با حضور معاون اول رئیس جمهوری صورت گرفت افتتاح طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا گروه فولاد مبارکه

اصفهان - خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی: طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا فولاد مبارکه در مراسمی با حضور معاون اول رئیس جمهوری، وزیر صنعت، معدن تجارت، جمعی از مسئولان استان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل، معاونین و کارکنان شرکت فولاد مبارکه اصفهان افتتاح شد. در مراسم بهره‌برداری از این طرح همچنین پروژه‌های جنبی شامل نیروگاه 25 مگاواتی فولاد سبا، کارخانه آهک کلسینه فولادسنگ مبارکه، تصفیه خانه پساب‌های صنعتی فولاد مبارکه و ایستگاه تقلیل فشار گاز فولاد به بهره‌برداری رسید.
فولاد مبارکه؛ مولود انقلاب و بزرگترین واحد صنعتی کشور
مدیرعامل فولاد مبارکه در مراسم افتتاح طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا از فولاد مبارکه به عنوان مولود انقلاب و بزرگترین واحد صنعتی کشور یاد کرد و گفت: احداث این مجتمع صنعتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در دهه 60 شروع شد و در دهه 70 به بهره‌برداری رسید. بهرام سبحانی با بیان اینکه هم‌اکنون فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده ورق‌های فولادی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاست و سهم 22 درصدی تولید در منطقه را دارد، افزود: تولیدات فولاد مبارکه در سال 96 از مرز 100 میلیون تن گذشت و درحال حاضر ظرفیت گروه فولاد مبارکه شامل 3 مجموعه فولاد مبارکه، فولاد سبا و فولاد هرمزگان از 10 میلیون و 300 هزار تن عبور کرده است. وی همچنین با اشاره به اینکه فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان با تولید 12 میلیون تن است، افزود: این شرکت همچنین بزرگترین شرکت بورسی است که ارزش سهام آن بیش از 30 هزار میلیارد تومان می‌باشد. سبحانی به زنجیره گسترده تامین و توزیع فولاد مبارکه در بالادست و پایین دست اشاره و اظهارکرد: بیش از هزار شرکت در بالادست فولاد مبارکه مشغول فعالیت بوده و حدود یکهزار شرکت و کارگاه تولیدی به صورت مستقیم و 3 هزار شرکت به صورت غیرمستقیم مصرف‌کننده محصولات فولاد مبارکه می‌باشند.
واحدهای عملیاتی فولاد مبارکه در نقاط مختلف کشور گسترده شده است


مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه این شرکت امروز به یکی از بزرگترین هولدینگ‌های صنعتی منطقه تبدیل شده، افزود: شرکت‌های فولاد سبا، فولاد هرمزگان، فولاد امیرکبیر کاشان، صنایع معدنی فولاد سنگان، فولاد سپیددشت چهارمحال و بختیاری، نوین الکترود اردکان و همچنین سه هولدینگ زیرمجموعه شرکت فولاد مبارکه می‌باشند، به طوری که واحدهای عملیاتی فولاد مبارکه در نقاط مختلف کشور گسترده شده است. وی در ادامه با بیان اینکه هم‌اکنون 30 درصد سهام فولاد مبارکه متعلق به سهام عدالت، 17 درصد ایمیدرو، حدود 15 درصد شستا و حدود 19 درصد سایر سهامداران حقیقی و حقوقی می‌باشد، تصریح کرد: فولاد مبارکه در رتبه بندی 100 شرکت برتر در شاخص فلزات اساسی رتبه اول را کسب کرده و فولاد هرمزگان نیز در رتبه بعدی قرار گرفته است.
