از ماجرای دستمزد میلیاردی تا شانس قضاوت فینال

تیم داوری فوتبال ایران متشکل از علیرضا فغانی،رضا سخندان و محمد منصوری تاکنون در آوردگاه جام جهانی 2018 روسیه، بازی های مهم و حساسی را با حضور تیم های بزرگ فوتبال جهان به خوبی قضاوت کرده و مورد توجه و تمجید فیفا و رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفته اند. در این میان، "رضا سخندان" کمک داور با تجربه و ارزشمند مشهدی نیز که تجربه حضور در هشت تورنمنت مهم فیفا (از جمله فینال جام ملت های آسیا، جام باشگاه های جهان و المپیک ریو) را دارد،برای اولین بار در جام جهانی سه بازی آلمان – مکزیک ، برزیل – صربستان و آرژانتین – فرانسه را به خوبی پرچم زده و از اعتبار و آبروی داوران خراسان رضوی دفاع کرده است.حضور او در روسیه و شانس قضاوت در بازی های نیمه نهایی و فینال بهانه ای شد، تا گفت وگویی اختصاصی با این کمک داور مشهدی داشته باشیم که در ادامه مطلب تقدیم می شود.این نکته هم قابل تامل است که سخندان تاکید کرد، این گفت و گو، نخستین گفت و گوی اختصاصی وی است و بنابراین دیگر مطالب منتشرشده در رسانه های استان، جعلی و نادرست است.
مدیریت چالش اعتراض های مداوم"دی ماریا"در بازی"آرژانتین-فرانسه"!
کمک داور بین المللی با اعلام این که تیم داوری ایران از سال 2014 با توجه به قضاوت های خوب در مسابقات بین المللی با نظر کمیته داوران فیفا در فهرست داوران جام جهانی قرار داشت،می گوید:قضاوت های ما در جام جهانی روسیه تا امروز بازخورد مثبتی داشته است."رضا سخندان" به خبرنگار ما می افزاید: در مرحله گروهی، دو بازی آلمان – مکزیک و برزیل – صربستان به تیم داوری ایران محول شد و با همکاری تیمی،قضاوت های خوب و بدون اشکالی داشتیم که با تمجید مسئولان فیفا و رسانه های داخلی و خارجی هم همراه بود.به فاصله سه روز ،بازی مهم و دیدنی آرژانتین-فرانسه در مرحله حذفی نیز به تیم داوری ایران واگذار شد. این دیدار که از حساسیت زیادی برخوردار بود، یکی از مسابقه های دیدنی و جذاب جام جهانی محسوب می شد که خدا را شکر از قضاوت این مسابقه هم سربلند بیرون آمدیم که در بین مسئولان فیفا هم بازتاب خوبی داشت.وی خاطرنشان می کند: در بازی آرژانتین – فرانسه که پرگل هم بود، "آنخل دی ماریا" در اواخر بازی که تیم آرژانتین عقب بود،خطا و اعتراض زیادی می کرد که تیم داوری با خونسردی با وی برخورد کرد؛ به تجربه می دانستیم در چنین شرایطی،برخی بازیکنان بزرگ، فشار روانی زیادی در بازی ایجادمی کنند تا داوران عکس العمل نشان دهند و حتی آن ها را اخراج کنند تا نتیجه نگرفتن تیمشان را متوجه داوری کنند،ولی ما با علم به این مسائل، خیلی راحت و خونسرد موضوع رامدیریت کردیم.
