«ابتکار» گلایه شهروندان درباره برابری قیمت میوه در میادین میوه‌وتره‌بار با فروشگاه‌های خصوصی را بررسی می‌کند

گرانی میوه در میادین تره‌بار؛ آری یا نه؟
سمیرا ابراهیمی
در هفته‌های اخیر، گزارش‌ها و گلایه‌هایی از سوی شهروندان به گوش می‌رسید که حاکی از گران شدن میوه و سبزیجات در واحدهای میوه و تره‌بار بود. برخی نیز می‌گفتند که قیمت محصول در این مراکز فروش، به قیمت مراکز خصوصی و میوه‌فروشی‌های معمولی در سطح شهر رسیده است.
این نارضایتی در تیرماه سال گذشته نیز خبر ساز شده بود. به طوری که سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات مردمی سازمان در سراسر کشور اعلام کرده بود که به تعداد ۱۴ هزار و ۷۳۵ مورد شکایت های مردمی در خصوص میوه ‌و ‌تره‌بار از طریق سازمان های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور دریافت و رسیدگی کرده‌است. در آن مقطع زمانی، مجموعا ۳۰۱ هزار و ۸۹۰ مورد بازرسی از سطح انبارها، سردخانه های محل نگهداری میوه، میادین اصلی و بازارهای میوه و تره بار شهرداری و واحدهای صنفی مرتبط صورت گرفت که در این بخش۲۲۶۲ مورد بازرسی از انبارها و سردخانه ها، ۹۹ هزار و ۳۷۹ مورد نظارت بر عملکرد بارفروشان میدان مرکزی، ۲۵ هزار و ۵۸۵ مورد بازرسی از غرفه های توزیع در سطح میادین میوه و تره بار شهرداری و ۱۷۴ هزار و ۵۴۶ مورد بازرسی در بخش عاملین صنفی خرده فروش سطح شهر صورت گرفت. همچنین اقدامات تعزیری در این خصوص ایجاد شد که در نهایت منجر به تشکیل ۱۹ هزار و ۷۸۵ مورد پرونده تخلفاتی به ارزش بیش از ۳.۲ میلیار تومان شد. این پرونده ها شامل تشکیل ۱۴ پرونده تخلف در بخش انبار و سردخانه ها به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیون تومان، ۲۹۵۰ مورد پرونده در زمینه تخلفات بارفروشان میدان مرکزی به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون تومان، ۹۳۲ مورد پرونده تخلف به ارزش کل بیش از ۳۰۰ میلیون تومان در سطح میادین میوه و تره بار شهرداری و تعداد ۱۵ هزار و ۸۸۹ فقره پرونده تخلف به ارزش بیش از ۲.۳ میلیارد تومان در بخش عاملان صنفی خرده‌فروش سطح شهر بود.


گفتنی است لایحه قانونی راجع به نحوه واگذاری اماکن و میادین و غرفه ها به منظور ایجاد تسهیل در تهیه و توزیع میوه و تره بار فراورده های کشاورزی ) در مرکز پژوهشهای مجلس قابل دیدن است.
در سال 1374 و در دولت دوم هاشمی به دلیل افزایش تورم و کاهش توان خرید مردم این لایحه احیا گردید و آیین نامه اجرایی آن به تصویب هیئت وزیران به ریاست حسن حبیبی رسید.
از آن پس تعداد میادین میوه شهرداری که تا آن موقع فقط هفت مورد بود طی سه سال به نزدیک صد میدان افزایش یافت.
با تکیه بر این سابقه که در فاصله کمتر از 1 سال رخ داده بود، بررسی شکایات مردمی را از شورای شهر و مقام صنفی پاسخگو در این حوزه انجام دادیم.
مصوبه افزایش اجاره‌بها در میادین میوه و تره‌بار نداریم
مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌‌وگو با «ابتکار» در خصوص این موضوع گفت: قیمت عرضه میوه و محصولات کشاورزی در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تفاوت زیادی از لحاظ قیمتی با سایر فروشندگان این محصولات در بازار دارد که در واقع در میادین میوه و تره بار، به لحاظ کیفیت برابر، قیمت ارزان تر است. البته باید توجه داشت که سازمان شهرداری تهران از این محل ها استفاده درآمدزایی ندارد، بلکه واحدهی فروش را با کمترین قیمت ها اجاره می دهد و هزینه حاصل از اجاره صرف نگهداشت سازمان میوه و تره بار می‌شود.
او افزود: هم اکنون تمام تلاش شهرداری بر این است که با کنترل مناسب، قیمت‌هایی که ارائه می‌شود، چه به صورت موردی و چه به صورت انبوه و عمده فروشی، مناسب باشد.
فراهانی همچنین خاطرنشان کرد: تا کنون مصوبه‌ای مبنی بر افزایش اجاره بهای واحدها نداشتیم. در خصوص این که گفته می‌شود در برخی از میادین میوه و تره‌بار، اجناس گران فروخته می‌شود و حتی به قیمت بازار رسیده ‌است، به دلیل آن که بخش خصوصی عرضه و فروش را انجام می‌دهد، شهرداری دخالت ندارد بلکه نظارت می‌کند. با این حال اگر گزارشی از گران فروشی در این میادین داشته ‌باشیم، حتما پیگیری و برخورد از سوی شورای شهر انجام خواهد شد.
قیمت میوه به طور کلی افزایش داشته نه فقط
در میادین تره‌بار
سید رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران نیز در گفت‌و‌گو با «ابتکار» گفت: ساز و کار شکل گیری اولیه میادین میوه و تره بار توسط شهرداری، به این منظور بوده‌ است که قیمت‌های عرضه در این مکان‌ها، پایین تر از عرضه‌های سایر بخش‌های فروش باشد تا مردم بتوانند بدون مشکل اقتصادی، بخش معیشتی مربوط به میوه و تره بار خود را تامین کنند. در تمام این سال‌ها، قیمت‌های عرضه در این میادین، پایین‌تر از قیمت بازار بوده، اکنون نیز این روال به قوت خود باقی است. همچنین مدیریت جدیدی که در سال‌های اخیر در این بخش فعال شده، این امکان را برای خریداران به وجود آورده است که خودشان بتوانند جداسازی محصول را انجام دهند و دیگر تحمیل محصول انجام نمی شود. نورانی در ادامه گفت: اما این موضوع که مطرح می‌شود هم اکنون در میادین میوه و تره بار، گرانفروشی به چشم می‌خورد، در واقع مربوط به این بخش از عرضه نیست. بلکه به دلیل سرمازدگی بسیاری از باغات در زمستان سال گذشته، محصولات کم شده و این معضل باعث افزایش قیمت در عمده فروشی ها بین 30 تا 100 درصد و در برخی از محصولات حتی بیشتر از 100 درصد شده‌است. مانند گیلاس و خربزه که افزایش بیش از 2 برابری نسبت به سال گذشته داشتند. با این حال هنوز میادین میوه و تره بار، اجناس خود را ارزان‌تر از سایر فروشگاه‌های میوه‌فروشی ارائه می‌کنند.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در ادامه گفت: در شرایط فعلی نیز ناظران شهرداری می‌توانند با نظارت در بازار عمده فروشی و مدیریت تنظیم بار از لحاظ زمانی که بار ارزان به بازار برسد، می‌توانند از عرضه گران‌قیمت در بازار جلوگیری کنند. همچنین کیفیت میوه‌های توزیعی در بازار نیز باید کنترل شود که در نهایت میوه مرغوب به دست مصرف کننده برسد و ارزانی قیمت مانع کیفیت مناسب نشود.