ارزش افزوده فولاد مبارکه به خاطر عدم وابستگی در مراحل تولید
سبحانی با تاکید براینکه فولاد مبارکه از نادر واحدهایی است که از سنگ آهن تا محصولات فولادی را در یک مجموعه دارد و با عنوان از سنگ تا رنگ معروف شده، توضیح داد: ارزش افزوده فولاد مبارکه نیز بخاطر این است که در هیچ کدام از مراحل تولید وابستگی ندارد. وی در ادامه به وضعیت اشتغال در مجموعه فولاد مبارکه اشاره و تصریح کرد: در مجتمع فولاد 11 هزار و 800 نفر نیروی مستقیم مشغول فعالیت هستند و به طور کلی 350 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در فولاد مبارکه مشغول فعالیت هستند. وی با بیان اینکه فولادمبارکه همیشه در مسیر توسعه است و لحظه‌ای از توسعه ظرفیت‌ها غافل نیست، تصریح کرد: 6 میلیون و 600 هزار تن ظرفیت تولید در سال 91، امروز به 9 میلیون و 450 هزار تن رسیده و این درحالی است که ظرفیت 10 میلیون تولید برنامه‌ریزی شده است، براین اساس در فاصله چند سال ظرفیت تولید را 40 درصد افزایش داده ایم. سبحانی با بیان اینکه خوشبختانه در فولاد مبارکه همیشه منطبق یا جلوتر از برنامه هستیم، گفت: در 3 ماهه اول سال 97 دقیقا روند رو به رشد را طی کرده ایم. مدیرعامل فولاد مبارکه میزان صادرات محصولات فولاد مبارکه را بسته به وضعیت بازار بین‌المللی و تقاضای داخلی 20 تا 30 درصد عنوان کرد و افزود: سال 94، 1میلیون و 800 هزار تن صادرات محصولات فولادی داشتیم و امسال هم برنامه به همین روال است، در عین حال که 5 میلیون و 800 هزار تن توزیع داخل محصولات فولادی داریم. وی با اشاره به توزیع مشتریان محصولات فولاد مبارکه در بخش‌های مختلف تولید، بیان داشت: یکی از سیاست‌هایی که در فولاد مبارکه دنبال می‌کنیم این است که ببینیم چه محصولی در کشور تولید نمی‌شود و از خارج کشور وارد می‌شود و تولید همان محصول را در دستور کار قرار دهیم، نمونه این کار هم تولید ورق رویه خودرو بود و اخیرا هم ارائه چند محصول جدید به بازار را در دستور کار داریم که در قطع وابستگی، کمک به اقتصاد ملی و تولید و اشتغال موثر است.
سرمایه‌گذاری بیش از 6 هزار میلیارد تومانی توسعه صنعت فولاد در نقاط مختلف کشور
مدیرعامل فولاد مبارکه از برنامه توسعه فولاد مبارکه خبرداد و گفت: بیش از 6 هزار میلیارد تومان در نقاط مختلف کشور برای توسعه صنعت فولاد سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و این سرمایه گذاری‌ها هوشمند است، به این معنی که گلوگاه‌های تولید را شناسایی کرده و سرمایه‌گذاری می‌کنیم. وی به دو پروژه بزرگ در دست اقدام فولاد مبارکه هم اشاره کرد و گفت: برای پروژه نورد گرم شماره 2 با آلمان قراداد منعقد شده و درحال فاینانس هستیم، همچنین برای توسعه فولاد هرمزگان هم از ظرفیت 1 و نیم میلیون تن به 3 میلیون تن قرارداد منعقد کرده‌ایم که درصورت تایید وزارتخانه قرارداد فاینانس آن منعقد می‌شود.
کاهش 75 درصدی مصرف آب در فولاد مبارکه
مدیرعامل فولاد مبارکه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه آب بزرگترین معضل صنعت فولاد است، گفت: در این راستا اقدامات موثری انجام داده‌ایم و توانسته‌ایم 75 درصد کاهش مصرف آب داشته ایم، به طوری که امروز با بیش از 6 و نیم میلیون تن تولید محصول، 23 میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کنیم، یعنی 3 لیتر آب برای تولید یک کیلوگرم فولاد مصرف می‌کنیم. همچنین اجرای شبکه‌های فاضلاب و تصفیه خانه‌های بهداشتی شهرهای همجوار فولاد مبارکه نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در این راستا می‌باشد. وی در ادامه به گوشه‌ای از افتخارات زیاد فولاد مبارکه همچون کسب رتبه دهم تولیدکنندگان فولاد جهان و رتبه یازدهم بین کشورهای آسیایی در 8 معیار اشاره کرد و افزود: در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی نیز فولاد مبارکه سرمایه گذاری‌های زیادی داشته که از جمله می‌توان به ورزشگاه نقش جهان و موزه دفاع مقدس و بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و دینی اشاره کرد. مدیرعامل فولاد مبارکه در بخش پایانی سخنانش به افتتاح 5 طرح فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: افتتاح طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا، احداث نیروگاه 25 مگاواتی فولاد سبا و پروژه ایستگاه تقلیل فشار گاز، احداث تصفیه خانه پساب‌های صنعتی فولاد مبارکه و کارخانه آهک کلسینه فولادسنگ مبارکه در مجموع با 1500 میلیارد تومان ارزش سرمایه‌گذاری صورت گرفته است که جا دارد از همه دست اندرکاران، کارکنان و پیمانکاران اجرای این طرح‌ها قدردانی نمود.
