اصلی وقوع چنین حوادثی عنوان می‌کنند.
درگیری مردم و نیروی انتظامی احساسی بود!


در حالی این حادثه به وقوع پیوست که پس از وقوع، درگیری میان نیروی انتظامی و مردم حاضر در صحنه تصادف ایجاد شده بود. با گذشت 12 ساعت از حادثه، ظهر دیروز رضا میرزایی، مدیرکل امنیتی کردستان درباره حاشیه‌های تصادف در سنندج به «ایسنا» گفته بود: «حواشی این حادثه در لحظه‌های اولیه کنترل شد و تمام شده است.»
او در این باره گفت: در پی حادثه تلخ چهارشنبه شب عده‌ای از مردم در دقایق اولیه این حادثه با دیدن صحنه آتش سوزی و پیکر جانباختگان احساساتی شده و با عوامل نیروی انتظامی حاضر در محل حادثه درگیر شدند. عده‌ای معدود از حاضرین در محل حادثه به سمت نیروهای انتظامی سنگ پرانی کردند و یک دستگاه سمند را نیز به آتش کشیدند.
بلوار به حالت عادی بازگشت
این حادثه در بلوار دکتر حسینی سنندج رخ داد. به گفته شاهدین هنگام خروج اتوبوس از ترمینال مسافربری سنندج، به یک دستگاه نفت‌کش و وانت برخورد و منجر به وقوع این حادثه دردناک شد. به گفته شاهدان عینی، فاجعه بسیار عمیق بوده و چندین خودروی سواری نیز دچار حادثه شده‌اند. در همان ساعات ابتدایی حدود 15 دستگاه آمبولانس و اتوبوس آمبولانس به محل اعزام شدند. با گذشت چند ساعت از صبح روز چهارشنبه مدیر شهرداری منطقه دو سنندج عنوان کرده بود: «در پی تصادف چهارشنبه شب بین یک دستگاه اتوبوس مسافربری و یک دستگاه تانکر حامل مواد سوختی کمربندی دکتر حسینی مسدود شد که با تلاش نیروهای خدمات شهری این کمربندی بازگشایی شد و تردد در آن در جریان است. » عرفان فتحی اظهار کرد: « در مسیر ترمینال سنندج یک دستگاه اتوبوس مسافربری با یک دستگاه تانکر حامل مواد سوختی برخورد می کند. بر اثر شدت این تصادف و با توجه به اینکه بار تانکر مواد سوختی بود هر دو دستگاه دچار آتش سوزی شد و متاسفانه جمعی از همشهریان در این حادثه دردناک جان خود را ازدست دادند.»
فتحی اعلام کرد: «پس از حادثه با چند دستگاه جرثقیل، اتوبوس و تانکر که در مسیر واژگون شده بودند و مسیر را مسدود کرده بود حمل شدند. با توجه به اینکه مقادیر زیادی از مواد نفتی در مسیر جاری شده بود نسبت به حمل خاک و خاکریزی مسیر کمربندی دکتر حسینی اقدام شد. همچنین با یک دستگاه گریدر، خاک و مواد نفتی در مسیر جمع آوری شد و در حال حاضر تردد در مسیر کمربندی دکتر حسینی در جریان است.»
اعلام سه روز عزای عمومی در کردستان
در پی حادثه دلخراش برخورد اتوبوس مسافربری در ترمینال سنندج با تانکر حامل مواد سوختی بهمن مرادنیا، استاندار کردستان ضمن حضور در محل و تاکید بر آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی استان، سه روز عزای عمومی در کردستان اعلام کرد.
پیام تسلیت وزیر کشور در پی حادثه دلخراش و سوزناک شهرستان سنندج
وزیر کشور در پیامی با ابراز همدردی و تسلیت به خانواده های جانباختگان حادثه تلخ و تاسف بار تصادف تانکر نفتکش با اتوبوس مسافربری در شهرستان سنندج خطاب به استاندار کردستان گفت: «استاندار کردستان تمامی اقدامات لازم برای رسیدگی به خانواده های مصیبت دیده و درمان سریع آسیب دیدگان را بعمل آورد.» عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در پیامی با ابراز همدردی و تسلیت به خانواده‌های جانباختگان حادثه تلخ و تاسف بار تصادف تانکر نفتکش با اتوبوس مسافربری در شهرستان سنندج خطاب به استاندار کردستان تاکید کرد: «از استاندار محترم می خواهم بلادرنگ و با فوریت ضمن رسیدگی جدی به موضوع، همه اقدامات لازم برای تسکین آلام و رسیدگی به وضعیت خانواده‌های محترم آسیب‌دیده و پیگیری سریع درمان آسیب دیدگان را به عمل آورده و نتیجه را به طور مستمر به اینجانب گزارش نمایند.» گفتنی است علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی این حادثه تلخ را تسلیت گفت.
تحویل 11 کیسه حاوی بقایای اجساد حادثه ترمینال سنندج به پزشکی قانونی
سخنگوی اورژانس کشور از تحویل بقایای اجساد حادثه تصادف اتوبوس مسافربری و کامیون حمل سوخت در سنندج در قالب ۱۱ کیسه خبر داد. مجتبی خالدی درباره آخرین آمار کشته‌شدگان حادثه چهارشنبه ترمینال سنندج، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «علاوه بر 11 قربانی حادثه که هویت‌شان مشخص شده بود، تاکنون 11 کیسه حاوی بقایای اجساد جمع آوری شده از محل حادثه برای تشخیص هویت به پزشکی قانونی تحویل شده است». وی مجدد تاکید کرد که تاکنون فقط هویت ۱۱ کشته برای ما محرز است؛ چون اجساد سوخته‌اند و تعداد آنها هنوز معلوم نیست. خالدی افزود: «پزشکی قانونی باید نظر نهایی را در این زمینه اعلام کند.»
بروز حادثه سنندج به دلیل اشتراک مسیرهای ترددی است
نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ممنوعیت تردد در خصوص کامیون های حامل سوخت عراقی اعمال شده اما این محدودیت برای تانکرهای حمل سوخت داخلی وجود ندارد؛ خواستار اتخاذ تمهیدات و تدابیر لازم برای جلوگیری از این نوع حوادث شد. سیداحسن علوی ضمن تسلیت حادثه دلخراش برخورد تانکر حمل سوخت با اتوبوس مسافربری که بامداد چهارشنبه گفت: «پلاک تانکر حمل سوخت متعلق به استان کرمانشاه بوده است و عراقی نیست. متاسفانه پس از بروز حادثه مسافران در اتوبوس محصور شده و امکان فرار از آتش برای آنان وجود نداشته است.» نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این حادثه در بلوار داخل شهر رخ داده است، گفت: «سوخت تانکر حمل سوخت «مازوت» بوده است.»
وی در پاسخ به این سوال که آیا تردد کامیون‌های حمل سوخت در برخی ساعات شبانه روز ممنوع است یا نه؟، گفت: «این ممنوعیت در خصوص کامیون‌های حامل سوخت عراقی است و برای تانکرهای حمل سوخت داخلی وجود ندارد.»
علوی با ابراز تاسف از اینکه متاسفانه بروز حوادثی از این دست به دلیل اشتراک مسیرهای ترددی است، خاطرنشان کرد: «این اتفاق ضایعه‌ای تلخ و دردناک است که نباید از آن ساده گذشت.»
وی با تاکید بر لزوم بکارگیری تمهیدات و تدابیر لازم برای جلوگیری از تکرار این نوع حوادث، یادآور شد: «با افزایش گشت‌های شبانه و بررسی علل این حوادث، می توان از تکرار حوادث مشابه جلوگیری کرد.»