اجازه نمی‌دهیم جیب مردم را بزنند

آرمان: معاون اول رئیس‌جمهور در حالی به اصفهان سفر کرد که جریانی به دنبال القای خداحافظی او از دولت است؛ ادعایی که خلاف بودن آن را اسحاق جهانگیری بارها با رد پیشنهادهایی مبنی بر کاندیدا شدنش برای شهرداری تهران و... به اثبات رسانده است. او عهد بسته که در کنار رئیس‌جمهور برای حل مشکلات کشور گام بردارد. جهانگیری که در بسیاری از برهه‌ها نقش منجی را در دولت روحانی داشته این بار در سفر خود به اصفهان از اهداف دولت برای مقابله با مشکلات و معضلات سخن به میان آورده و با لحن همیشگی خود که نشان از آرامش و استقامت دارد بر راهبردهایی ضروری در این باره تاکید کرد. وی در طول سفر یکروزه خود علاوه بر دیدار با برخی از علمای استان اصفهان از برخی طرح‌ها رونمایی و در جلسه شورای اداری این استان شرکت و در این رهگذر مسائلی راجع به سیاست خارجی و ضرورت‌های ممکن پیرامون بایدها و نباید‌های داخلی مطرح کرد. معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آمریکایی‌ها توطئه جدی برای ایران دیده‌اند، البته مواضع اسرائیلی‌ها نیز در این شرایط شفاف است با این حال آمریکا برای ایران خواب‌هایی دیده در حالی که ما در تاریخ و تمدن دنیا دارای سابقه هستیم. آمریکا علیه اقتصاد ایران اتاق جنگ راه انداخته و همه تحریم‌های سه ماهه از مرداد و شش ماهه آبان همچون هدف‌گذاری علیه نفت ایران، نظام بانکی ایران، سیاست خارجی ایران و... است و در نظر دارد بخش‌های مختلف اقتصادی کشورمان را تحت فشار قرار دهد.
اقتصاد مقاومتی؛ اساس سیاست‌ها
معاون اول رئیس‌جمهور که به اصفهان سفر کرده، در مراسم افتتاح پروژه توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا در شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: ما به عنوان مسئولان کشور راهبردی که اتخاذ کردیم، مقاومت است. به نحوی که حتی‌الامکان آسیب از زندگی مردم دور شود، اما می‌دانیم این کار به سادگی ممکن نیست چون کشورهای دیگر هم تا حدود زیادی با آمریکا همراهی کردند. آنها می‌خواهند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند. از نظر ما عملیاتی شدن این ایده به سادگی ممکن نیست. ما برای تداوم صادرات نفت برنامه‌هایی داریم که اعلام می‌کنیم. اسحاق جهانگیری گفت: مهم‌ترین هدف آمریکایی‌ها همانطور که خودشان گفته‌اند یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار علیه ایران است تا مردم ناراضی شوند. این راهبرد آمریکا، اسرائیل و عربستان است. وی با اشاره به برنامه‌های آمریکایی‌، هدف بعدی آن جلوگیری از صادرات صنایع ایران چون پتروشیمی و فولاد عنوان کرد. معاون اول رئیس‌جمهور گفت: صنعت فولاد باید هدفگذاری صادرات را در مقابل هدفگذاری تحریم‌های آمریکا انجام دهد و در این کار نباید ذره‌ای تردید داشته باشیم. هدفگذاری بعدی آمریکایی‌ها این است که ما به پول صادراتمان دست پیدا نکنیم. جابه‌جایی پول از طریق نظام بانکی انجام می‌شود، ما با اروپایی‌ها و روسیه و چین در حال مذاکره هستیم تا راه‌هایی برای مبادلات بانکی پیدا کنیم. هدف بعدی آمریکایی‌ها این است که کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای به کشور وارد نشود در مجموع مقابله با این تحریم‌ها به یک عزم و اراده جدی نیاز دارد و باید واقعیت‌ها را به مردم گفت چون این‌بار هدف آمریکا، ایران و جمهوری اسلامی است اما ما باید بدانیم تحریم‌ها هم تهدید است و هم فرصت. در حال حاضر می‌توانیم بسیاری از کالاها را در داخل کشور تولید کنیم برای همین واردات ۱۴۰۰ قلم کالا را ممنوع کردیم.