امیدوار به قضاوت در نیمه نهایی یا فینال


سخندان در پاسخ به این سوال که آیا تیم داوری ایران بازی های نیمه نهایی یا فینال را قضاوت خواهد کرد یا نه؟ می گوید:از بین 30 تیم داوری، 10 تیم در روسیه مانده اند و بقیه با نظر فیفا به کشورهای خود بازگشتند.هنوز چیزی مشخص نیست،اما باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه اتفاقی می افتد. ما هم مانند دیگر داوران دوست داریم که یکی از این دو بازی را قضاوت کنیم و البته می دانیم که هر 10 تیم داوری به یک اندازه شانس برای قضاوت دارند. اما حتی اگر تا پایان جام جهانی،نیز مسابقه ای را قضاوت نکنیم،زیاد مهم نیست. مهم این است که عملکرد تیم داوری ایران از نظر فیفا مثبت است و ما هم از وظایف خود سربلند بیرون آمدیم. سه بازی که قضاوت کردیم، با حضور تیم های بزرگ جهان بود که عملکرد راضی کننده داشته ایم.البته اگر دیداری هم به ما واگذار شد، بازهم با تمام قدرت و توان قضاوت می کنیم.وی درباره رمز موفقیت این تیم داوری در چند سال اخیر ،می افزاید: سختکوشی، تلاش و دوری از حواشی جزو رموز موفقیت تیم داوری ایران است . هر سه نفر یک هدف را دنبال می کنیم و برای رسیدن به آن از هیچ کمکی دریغ نمی کنیم.این کمک داور بین المللی درباره عملکرد تیم های داوری نیز خاطرنشان می کند:تا الان جدای از تیم داوری ایران، داوران هلند، برزیل، ترکیه، اسلوانی،مکزیک ، ایتالیا، آرژانتین و صربستان نیز عملکرد خوبی داشته اند و واقعیت این است که کمیته داوران فیفا طی شش سال گذشته دنبال "نام" ها نبوده و عملکرد داوران برایشان مهم است.وی می گوید:برای اولین بار است که در مسابقات جام جهانی از سیستم "ویدئو چک" استفاده می شود . قبل از جام جهانی، خیلی ها نظر منفی درباره استفاده از این سیستم داشتند؛اما وجود آن باعث شده که هیچ تیمی ضرر نکند و به حق خود برسد.مسئولان فیفا هم 99 درصد بازخورد مثبت از این روش داشتند و احتمال دارد که از ویدئو چک در دیگر مسابقات هم استفاده شود.
دستمزد میلیاردی
سخندان موضوع پرداخت دستمزد میلیاردی به تیم داوری ایران را در حد شایعه می داند و می افزاید:از زمانی که در روسیه حضور داریم، شایعه و شیطنت زیادی درباره داوران مطرح می شود.حتی شنیدیم که به تیم داوری ایران دستمزد میلیاردی تعلق می گیرد که هنوز چنین موضوعی به ما اعلام نشده و در حد "شایعه"بوده است. وی ادامه می دهد:همیشه در مسابقات بین المللی،قبل از شروع بازی ها،دستمزد داوران را اعلام می کنند،اما در این دوره از جام جهانی، هیچ مبلغی تاکنون از سوی فیفا اعلام نشده و جالب این جاست که همه به جز خود ما از این موضوع اطلاع دارند! وی تصریح می کند:در شرایطی که بازیکنان تیم های ملی هم به ازای هر روز حضور در جام جهانی حدود هشت هزار دلار دریافت می کنند که بخشی به فدراسیون و بخشی به باشگاه مربوطه و خود بازیکن تعلق می گیرد؛نمی دانم چرا همه روی وضعیت مالی داوران متمرکز شده اند... این کمک داور خراسانی درباره عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی هم می گوید: خیلی‌ها توقع نداشتند که تیم های مطرح و بزرگ جهان همچون اسپانیا و پرتغال را تحت فشار قرار دهیم اما،اگر تیم ملی کمی دقت بیشتری داشتند،شاید برای اولین بار می توانستند به مرحله بعدی جام جهانی هم صعود کنند.البته مردم ایران از عملکرد تیم ملی راضی هستند که بازخوردهای آن را ما هم در روسیه دیدیم.وی همچنین درباره شایعه خداحافظی اش بعد از جام جهانی ،می افزاید:خداحافظی من بعد از جام جهانی در حد شایعه و ساختگی است و نمی دانم این مسئله از سوی چه کسانی مطرح شده است. قطعا تا 2019 به قضاوت هایم ادامه می دهم.پس از آن باید شرایط بدنی ام را که خیلی هم مهم است، بررسی سپس تصمیم گیری کنم. او همچنین می افزاید: همسر و فرزندانم شرایط خوبی را برایم فراهم کردند تا با آرامش به داوری بپردازم که امیدوارم روزی محبت‌های خانواده را جبران کنم.