از دستگیری شاخ‌های مجازی تا ماجرای فیلترینگ

گروه فناوری- به تازگی اینستاگرام‌ از رسانه تعاملی خود رونمایی کرد. این رسانه که IGTV نام دارد، به کاربران اینستاگرامی اجازه می‌دهد تا ویدئو‌های خود را تا سقف یک ساعت روی صفحات خود بارگذاری کنند. این رونمایی همزمان شد با گمانه‌زنی‌ها و اظهارنظرهای مرتبط با لزوم فیلتر کردن اینستاگرام. چند روز پیش ‌حجت‌الاسلام محمد مصدق‌، معاون اول دادستان کل کشور اعلام کرد این شبکه اجتماعی پرطرفدار باید فیلتر شود و پس از آن نیز چند نوجوانی که در اینستاگرام طرفداران بسیاری داشتند به جرم انتشار ویدئوهای رقص در آن دستگیر شدند. به گفته معاون اول دادستان کل کشور، برخورد با کلاهبرداری‌های سلبریتی‌های اینستاگرام به بهانه جمع‌آوری کمک برای افراد بی‌بضاعت دلیل اصلی در دستور کار قرار گرفتن فیلترینگ اینستاگرام بوده است. مصدق گفت: در همین راستا فیلترینگ اینستاگرام در دستور کار قرار گرفته و آقای خرم‌آبادی در معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور به صورت جدی پیگیر این موضوع شده و باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.
اما بسیاری معتقدند پلتفرم تلویزیون این شبکه اجتماعی جذاب موجب شده مقامات به این نتیجه برسند که باید اینستاگرام را فیلتر کنند. هرچه هست اینستاگرام این روزها خبرساز شده و به این راحتی‌ها تنور داغ خبرهای این شبکه اجتماعی سرد نمی‌شود؛ از دستگیری شاخ‌های مجازی و اعتراف گرفتن از آنها گرفته تا شبکه تلویزیونی که قابلیت پخش فیلم‌های یک ساعته را دارد. به باور بسیاری از کارشناسان فضای مجازی، در اینستاگرام سلبریتی‌هایی به شهرت رسیده‌اند که در دنیای حقیقی به آنها توجهی نشده یا هنر خاصی نداشتند. در کنار آنها افراد هنرمند نیز موفق شدند با استفاده از این شبکه اجتماعی هنر خود را به نمایش گذاشته یا اطلاعات مفید خود را در اختیار عموم کاربران قرار دهند. مشخص نیست اینستاگرام فیلتر می‌شود یا خیر و در صورت فیلتر شدن چه زمانی این اتفاق رخ می‌دهد اما فیلتر شدن این شبکه اجتماعی نیز مانند فیس‌بوک، تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی نه تنها منجر به کاهش استفاده از آن نمی‌شود بلکه آن‌را محبوب‌تر می‌کند. با این همه اگر دلیل فیلترینگ اینستاگرام شبکه تلویزیونی آن باشد فیلترینگ می‌تواند تا اندازه‌ای سرعت اینترنت را مختل و تماشای آنلاین ویدئوها را با مشکل مواجه کند.
تلویزیون اینستاگرام چگونه کار می‌کند‌
چندی پیش اینستاگرام رسما اعلام کرد که قرار است محدودیت زمانی ویدئوهای خود را به ۶۰ دقیقه برساند تا این شبکه اجتماعی، به رقیبی قدرتمند برای یوتیوب تبدیل شود. سرانجام این وعده محقق شد!


اولین موضوعی که باید در رابطه با IGTV بدانید این است که با این قابلیت، شما ‌می‌توانید ویدئوهایی از ۱۵ ثانیه تا یک ساعت در اینستاگرام خود آپلود کنید. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که محدودیت ۶۰ دقیقه‌ای تنها برای اکانت‌های تایید شده یا پرطرفدار است و اگر شما یک پیج شخصی با فالوورهای کم دارید، این محدودیت برای شما تنها ۵ یا ۱۰ دقیقه خواهد بود.دومین موضوع مهم این است که پست‌هایی که تحت پلتفرم IGTV منتشر می‌شوند، در بخشی جداگانه در دسترس کاربران خواهند بود‌ به این معنا که ویدئوهای طولانی‌تر از یک دقیقه، در صفحه پست‌ها یا استوری‌های شما به نمایش درنخواهند آمد‌ بلکه بخش جدیدی با عنوانIGTV‌، به ردیف‌ هایلایت‌ها اضافه خواهد شد که کاربران باید با لمس آن، به کانال تلویزیونی شما مراجعه کنند و در آن بخش، ویدئوهای شما را تماشا کنند.همچنین اگر طرفدار پروپاقرص IGTV باشید نیز می‌توانید با نصب اپلیکیشن مستقل IGTV، تنها به ویدئوهای طولانی‌مدتی که توسط‌Followingهای شما منتشر شده‌اند دسترسی داشته باشید.سومین نکته مهم در رابطه با ابعاد ویدئو است. با وجود آنکه اینستاگرام از پلت‌فرم IGTV به عنوان رقیبی برای یوتیوب نام برده، شما در این شبکه فقط می‌توانید ویدئوهای عمودی با نسبت تصویر ۹:۱۶ (مانند استوری‌ها) منتشر کنید که مطمئنا تولیدکنندگان محتوای ویدئویی را با محدودیت مواجه خواهد کرد.