اصفهان، کانون و نقطه اصلی پیشرفت‌های مهم اقتصادی و صنعتی کشور
معاون اول رئیس‌جمهور نیز در ادامه این مراسم به پیشتازی استان اصفهان در همه بخش‌های کشور اشاره کرد و گفت: هیچ تحول سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در ایران نداریم که اصفهان نقش اصلی آن را ایفا نکرده باشد و هیچ پیشرفت مهم اقتصادی و صنعتی وجود ندارد که اصفهان کانون و نقطه اصلی آن نبوده باشد. اسحاق جهانگیری با بیان اینکه در همه حوزه‌های صنعتی و صنایع کوچک، بزرگ و متوسط اصفهان یک استان مهم در کشور است، گفت: در بخش‌های دیگر خدماتی، گردشگری، کشاورزی و بسیاری بخش‌های دیگر هم استان اصفهان جایگاه ممتازی دارد. وی با تاکید بر اینکه افتتاح پروژه‌های امروز فولاد مبارکه در یک مقطع ویژه تاریخی برای جمهوری اسلامی اتفاق می‌افتد، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران با آمریکا و غرب بر سر مسائل مختلف اختلاف نظر داشته و دارد، در بعضی مواقع گفتگو کرده و توافق نامه‌ای داشته که مهمترین آن‌ها در موضوع هسته‌ای بوده است و براساس آن تعهداتی ازسوی ایران انجام شده، ولی آنها به تعهدات خود به صورت کامل پایبند نبودند. وی در ادامه به خروج آمریکا به تنهایی از توافق و اعلام تحریم‌های جدید علیه ایران اشاره کرد و گفت: همه مردم کشور باید در جریان شرایط کشور باشند خصوصا در استان اصفهان که از نخبگان، صاحب نظران و اندیشمندان انتظار داریم کمک کنند و نظرات خود را در اختیار دولت قرار دهند که چه سیاست‌هایی پیش بگیریم تا بتوانیم با موفقیت پیش برویم. وی به مذاکره با کشورهای باقی مانده در برجام پس از خروج آمریکا اشاره و اظهارکرد: اگر منافع ایران تامین شود به برجام ادامه می‌دهیم و برداشت ما این است که کشورهای امضاکننده برجام مصمم هستند نظرات ایران تامین شود، ولی درخصوص آنچه در عمل اتفاق می‌افتد باید منتظر بمانیم.
مهمترین هدف آمریکا زمینگیر کردن اقتصاد ایران نارضایتی مردم است
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه مهمترین هدف آمریکایی‌ها در مقطع فعلی زمینگیر کردن اقتصاد ایران و آسیب جدی به اقتصاد این کشور برای سخت کردن زندگی مردم و توسعه دامنه نارضایتی هاست، افزود: ما به عنوان مسئولین جمهوری اسلامی و ملت ایران در مقابل این هدف آمریکا راهبردی اتخاذ کره‌ایم تا با مقاومت و برنامه‌ریزی دقیق و دقت نظر در اجرا برنامه‌ها، طرف مقابل را به شکست بکشانیم و زندگی مردم را از آسیب مصون نگه داریم، در عین حال که هم ما می‌دانیم و هم مردم که شرایط جدید دشواری پیش روست، چون اینکه آمریکایی‌ها اعلام جنگ اقتصادی علیه ما کرده‌اند و ما بگوییم هیچ اتفاقی نیفتاده درست نیست. وی با اشاره به برنامه آمریکا برای جلوگیری از صادرات نفت ایران اشاره کرد و افزود: البته این حرف بی‌حسابی است و باید دنیا ناچیزبودن خودش در برابر آمریکا را بپذیرد که به چنین فشاری تسلیم شود اما برنامه‌ریزی ما هم نقطه مقابل آنها و صادرات نفت تا حداکثر ممکن است.
