عارف در نشست خبری: فساد دیگر قبحی ندارد

معصومه معظمی
محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید و نماینده مردم تهران در مجلس روز گذشته در نشستی با اصحاب رسانه که در دفتر امید ایرانیان برگزار شد؛ پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد. در این نشست که اکثر رسانه‌های جمعی حضور داشتند؛ درباره مسائل جاری روز اعم از موضوعات سیاسی، اقتصادی؛ فساد سیستماتیک در رده‌های مختلف مدیریتی، محدودیت‌های اعمال شده نسبت به مولوی عبدالحمید و ادامه‌دار شدن این ممنوعیت‌ها برای خاتمی، نامشخص بودن وضعیت رفع حصر و همچنین عدم حمایت از مطبوعات و مشکلات خبرنگاران به ویژه خبرنگاران پارلمان و... صحبت‌هایی به میان آمد.
به گزارش «ابتکار» رئیس فراکسیون امید در این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار «ابتکار» با استناد به اظهارات محمود صادقی، رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و انضباط مالی مجلس مبنی بر اینکه «فساد درکشور سیستماتیک شده است و این فساد و آلودگی حتی به بدنه مجلس هم رسوخ کرده است و برخی نمایندگان در جریان بررسی استیضاح وزرا و تحقیق و تفحص از شهرداری تهران هولوگرام یک میلیاردی تغییر کاربری و کارت‌پول‌هایی به منظور رشوه گرفته‌اند»، گفت: «بنده از آنچه که آقای صادقی گفتند مطلع نیستم اما به طور کلی در فراکسیون امید همواره این موضوع را مطرح کردم که اعضای فراکسیون مراقب باشند که در دام فساد نیفتند؛ چون اگر در دام بیفتند ناچارند که همان وضعیت را ادامه دهند. اگر احساس کنم بده و بستانی وجود دارد مثلا نماینده‌ای در دستگاهی برای حل مشکل رفته و وعده‌هایی را گرفته به او حضورا موضوع را گوشزد می‌کنم.»
وضعیت فساد در کشور بدتر از قبل شده است


او ادامه داد: «به طور کلی بحث فساد موضوع جدی است و احساس می‌شود در طول یک دهه گذشته وضعیت بدتر شده است، بعد از فرمان رهبری در سال ۸۱ برای مقابله با فقر، فساد و تبعیض در دولت اصلاحات جلسه‌ای در سطح سران برگزار شد و کارهای اولیه خوبی صورت گرفت که با تغییر دولت در جریان کارهای بعدی نیستم.» رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به «ابتکار» با تاکید بر اینکه مقابله با فساد به عزم ملی نیاز دارد، افزود: «متاسفانه قبح فساد ریخته شده است و دیگر حرام و حلال مطرح نیست و به ساختار سیستماتیک تبدیل شده است، لذا اولین کار برای مقابله با فساد و در کنار آن فقر و تبعیض، داشتن عزم ملی است و هر سه قوه باید پای کار آیند چون کار مجلس قانونگذاری و نظارت است و این دولت و قوه قضاییه هستند که باید کارهای اجرایی را انجام دهند.»
عارف همچنین خاطرنشان کرد: «از طرف دیگر فراکسیون شفافیت در مجلس تشکیل شده است که از ابتدا بر این موضوع تاکید داشتم، نباید این فراکسیون اصلاح‌طلبانه باشد، خواهش کردیم که از فراکسیون‌های دیگر نیز عضو شوند تا کار اجماعی صورت گیرد. در فراکسیون امید نیز همواره بر لزوم مقابله با فساد تاکید کردیم و گزارشات مربوطه را هم بررسی می‌کنیم.»
او همچنین با تاکید بر مسئله ورود فراکسیون امید به موضوع پرداخت رشوه به نمایندگان، گفت: «آقای صادقی در حال پیگیری این موضوع هستند، اگر لازم باشد خود فراکسیون امید هم موضوع را دنبال می‌کند.»
نماینده مردم تهران در مجلس همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه «خوشحالم این نشست خبری در آستانه روز برگزار می‌شود»، تصریح کرد: «گفت‌وگو در ذات انقلاب و فرهنگ ماست و ما همواره از آن استقبال کرده‌ایم اما شاید یکی از چالش‌های کشور و انقلاب این است که با هم گفت‌وگو نمی‌کنیم.» او با اشاره به طرح گفت‌وگوی ملی گفت: «در همان ماه‌های ابتدایی مجلس دهم موضوع گفت‌وگوی ملی را مطرح کردیم که روند کندی داشت، اما راضی هستیم. کار سختی است چون باید جریانات سیاسی و اجتماعی را به این نتیجه برسانیم که منافع‌شان در گفت‌وگوست. رسانه در شکل دادن، هدایت، روشنگری و مدیریت افکار عمومی نقش بی‌بدیلی در دنیا دارد ولی در کشور ما رسانه‌ها تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله زیادی دارند.»
