اجتماعی


تعدادي از هموطنان در تصادف اتوبوس و کاميون حمل سوخت جان باختند
دستور اکید روحانی برای رسیدگی به حادثه سنندج
گروه اجتماعي: رئيس‌ جمهور در پيامي‌با ابراز همدردي و تسليت به خانواده‌هاي جان‌باختگان حادثه تلخ و تأسف‌بار در ترمينال مسافربري سنندج از مسئولان استاني به ويژه استاندار به عنوان نماينده دولت خواست تا نسبت به بررسي دقيق علت وقوع اين حادثه اقدام کرده و تلاش و اهتمام ويژه‌اي براي رسيدگي به خانواده‌هاي داغديده و تسکين آلام آنان داشته باشند همچنين رئيس مجلس شوراي اسلامي‌در پيامي‌حادثه دلخراش رانندگي در شهر سنندج را که موجب جان‌باختن جمعي از هموطنان کردستاني شد، تسليت گفت. به گزارش خبرگزاري مهر، علي لاريجاني در پيامي‌حادثه دلخراش آتش سوزي بر اثر برخورد تانکر سوخت با اتوبوس مسافربري در شهر سنندج که موجب جان باختن جمعي از هموطنان شد را تسليت گفت. حادثه تصادف ميان اتوبوس مسافربري و کاميون حمل سوخت در سنندج روز گذشته يکي از مهمترين خبرهايي بود که رسانه‌هاي مختلف آن را پوشش دادند. هرچند اين حادثه در روزهاي ابتدايي صبح روز چهارشنبه روي داد، اما بسياري از مردم اين شهر همراه با نيروهاي امدادي در محل حادثه حضور پيدا کردند. ساعتي پس از اين حادثه بود که هيرش رضا، مديرکل روابط عمومي‌استانداري کردستان گفت: به دليل شدت سوختگي اجساد جان‌باختگان تصادف رانندگي تانکر سوخت‌رسان با اتوبوس مسافربري قابل شناسايي نيست و پزشکي قانوني بايد هويت‌ها را مشخص کند. آنطور که خبرگزاري‌ها گزارش داده‌اند تعداد تلفات اين حادثه تا زمان تنظيم گزارش (ساعت 16 روز چهارشنبه) يازده نفر بود که ممکن است اين آمار افزايش پيدا کند. در همين ارتباط سخنگوي اورژانس کشور از تحويل بقاياي اجساد حادثه تصادف اتوبوس مسافربري و کاميون حمل سوخت در سنندج در قالب ۱۱ کيسه خبر داد. مجتبي خالدي در گفتگو با ايسنا، درباره آخرين آمار کشته‌شدگان حادثه صبح روز چهارشنبه ترمينال سنندج، توضيحاتي ارايه کرد و گفت: علاوه بر 11 قرباني حادثه که هويت‌شان مشخص شده بود، تاکنون 11 کيسه حاوي بقاياي اجساد جمع‌آوري شده از محل حادثه براي تشخيص هويت به پزشکي قانوني تحويل شده است. وي مجدد تاکيد کرد که تاکنون فقط هويت ۱۱ کشته براي ما محرز است؛ چون اجساد سوخته‌اند و تعداد آنها هنوز معلوم نيست. خالدي افزود: پزشکي قانوني بايد نظر نهايي را در اين زمينه اعلام کند. به گزارش ايسنا، حوالي ساعت ۱۰ دقيقه بامداد امروز تصادف اتوبوس با تانکر حامل مواد نفتي و وانت در سنندج موجب کشته شدن شماري از هموطنان شده است که آمار دقيق آن هنوز مشخص نيست.
تشکيل گروه کارشناسي بررسي حادثه


