قربانيان زودهنگام بر گزيت

در چند روز اخیر، بریتانیا شاهد تحولات سریعی بوده است؛ آسمان سیاست در لندن بر خلاف آفتاب تابستانی ، ابری است. خانم نخست وزیر در وضعیتی غیرقابل پیش بینی گرفتار شده و دولت محافظه کارش، چیزی تا سقوط فاصله ندارد. ترزامی خیلی دوست دارد تا وارثی قابل و توانمند برای مارگارت تاچر باشد اما کسی که کلی وقت می گذارد تا کفش‌هايش در مقابل لنز دوربین‌های خبری، بدرخشد،فرسنگ‌ها تا بانوی آهنین فاصله دارد.
تراز می را بیشتر می توان بانوی فانتزی به حساب آورد؛ او صلابت و اقتدار مارگارت تاچر را ندارد و کابینه از همان روز اول در معرض خطر بوده است. او آن‌قدر سیاست‌ها و برنامه‌های متناقضی دارد که کمتر از 24ساعت، دو وزیر کلیدی کابینه‌اش، استعفا می دهند و زیر پایش را خالی می کنند.
با خروج دو طرفدار سینه چاک برگزیت یعنی وزیر خروج از اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه از کابینه می، شمارش معکوس برای فروپاشی بانوی فانتزی، آغاز شده است.
در آن سوی داستان، مردی ایستاده که با کاپشن و محاسن معروف انگلیسی‌اش مترصد فتح خانه شماره ۱۰ در خیابان داونینگ در منطقه وست‌مینستر در لندن است. جرمی کوربین که رهبری حزب کارگر را بر عهده دارد، همزمان با موج کوتاه استعفاها در دولت محافظه کار، سریع خود را وسط ماجرا رساند و بر کناره‌گیری شخص نخست وزیر اصرار کرد. حالا دوئل محافظه کار-کارگر شروع شده و همه مردم بریتانیا منتظر هستند تاببینند دست آخر خانم نخست وزیر با طوفان به راه افتاده برگزیت ، مجبور می شود خانه شماره 10 را تخلیه کند یا اینکه با پناه گرفتن پشت میزش و در انداختن طرحی نو، رهبر کارگران را از رسیدن به قدرت، دور می کند. هر چه هست، حتی اگر می برای مدت کوتاهی، رفتن خود را به تاخیر بیندازد اما باید به همین زودی‌ها با جمع کردن وسایل شخصی‌اش از خیابان داونینگ، آدرس دیوید کامرون، هم حزبی ناکام خود را بگیرد!


واکنش جرمی کوربین به صحبت های می
جرمی کوربین، نخست وزیر دولت در سایه و رهبر حزب مخالف دولت، حزب کارگر، در پارلمان خطاب به ترزا می گفت: شما هنوز نمی توانید یک بحران داخلی دولت خود را حل کنید، چگونه می خواهید به توافق خوب با 27 کشور عضو اتحادیه اروپایی در مذاکرات برگزیت برسید.
جرمی کوربین در سخنانی در مجلس عوام و در پاسخ به ارائه پیشنهادی تازه از سوی نخست وزیر ترزا‌می به اتحادیه اروپایی گفت: در شرایطی که فرصت سوزی ها به اوج خود رسیده، شمار افرادی که ایمان و امید خود را به توانایی این دولت در دستیابی به توافقنامه خوبی برای برگزیت از دست می دهند رو به افزایش است.
کوربين افزود: پس از گذشت دو سال از همه‌پرسی و 16 ماه پس از به کار افتادن بند پنجاهم (پیمان لیسبون که شرایط خروج از اتحادیه اروپایی را تعیین می کند) تنها پایان همین هفته بود که دولت تازه بر سر موضع گفت و گو با اتحادیه اروپا در میان اعضای خود به توافق رسید اما این توهم نیز 48 ساعت بیشتر طول نکشید و تنها چند ماه به پایان مهلت گفت و گو‌ها باقی مانده است، دولت دچار بحران شده است و دو تن از وزرا کناره گیری کرده اند و هنوز مشخص نیست قرار است در آینده با نزدیک‌ترین شرکای تجاری‌مان چگونه روابطی داشته باشیم. کارگران و مشاغل تجاری شایستگی داشتن شرایطی بهتر از این را دارند.
ريیس حزب کارگر تاکید کرد: به روشنی مشخص شد این دولت نمی تواند به توافقی دست یابد که از اقتصاد کشور، مشاغل و استانداردهای زندگی مراقبت و محافظت کند. هم اکنون روشن است که این دولت نمی‌تواند توافق خوبي را برای کشور به ارمغان بیاورد. چگونه می توان به نخست وزیری که نمی تواند با اعضای کابینه خود به توافق برسد، اعتماد کرد تا با 27 دولت در اتحادیه اروپایی به توافقی خوب دست پیدا کند.
تحلیل کارشناسان
یکی از کارشناسان سیاست خارجی بریتانیا می گوید: با خروج بوریس جانسون از کابینه دولت محافظه کار ترزا می، ادامه مذاکرات و برقراری یک برگزیت آرام و نرم راحت تر شده است. دیوید جانسون و اطرافیانش در دولت از حامیان برگزیت سخت بودند.
نظر سنجی ها چه می گویند؟
نتیجه یک نظرسنجی نشان می‌دهد رضایت رای‌دهندگان بریتانیایی از روند مذاکرات دولت ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا با اتحادیه اروپا برای خروج این کشور از این اتحادیه به کمترین میزان خود رسیده است. تنها ۲۹ درصد رای‌دهندگان از روند گفت‌وگوهای برگزیت ابراز رضایت می‌کنند.
