تانکر جهنمی

آفتاب یزد – گروه حوادث: تقویم ایران پر شده از روزهای تلخ. روزهایی که داغدار هموطنانی شدیم که بر اثر حادثه‌ای دلخراش یا بلایای طبیعی جان‌شان را از دست دادند. حال باید به این روزهای تلخ، بیستم تیرماه را هم اضافه کرد. روزی که مردم سنندج شاهد لحظات دردآور مرگ مسافران یک اتوبوس بودند. ماجرا از این قرار است که بامداد دیروز یک تانکر حامل سوخت که از بلوار دکتر حسینی شهر سنندج به سمت پایین در حال حرکت بود مقابل ترمینال با یک دستگاه اتوبوس مسافربری که به قصد عزیمت به تهران از ترمینال این شهر خارج شده بود، برخورد کرده و پس از انفجار موجب آتش‌سوزی اتوبوس و کشته شدن چند سرنشین آن می‎شود. تا لحظه تنظیم گزارش و براساس اعلام سخنگوی سازمان اورژانس، بر اثر این حادثه دست‌کم 11نفر فوت کرده و تعدادی نیز به مراکز درمانی منتقل شده‌اند، ولی همچنان عملیات جستجو برای یافتن مفقودین حادثه ادامه دارد. از سوی دیگر گفته می‌شود که احتمالا نقص فنی نفتکش و تردد در ساعت غیرمجاز، علت این حادثه باشد. همچنین در پی حادثه تصادف اتوبوس مسافربری با تانکر نفتکش در شهر سنندج، سه روز در استان کردستان عزای عمومی اعلام شد.

تشکیل پرونده قضایی
در این راستا دادستان عمومی و انقلاب سنندج ضمن رد شایعه عراقی بودن تانکر حمل سوخت گفت: «علت وقوع تصادف تانکر حامل سوخت با اتوبوس، بر اساس گزارشات اولیه، پارگی شیلنگ ترمز تانکر بوده که در حال بررسی است و پرونده قضایی نیز برای آن تشکیل شده است.» به گزارش ایرنا، اکبر جوهری اظهار داشت: «در این حادثه راننده و کمک راننده


اتوبوس زنده مانده‌اند اما راننده تانکر و تعداد زیادی از مسافران اتوبوس فوت شده‌اند.» دادستان عمومی و انقلاب سنندج اضافه کرد: «تانکر حمل سوخت ایرانی بوده است و شایعات دیگر در این رابطه صحت ندارد.»
دستور رئیس جمهور
رئیس‌جمهور و معاون اول وی در پیامی با ابراز همدردی و تسلیت به خانواده‌های جان‌باختگان حادثه تلخ و تاسف‌بار در ترمینال مسافربری سنندج، از مسئولان استانی به ویژه استاندار به عنوان نماینده دولت خواستند تا نسبت به بررسی دقیق علت وقوع این حادثه اقدام کرده و تلاش و اهتمام ویژه‌ای برای رسیدگی به خانواده‌های داغدیده و تسکین آلام آنان داشته باشند. متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به شرح زیر است:«وقوع حادثه تلخ و تاسف‌بار در ترمینال مسافربری سنندج که منجر به جان باختن و مجروح شدن تعدادی از هموطنان عزیزمان در استان کردستان گردید، موجب اندوه و تاثر عمیق شد. هم‌اکنون لازم است مسئولان استانی به ویژه استاندار محترم به عنوان نماینده دولت، نسبت به بررسی دقیق علت وقوع این حادثه اقدام کرده و تلاش و اهتمام ویژه‌ای برای رسیدگی به خانواده‌های داغدیده و تسکین آلام آنان داشته باشند. اینجانب با ابراز همدردی، این مصیبت را از صمیم قلب به خانواده‌های عزیز جان‌باختگان این حادثه دلخراش و مردم استان کردستان تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای درگذشتگان مظلوم رحمت و مغفرت و برای عموم بازماندگان صبر و اجر و برای مجروحان شفای عاجل مسالت دارم.
جزئیات حادثه
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز گفت: «پس از بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد، تانکر ترانزیتی حمل کننده سوخت از مبدا عراق به سمت بندرامام در حرکت بود که حادثه تصادف رخ داد.»فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به بررسی‌های جدید صورت گرفته از تانکر سوختی گفت:«پس از بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد این تانکر ترانزیتی بوده و مبدا حرکت این تانکر از کشور عراق بوده است.» وی ادامه داد:« آنچه که این تانکر حمل می‌کرد مازوت یا همان نفت کوره بود که به سمت بندر امام نیز در حرکت بوده است که این تصادف رخ می‌دهد.» کاهی خاطرنشان کرد:« این تانکر متعلق به بخش خصوصی بوده و به هیچ وجه متعلق به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیست.»