اما از آنجا که این ویدئوها قرار است در موبایل اجرا شوند، اینستاگرام تصمیم گرفته نسبت تصویری مشابه با استوری‌ها را برای این بخش در نظر بگیرد تا کاربران از تماشای تمام صفحه ویدئوها لذت ببرند.
چگونه با IGTV کار کنیم‌‌
برای آنکه ویدئویی با مدت زمان بیش از یک دقیقه ارسال کنید باید ابتدا در IGTV یک کانال ایجاد کنید. برای این کار کافی است با لمس آیکون IGTV در صفحه اصلی اینستاگرام (کنار آیکون دایرکت) یا نصب اپلیکیشن مستقل IGTV به پروفایل خود رفته و گزینه ایجاد کانال را انتخاب کنید.
به همین سادگی کانال شما در تلویزیون اینستاگرام ایجاد شده و گزینه Upload Video در اختیار شما قرار خواهد گرفت. شما با استفاده از این گزینه، یا استفاده از نسخه تحت وب اینستاگرام (مراجعه به پروفایل و تبIGTV ) می‌توانید ویدئوهایی با زمان طولانی در اکانت خود آپلود کنید. اگر زمان ویدئو زیر ۱۰دقیقه باشد محدودیت حجم ۶۵۰ مگابایت، و اگر بالای ۱۰ دقیقه باشد، محدودیت حجم 4/5 گیگابایت خواهد بود.در رابطه با شرایط ویدئوی مورد نظر نیز باید دقت کنید که ویدئو باید با فرمت MP4 و در ابعاد ۱۶:۹ (مانند استوری‌ها) باشد‌ در غیر این صورت ویدئوی شما قابل آپلود نخواهد بود. شما برای ارسال ویدئوهای عریض خود می‌توانید با کمک اپلیکیشن‌های NoCrop ویدئوی مورد نظر را با اضافه کردن حاشیه در بالا و پایین به سایز مورد نظر تبدیل کنید‌ و همچنین می‌توانید با چرخاندن 90 درجه ویدئو، آن را به سادگی به سایز ۱۶:۹ تبدیل و آپلود کنید.
چگونه از ویدئو‌های IGTV دیگران استفاده کنیم‌
خوشبختانه برای تماشای ویدئوهای بلند‌مدت در اینستاگرام نیاز به پیش‌شرایط خاصی نیست. تنها باید منتظر بمانید تا آیکون IGTV به نوار بالای اینستاگرام (کنار آیکون دایرکت) اضافه شود تا با لمس آن، به مجموعه‌ای از ویدئوهای بلندمدت از فالویینگ‌ها و همچنین دیگر افراد محبوب دسترسی داشته باشید. علاوه بر این می‌توانید با مراجعه به پروفایل افراد در اینستاگرام، روی آیکون IGTV که در کنار استوری‌های‌ هایلایت‌شده‌‌ آنها قرار دارد (به شرط فعال بودن IGTV آنها)، به ویدئوهای بلند‌مدت آن شخص دسترسی داشته باشید.افرادی که این قابلیت هنوز برای آنها فعال نشده‌ یا تمایل دارند ویدئوهای بلندمدت را در یک مجموعه متمرکز مشاهده کنند می‌توانند اپلیکیشن مستقلIGTV را از پلی‌استور یا اپ‌استور دانلود کنند و با ورود به برنامه، به این ویدئوها دسترسی داشته باشند. در این اپلیکیشن، خبری از پست‌ها و استوری‌ها نیست و تنها ویدئوهای بلند مربوط به افرادی که فالو کردید‌ یا پیج‌های محبوب اینستاگرام را مشاهده خواهید کرد.نکته آخر آنکه‌ باتوجه به ویدئو‌های حجیمی که در این قسمت بارگذاری می‌شود، برای مشاهده یک ویدئو ساده حدود چهار مگابایت برای هرثانیه مصرف می‌شود که این مقدار بسته به حجم و کیفیت ممکن است تغییر کند.