رئیس فراکسیون امید ادامه داد: این موضوع را می‌توان در سه محور بررسی کرد؛ محور اول شامل کسانی است که همواره طلبکار هستند و هیچگاه احساس رضایت نمی‌کنند، مخاطب، طلبکار است و اعتماد کامل به رسانه داخلی ندارد. محور دوم شامل اصحاب رسانه می‌شود که احساس استقلال نمی‌کند، دست خبرنگار می‌لرزد وقتی می‌خواهد مطلب و یا خبری بدهد و تحلیلی بنویسد. مدام جوانب امر را می‌سنجد که مبادا به گوشه قبای کسی بر بخورد. حال اینکه باید بخش‌های حاکمیت و دولت از رسانه‌ها حمایت کنند که بعضا حمایت لازم نمی‌شود.» به گفته عارف حمایت داخلی از رسانه صورت نمی‌گیرد و اگر هم حمایت باشد بعضا جانبدارانه است، اینکه چقدر رسانه اخبار آنها را پوشش می‌دهد و چه جایگاهی برای آنها قائل می‌شود.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از عملکرد صداوسیما ادامه داد: «وقتی به رسانه ملی می‌رسیم شاید این مساله تشدید شود، گاهی رسانه ملی در جایگاهی که باید پیام‌رسان به همه آحاد ملت و در برگیرنده مشکلات باشد، نیست. در بهترین ساعات و برنامه‌ها که باید مسائل جدی را پوشش دهد به مسائل ریز و غیرضروری می‌پردازد و انگار تنها به دنبال رفع تکلیف است و بعضا نگاه جانبدارانه‌ای در این رسانه دیده می‌شود. به نظر می‌رسد در رسانه ملی سلیقه و نه راهبرد ملی حاکم است.»
صداوسیما براساس بی‌تدبیری اداره می‌شود
عارف همچنین درباره اقدام صداوسیما در پخش مستند بیراهه گفت: «به نظرم این کار رسانه ملی نهایت بی‌تدبیری بود، اگر اشکال قانونی و شرعی هم نداشته باشد، باز هم بی‌تدبیری صورت گرفته است. این روال در گذشته هم وجود داشته است.
او با تاکید بر این که این موضوع در شورای عالی امنیت ملی مطرح می شود، گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس در حال بررسی طرح اداره صداوسیما است که طبق اطلاعات دریافتی در مراحل آخر بررسی در این کمیسیون است.
نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه نقدها باید مبتنی بر صداقت، خدمت و نه مچ‌گیری باشد، گفت: «پرهیز از درگیر کردن کشور به دعواهای حیدری نعمتی امری ضروری است، دعواهای بی‌خاصیت بین جریانات مختلف یا درون یک جریان سیاسی چیزی را عاید کشور نمی‌کند و منفعتی هم ندارد.»
برای رفع حصر تقسیم کار کرده‌ایم
رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوالی در مورد انجام اقداماتی برای رفع هر چه سریعتر حصر با توجه به لزوم همگرایی و وحدت در جامعه به دلیل تحریم‌های پیش‌رو، گفت: «ما برای رفع حصر تقسیم کاری را در کارگروه فراکسیون انجام دادیم که طی آن باید ملاقات با افراد تاثیرگذار صورت می‌گرفت تا در نهایت به شورای عالی امنیت ملی برسیم. جلساتی تشکیل شد که کمک‌هایی نیز صورت گرفت. قرار بود با روسای قوا جلساتی داشته باشیم، ‌با رئیس قوه قضاییه جلسه خیلی خوبی داشتیم که آثار آن را بعدا دیدیم، با رئیس مجلس هم جلسه‌ خوبی داشتیم ولی کمیته ما در صف ملاقات با رئیس شورای عالی امنیت ملی ماند، انتظار می‌رفت آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری و فردی که با حمایت اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات شده سریعا ملاقاتی می‌گذاشتند. انتظار می‌رفت که هر چه سریعتر جلسه با آقای روحانی برگزار شود چون در نهایت باید موضوع حصر در شورای عالی امنیت ملی حل شود.»
