رئیس سازمان تامین اجتماعی خبر داد اعطای وام قرض الحسنه 4 میلیون تومانی به بازنشستگان و مستمری‌بگیران از ماه آینده

بخش خبری: وام قرض الحسنه 4 میلیون تومانی از ابتدای مرداد از طریق بانک رفاه کارگران به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی براساس اولویت‌ها پرداخت می‌شود.
دکتر سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی دیروز به مناسبت آغاز هفته تامین اجتماعی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به برنامه‌ها و پروژه‌های مهم درمانی و بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی افزود: طی هفته جاری 50طرح درمانی و بیمه‌ای در کنار سایر طرح‌های اقتصادی این سازمان در 22 استان و با 250 میلیارد تومان اعتبار به بهره‌برداری می‌رسد.
‌‌وی ادامه داد: امیدواریم علاوه ‌بر ایفای تعهدات قانونی، در جنگ تمام عیار اقتصادی نیز که بخشی از آن به دلیل تحریم‌های یکجانبه ازسوی آمریکاست بتوانیم نقش خود را به خوبی انجام دهیم؛ تعهدات این سازمان در زمان افزایش خطرهای اقتصادی بیشتر می‌شود از این رو تلاش داریم تعهدات خود را به خوبی انجام دهیم تا خطرها به مردم منتقل نشود.
نوربخش در پاسخ به این سوال که چرا اعتبار دفترچه‌های درمانی تامین اجتماعی رو به کاهش است، گفت: درصد پوشش بیمه‌ای کاهش نیافته است و این میزان پوشش اکنون برای بخش‌های سرپایی 30 درصد و برای بخش بستری 10 درصد است. 180 قلم دارو نیز تحت پوشش است و داروهای خارج از فارماکوپی طبق قانون برنامه پنجم و ششم توسعه، نباید تجویز شود زیرا نمی‌تواند تحت پوشش بیمه باشد.


نوربخش اضافه کرد: امیدواریم دیگر دفترچه‌‌های درمانی حذف شود زیرا یکی از استراتژی‌های اصلی تامین اجتماعی است و اکنون در تمام مراکز درمانی ملکی دفترچه‌های درمانی حذف شده و در هشت استان در مراکز طرف قرارداد نیز دفترچه حذف شده است.
وی درباره زمان پرداخت معوقات افزایش حقوق مستمری بگیران، گفت: باید افزایش مستمری‌ها در دولت تصویب می‌شد که در نهایت در 20 اردیبهشت ابلاغ شد و در ماه خرداد حقوق‌ها همراه با افزایش‌ها پرداخت شد. مابه التفاوت حداقلی بگیران را پرداخت کرده‌ایم و مابه التفاوت سایر سطوح را در 10 روز اول مرداد پرداخت خواهیم کرد.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به پرسشی درباره بیمه کارگران ساختمانی نیز اظهار کرد: قانون مربوطه در عرض دو سال، سه مرتبه عوض شده است. مقرر شده است که 15 درصد عوارض ساختمان سازی، منبع پوشش بیمه کارگران ساختمانی باشد. در حوزه بیمه کارگران ساختمانی با تعهدات ثابت و منابع ناپایدار روبرو هستیم و رکود ساخت و ساز روی منابع اثرگذار است.
دکترنوربخش ادامه داد: 900 هزار نفر با همین منابع ناپایدار تحت پوشش‌اند و سال قبل هزار میلیارد تومان از سایر منابع سازمان و علاوه بر منابع مقرر در قانون کارگران ساختمانی برای تامین منابع مربوط به بیمه کارگران ساختمانی تخصیص دادیم. 600 میلیارد تومان از محل حق بیمه کارگران و 300 میلیارد هم از محل صدور پروانه‌ها تخصیص یافت و در مجموع 1900 میلیارد هزینه می‌شود.
وی با بیان اینکه از نمایندگان مجلس می‌خواهیم بازنگری در قانون بیمه کارگران ساختمانی داشته باشند، گفت: طرحی با کمک تعدادی از نمایندگان مجلس درحال پیگیری است تا این دغدغه‌ها رفع شود. اخیرا سهمیه 150 هزارنفر کارگر ساختمانی جدید صادر شده و جایگزین 150 هزار نفری بشوند که از این بیمه خارج می‌شوند. طبق ادعای انجمن 100 تا 150 هزار نفر باقی مانده‌اند که تحت پوشش بروند و شرط آن داشتن کارت مهارت و دوم اشتغال در کار ساختمانی است و حتما باید کارگر شاغل باشد. سامانه‌ای هست که کارگران باید در سایت مربوطه ثبت‌نام کنند.
دکترنوربخش درباره طرح بخشودگی جرائم نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: 70 هزار کارفرما به شعب مراجعه کرده‌اند و این طرح کمک بزرگی برای رفع دغدغه مالی و متوقف شدن جرائم قانونی شان است. گام مهمی برداشته شد تا کارفرمایان توان مدیریتی شان را در جهت تولید داخل بکاربگیرند.
