اکنون زمان قهرمان بازی نیست

محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید با بیان اینکه گفت‌وگو نکردن یکی از چالش‌های کشور و انقلاب است، گفت: رسانه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، سوال این است که آیا اعلام یک خبر و یک بازجویی و محاکمه در رسانه ملی کمکی به حل مسائل فرهنگی و ارتقای آن می‌کند و یا تنها باعث ایجاد مسئله می‌شود. وی با اشاره به طرح گفت‌وگوی ملی، گفت: در همان ماه‌های ابتدایی مجلس دهم موضوع گفت‌وگوی ملی را مطرح کردیم که روند کندی داشت، اما راضی هستیم، کار سختی است چون باید جریانات سیاسی و اجتماعی را به این نتیجه برسانیم که منافع‌شان در گفت‌وگوست.رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به عملکرد صداوسیما،‌ گفت: وقتی به رسانه ملی می‌رسیم شاید این مسئله تشدید شود، گاهی رسانه ملی در جایگاهی که باید پیام‌رسان به همه آحاد ملت و در برگیرنده مشکلات باشد، نیست. در بهترین ساعات و برنامه‌ها که باید مسائل جدی را پوشش دهد به مسائل ریز و غیرضروری می‌پردازد و انگار تنها به دنبال رفع تکلیف است و بعضا نگاه جانبدارانه‌ای در رسانه ملی دیده می‌شود. وی افزود: سوال این است که چقدر پرداختن به حاشیه‌ها در رسانه ملی ضرورت دارد، آیا اعلام یک خبر، یک بازجویی و محاکمه کمک به مسئله فرهنگی و ارتقای آن می‌کند؟
عارف با تاکید بر لزوم پرهیز از تخریب دیگران، گفت: متاسفانه می‌بینیم که شخصیت‌های برجسته‌ای از طریق رسانه‌ها تخریب می‌شوند که اثرش را در جامعه می‌گذارد آن هم در شرایطی که باید رسانه‌ها امانتدار باشند، ما نقد را نفی نمی‌کنیم اما می‌گوییم نقد باید مشفقانه، مبتنی بر تحلیل و راهگشا باشد.وی با تاکید بر اینکه نقدها باید مبتنی بر صداقت، خدمت و نه مچ‌گیری باشد، گفت: پرهیز از درگیر کردن کشور به دعواهای حیدری نعمتی امری ضروری است، دعواهای بی‌خاصیت بین جریانات مختلف یا درون یک جریان سیاسی چیزی را عاید کشور نمی‌کند و منفعتی هم ندارد.
وی اضافه کرد: اینکه هر حزبی دو سه نماینده در مجلس داشته باشد موجبات پاسخگویی را فراهم نمی‌آورد. البته ما موضع جبهه‌ای را به رسمیت می‌شناسیم و قبول داریم که جبهه‌ها باید پاسخگو باشند اما مردم هم باید در انتخابات بعد از آن جبهه سوال کنند، ما باید فعلا بپذیریم که جبهه‌ها به سمت تشکیلات باثبات و پایدار بروند. رییس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ادامه داد: ما این بحث را مطرح کردیم که نهاد بالادستی این مجموعه کیست و اعضا باید با چه مکانیزمی انتخاب شوند؟ بحث‌های پیچیده و حقوقی مختلفی بود که با آن روبرو بودیم. ما برای هر دو جبهه در کنار مرجعی که مدیریت اجرایی را بر عهده دارد به مرجع بالادستی نیاز داریم. حتی اگر حزب سوم تشکیل شود این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد. به نظر می‌رسد آقای حجاریان هم حفظ این ثبات را مدنظر داشته به این معنا که هسته باثبات قوی تشکیل شود تا قضیه را مدیریت کند البته ما تا رسیدن به وضع مطلوب که همان تحزب است فاصله داریم اما فعلا اگر حرکت جبهه‌ای را قبول داریم باید سازوکار دموکراتیک انتخاب افراد هم مشخص شود.وی اظهار کرد: درباره سپنتا نیکنام طرحی در مجلس تهیه شد و شورای نگهبان به آن ایراد گرفت و با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت. ما انتظار داشتیم این موضوع با اولویت در مجمع مطرح شود، در یکی از جلسات این موضوع مطرح شد و درباره آن بحث شد اما ادامه به جلسه بعد موکول شد ولی در جلسه بعد از دستور خارج شد و دستور خارج از نوبتی مطرح شد. یکی از آنها استمهال اعتبارات عمرانی تا پایان شهریور بود که اگر تا پایان تیر تصویب نمی‌شد به مشکل بر می‌خورد و دیگری الحاق ایران به پیمان آس‌آن که اولویت داشت و باعث شد بحث سپنتا مطرح نشود که امیدواریم به عنوان اولین دستور جلسه آینده مطرح شود.