کاسبان تحریم


گزارش «آرمان» حاکی از تلاش عده‌ای از سودجویان برای دوشیدن هر چه بیشتر گاو شیرده تحریم است. افرادی که پیش‌تر این رویداد و مال‌اندوزی‌های مربوط به آن را تجربه کرده‌اند. در دولت دهم به دنبال تحریم‌های اقتصادی شورای امنیت علیه ایران که بانک مرکزی و نفت را هدف گرفته بود، چهره‌های جدیدی وارد عرصه مراودات بین‌المللی نفت ایران شدند. طی پدیده‌ای موسوم به دور زدن تحریم‌ها شخصی چون بابک زنجانی که معادله پرونده پیچ اندر پیچ و ارتباطات خم اندر خم وی هنوز حل نشده، به میدان آمد. از آنجایی که دور زدن تحریم‌ها پدیده‌ای نسبی و غیر قابل کنترل بود، ارزیابی درست از مبادلات صورت گرفته پیرامون آن ناممکن و از این رو عزم کاسبان تحریم برای ورود بیشتر به این مبادلات جزم‌تر بود. از این رو این عرصه برای کسانی که قصد مال‌اندوزی داشتند جولانگاه چشمگیری قلمداد می‌شد. اکنون این افراد که منتقد جدی برجام هم بودند، امید بر وضع تحریم‌ها و ورود دوباره به عرصه تجارت با دوستان تحریمی خود بسته‌اند. امیدی که جهانگیری از هم اکنون قصد اضمحلال آن را دارد. معاون اول رئیس‌جمهور که پیش‌تر با چنین پدیده‌ای آشنا و از منتقدان جدی مفسدان اقتصادی تحریم است، هشدار می‌دهد: در حالی که همه به دنبال مقاومت هستند، عده‌ای به دنبال این هستند که حتی در این شرایط هم جیب مردم را بزنند، اما ما اجازه نمی‌دهیم.
حمایت آیت‌ا... مظاهری
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در این سفر به دیدار آیت‌ا... مظاهری رفت که در این دیدار گزارشی از برنامه‌ها و عملکرد دولت در زمینه رفع معضلات اقتصادی و مقابله با توطئه‌های دشمنان انقلاب و نظام اسلامی در این خصوص و نیز پیش‌بینی‌ها و اقدامات در دست انجام در زمینه حل مشکلات آب استان اصفهان ارائه کرد. جهانگیری در این دیدار همچنین از حمایت‌های همیشگی آیت‌ا... مظاهری از تلاش‌ها و خدمات دولت، تشکر و قدردانی کرد.
محتاج دعای علما
جهانگیری با آیت‌ا... حاج شیخ محمد ناصری دولت‌آبادی از روحانیون و علمای استان اصفهان هم دیدار کرد و با بیان اینکه امروز مشکلات کشور افزایش پیدا کرده و دشمنان دین و ملت ایران قصد دارند که به کشور ما آسیب وارد کنند، تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری به حمایت و دعای خیر علما و روحانیون کشور نیازمند هستیم تا بتوانیم از مشکلات عبور کنیم. وی از آیت‌ا... حاج شیخ محمد ناصری دولت‌آبادی خواست دعای خیر خود را از دولت دریغ نکنند تا مسائل و مشکلات به خود دشمنان بازگردد و بتوانیم از این مقطع سخت با سربلندی عبور کنیم.
انسجام فکری
جهانگیری در جلسه شورای اداری استان اصفهان با بیان اینکه آمریکایی‌ها توطئه جدی برای ایران خواب دیده‌اند و همه باید به کمک دولت بیایند تا کشور از این شرایط به خوبی عبور کند. گفت: جریان‌های سیاسی باید در این مقطع اختلافات را کنار بگذارند تا آمریکایی‌ها متوجه شوند که قادر نیستند صادرات نفت ایران را متوقف کنند. معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: آمریکایی‌ها بر این باورند که با فشار اقتصادی به ملت ایران می‌توانند در نظام جمهوری اسلامی ایران تفرقه ایجاد کنند، اما ملت ایران بارها خلاف آن را به آمریکایی ثابت کرده و از این تنگه‌ها عبور کرده‌ایم. جهانگیری گفت: اینکه گفته می‌شود دولت می‌خواهد صرافی‌ها را حذف کند، حرف بی‌حسابی است و انتظار داریم نخبگان و فعالان اقتصادی، راهکار‌های جدید بیابند. وی افزود: برجام یک توافق بین‌المللی بود که آمریکا از آن بیرون رفت و قطعنامه 2231 در سازمان ملل تصویب شد و ایران طبق وظایفش به تعهداتش عمل کرد و این آمریکا بود که سر ناسازگاری گرفت و اراده کشور‌های طرف برجام این است که باید با ایران همکاری کنند. وی ادامه داد: ما توانمندی‌های بسیاری درکشور داریم و باید واقعیت‌ها را به درستی تشخیص دهیم در شرایط خطیر فرصت‌هایی وجود دارد که می‌توانیم آنها را معالجه کنیم. جهانگیری گفت: انسجام سیاسی فکری و ملی باید در کشور اتفاق بیفتد تا از این جنگ اقتصادی عبور کنیم. وی افزود: با ساماندهی بسیاری از مشکلات، جلوگیری از ورود بی‌رویه کالای قاچاق، قناعت مردم و کاهش بریز و بپاش دولت تلاطم ارزی حتما به ثبات خواهد رسید.