اگر لازم باشد برای رفع حصر
با رهبری هم دیدار می‌کنیم
عارف در ادامه گفت: «بعد از این روند اگر لازم باشد با مقام معظم رهبری هم ملاقات خواهیم داشت و پیگیری می‌کنیم. البته احساس می‌کنیم می‌توان مساله را از طریق شورای عالی امنیت ملی پیگیری کرد، احساس می‌کنم عزم عمومی بین مسئولان و حتی بین اصولگرایان برای حل و فصل موضوع وجود دارد، امیدوارم در آینده حل شود. ما برنامه زمان‌بندی داریم، ‌با احتیاط آن را دنبال می‌کنیم ولی مانعی برای دیدار با مقام معظم رهبری وجود ندارد، حتی اگر به نتیجه هم رسیدیم تقاضای ملاقات را خواهیم داشت تا اگر ایشان امر فرمودند به ملاقات‌شان برویم.»
عارف با بیان اینکه موضوع ممنوع‌التصویری سیدمحمد خاتمی بارها پیگیری شده است، افزود: «موضوع سپنتا نیکنام هم در دو کمیسیون سیاسی امنیتی و حقوقی مطرح شده بود و قبلا نظر این دو کمیسیون مختلف بود اما جلسه مشترکی تشکیل شد و کمیسیون مشترک نظر مساعد داد که امیدواریم نظر این کمیسیون مشترک در صحن مجمع هم به تصویب برسد. البته این موضوع نیازمند دو سوم رای است که قدری مشکل است ولی ان‌شاءالله حل خواهد شد.»
رئیس فراکسیون امید در ادامه با اشاره به تذکر جمعی از نمایندگان درباره محدودیت‌های سفر مولوی عبدالحمید، گفت: «روال ما این است که نمایندگان یک موضوع را در فراکسیون مطرح و آن را پیگیری می‌کنند. این موضوع هم از سوی آقای صادقی در فراکسیون پیگیری می‌شود.»
پیگیر وضعیت دانشجویان بازداشتی هستیم
رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی، اظهار کرد: «ما از دی ماه این موضوع را از طریق دانشگاه تهران و معاون فرهنگی پیگیری می‌کردیم،‌ جلساتی هم تشکیل دادیم که این مساله به عنوان یک مساله درون دانشگاهی تلقی شود و با برخورد قضایی مواجه نشویم. خود دانشگاه هم کمک کرد تا بچه‌هایی که دستگیر شده بودند آزاد شوند.
در فاز بعد با محکومیت چند نفر کارگروهی با مسئولیت خانم سعیدی در فراکسیون تشکیل شد البته ابتدا گفته شد این افراد هشت نفر هستند اما مشخص شد کمترند، یکی از آنها هم فارغ‌التحصیل شد. آقای کاظمی نماینده ملایر به عنوان رابط ما با قوه قضاییه عضو این کارگروه شد و چند نفر از جوانان بیرون را در این کارگروه قرار دادیم،‌ جلساتی هم با وزیر علوم داشتیم و تذکری به دانشگاه تهران دادیم که وظیفه دارد موضوع را جدی‌تر پیگیری کند.
همچنین در کمیسیون وزیر را خواستیم چرا که معتقدیم سال تحصیلی باید با آرامش شروع شود، وزیر علوم هم به صورت جدی درگیر این مساله است. ما این موضوع را برای ۵، ۶ دانشجو به این شکل پیگیری کردیم. حالا می‌توانید قضاوت کنید که آیا من در بزنگاه‌ها وارد می‌شوم یا نه.»
رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوال دیگری درباره مطالبات خبرنگاران پارلمانی اظهار کرد: «ما آمادگی داریم که در فراکسیون امید کارگروهی تشکیل دهیم تا مطالبات خبرنگاران پارلمانی را احصاء و آنها را پیگیری کنیم تا خبرنگاران حضور جدی و موثرتری در مجلس داشته باشند.
امنیت شغلی و مصونیت دادن به خبرنگاران مسائل مهمی است، گاهی مشاهده می‌شود که به خاطر یک مقاله یک روزنامه بسته می‌شود، اگر فردی خطایی کرده باید با آن فرد برخورد شود،‌ ما توجه نمی‌کنیم که این موضوع چه آثاری در پی دارد. البته خود خبرنگاران هم باید در جایگاه اصلی خودشان قرار گیرند ولی موضوعاتی مثل ممنوع‌الورود شدن خبرنگار به مجلس،‌ پاک کردن صورت مساله است.»
عارف همچنین درباره طرح مباحثی مبنی بر تعیین گزینه‌ای برای جایگزینی او در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، گفت: «سازوکار شورای عالی به گونه‌ای است که آن را می‌توان دموکراتیک‌ترین شورا نامید، این شورا دارای ۲۸ عضو حقوقی و ۱۵ عضو حقیقی است که در نهایت آنها برای تعیین رئیس رای‌گیری می‌کنند. نمی‌توان به اصلاح‌طلبان گزینه‌ای را تحمیل کرد و از بیرون به آنها گفت که چه فردی رئیس شورا شود، خود آنها تعیین‌کننده هستند.»