رییس انجمن دندانپزشکان ایران خبر داد‌

رییس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با اشاره به بالاترین بیماری‌ای‌ که مردم را درگیر کرده پوسیدگی دندان است گفت‌: رفع این مساله در سبد زندگی خانواده‌های ایرانی پرهزینه است‌.
به گزارش ایلنا، باقر شهنی‌زاده در نشست خبری اولین همایش سراسری سلامت دندان اضافه کرد‌: در سبد زندگی مردم باید سلامت در اولویت باشد در حالی که افراد زیر خط فقر نمی‌توانند هزینه دندانپزشکی را بپردازند. به همین خاطر بیمه‌ها باید به این مساله ورود پیدا کنند‌.
او در ادامه خاطرنشان کرد‌: سلامت در دندانپزشکی فقط مسواک زدن نیست و لازم است بخش‌های مختلف در این زمینه مدنظر قرار گیرد‌. متاسفانه همه افراد به سمت درمان روی آوردند در حالی که پیشگیری بسیار مهم است‌. رییس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با اشاره به اینکه این نگاه در کشور وجود دارد که دندانپزشکی در کشور گران است در حالی که این‌طور نیست، بیان کرد‌: مجموعه سلامت احتیاج به قوانین دارد تا حوزه سلامت دهان موفق عمل کند‌. دندانپزشکی در کشور باید وزارتخانه متولی داشته باشد و تشکیل شورا و کمیته که پس از یک سال هم نتواند کار کند خوب نیست و کفایت نمی‌کند‌.
او در رابطه با نایاب شدن کارپول بی‌حسی دندان در کشور افزود‌: آشفتگی بازار از یک سال قبل قابل پیش‌بینی بود‌. افزایش نرخ ارز آسیب زیادی به مردمی که زیر خط فقر هستند وارد کرده و قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا کرده است‌. از طرفی قانون تجارت حکم می‌کند وقتی کالا کم شده و امکان ورود ندارد قیمت آن بیشتر شود‌. این مساله در حوزه سلامت بسیار خطرناک است‌. او با اشاره به اینکه متاسفانه چندی پیش کارپول بی‌حسی دندان نایاب شد اعلام کرد‌: وقتی واردات متوقف می‌شود باید به سمت خرید کالاهای ضروری برویم، چرا باید ارز دولتی را به واردات اتومبیل و موبایل اختصاص می‌دادند؟ طی نامه‌ای به اداره تجهیزات پزشکی اعلام کردیم که نمی‌خواهیم به حریم خصوصی شرکت‌ها ورود پیدا کنیم ولی حداقل اعلام کنید کدام شرکت ارز دولتی دریافت کرده تا از آنها تجهیزات لازم را درخواست کنیم‌. رییس انجمن دندانپزشکان ایران در پایان اعلام کرد‌: با توجه به وضعیت پیش آمده در کشور میزان مراجعان برای درمان نسبت به گذشته کاهش یافته و باید به این مساله توجه شود‌.


همچنین سیدجلال پورهاشمی به وضعیت وخیم دندان ایرانیان اشاره کرد و گفت‌: 300 میلیون دندان پوسیده در دهان ایرانیان وجود دارد و اگر همه دندانپزشکان دو شیفت کار کنند درمان این تعداد دندان پوسیده 10 سال زمان می‌برد‌. او در ادامه گفت‌: 20 هزار دندانپزشک در کشور فعالیت می‌کنند و 80 میلیون نفر نیز جمعیت داریم‌. این سوال مطرح است که این تعداد دندانپزشک پاسخگوی چند درصد از جامعه هستند؟ با توجه به اینکه بسیاری از مردم از لحاظ مالی قادر به هزینه در حوزه دندان نیستند‌.
پورهاشمی تاکید کرد که مدیریت منسجم و واحد در وزارت بهداشت در حوزه سلامت دهان ضرورت دارد و باید در رابطه با عدم توان مالی مردم در حوزه دندان اقدامات لازم انجام شود‌. 90 درصد مراجعات به دندانپزشکی به دلیل درد است‌. این در حالی است که مردم باید برای حفظ سلامت دندان به دندانپزشک مراجعه کنند‌.
پورهاشمی تاکید کرد که تعداد مراجعات به دلیل چکاپ یکی از شاخص‌های توسعه است و مردم باید از مسوولان بخواهند برای سلامت آنها کار شود. البته بیمه‌ها دور دندانپزشکی را خط کشیده‌اند چون هزینه‌های بالایی دارد‌. عضو کمیته سلامت دندان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با اشاره به اینکه بی‌دندانی در کشور می‌تواند در آینده بیداد کند بیان کرد‌: دندان عفونی سایر بدن را درگیر می‌کند و همه این مشکلات زمانی رخ می‌دهد که مردم به دنبال درمان نمی‌آیند‌.