برنامه ای با کارشناسان ضعیف در خدمت حامیان مالی

عادل فردوسی پور، نوزده سال است که یکی از پرمخاطب ترین برنامه های تلویزیون را روی آنتن دارد و مطالعه زیاد او در حوزه فوتبال و برنامه های تخصصی فوتبالی، باعث شده در همه این سال ها برنامه «نود» همیشه جذاب و متنوع باشد. اما همزمان با شروع جام جهانی، او و گروه سازنده برنامه «نود»، ویژه برنامه «بیست هجده» را برای جام جهانی از شبکه 3روی آنتن بردند که هرچه به پایان جام جهانی نزدیک تر می شویم، موج انتقادات مخاطبان بیشتر به سمت این برنامه روانه می شود و می توان گفت گروه برنامه «نود» و تلویزیون، نتوانستند انتظار مخاطبان را برآورده کنند. به بهانه انتقادات و واکنش های منفی مخاطبان «بیست هجده»، نگاهی به ضعف های مهم این برنامه انداخته ایم.
«بیست هجده» در تسخیر روبیکا، آپ و هف هشتاد
برنامه تلویزیونی «بیست هجده»، سه حامی مالی عمده دارد که هرروز چندین بار در بخش های مختلف برنامه، آن ها را تبلیغ می کند. شاید اگر این تبلیغات در زمان مشخص و در آیتم جداگانه ای در بخشی از برنامه پخش می شد، مسئله برای مخاطب قابل تحمل تر می شد اما این که محمدرضا احمدی از هر فرصتی برای تبلیغ «روبیکا»، «هف هشتاد» و «آپ» استفاده می کند، دیگر مخاطبان را به ستوه آورده و ظاهرا محوریت آن از فوتبال به تبلیغات تبدیل شده است. معلوم نیست تلویزیون از لحاظ مالی در چه شرایطی قرار دارد که حاضر است تا این حد زیر بار تبلیغات برود!
جای خالی یک «کارشناس»


وقتی اسپانسر برنامه از پیامک هایی که مردم می فرستند، پول در می آورد و پول برنامه را می دهد، حداقل انتظاری که مخاطب می تواند داشته باشد این است که برنامه خوب و با کیفیتی را ببیند. وقتی برای چند شب متوالی، شخصیتی به عنوان کارشناس در برنامه دعوت می شود که نه شهرت، نه محبوبیت و نه حتی کارنامه فوتبالی درخشانی دارد، چطور می تواند تاکتیک تیم های مهم دنیا را نقد کند و در جایگاه کارشناس برنامه قرار گیرد! حالا مخاطب انتظار ندارد کسانی در حد «کارلوس پویول» در برنامه حضور پیدا کنند اما حداقل توقع دارد از بعد حرفه ای، فنی و فوتبالی چهره مطرحی باشد. ناگفته نماند، زمانی که به بحث کارشناسی اختصاص دارد، باز هم تحت تاثیر حضور پررنگ اسپانسر و تبلیغات قرار می گیرد و باعث می شود زمان کافی برای شکل گرفتن بحث کارشناسی باقی نماند.
محمدرضا احمدی رو تو خونه، هف هشتاد صدا می زنن!
این تبلیغات که در برخی دیگر از برنامه های تلویزیونی هم دیده می شود و داد مخاطبان را درآورده، باعث شده است تا کاربران شبکه های اجتماعی با محمدرضا احمدی، مجری برنامه و تبلیغات بیش از اندازه در «بیست هجده» شوخی کنند. در ادامه گزیده ای از واکنش های بامزه را می خوانید:
- محمدرضا احمدی روزای آخر عمرش به بچه هاش میگه برید نفری یه چوب بیارید، بعد میگه حالا با شماره گیری ستاره، فلان، مربع، می تونید به یک نصیحت خوب گوش کنید، قبضاتونم باهاش پرداخت کنید.
- برنامه «بیست هجده» منهای نود دقیقه بازی:80 درصد تبلیغ، 15 درصد روبیکا و هف هشتاد، 5درصد نظرات کارشناسی؛ در این حد که «همون طور که حدس می زدم فلانی برد» .
- من پیش بینی کردم امشب روبیکا 3-1 هف هشتاد رو می زنه، میره فینال.
- محمدرضا احمدی می گفت من فقط یک دقیقه و نیم فرصت دارم، بعد تو این یک دقیقه و نیم هم هف هشتاد رو توضیح داد، هم روبیکا و هم آپ رو!
- محمدرضا احمدی رو تو خونه هف هشتاد صدا می زنن!
- این هزارمین باری بود که محمدرضا احمدی، برای آخرین بار یک بار دیگه گفت که با هف هشتاد چه کارایی میشه کرد!
- محمدرضا احمدی در شعری می گوید: هوا را از من بگیر، روبیکا را هرگز/ آب را از من بگیر، آپ را هرگز
- کنداکتور شبکه 3در روزهای مختلف:
آگهی، روبیکا، فوتبال، آپ، فردوسی پور
آپ، روبیکا، محمدرضا احمدی، آگهی، فوتبال
فردوسی پور، احمدی، فوتبال، روبیکا، آپ، آگهی
روبیکا، آپ،
آگهی، آپ، آگهی، روبیکا
 
نظر دکتر حمیدرضا صدر درباره کارشناسان «بیست هجده»
طی تماس تلفنی کوتاه با دکتر حمیدرضا صدر، نظر ایشان را درباره کارشناس هایی که به برنامه دعوت می شوند جویا شدیم که ایشان در پاسخ به این سوال گفت: «فوتبالیست های زیادی به برنامه آمدند که فوق العاده بودند، آقای حاج رضایی، امید روانخواه، جواد نکونام. مربی های خارجی که آوردند، خوب و مناسب بودند. نمی دانم آدم هایی را که می گویند باید از کجا آورد ولی بسیاری از بازیکنان تیم ملی و شفر آمدند که خیلی خوب بودند.»