در همين ارتباط روز گذشته استاندار کردستان گفت: يک گروه از کارشناسان براي بررسي علت تصادف تانکر سوخت با اتوبوس مسافربري و آتش سوزي دراين حادثه تشکيل شد. بهمن مرادنيا با تسليت به مردم استان و بويژه خانواده جانباختگان اين حادثه اظهار داشت: اين تيم کارشناسي ابعاد اين حادثه و مقصرين احتمالي اين رويداد دلخراش را بررسي و نتايج حاصل از تحقيق اين گروه در اختيار رسانه و افکار عمومي‌قرار مي‌گيرد. وي اضافه کرد: تحقيقات اوليه نشان مي‌دهند که جاده ديگري براي عبور تانکرها در اين مسير وجود نداشته و خودروهاي سنگين چاره‌اي غير از عبور از اين مسير ندارند. استاندار کردستان با بيان اينکه 11 نفر در اين حادثه جان خود را از دست دادند افزود: هفت نفر هم در جريان اين حادثه مصدوم شده بودند که سه نفر آنها از بيمارستان مرخص شدند. مرادنيا اظهار داشت: زحمت‌کشان آتش‌نشاني و ديگر امدادرسان‌ها با تمام وجود تلاش کردند اما مهار انفجار يک تانکر سوخت دشوار است.
تشکيل پرونده قضايي براي تصادف
در همين حال روز گذشته دادستان عمومي‌و انقلاب سنندج گفت: علت وقوع تصادف تانکر حامل سوخت با اتوبوس، بر اساس گزارشات اوليه پارگي شيلنگ ترمز تانکر بوده که در حال بررسي است و پرونده قضايي نيز براي آن تشکيل شده است. اکبر جوهري در گفتگو با رسانه‌ها اظهار داشت: در اين حادثه راننده و کمک راننده اتوبوس زنده مانده‌اند اما راننده تانکر و تعداد زيادي از مسافران اتوبوس فوت شده‌اند. دادستان عمومي‌و انقلاب سنندج اضافه کرد: تانکر حمل سوخت ايراني بوده است و شايعات ديگر در اين رابطه صحت ندارد. همچنين مسئول روابط عمومي‌پزشکي قانوني سنندج گفت: اجساد مربوط به اين حادثه در بيمارستان کوثر نگهداري مي‌شود و هنوز تحويل پزشکي قانوني نشده است. عبدا... احمدي اضافه کرد: پزشکان اين دستگاه با حضور در بيمارستان از اجساد نمونه برداري DNA را انجام مي‌دهند تا افرادي که در اين حادثه جان سپرده‌اند شناسايي شوند.
دليل حادثه از نظر نماينده سنندج
در همين حال نماينده سنندج، ديواندره و کامياران در مجلس با اشاره به اينکه ممنوعيت تردد درخصوص کاميون‌هاي حامل سوخت عراقي اعمال شده اما اين محدوديت براي تانکرهاي حمل سوخت داخلي وجود ندارد؛ خواستار اتخاذ تمهيدات و تدابير لازم براي جلوگيري از اين نوع حوادث شد. سيداحسن علوي در گفتگو با ايسنا، ضمن تسليت حادثه دلخراش برخورد تانکر حمل سوخت با اتوبوس مسافربري که در سنندج، اظهار کرد: پلاک تانکر حمل سوخت متعلق به استان کرمانشاه بوده است و عراقي نيست. وي افزود: متأسفانه پس از بروز حادثه مسافران در اتوبوس محصور شده و امکان فرار از آتش براي آنان وجود نداشته است. اين نماينده مجلس با ابراز تأسف از اينکه متأسفانه بروز حوادثي از اين دست به دليل اشتراک مسيرهاي ترددي است، خاطرنشان کرد: اين اتفاق ضايعه‌اي تلخ و دردناک است که نبايد از آن ساده گذشت.





 
براي تامين دارو در شرايط تحريم برنامه داريم
وزير بهداشت با بيان اينکه حوزه دارو و تجهيزات پزشکي مورد توجه و تاکيد رييس جمهور کشورمان قرار دارد، تصريح کرد: ستاد تدابير ويژه براي تامين دارو و تجهيزات پزشکي در شرايط تحريم برنامه‌هايي دارد، درعين حال اميدواريم بتوانيم از سوي بانک مرکزي و ساير بانک‌هاي عامل، حمايت‌هاي کافي را دريافت کنيم تا بخش دارو و تجهيزات با کمترين آسيب روبرو شود. دکتر سيدحسن‌هاشمي‌درباره تامين تجهيزات پزشکي و دارو در شرايط تحريم گفت: يکي از اقدامات جدي وزارت بهداشت اين است که مردم در شرايط تحريم، در حوزه سلامت آسيب کمتري ببينند، زيرا به هرحال تحريم‌ها آسيب رسان هستند. وزير بهداشت ادامه داد: از نظر رييس جمهور امريکا، اين تحريم‌ها، شديدترين و بيرحمانه‌ترين نوع تحريم است، اما از نظر ما، تحريم در قرن ٢١ به شدتي که وي تصور مي‌کند، نيست، مخصوصا براي کشوري مانند ايران که با ١٥ کشور همسايه بوده و چند دهه تجربه تحريم را داشته است.‌هاشمي‌اظهار داشت: کشور ايران به شرايط سخت و طاقت فرسايي که ترامپ درنظر دارد، دچار نخواهد شد، اما دراينکه مردم، کودکان شيرخوار و افراد مسن و بيماران آسيب مي‌بينند، ترديدي نيست و متاسفانه مدعيان حقوق بشر نيز سکوت کرده و فقط نظاره گرند. وزير بهداشت با بيان اينکه اعمال تحريم‌ها، ايران را در تبادلات مالي دچار مشکل مي‌کند، يادآور شد: آنها ادعا مي‌کنند که دارو و تجهيزات پزشکي جزو تحريم‌ها محسوب نمي‌شود، اما زمانيکه نتوانيم پول را جا به جا کنيم يا در فروش نفت به اروپا با مشکل مواجه شويم، آسيب خواهيم ديد. ‌هاشمي‌گفت: در حال حاضر نيز تقريبا ٥٠ درصد از وقت ما صرف اين ميشود که تلاش کنيم تا مردم در حوزه دارو و تجهيزات پزشکي، با مشکلي مواجه نشوند.