بخش فولاد مبارکه باید در خط مقدم تولید و صادرات باشد
جهانگیری هدف بعدی آمریکا را جلوگیری از صادرات کالاهای مهم صنعتی ایران عنوان و خاطرنشان کرد: در این بخش فولاد مبارکه باید در خط مقدم تولید و صادرات باشد، همانطور که مدیران فولاد در مقاطع مختلف از خود شایستگی‌های درجه یک نشان داده‌اند امروز هم شایستگی در صنایع بزرگ این است که هم تولید و هم صادرات را افزایش دهند. وی با بیان اینکه مردم انتظار دارند فرزندان خودشان در صنعت فولاد درحالی که آمریکایی‌ها مشغول اهداف شوم خود هستند، هدف‌گذاری جدید انجام دهند و تولید و صادرات خود را افزایش دهند، گفت: این کار شدنی است و نباید تردیدی اتفاق بیفتد. البته ممکن است اگر موفق به صادرات شدیم آمریکایی‌ها نظام بانکی دنیا را تحت فشار قرار دهند و اجازه ندهند پول صادراتمان را دریافت کنیم، اما ما برای جابجایی پول هم مذاکراتی داشته‌ایم تا قادر به جابجایی پولمان باشیم.
باید در جنگ ناخواسته و ظالمانه علیه کشور و ملت ایستادگی کنیم
وی هدف بعدی آمریکایی‌ها را جلوگیری از واردات کالاهای مورد نیاز ایران اعلام کرد و افزود: بهرحال این موضوع جدی است و به عزم و اراده جدی نیاز دارد. باید در این جنگ ناخواسته و ظالمانه علیه کشور و ملت ایستادگی کنیم. هدف‌گذاری اصلی آنها نظام جمهوری اسلامی است که سعی می‌کنند این هدف را اعلام نکنند ولی ما باید محکم در این زمینه بایستیم. معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه این شرایط سختی‌ها و فرصت‌هایی دارد، توضیح داد: باید به فرصت‌هایی که وجود دارد به صورت جدی بپردازیم و با نگاهی به ظرفیت‌های داخلی و تولیدات داخلی کشور، دستورالعمل خودکفایی در کشور را به عنوان راهکار جدی مدنظر قرار دهیم. وی که معتقد است با قیمت و کیفیت خوب می‌توانیم بسیاری از کالاها را در کشور تامین کنیم، گفت: کالاهایی که نمونه آن و یا ظرفیت تولید آن در کشور وجود دارد را وارد نمی‌کنیم، به این معنا که تولیدکنندگان ما باید به این نتیجه برسند که راهی به جز تولید ندارند. معاون اول رئیس‌جمهور اظهارداشت: وقتی ملتی بزرگ و سربلند مثل ایران مقابل دشمن بزرگی مثل آمریکا ایستاده، بسیار مایه تاسف است که یک عده منتظرند ببینند چطور می‌توانند ملت را غارت کنند و به فکر منافع خودشان باشند، ولی حتما آنها را هم در موقع خود ادب خواهیم کرد و نتیجه کار خودشان را می‌بینند.
با صرفه جویی 10 درصدی در کل بخش‌ها، هیچ کمبودی نخواهیم داشت
جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه امروز فولاد مبارکه می‌تواند بسیاری از نیازهای خود را در داخل کشور تامین کرده و به توان داخلی متکی باشد، افزود: درحالی که محدودیت منابع آب محدودیت جدی است مدیرعامل فولاد مبارکه از کاهش 75 درصدی مصرف آب در این مجتمع صنعتی خبر می‌دهد که افتخار جدی است. وی تاکید کرد: اگر 10 درصد در کل بخش‌ها در مصرف آب صرفه جویی شود هیچ کمبودی برای هیچ استانی و در هیچ بخشی نداریم و باید به طور جدی به این مهم توجه کنیم. وی در پایان با قدردانی از همه کسانی که در این مجموعه زحمت کشیده‌اند و برای پیشرفت کشور تلاش می‌کنند، گفت: امیدوارم در آینده شاهد اقدامات بزرگتری باشیم و نشان دهیم در دوران تحریم می‌توانیم کارهای بزرگتر و جدی‌تر برای کشور انجام دهیم.
