دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برت کاوانا را به عنوان گزینه جایگزینی قاضی کندی در دادگاه عالی معرفی کرد

دادگاه عالی، به‌راست‌راست
روح‌اله نخعی‪-‬ صبح سه‌شنبه به وقت تهران، ترامپ برای دومین بار، گزینه خود را برای نشستن بر کرسی بالاترین نهاد قضایی در ایالات متحده آمریکا معرفی کرد. برت کاوانا که از نام‌هایی بود که نامش در فهرست‌های گزینه‌های احتمالی ترامپ قرار داشت، معرفی شد تا فرایند پرتنش تایید او در سنا آغاز شود.
کرسی خالی‌شده در دادگاه عالی که حالا نام کاوانا برای پرکردن آن مطرح می‌شود، در اختیار قاضی آنتونی کندی بود که جایگاه خاصی در میانه دادگاه داشت. کندی از لحاظ تفکرات و مواضعش در قرائت از قانون، به طور کلی در میان قضات محافظه‌کار دسته‌بندی می‌شد اما در عمل، در چند پرونده مهم در کنار قضات لیبرال قرار گرفته بود و باعث پیروزی ۵ به ۴ برای لیبرال‌ها شده بود. حضور او در میانه طیف فکری قضات دادگاه و چندبار قرارگرفتن او در کنار قضات لیبرال باعث شده بود در نگاه اغلب ناظران او به عنوان یک قاضی محافظه‌کار محسوب نشود و به عنوان swing vote یا رای تعیین‌کننده شناخته شود، به این معنا که با توجه به ترکیب دادگاه، رای ۸ نفر دیگر در پرونده‌های نزدیک و اختلاف‌برانگیز که مواضع قضات را دخیل می‌کرد، ۴ به ۴ مساوی می‌شد و عملاً رای کندی بود که تعیین می‌کرد کدام طرف ۵ به ۴ برنده شود، رایی که گاهی به سمت لیبرال‌ها و گاهی به سمت محافظه‌کاران، می‌چرخید. اگرچه این چرخش‌ها اغلب به سمت محافظه‌کارها بود، اما این حقیقت که کندی، انتخاب نماد جمهوری‌خواهان در دوران مدرن، یعنی ریگان بود، باعث می‌شود همراهی‌های او با لیبرال‌ها برای محافظه‌کاران آزاردهنده‌تر و برای لیبرال‌ها به‌یادماندنی‌تر شود.
اما کاوانا که برای جایگزینی او معرفی شده، فاصله زیادی با کندی دارد. شاخص Judicia- Commo- Space که شاخصی حقوقی است و از روی معیارهای مختلف، جایگاه قضات را در طیف فکری محافظه‌کار و لیبرال تعیین می‌کند، کاوانا را نزدیک به محافظه‌کارترین قاضی فعلی دادگاه، قاضی کلارنس توماس و محافظه‌کارتر از گزینه قبلی ترامپ که به دادگاه رسید، یعنی نیل گورسچ، قرار می‌دهد؛ این در حالی است که گورسچ محافظه‌کار، جایگزین نماد محافظه‌کاران، آنتونین اسکالیای فقید شد اما کاوانا، جای کندی را می‌گیرد که به مراتب محافظه‌کارتر خواهد بود.


در صورت تایید کاوانا در سنا، به جای کندی، قاضی ارشد، جان رابرتز به رای میانه تبدیل خواهد شد. رابرتز، خود از قضات محافظه‌کار است که طبق تحلیل وب‌سایت Five Thirty Eighاز روی داده‌های دادگاه عالی، در پرونده‌های نزدیک که با ۵ رای از ۹ رای تصویب شده‌اند، در ۸۲.۴درصد مواقع با محافظه‌کارها همراه بوده است. این آمار برای کندی، ۷۱.۳درصد بود.
با این جایگزینی، محافظه‌کاران یا به عبارت دیگر، هواداران آن‌ها در صحنه سیاسی آمریکا، جمهوری‌خواهان، به نوعی به اصلاح تصمیم ریگان می‌پردازند و دادگاه را به ترکیب قطعی ۵ به ۴ به نفع جمهوری‌خواهان تبدیل می‌کنند.
کاوانا که سابقه‌ای طولانی از حضور در صحنه سیاسی آمریکا دارد، او که در سوابق احکام و نظراتش، اغلب به سمت شرکت‌ها و کارفرمایان بوده است، همراهی با بوش پسر را در زمان بازشماری انتخابات ۲۰۰۰ آغاز کرد و بعدتر به عنوان دستیار در کابینه او ادامه داد تا زمانی که توسط رئیس‌جمهور به عنوان قاضی به سنا معرفی و با فرایندی طولانی و پرتنش برای تایید روبرو شد، شبیه فرایندی که حالا پیش روی او خواهد بود. حضور او به عنوان قاضی در واشنگتن دی‌سی باعث شده سابقه زیادی از احکام او در مسائل اجتماعی محل اختلاف در دست نباشد و نظرات و موضع‌گیری‌های او در این زمینه‌ها به کار بیاید.
نکته مهم در سوابق کاوانا، موضع او درباره یک مسئله مهم است که احتمالاً به زودی پیش روی دادگاه عالی قرار گیرد. کاوانا در برخی موضوعات مهم برای راست‌گرایان آمریکا، مثل مسئله خدمات درمانی و سقط جنین، مواضعی نامطلوب برای جمهوری‌خواهان اتخاذ کرده است. او از سوی آنان متهم است که مسیر حقوقی که قاضی ارشد رابرتز برای تایید اوباماکر در دادگاه عالی طی کرد، از روی آرای حقوقی او اتخاذ شده است؛ اما یک موضوع در سوابق آرای حقوقی و مقالات او، به طور قطع چشم تیم ترامپ را گرفته است: دیدگاه کاوانا در مسئله اختیارات ریاست‌جمهوری.
کاوانا در سال ۲۰۰۹ مقاله‌ای می‌نویسد و در آن استدلال می‌کند که کنگره باید قانونی تصویب کند و رئیس‌جمهور مستقر را از هر گونه بازجویی و تحقیقات کیفری و احضار به دادگاه مصون و معاف کند. او می‌نویسد، اقدامات قضایی علیه رئیس‌جمهور مستقر «دولت فدرال را فلج می‌کند» و باعث می‌شود «چه در صحنه بین‌المللی و چه در صحنه داخلی» اعتبار کافی برای عمل را نداشته باشد.
سوابق او در مسائل مربوط به جمع‌آوری اطلاعات از مردم، برای لیبرتارین‌های حزب جمهوری‌خواه اهمیت پیدا می‌کند و این باعش می‌شود، رای سناتور رند پال از کنتاکی به رای‌های مهم اضافه شود، هر چند، بعید است پال کسی باشد که مانع انتصاب کاوانا شود.
مقاومت از سوی دمکرات‌ها و تلاش بسیار برای جلوگیری از انتصاب او، لااقل در کلام، عجیب و غیرقابل‌پیش‌بینی نیست. آنچه بعید است، توفیق آنها در این زمینه است. شواهد نشان می‌دهد احتمالاً به زودی با ترکیب قطعی ۵ به ۴، شاهد موجی از تصمیمات در قانون‌گذاری‌ها، تصمیمات دولتی و ایالتی، اقدامات حقوقی و حتی تجاری خواهیم بود، از سوی کسانی که می‌دانند، هر تلاشی برای مقاومت در مقابل آن‌ها در نهایت باید به دادگاهی ارائه شود که به راست چرخیده است.