ماهی گیری رییس شورای اروپا ازآب‌گل‌آلود!
دونالد توسک، رییس شورای اروپا درباره استعفای بوریس جانسون که یکی از طرفداران پروپاقرص برگزیت بود و در زمان همه پرسی سال 2016 کمپین تبلیغاتی راه انداخته بود، در صفحه توییترش نوشت: سیاستمداران می آیند و می‌روند اما مشکلاتی که برای مردم به‌وجودآورده‌اند، همواره باقی می‌ماند. تنها می خواهم افسوس فراوان خود را اعلام کنم چراکه برگزیت به اسم این دو نفر، بوریس جانسون و دیوید دیویس پایان نیافت.
سخت گیری هابرای بیشتر ماندن!
در حالی که ترزامی می داند چند وقت بیشتر میهمان دفتر نخست وزیری نیست، مواضع سخت گیرانه‌تری برای جدایی از اتحادیه اروپا را در دستور کار قرار داده است.نخست وزیر بریتانیا اعلام کرده با اجرایی شدن فرآیند برگزیت، آمدن آزادانه شهروندان اتحادیه اروپا به بریتانیا متوقف خواهد شد.
افشای سندی درباره عواقب برگزیت
بازار گمانه‌زنی پیرامون پیامدهای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا داغ است. به گزارش دویچه‌وله، ارزیابی‌های متفاوتی در این باره منتشر شده است. در همین رابطه دولت بریتانیا گروهی را مسئول بررسی و ارزیابی پیامدهای برگزیت کرده بود.
نتیجه این بررسی که تحت عنوان تحلیل خروج از اتحادیه اروپا تهیه شده، برای مسئولان دولتی بریتانیا پیش‌بینی شده بود. از این رو، سندی محرمانه تلقی می‌شد.
پرتال خبریBuzzfeedنتایج این تحلیل را منتشر کرده است.بر اساس این نتایج، مهم نیست که بریتانیا کدام راه را برای خروج از اتحادیه اروپا دنبال کند، به هر حال متضرر خواهد شد. ضرر و زیان اصلی نیز متوجه اقتصاد کلان این کشور و آهنگ رشد اقتصادی آن است.
بر اساس این ارزیابی، سه راه در برابر بریتانیا قرار دارد. گزینه نخست می‌تواند خروج قاطعانه از اتحادیه اروپا باشد. بر اساس این راهکار، بسیاری از همکاری‌های اقتصادی بریتانیا با اتحادیه اروپا قطع یا محدود خواهد شد. سند محرمانه یاد شده پیش بینی کرده است در صورتی که بریتانیا این راه را برگزیند، نرخ رشد اقتصادی این کشور ظرف ۱۵ سال آینده حدود هشت درصد کاهش خواهد یافت.
گزینه دوم که به خروج نرم از اتحادیه اروپا شهرت یافته و بر ادامه همکاری‌های تجاری بریتانیا با کشورهای عضو اتحادیه اروپا استوار است نیز باعث کاهش نرخ رشد اقتصادی بریتانیا در بازه زمانی یاد شده به میزان پنج درصد خواهد شد.
گزینه سوم ماندن بریتانیا در حوزه اقتصادی اروپا (European Economic Area) است. بر اساس قواعد اتحادیه اروپا، کشورهای غیر عضو این اتحادیه نیز می‌‌توانند در حوزه اقتصادی اروپا شرکت داشته باشند. در اسناد محرمانه یاد شده پیش بینی شده است که گرچه این گزینه از دو گزینه دیگر برای بریتانیا مطلوب‌‌تر است اما نرخ رشد اقتصادی بریتانیا در همین گزینه نیز حدود دو درصد ظرف ۱۵ سال آینده کاهش خواهد داشت.
به این ترتیب، اقتصاد بریتانیا به هر روی در اثر خروج از اتحادیه اروپا آسیب و زیان خواهد دید. از همین رو برخی مخالفان برگزیت و از جمله کریس لسلی، نماینده حزب کارگر انگلیس خواستار انتشار این تحلیل از سوی دولت شده و گفته‌اند که مردم بریتانیا حق دارند بدانند پیامدهای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا کدام است.
درباره وزیر خارجه جدید بریتانیا
هانت ۵۱ ساله به مدت پنج سال و 6 ماه در مقام وزیر بهداشت در کابینه مشغول به فعالیت بوده است. او طولانی‌ترین مدت وزارت در این وزارتخانه پس از جنگ جهانی دوم را داشته است.جرمی هانت از سال ۲۰۰۵ حوزه انتخابی ساوت وست سوری را در مجلس عوام بریتانیا نمایندگی می‌کند. هانت مانند ترزا می موافق باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بود اما پس از برگزاری همه‌پرسی تاریخی که به خروج این کشور از اتحادیه اروپا منجر شد، به اجبار نظر خود را تغییر داد. جرمی هانت در خانواده‌ای مرفه متولد شده و در آکسفورد تحصیل کرده است. او پس از اعلام این خبر با انتشار پیامی در توییتر ضمن خرسندی از انتصابش در این سمت نوشت: افتخار بزرگی است که در این زمان دشوار در تاریخ کشورمان به عنوان وزیر خارجه انتخاب شدم. وقتش است که از نخست‌وزیرمان برای یک توافق برگزیت خوب حمایت کنیم؛ یا حالا یا هیچ‌وقت.