خدمت فوق‌العاده فولاد مبارکه به اقتصاد ملی کشور
در ادامه این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به فعالیت‌های مجتمع فولاد مبارکه و گزارش ارائه شده ازسوی مدیرعامل این شرکت، گفت: مایلم بر یکی دو نکته از صحبت‌های مدیرعامل تاکید کنم. اول اینکه فولاد مبارکه مشهور به صنعت از سنگ تا رنگ است و با در اختیار داشتن تمام بخش‌ها، ارزش افزوده را کامل کرده و به اقتصاد ملی کشور خدمت فوق‌العاده‌ای داشته است. همچنین این شرکت امروز فقط در یک استان فعالیت نمی‌کند و شامل 7 استان کشور است. محمد شریعتمداری یکی از مهمترین کارهای شرکت فولاد مبارکه را تلاش برای استفاده از توان داخلی دانست و افزود: حدود 4 هزار شرکت در پایین دست و بالادست فولاد مبارکه مشغول فعالیت هستند و 2800 واحد صنعتی کوچک و بزرگ تجهیزات این واحد را پشتیبانی می‌کنند، این شرکت همچنین تکنولوژی‌های روز را بومی‌سازی کرده و باعث شده آنچه در این مجموعه رقم می‌خورد بدست متخصصان و صنعتگران داخل کشور باشد که امیدواریم ادامه پیدا کند. وی با بیان اینکه از 55 میلیون تن تولید فولاد کشور برای افق 1404 پیش‌بینی شده، سهم فولاد مبارکه 25 میلیون تن است، گفت: فولاد مبارکه حدود 1 درصد در تولید ناخالص ملی و 5 درصد صنعت کشور را به خود اختصاص داده است. این شرکت در فعالیت‌های اجتماعی هم نقش مهمی دارد که شایسته قدردانی است. وزیر صنعت، معدن و تجارت به کمبود آب و کاهش دریافت آب به یک هفتم در عین افزایش ظرفیت تولید اشاره و تصریح کرد: این مجموعه تلاش دارد به مسائل آب منطقه هم توجه جدی بکند و سهمی در ایجاد زیرساخت‌های آب و فاضلاب دارد. شریعتمداری ادامه داد: یکی از کارهای دیگر فولاد مبارکه اختصاص رقم قابل ملاحظه 3800 میلیارد تومان از منابع مجموعه است که با نرخ 12 درصدی در اختیار واحدهای تولیدی همکار قرار می‌دهد و به آنها کمک می‌کند، که نقش مهمی در پویایی این شرکت‌ها دارد. وی سرانه مصرف فولاد در کشور را 230 کیلوگرم اعلام کرد و افزود: امیدواریم با اجرای طرح‌های ساخت و ساز در کشور سرانه مصرف افزایش یافته و همه نیازهای داخل کشور را تامین کرده ودر افق 1404 به ظرفیت صادرات 15 میلیون تن برسیم، درحالی که الان حدود 9 میلیون تن صادرات صورت می‌گیرد.
نیازمند سرمایه‌گذاری 8 میلیارد یورئی در زنجیره فولاد هستیم
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای رسیدن به چشم انداز تولید 55 میلیون تن فولاد نیازمند سرمایه‌گذاری 8 میلیارد یورئی در زنجیره فولاد هستیم، گفت: همچنین برای تامین نیازهای مربوط به زیرساخت‌های این بخش نیاز به سرمایه‌گذاری حدود 6 میلیارد یورو در بخش ریل و 4 میلیارد در تامین برق هستیم تا طرح‌های توسعه برای انتقال فولاد به مناطق آبی کشور همراه با توسعه زیربنا اجرا شود.وی با اظهار امیدواری از اینکه به‌زودی خبرهای خوش از اکتشافات دقیق و ظرفیت‌های جدید سنگ آهن در کشور را اعلام می‌شود، گفت: با اکتشافات جدید معدنی از آینده صنعت فولاد کشور مطمئن خواهیم شد. شریعتمداری با اشاره به اینکه در سال 2017 درحالی که رشد فولاد جهان 6 درصد بود، رشد فولاد در کشور ما 22 درصد بود، افزود: در همین 3 ماهه سال 97 هم 1 میلیون و 907 هزار تن محصولات فولادی به خارج از کشور صادر شده که رشد داشته و در مجموع 10 درصد بیشتر از سال گذشته بوده است. وی ادامه داد: طی این مدت در تولید شمش و محصولات فولادی رشد 17 درصدی داشته‌ایم و در تولید سایر محصولات فولادی هم 11 درصد رشد داشته‌ایم که نشان می‌دهد صنعت فولاد صنعت پویایی است و می‌تواند در جهت تولید و اشتغال قدم بردارد.
