آتش در بازارچه پونه گلشهر

گروه بررسی علل حادثه تشکیل شد
آتش در بازارچه پونه گلشهر
دادستان کرج: دلیلی برای عمدی بودن آتش سوزی مشاهده نشد
صبح 11 تیرماه بود که بازارچه پونه گلشهر واقع در کرج که اخیرا به‌ عنوان محل ساماندهی دست‌فروشان تعیین‌شده بود در آتش‌سوزی گسترده‌ای سوخت و خسارت‌های زیادی به اموال فروشندگان بازارچه موقت گلشهر کرج که 700 نفر از دستفروشان در آن ساماندهی شده بودند، وارد آمد. این بازارچه اواخر سال 96 به منظور ساماندهی دستفروشان ایجاد شد و بر اساس اعلام مسئولان فعلی شهرداری کرج تعهد 3ماهه درباره دایر بودن این بازارچه منقضی شده و تداوم آن بر اساس توافق مالک زمین مجموعه و کسبه بوده و ارتباط حقوقی با شهرداری کرج نداشته است. برخی از کسبه این بازارچه نظراتی درباره علت حادثه مطرح کرده‌اند، اما مسئولان اعلام می‌کنند که اتصال شبکه برق رسانی به این بازارچه باعث ایجاد این حریق گسترده شده است. دیروز دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز در خصوص حادثه آتش‌سوزی بازارچه گلشهر گفت که در این باره پرونده قضائی تشکیل شده است. حاجی رضا شاکرمی در خصوص موضوع آتش‌سوزی در بازار روز گلشهر اظهار کرد: در این زمینه پرونده‌ای تشکیل شد و دستوراتی در خصوص موضوع علت آتش‌سوزی صادر کردیم تا هم نهادهای امنیتی و هم تخصصی مانند آتش نشانی علت اولیه و اصلی این حادثه را بررسی کنند. وی گفت: تاکنون دلایلی بر عمدی بودن موضوع وجود نداشته و احتمال بیشتر همان موضوع اتصال سیم برق و اقدامات غیرفنی است که در این محل برای سیم‌کشی‌ها انجام شده و همچنین مواد اشتعال‌زا مانند پارچه و امثال آن که در آنجا وجود داشت، بوده است. دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز افزود: نتیجه اولیه به دست آمده موضوع مذکور است و همچنان در حال انجام بررسی‌های دقیق‌تر و تخصصی هستیم تا علت اصلی این حادثه مشخص شود.


پیگیری علت آتش‌سوزی
در این راستا رئیس شورای شهر کرج گفت: پیگیری‌های لازم برای کشف علت حادثه آتش سوزی بازارچه دستفروشان کرج باجدیت ادامه دارد. محمد نبیونی افزود: این حادثه که ساعت 6 و 17 دقیقه صبح اتفاق افتاد و باحضور ماموران آتش نشانی عملیات مهار آتش آغاز و 2 ساعت زمان برد، اما بخش‌های مختلف این بازارچه به طور کامل در آتش سوخت. نبیونی اضافه کرد: به دلیل اینکه پیمانکار دقت لازم را نداشته و نگهداری وسایل دستفروشان در همان محل صورت می‌گرفته، خسارات زیادی به آنها وارد شده است. وی گفت: با توجه به متضرر شدن دستفروشان، ازسوی دادستان کرج دستور پیگیری ویژه برای علت حادثه داده شده که در اسرع وقت دلیل آتش سوزی اعلام شود. نبیونی خاطرنشان کرد: شورای شهر نیز از شهرداری خواست تا اقدامات قانونی دراین زمینه انجام شود و با توجه به اینکه درسال گذشته آنها دریک بازارچه ساماندهی شده بودند، مجدد بتوانند در یک محل مشخص کار خود را ادامه دهند تا با مشکل مواجه نشوند. وی درباره برخی از ادعاها در زمینه عمدی بودن این حادثه اظهار داشت: ممکن است که در این زمینه مطالبی گفته شود، اما نظر نهایی سازمان آتش نشانی برعمدی یا غیرعمد بودن حادثه مشخص نشده و شاید دلایلی مثل اتصال برق و یا گرفتن انشعابات بیش از اندازه، علت آن بوده باشد که موضوع در دست بررسی است.
تشکیل گروه بررسی حادثه
معاون خدمات شهری شهرداری کرج تصریح کرد: تیم بررسی علل آتش سوزی در بازارچه موقت پونه در منطقه 45متری گلشهر این کلانشهر تشکیل شده است. حسن مدیرروستا افزود: این تیم متشکل از نیروی انتظامی و سازمان آتش نشانی است که دلایل اصلی بروز این حادثه تلخ را بررسی کنند. او با اشاره به اینکه از آخرین وضعیت بررسی‌ها در این زمینه بی‌اطلاع است، ادامه داد: شایعاتی مبنی بر اتصال برق و عمدی بودن آتش سوزی وجود دارد که هیچ کدام تایید نشده است.
وضعیت بازارچه
رئیس سازمان ساماندهی مشاغل و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرج در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: بازارچه موقت پونه سال گذشته طی تفاهمنامه‌ای بین مالک و شهرداری کرج ایجاد شد و هدف آن نیز ساماندهی دستفروشان بود. بهروز ورممهدی افزود: تیم آتش نشانی در حال بررسی علت حادثه است، اما درباره علل حادثه همان‌طور که دادستان عمومی و انقلاب کرج اعلام کرده، پرونده‌ای قضائی در این زمینه تشکیل شده و درحال بررسی است. ورممهدی گفت: شایعات و نقل قول‌های مختلفی وجود دارد که باید در جریان بررسی‌ها از سوی دستگاه‌های مسئولان اعلام شود، اکنون هر موضوعی که ادعا شود، بر اساس نظریه پردازی افراد است و باید منتظر بود تا نتیجه بررسی‌ها اعلام شود.