نفت خام عراق را حمل نمی‌کرد
این در حالی است که یک منبع آگاه به خبرگزاری فارس گفته است: «تانکری که با اتوبوس مسافری در سنندج برخورد کرد هیچ گونه نفت خامی را از سوی عراق حمل نمی‌کرد.» این منبع آگاه با اشاره به اینکه تانکر حمل سوخت هیچ گونه نفت خامی را از سوی کرکوک حمل نمی‌کرد و متعلق به عملیات سوآپ نفت خام نیست، گفت: «اولا تانکر حمل سوخت متعلق به یک شرکت خصوصی بوده است که یک فرآورده نفتی را به سمت پالایشگاه کرمانشاه منتقل می‌کرد و این فرآورده هیچ ربطی به عملیات سوآپ نفت خام کرکوک به ایران ندارد. تانکرهای نفت خام کرکوک عراق به هیچ وجه به سمت پالایشگاه کرمانشاه نمی‌روند.»

بی توجهی به هشدار پلیس
رئیس پلیس راه راهور ناجا هم در این خصوص گفت: «پلیس از قبل هشدار‌های لازم را به مسئولان مربوطه داده بود که وضعیت ناوگان حمل مواد خطرناک مناسب نیست و باید اقدامات جدی‌تری در این رابطه انجام شود.» سردار حمیدی به علل مختلف بروز این حادثه اشاره و بیان کرد:«به محض تکمیل بررسی علل وقوع این حادثه، نتیجه از سوی کارشناسان پلیس اطلاع رسانی خواهد شد.» این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه در گذشته نیز شاهد حوادث خطرناک و وحشتناکی در این رابطه بودیم، تاکید کرد: «درصورت عدم ساماندهی تردد ناوگان حمل مواد خطرناک در سطح کشور قطعا شاهد چنین حوادث خطرناکی خواهیم بود، بنابراین مسئولان متولی جابه جایی بار و مواد خطرناک باید از خواب بیدار شده و ضمن جدی گرفتن این موضوع تکالیف و مسئولیت قانونی خود را در این خصوص انجام دهند.» رئیس پلیس راه راهور ناجا با اشاره به وجود نقاط حادثه خیز در سطح جاده‌ها، تاکید کرد: «متاسفانه برای رفع نقاط حادثه خیز هیچ گونه اهتمام جدی در این رابطه مشاهده نمی‌شود.»
وی افزود:« منطقه‌ای که حادثه در آن رخ داده جزو مناطق حادثه خیز در شهر سنندج است که همکاران ما بارها به مسئولان منطقه تذکرات لازم را داده بودند. طبق قانون، رانندگی بیش از ۹ ساعت توسط رانندگان وسایل نقلیه عمومی ممنوع است و تانکرهای حامل مواد خطرناک نیز اگر سامانه نظارتی آنلاین نداشته باشند اجازه تردد شبانه ندارند.»


اسامی جان باختگان
اسامی جان‌باختگان حادثه‌ دلخراش برخورد تانکر نفتکش با اتوبوس مسافربری در ترمینال سنندج اعلام شد.به گزارش ایسنا، در این تصادف ۱۱نفر از هموطنان‌مان جان باختند که نام آنها: ۱- پارسا اصلانی،۲- پرویز زمانی،۳ - پیمان زمانی،۴- مسعود نصیری،۵ - مینا صداقت،۶- سارا آئینه، ۷- پارسا آئینه،۸- فواد سیفی،۹- کامران مقبل،۱۰- فرشاد مرادی و ۱۱- عبدالحسین طاهرویسی (راننده نفتکش) بوده است.


درگیری مردم با نیروی انتظامی
مدیرکل امنیتی استان کردستان درخصوص این حواشی تصادف مرگبار در شهر سنندج توضیحاتی ارائه داد و گفت: حواشی این حادثه در لحظه‌های اولیه کنترل و تمام شده است. رضا میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در پی حادثه تلخ دیروز عده‌ای از مردم در دقایق اولیه این حادثه با دیدن صحنه آتش سوزی و پیکر جانباختگان احساساتی شده و با عوامل نیروی انتظامی حاضر در محل حادثه درگیر شدند. وی افزود: عده‌ای معدود از حاضرین در محل حادثه به سمت نیروهای انتظامی سنگ پرانی کردند و یک دستگاه سمند را نیز به آتش کشیدند. مدیرکل امنیتی استان کردستان گفت: نیروهای انتظامی استان و همه دستگاه‌های خدمت رسان، در دقایق اولیه این حادثه با هدف خدمت رسانی به موقع در محل حادثه حاضر شدند و به دنبال این بودند که در کوتاه ترین زمان به حادثه دیدگان کمک کنند. به طور قطع حضور همه نیروهای خدمت‌رسان استان مانع به وقوع پیوستن اتفاقات حاشیه‌ای در این حادثه تلخ شده است.