صنعت فولاد یکی از نمونه‌های اقتصاد مقاومتی در کشور است
وزیر صنعتف معدن و تجارت در ادامه از صنعت فولاد به عنوان یکی از نمونه‌های اقتصاد مقاومتی در کشور یاد کرد و گفت: اگر تولید مازاد در بخشی داریم باید کنترل شود و در بخش‌هایی که نیاز بوده رشد تولید داشته باشیم تا بتوانیم در بخش‌های مختلف زنجیره فولاد ایجاد تعادل می‌کنیم و تنوع تولید در صنعت فولاد کشور روند رو به رشدی داشته باشد. وی با تاکید براینکه خبر خوبی که باید به مردم داد این است که علی‌رغم همه تلاش‌های مخرب علیه نظام اسلامی، سرداران بزرگ صنعت کشور و فعالان این عرصه اجازه نمی‌دهند به بدنه صنعت کشور آسیب جدی برسد، گفت: مجموعه‌های صنعتی مشکلات و نیازمندی‌هایی هم داشته اند، به طوری که امسال 240 واحد صنعتی کوچک که دچار مشکل بودند و در آستانه تعطیلی بودند را احیا کردیم. شریعتمداری با بیان اینکه صنعت در مجموع به صورت پویا به مسیر خود ادامه می‌دهد، گفت: قطعا مخاطراتی که این روزها اقتصاد کشور را مورد هجمه قرار داده پشت سر می‌گذاریم به مردم شریف ایران باید وعده دهیم همانطور که جوانان عزیز کشور جان خود را در راه نظام اسلامی فدا کردند، در حوزه صنعت هم تا پای جان ایستاده‌ایم تا چراغ صنعت در کشور هر روز پرفروغ‌تر شود.
سایر اخبار این روزنامه
بلومبرگ: متحدان آمریکا تشنه نفت ایران هستند با حضور معاون اول رئیس جمهوری صورت گرفت افتتاح طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا گروه فولاد مبارکه با حضور معاون اول رئیس جمهوری صورت گرفت افتتاح طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا گروه فولاد مبارکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس با دستور روحانی وارد بورس می‌شود سخنگوی وزارت بهداشت:‏ اسامی شرکت‌های دارویی دریافت‌کننده ارز دولتی اعلام شد خواب شوم دشمنان برای عراق عقب نشینی آمریکا از تحریم کامل نفت ایران پامپئو: درخواست کشور‌ها برای معافیت از تحریم‌های ایران را در نظر می‌گیریم گزارشی از قلب اردوگاه مهاجران در تهران؛ افغان‌ها برای ترک ایران صف کشیدند رئیس سازمان تامین اجتماعی خبر داد اعطای وام قرض الحسنه 4 میلیون تومانی به بازنشستگان و مستمری‌بگیران از ماه آینده شمار قربانیان گرما در کانادا به 70 نفر رسید انتقال 250 جسد از ائتلاف سعودی-اماراتی به دو بیمارستان جنوب یمن با اشاره به تلاش واشنگتن برای تحریم ایران وزارت خارجه چین: تحریم‌های یک جانبه خلاف قوانین بین‌المللی است نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد: کشتار کودکان فلسطینی و یمنی را متوقف کنید دادستانی تهران: «آزادی متهم 31 میلیارد تومانی با قرار 50 میلیون تومانی» کذب است برای ابلاغ اعتبار پرداخت پاداش پایان خدمت؛ نامه وزیر علوم به رئیس سازمان برنامه و بودجه ازسوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) درحال انجام است ساخت و تکمیل 10 بیمارستان با مجموع 1200 تخت در مناطق محروم کشور ترامپ: نمی‌دانم پوتین دوست است یا دشمن! رسیدگی مجلس به تحقیق و تفحص از صنعت خودرو تا اواسط مرداد با حضور معاون اول رئیس جمهوری صورت گرفت افتتاح طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا گروه فولاد مبارکه با حضور معاون اول رئیس جمهوری صورت گرفت افتتاح طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا گروه فولاد مبارکه با حضور معاون اول رئیس جمهوری صورت گرفت افتتاح طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا گروه فولاد مبارکه با حضور معاون اول رئیس جمهوری صورت گرفت افتتاح طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا گروه فولاد مبارکه با حضور معاون اول رئیس جمهوری صورت گرفت افتتاح طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا گروه فولاد مبارکه با حضور معاون اول رئیس جمهوری صورت گرفت افتتاح طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا گروه فولاد مبارکه