باج‌خواهی ترامپ از ناتو

رئیس‌جمهور آمریکا همزمان با آغاز نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی
این سازمان را تهدید به خروج و کاهش بودجه کرده است
باج‌خواهی ترامپ از ناتو



آفتاب یزد- گروه سیاسی : این روزها بروکسل پایتخت بلژیک میزبان اجلاس ناتوست.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز سفر یک هفته‌ای خودش به چهار کشور اروپایی را با حضور در بروکسل و این اجلاس آغاز کرده است . کسی که پیشتر انتقادات تندی را معطوف کشورهای عضو ناتو کرده است، اکنون خود در این اجلاس دوروزه حضور دارد.
او ازناتو و عضویت در آن حسابی شاکی است. بارها گفته نمی خواهد کشورش تا این اندازه بابت حضور در ناتو هزینه بدهد و حتی اعلام کرده اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، از ناتو خارج خواهد شد .
ترامپ روز دوشنبه و پیش از حضور در بروکسل مدعی شد آمریکا 90 درصد بودجه ناتو را پرداخت می‌کند و این رقم غیر قابل تحمل است .
او همین اظهارات را به گونه ای دیگر در آغاز مذاکراتش در بروکسل با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم تکرار کرد؛ اینکه اگرچه کشورهای عضو ناتو بعد از این اعتراضات یکساله او ۴۰ میلیارد دلار بیشتر به ناتو کمک کردند اما این مقدار کافی نبوده است و هنوز بیشتر هزینه‌ها بر دوش آمریکاست.
وی در نشست با دبیر کل ناتو، ادامه داد: آمریکا هزینه بسیار بیشتری برای ناتو پرداخت می‌کند و دیگر کشورها سهم کافی را نمی‌پردازند.
اظهارات بعضا پرخاشگرانه ترامپ بی شک یکی از موضوعات پرتنش اجلاس دو روزه ناتوست . اظهاراتی که از آن بوی تهدید و خروج از ناتو می‌آید. از همین رو این روزها این سوال مطرح است که آیا واقعا با توجه به سوابق قبلی ترامپ مانند خروج او از معاهده پاریس و یا برجام، ممکن است تهدید خروج از ناتو هم عملی شود؟ و اگر پاسخ مثبت است، نتایج آن چه خواهد بود؟


نمی شود چون....
فریدون مجلسی دیپلمات سابق دراینباره به آفتاب یزد می گوید: «آمریکا از یک دفاع طبیعی با دو اقیانوس فاصله با سرزمین های دیگر ، با خروج از ناتو از لحاظ امنیتی مشکلی نخواهد داشت اما اگر بخواهد در دنیا حضور داشته باشد، خروج از ناتو رسم آن نیست. از سویی آمریکا با خروج از ناتو زمینه را برای تداوم موفقیت آمیزتر گفتگوی اروپا با ایران مساعد خواهد کرد و این چیزی نیست که ترامپ بخواهد. اهمیت ناتو چنان است که بودن یا نبودن در آن، در اختیار ترامپ نیست.»
وی اضافه می‌کند: «در شرایط فعلی که آمریکا تلاش دارد با اعمال فشار به ایران کشورهای اروپا را همراه و هم قطار با خود کند، با این‌گونه اعمال، این کشورها را بیشتر بر ضد خود خواهد کرد.»
این دیپلمات سابق درباره اینکه خروج ترامپ ازناتو چه پیامدی خواهد داشت، اظهار کرد: «به هر حال تحولات بزرگی در اروپا رخ خواهد داد. اولا آلمان که هنوز قرارداد صلحی بعدازجنگ جهانی دوم امضا نکرده است و بدان دلیل که تحت فرماندهی ناتو بوده از داشتن یک ارتش مستقل محروم است ،
بعدازاین خروج به گونه ای متفاوت عمل
خواهد کرد . چرا که با خروج آمریکا از ناتو آلمان که بزرگترین نیروی اقتصادی اروپاست،هرگز قبول نمی‌کند تا کنترل ارتشش در اختیار سایر کشورهای اروپایی قرار بگیرد. بنابراین درصورت خروج آمریکا از ناتو، آلمان سعی می‌کند بزرگترین سهم را در ناتو پیدا کند.»

باج می‌گیرد
مجلسی اظهار داشت: «آلمان تاکنون به دلیل اجتناب از هزینه‌های نظامی گری ، به جایگاه کنونی در اقتصاد رسیده است و توسعه خودش را مدیون محرومیت از نظامی‌گری می‌داند ولی در حال حاضر کشور ثروتمندی است و می تواند از تقبل هزینه های نظامی برآید. از سویی فرانسوی ها و انگلیسی ها در برابر اقتدار نظامی آلمان واکنش نشان خواهند داد و آرام نمی‌نشینند؛ موضوعی که نشان می دهد اوضاع پرتنشی در خروج ترامپ از ناتو به وجود می آید.»
وی اضافه می کند: «از سویی روس ها نیز با خروج ترامپ از ناتو بسیار خوشحال خواهند شد چون موضع آن ها در حوزه کریمه قدرتمند تر می شود و دیگر کشورهای اروپایی نمی توانند به این سادگی اعمال فشار و تحریم های آن کشور را ادامه بدهند.»
مجلسی اما این نکته را هم گفت که: « ارتش آمریکا اتاق های سازمان یافته فکری دارند که آن را در اختیارامپراطوری ترامپ قرارنخواهند داد. این ارتش تاثیرگذار است و نمی‌گذارد این نظام امنیتی بین المللی به این سادگی دگرگون شود.»
این دیپلمات سابق اما قصد اصلی ترامپ از مطرح کردن خروج از ناتو را چیز دیگری می‌داند. او می‌گوید: « ترامپ با این کار قصد دارد تا از این موضوع به عنوان باج گرفتن و کسب سهمی بیشتر از هزینه ها ازسوی سایر کشورهای ناتو استفاده کند. او به فکر فرستادن صورت حساب برای اروپایی های ناتو است. او درپایان این ماجرا با غرور به مردمش می‌گوید که فلان مقدار مبلغ از عربستان گرفتیم و فلان مقدار مبلغ نیز از اروپایی‌ها بابت ناتو دریافت کردیم.»

آن هزینه سنگین
علی بیگدلی کارشناس مسائل آمریکا نیز در این باره می گوید:«کشورهای عضو ناتو قرار بود تا نسبت به تولید ناخالص ملی، هزینه ناتو را پرداخت کنند اما این کار را نکردند. هرچنداین کشورها بعد از ترامپ بودجه های اختصاص یافته به ناتو را افزایش دادند. اما ترامپ معتقد است که هنوز این میزان مبلغ از سوی اروپایی ها
کم است.»
وی ادامه می‌دهد: «مسئله دیگر در این میان هزینه سنگینی است که آمریکا در افغانستان کرده است. تاکنون آن کشور 750 میلیارددلاردر افغانستان خرج کرده است. ایالات متحده معتقد است کشورهای عضو ناتو آن تعهداتی که در باره هزینه های جنگ افغانستان مطرح بود را تقبل نکرده اند . بنابراین درجلسه این روزهای ناتو هم دراینباره که کشورهای اروپایی سهم بیشتری به ناتو پرداخت کنند و هم کمک بیشتری به افغانستان داشته باشند، صحبت می شود.»
بیگدلی نیز با بیان اینکه خروج آمریکا از ناتو باعث پدید آمدن ناتوی اروپایی می‌شود، اضافه می‌کند: «ترامپ به دنبال خروج ازناتو نیست وتنها
می خواهد پول هزینه‌های ناتو را بگیرد.»