جزئیات جدید از بسته برجامی اروپا درباره نفت ایران

در جدیدترین جزئیات منتشر شده از بسته برجام پیشنهاد شده اروپا به ایران  ادعا شده، اروپا در بسته خود، درباره میزان فروش نفت ایران، ضمانت کمّی نداده است، درحالی‌که ایران به‌دنبال دریافت ضمانت کمّی است. تاکنون اطلاعات این بسته که روز جمعه گذشته در  نشست وزیران خارجه 4+1 و کشورمان به ایران داده شده، به صورت رسمی منتشر نشده  اما روزنامه دنیای اقتصاد روز گذشته برخی جزئیات را منتشر کرده است. براساس این گزارش، اروپا در بسته پیشنهادی خود  بر تعهد برای حفظ خرید نفت از ایران در سطح کنونی موافقت کرده، اما میزانی برای این تعهد اعلام نکرده است. در این گزارش تصریح شده که هم اکنون اروپا حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت از ایران می خرد که با عقب‌نشینی توتال فرانسه و شرکت انی ایتالیا این رقم در ماه‌های آینده کمتر خواهد شد. برخی از صاحب‌نظران نفتی خرید ۳۰۰ هزار بشکه‌ای نفت ایران به اروپا را نوعی پیروزی برای دولت آمریکا قلمداد می‌کنند. براساس اولتیماتوم ترامپ، کشورهای عمده خریدار نفت ایران باید تا ماه نوامبر میزان واردات نفت از ایران را به صفر برسانند. به نوشته این روزنامه نقل‌وانتقال مالی و روابط بانکی  و مسائل مختلف تجارت و به‌طور خاص فروش نفت دو حوزه اصلی مذاکرات در جریان اروپا و ایران است. بنا بر این گزارش در حوزه نقل‌وانتقال مالی و بانکی دیدگاه‌های طرف ایرانی و اروپایی تا حدودی به هم نزدیک است و مذاکرات رضایت‌بخش گزارش شده است. به ادعای این روزنامه در حوزه بانکی، اروپایی‌ها‌ به‌دنبال ایجاد کانالی هستند که از طریق آن امکان ارتباط بانکی فراهم شود و با توجه به تحریم‌های آمریکا، کانال طراحی شده باید به نحوی باشد که از طرف این تحریم‌ها مورد تهدید قرار نگیرد. به همین دلیل، اروپا در پی ایجاد یک حساب مخصوص است که بر مبنای آن بتواند، درآمد‌های ایران را به‌صورت متمرکز در آن نگهداری کند. سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه دو روز پیش اعلام کرد که سه قدرت اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) برای ادامه تجارت خود با ایران بدون استفاده از دلار موافقت کردند. به نوشته دنیای اقتصاد گفته می‌شود هرچند که طرف اروپایی در مذاکرات شفاهی وعده‌های زیادی داده، اما اذعان کرده به‌واسطه برخی مصلحت‌ها و ملاحظات سیاسی امکان مکتوب شدن آن ها وجود ندارد. پیشتر حشمت ا... فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی  مجلس تاکید کرده بود: «متاسفانه اروپایی‌ها باید برای بسته پیشنهادی خود ضرب‌الاجل‌هایی را تعیین می‌کردند که چنین اقدامی را انجام نداده‌اند و همین موضوع از نظر ایران مایوس‌کننده است چراکه انتظار می‌رفت اروپا با شفافیت بسته نهایی خود را ارائه دهد.»
تهدید مطهری به بستن تنگه هرمز
به گزارش فارس، علی مطهری نایب رئیس مجلس هم نوع بیان اخیر رئیس جمهور را تدبیر خوبی در تهدید آمریکایی‌ها دانست و خاطرنشان کرد: اقدام ما برای مقابله با تهدیدات نفتی آمریکا مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران، بستن تنگه هرمز است. وی افزود: آمریکایی‌ها آمادگی جنگ جدید در خلیج فارس را ندارند، از این رو سخن آقای رئیس جمهور تهدید خوبی بود که آثار مثبتی خواهد داشت و عامل بازدارنده ای برای ممانعت از صادرات نفت ایران خواهد بود. به گزارش انتخاب به نقل از رأی الیوم، ایران می تواند با اقداماتی در تنگه هرمز موجب نوساناتی در قیمت های جهانی نفت شود و این مسئله بر اقتصاد آمریکا تاثیری مستقیم دارد. این روزنامه بااشاره به این که عکس العمل آمریکا نسبتا آرام بود نوشت: تنها وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرد این کشور توان تضمین آزادی دریانوردی در تنگه هرمز را دارد. مایک پمپئو روز گذشته در واکنش به تهدید ایران تنها به این گفته بسنده کرد که آمریکا قادر است دریانوردی در آب های آزاد را تضمین کند. به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز شامگاه دوشنبه در گزارشی به بررسی احتمال کاهش صادرات نفت ایران و تاثیر آن بر بازار جهانی پرداخت و نوشت: این موضوع بازار را در بزرگ‌ترین تنگنا از زمان شوک نفتی دهه 70 (میلادی) قرار می دهد و افزایش قیمت‌ را به دنبال دارد.
 
   خبر مرتبط


کارشکنی آمریکا در مسیر خروج پول های ایران از آلمان

در حالی که گزارش ها از تلاش ایران برای خارج کردن 350 میلیون یورو پول نقد از یک بانک مطرح در هامبورگ حکایت دارد، رسانه های آمریکایی از فشار دولتمردان این کشور به آلمان برای سنگ اندازی در این مسیر خبر می دهند. به نوشته واشنگتن فری بیکن، مقامات ارشد دولت ترامپ از جمله سفیر آمریکا در برلین در حال مداخله و اعمال فشار به دولت آلمان برای جلوگیری از انتقال پول به ایران هستند. به گزارش فارس به نقل از واشنگتن فری بیکن، ریچارد گرنل سفیر واشنگتن در برلین روز دوشنبه به این رسانه آمریکایی گفت: «وی و دیگر مقامات ارشد آمریکایی به دولت آلمان فشار خواهند آورد تا جلوی عملیات انتقال این پول به ایران گرفته شود.» مقامات کشورمان هنوز درباره خبر روزنامه بیلد واکنشی نشان نداده‌اند. ایران خواستار برداشت این پول از حساب‌های دولتی خود در بانک «تجارتی ایران و اروپا» در شهر ‌هامبورگ آلمان است. گفته شده ایران این مبلغ را برای تامین ارز سفرهای خارجی شهروندان ایرانی نیاز دارد که به‌دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌توانند از کارت‌های اعتباری خود در خارج از کشور استفاده کنند. حساب بانک «تجارتی ایران و اروپا» توسط بانک مرکزی آلمان اداره می‌شود. به نوشته دنیای اقتصاد برداشت 350 میلیون یورو از حساب‌های ایران در این بانک باید توسط سازمان نظارت بر فعالیت‌های مالی آلمان تصویب شود.