وی افزود: اصل و جریمه بیش از سه هزار میلیارد تومان بوده که 1500 میلیارد تومان آن بخشیده شده است. براساس این طرح جرائم صد درصد بخشیده می‌شوند و اصل بدهی در 12 نوبت تقسیط می‌شود. اگر کارفرما خواهان بخشودگی کمتر از 100 درصد باشد تقسیط بدهی تا 24 قسط امکان پذیر است.
دکترنوربخش به طرح کارورزی اشاره کرد وگفت: کارگری که در سامانه فنی و حرفه‌ای ثبت‌نام کرده باشد اگر در کارگاهی به کار گرفته شود تا شش ماه از حق بیمه معاف است. طرح دومی داریم برای افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند و بیکارند و سن‌شان زیر 34 سال است. اگر کارفرمایی این بیمه اولی‌ها را بکارگیری کند، تا دو سال از پرداخت حق بیمه معاف‌اند به شرط آنکه از سه ماه قبل در سامانه کارفرمایی ثبت‌نام کرده باشند.
وی درباره پرونده‌های فساد اقتصادی تامین اجتماعی نیز عنوان کرد: چهار پرونده بزرگ در دولت یازدهم داشتیم که املاک از دست رفته بود و به افرادی منتقل شده بود که با کمک قوه قضائیه و دادستان تهران مساعدت شد و مراحل قانونی خود را طی کرد و این اموال به تامین اجتماعی بازگشت. پرونده‌های دیگری داریم که به جد پیگیر آنها هستیم.
دکتر نوربخش درباره میزان مطالبات تامین اجتماعی از شهرداری‌ها نیز گفت: 460 میلیارد تومان میزان بدهی شهرداری تهران و 1000 میلیارد تومان بدهی سایر شهرداری‌ها به تامین اجتماعی است و در واقع مجموع بدهی شهرداری‌ها 1460 میلیارد تومان است که امیدواریم شهرداری‌ها نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کنند.
به گفته دکتر نوربخش در راستای خروج از بنگاه‌داری 54شرکت به مزایده رفته است و درحال مذاکره برای بنگاه‌هایی هستیم که سود جاری برای سازمان ندارند.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره پرداخت 50هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی گفت: تادیه این بدهی‌ها در دستورکار دولت قرار دارد.
سایر اخبار این روزنامه
بلومبرگ: متحدان آمریکا تشنه نفت ایران هستند با حضور معاون اول رئیس جمهوری صورت گرفت افتتاح طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا گروه فولاد مبارکه با حضور معاون اول رئیس جمهوری صورت گرفت افتتاح طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا گروه فولاد مبارکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس با دستور روحانی وارد بورس می‌شود سخنگوی وزارت بهداشت:‏ اسامی شرکت‌های دارویی دریافت‌کننده ارز دولتی اعلام شد خواب شوم دشمنان برای عراق عقب نشینی آمریکا از تحریم کامل نفت ایران پامپئو: درخواست کشور‌ها برای معافیت از تحریم‌های ایران را در نظر می‌گیریم گزارشی از قلب اردوگاه مهاجران در تهران؛ افغان‌ها برای ترک ایران صف کشیدند رئیس سازمان تامین اجتماعی خبر داد اعطای وام قرض الحسنه 4 میلیون تومانی به بازنشستگان و مستمری‌بگیران از ماه آینده شمار قربانیان گرما در کانادا به 70 نفر رسید انتقال 250 جسد از ائتلاف سعودی-اماراتی به دو بیمارستان جنوب یمن با اشاره به تلاش واشنگتن برای تحریم ایران وزارت خارجه چین: تحریم‌های یک جانبه خلاف قوانین بین‌المللی است نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد: کشتار کودکان فلسطینی و یمنی را متوقف کنید دادستانی تهران: «آزادی متهم 31 میلیارد تومانی با قرار 50 میلیون تومانی» کذب است برای ابلاغ اعتبار پرداخت پاداش پایان خدمت؛ نامه وزیر علوم به رئیس سازمان برنامه و بودجه ازسوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) درحال انجام است ساخت و تکمیل 10 بیمارستان با مجموع 1200 تخت در مناطق محروم کشور ترامپ: نمی‌دانم پوتین دوست است یا دشمن! رسیدگی مجلس به تحقیق و تفحص از صنعت خودرو تا اواسط مرداد با حضور معاون اول رئیس جمهوری صورت گرفت افتتاح طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا گروه فولاد مبارکه با حضور معاون اول رئیس جمهوری صورت گرفت افتتاح طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا گروه فولاد مبارکه با حضور معاون اول رئیس جمهوری صورت گرفت افتتاح طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا گروه فولاد مبارکه با حضور معاون اول رئیس جمهوری صورت گرفت افتتاح طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا گروه فولاد مبارکه با حضور معاون اول رئیس جمهوری صورت گرفت افتتاح طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا گروه فولاد مبارکه با حضور معاون اول رئیس جمهوری صورت گرفت افتتاح طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا گروه فولاد مبارکه