در نشست بخش خصوصی برای مواجهه با تحریم‌های جدید انتقاد شد؛

کارشناسان بر این عقیده هستند که برای مدیریت صحیح و همچنین رویارویی با تحریم‌های پیش رو دولت باید از طریق تقویت ارتباط خود با بخش خصوصی انعطاف‌پذیری اقتصاد را افزایش دهد. این در حالی است که دولت ادعا می‌کند ما مشکل اقتصادی نداریم و هر جایی که کم می‌آورد، سراغ بخش خصوصی می‌آید. از این رو فعالان بخش خصوصی می‌گویند دولت واقعیت‌ها را به مردم نمی‌گوید و دست از سر اقتصاد هم بر‌نمی‌دارد به طوری که در حال حاضر 80 درصد از اقتصاد ایران دولتی است. بر همین اساس در نشست نمایندگان بخش خصوصی در کمیسیون کسب‌و‌کار اتاق بازرگانی تهران، بر لزوم تقویت همکاری دولت و بخش خصوصی و کسب آمادگی اقتصادی، فنی و حقوقی برای مواجهه با تحریم‌های تازه ایالات متحده تاکید شد. .
همکاری با وزارت اقتصاد برای بهبود شاخص رقابت‌پذیری
در ابتدای این نشست‌ رییس کمیسیون تسهیل کسب‌و‌کار اتاق تهران از انعقاد قرارداد همکاری میان اتاق بازرگانی تهران و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای بهبود شاخص رقابت‌پذیری خبر داد و گفت: گزارش 2017 مجمع جهانی اقتصاد از وضعیت رقابت‌پذیری کشورها، حاکی از آن است که ایران در میان 137 کشور، رتبه 69 را کسب کرده و همکاری اتاق بازرگانی تهران و وزارت اقتصاد ‌می‌تواند به بهبود جایگاه ایران کمک کند. محمدرضا نجفی‌منش افزود: اتاق تهران در تعامل با دفتر مطالعات توسعه بخش خصوصی، رقابت‌پذیری و بهره‌وری وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال بررسی شاخص‌های رقابت‌پذیری، کسب‌و‌کار و ادراک فساد است.
اقدامات اتاق برای مواجهه با تحریم‌ها


وی همچنین در ادامه به برخی از اقدامات اتاق به منظور مواجهه با تحریم‌های جدید اشاره کرد و گفت: به عنوان رییس کمیسیون تسهیل کسب‌و‌کار، در آخرین نشست هیات نمایندگان اتاق، 20 پیشنهاد را برای کسب آمادگی در این دوران مطرح کردم. همچنین مکاتبه‌ای با معاون برنامه‌ریزی معاون اول رییس‌جمهور صورت گرفته است و پیشنهاداتی نظیر ایجاد ارتباط با بنگاه‌های اقتصادی از طریق ساز‌و‌کارهایی چون ستاد تدابیر ویژه اقتصادی به منظور مقابله با تحریم‌ها در هر استان با حضور استاندار، نمایندگانی از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، اتاق اصناف، اتاق تعاون استان مربوطه و تشکل‌های مرتبط با موضوعات ارائه شده است به نحوی که اگر مشکلات در این ستاد استانی حل نشد، مراتب به ستاد مرکزی در تهران انعکاس پیدا کند.
نجفی‌منش افزود: در عین حال نهادی در ایران باید به طور مستمر اقدامات طرف مقابل یعنی آمریکا در اعمال تحریم‌ها را رصد کند و با برقراری ارتباط دائم با دفاتر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در کلیه نقاط جهان، ضمن اتخاذ تدابیر خنثی‌کننده، مشکلات فعالان اقتصادی داخلی در ارتباط با شرکای تجاری آنها را برطرف کند.
بسته‌ای که کامل نبود
در ادامه این جلسه‌ هومن حاجی‌پور، معاون کسب‌و‌کار اتاق تهران با اشاره به نشست‌هایی که اتاق با کارشناسان وزارت اقتصاد در خصوص ارتقای شاخص رقابت‌پذیری داشته است، گفت: بسته‌ای که دفتر پایش محیط کسب‌و‌کار وزارت اقتصاد برای ارتقای وضعیت رقابت‌پذیری تهیه کرده بود، چندان کافی و کامل به نظر نمی‌رسید و مسوولان این دفتر خواستار آن شدند که اتاق و بخش خصوصی در زمینه ارائه نظرات کارشناسی با این دفتر همکاری کنند. حاجی‌پور ادامه داد: یکی از هدف‌گذاری‌های برنامه ششم توسعه این است که رتبه ایران در دو شاخص رقابت‌پذیری ‌بین‌المللی و شاخص‌های ‌بین‌المللی حقوق مالکیت در میان کشورهای منطقه سند چشم‌انداز به رتبه سوم ارتقا یابد و هر سال 20 درصد از این هدف محقق شود. او در بخش دیگری از سخنانش به این نکته اشاره کرد که اتاق تهران، چهار پیشنهاد مشخص نیز به دفتر هیات مقررات‌زدایی ارائه کرده که مقرر شده این پیشنهادات در دستور کار جلسات این هیات در راستای حذف رویه‏های زائد، اصلاح مقررات و... قرار گیرد.
تصمیم‌سازی یا تصمیم‌گیری
کوروش پرویزیان، عضو کمیسیون تسهیل کسب‌و‌کار اتاق تهران نیز با اشاره به اینکه نظرخواهی از بخش خصوصی اقدامی مثبت قلمداد ‌می‌شود، گفت: این نظرخواهی در شرایطی مطلوب خواهد بود که نظر کانون‌های بخش خصوصی در ارجحیت قرار گیرد.
حسن عابدی‌جعفری، نایب رییس این کمیسیون نیز بر این عقیده بود که حضور بخش خصوصی در تصمیم‌سازی‌ها موثر است‌ اما مهم آن است که بخش خصوصی در زمان تصمیم‌گیری هم نقش پررنگی داشته باشد. وی همچنین با اشاره به اینکه تحریم‌های همه‌جانبه‌ای قرار است اقتصاد ایران را در‌بر گیرد، گفت: نکته حائز اهمیت این است که آیا بخش خصوصی برای مواجهه با این شرایط آمادگی لازم را کسب کرده است یا خیر. تحریم‌هایی که به طور حتم روی رقابت‌پذیری و نیز شکل‌گیری فساد اثر خواهد گذاشت.
وی همچنین با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه در اتاق ایران گفت: دولت باید خوراک مذاکرات با کشورهای اروپایی را از نظرات بخش خصوصی که دارای پشتوانه کارشناسی است، تامین کند. بنابراین اتاق بازرگانی باید اتاق فکری برای ارائه نظرات کارشناسی خود ایجاد کند.
دولت واقعیت‌ها را با مردم بازگو نمی‌کند
در ادامه این جلسه‌ شاهرخ ظهیری مشاور رییس اتاق تهران در ادامه با انتقاد از اینکه دولت واقعیت‌ها را با مردم بازگو نمی‌کند، گفت: در زمان جنگ، مردم بهترین همکاری را با دولت داشتند. اکنون به چه دلیل رییس‌جمهور‌ اعلام ‌می‌کند که ما مشکل اقتصادی نداریم؟ چرا دولتی‌ها‌ واقعیت‌ها را با مردم در میان نمی‌گذارند.