فرصت‌های کارآفرینی با IGTV
وجود چنین پلتفرمی و رفع محدودیت‌های قبلی اینستاگرام، فرصت‌های جدیدی را برای اینفلوئنسر‌ها و البته افراد علاقه‌مند به فعالیت در فضای مجازی خصوصا اینستاگرام فراهم کرده است. باتوجه به خصوصیات این پلتفرم شما می‌توانید باتوجه به علاقه، خلاقیت و تخصص‌تان در اینستاگرام، صفحاتی پرمخاطب داشته باشید.
پتانسیل‌های خوبی که با IGTV می‌توان اجرایی کرد:
1- اگر مدرس یا کارآفرین هستید‌: ویدئو‌های آموزشی خود را تا سقف پنج دقیقه برای مخاطبان خود قرار دهید.
2- اگر خبرنگار یا مجری هستید: مصاحبه‌های جذاب با مردم و افراد تاثیرگذار انجام دهید.
3- اگر یک کیگ هستید یا گیمر یا آی‌تی‌من‌: بررسی‌های خود را از پلتفرم‌ها‌، بازی‌ها و سرویس‌های مختلف بگذارید.
4- اگر یک طنز‌پرداز هستید‌: کلیپ‌های کمدی و استندآپ خود را با موضوعات مختلف بارگذاری کنید.
دستگیری شاخ‌های مجازی
به نظر می‌رسد تنها دلیل فیلترینگ اینستاگرام این شبکه تلویزیونی نبوده و دلیل دیگر آن فعالیت‌های کاربرانی است که به مذاق پلیس فتا خوش نمی‌آید‌ به طوری که چند روز پیش سرهنگ تورج کاظمی، رییس پلیس سایبری در تهران‌ گفت پلیس با «شاخ‌های اینستاگرام» برخورد می‌کند. رییس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد پرونده‌های مربوط به شاخ‌های اینستاگرام که از سوی فتا اعلام می‌شود، مربوط به تهران بزرگ است، گفت: «تاکنون یک‌سوم این پرونده‌ها به نتیجه رسیده و مسوول یا مدیر صفحه به فتا احضار شده است.» او افزود: «وقتی صفحات شاخ‌های اینستاگرام توسط فتا شناسایی می‌شوند، مدیران این صفحات در هر کدام از استان‌ها که باشند به آن استان اعلام می‌شود، استان نیز طی هماهنگی با مرجع قضایی و اخذ مجوز قضایی اقدامات لازم را انجام می‌دهد، در مواردی هم که از مسوولیت فتا خارج باشد، حتما با استفاده و همکاری پلیس امنیت اخلاقی موارد اعلام شده بررسی و به شدت با آنها برخورد می‌شود.»در روز‌های اخیر چند صفحه اینستاگرامی معروف مسدود شده‌اند. تلویزیون نیز در برنامه‌ای به نام «بیراه» اعترافات تعدادی از شاخ‌های اینستاگرام را پخش کرد. معاونت اجتماعی نیروی انتظامی در تولید این برنامه نقش داشته است. این اقدامات با واکنش‌های گسترده و اعتراضات بی‌شمار کاربران اینترنتی و مردم کشورمان مواجه شده و این اقدامات را غیر‌قانونی دانسته و اعلام کرده‌اند فعالیت این کاربران به هیچ عنوان غیر‌قانونی نبوده است. به نظر می‌رسد فیلترینگ می‌تواند به کنترل بهتر این شبکه مجازی کمک کند یا به سانسور آن.
فیلترینگ سرویس‌های مختلف در ایران ‌
بازی موش و گربه فیلترینگ اینترنت و سرویس‌های مختلف در هر کشوری از جمله ایران به دلیل سیستم سانسور است و در تاریخ نیز ده‌ها مورد در این زمینه وجود دارد. در ایران نیز داستان متفاوت نیست و آنچه ثابت شده،‌ این است که کاربران در نهایت‌- راه خود را برای دسترسی به پلتفرم‌های مسدود شده پیدا می‌کنند.تنها راهی که دولت ایران برای مقابله کامل با دسترسی افراد به سرویس‌های فیلتر شده دارد آن است که دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت جهانی را به صورت دائمی قطع کند؛ کاری که به دلایل اقتصادی و سیاسی امکان‌پذیر نیست.