وی ادامه داد: موضوع سپنتا نیکنام در دو کمیسیون سیاسی امنیتی و حقوقی مطرح شده بود و قبلا نظر این دو کمیسیون مختلف بود اما جلسه مشترکی تشکیل شد و کمیسیون مشترک نظر مساعد داد که امیدواریم نظر این کمیسیون مشترک در صحن مجمع هم به تصویب برسد البته این موضوع نیازمند دو سوم رای است که قدری مشکل است ولی ان‌شاءالله حل خواهد شد.عارف در پاسخ به پرسش دیگری درباره عدم موضع‌گیری فراکسیون امید در قبال انتشار اخباری مبنی بر پیگیری طرح استیضاح رییس‌جمهور در این فراکسیون، گفت: اینقدر این موضوع روشن بود که نه تنها به بیانیه بلکه به موضع‌گیری هم نیازی نبود، موضع ما نسبت به دولت، حمایت در عین نقد مشفقانه است. ما باید دولت را در این شرایط خاص حمایت کنیم و از فراکسیون‌های دیگر هم می‌خواهیم با نگاه به منافع ملی از دولت حمایت کنند. در این شرایط نه تنها استیضاح رییس‌جمهور، بلکه حتی سوال از رییس‌جمهور که حق مجلس است در دستور کار ما قرار نگرفته است البته ممکن است روزی از رییس‌جمهور سوال کنیم ولی استیضاح و عدم کفایت رییس‌جمهور در دستور کار ما نبوده است. ما می‌دانیم آقای روحانی چه زحماتی می‌کشد و با چه مسائلی روبروست.وی ادامه داد: این موضوع از سوی یک نماینده مطرح شده که با فراکسیون امید ارتباط دارد و حتی اگر عضو فعال فراکسیون باشد باید موضوع فردی او را جدا از فراکسیون بدانیم.عارف با بیان اینکه در حال حاضر استیضاح پنج وزیر در مجلس مطرح است، گفت: البته هیچ کدام از این استیضاح‌ها فراکسیونی نیست،‌ ما آیین‌نامه‌ای در رابطه با استیضاح‌ها در فراکسیون امید نوشتیم که یک نوع از استیضاح‌ها، استیضاح فراکسیونی است و نیاز به این است که ۱۰ نماینده عضو فراکسیون آن را تقاضا کنند و اگر تایید شد موضع ما استیضاح خواهد بود اما غیر از این اگر باشد نماینده حق دارد استیضاح را امضا کند و اگر موضوع جدی شد در فراکسیون مطرح می‌شود که به آن رای بدهیم، حمایت کنیم، آتش به اختیار باشیم و یا با آن مخالفت کنیم.


وی با اشاره به نامه ۱۰۰ جوان اصلاح‌طلب درباره ضرورت اعمال اصلاحاتی در جریان اصلاح‌طلب، گفت: ما از این نامه استقبال می‌کنیم. ۶۰ نفر از افراد صاحب نظر و نخبه، عملکرد شورای سیاستگذاری را نفی کردند که پرسشنامه‌ای با امضای من برای همه آنها فرستاده شد،‌ ما این موضوع را در پروسه اصلاحی جلو می‌بریم و این ۱۰۰ نفر هم کار خوبی کردند البته دیگرانی هستند که نظرشان متفاوت است.
رییس فراکسیون امید درباره لزوم تغییر کابینه با توجه به شرایط فعلی،‌ گفت: تحرک جدی‌تر و هماهنگی و انسجام بیشتر در بخش اقتصادی دولت موضوع مهمی است که آن را در قالب نامه‌ای با امضای ۲۰۰ نماینده مجلس خواستار شدیم، ‌نظر اکثریت فراکسیون هم تغییر تیم اقتصادی دولت است. ان‌شاءالله آقای روحانی اصلاحات لازم را در تیم اقتصادی برای کارآمدتر شدن انجام دهند که به نفع کشور خواهد بود تا کار در فضای آرام دنبال شود ولی اگر ایشان به هر دلیلی صلاح ندانستند مجلس کارش را انجام می‌دهد، همان‌طور که چند استیضاح در دستور کار است. وی در عین حال تاکید کرد: این استیضاح‌ها مربوط به فراکسیون خاصی نیست، بلکه نمایندگان به جمع‌بندی رسیده که وزیری را استیضاح کنند به همین دلیل اینطور نیست که فراکسیونی بگوید اولویت استیضاح به کدام وزیر است. وی با بیان اینکه ان‌شاءالله خدا توفیق دهد ذره‌ای از اخلاق عبور نکنیم، گفت: فضای مجلس دهم با بقیه مجالس متفاوت است، اما برخی از دوستان ظرفیت استفاده از این فضا را ندارند. اگر احساس کنیم این رفتارها با رویکرد ملی تعارض دارد، تذکر می‌دهیم.نماینده تهران خاطرنشان کرد: فراکسیون امید رویکردش آرامش است، می‌توانیم ده تا تیتر صحبت کنیم و یک شبه هم قهرمان شویم اما رویکرد ما آرامش است. ما در بحث گفت‌وگوی ملی انتظار نداریم مسائل یک شبه حل شود و کارگروهی هم تشکیل دادیم که رسانه‌ای هم نخواهیم کرد تا کارها پیش برود.