مشکلات اقتصادی جشن خانه سینما را لغو کرد؛

گروه فرهنگ وهنر- چند ماه پیش علی نصیریان به عنوان رییس جشن سالانه خانه سینما انتخاب شد‌‌. قرار بر این بود همانند سالیان گذشته جوایز سالانه سینما در خلال جشنی صنفی به برندگان اهدا شود اما برنامه کمی تغییر کرد‌‌. هیات‌‌مدیره خانه سینما در بیانیه‌ای اعلام کرد با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی و تلخی کام مردم؛، امسال جشنی برگزار نخواهد شد‌‌. در همین رابطه اعضای هیات‌‌مدیره در نشستی خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند‌.
شهسواری: سینمای ایران جدا از مردم نیست
مدیرعامل خانه سینما اعلام کرد: بیستمین جشن خانه سینما بدون برگزاری مراسمی ویژه و فقط با داوری فیلم‌ها برپا خواهد شد‌.
نشست خبری بیستمین جشن خانه سینما با حضور علی نصیریان (رییس جشن)، تورج منصوری (دبیر هیات مدیره آکادمی )، مازیار میری (مدیر اجرایی جشن) صبح دیروز در تالار سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد‌‌. در ابتدای این نشست دقایقی منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما تصمیمی را که به تایید هیات رییسه جشن رسیده بود را اعلام کرد‌.


او با اشاره به اینکه جشن امسال آخرین دوره از شیوه‌ای است که ۲۰ سال است، برگزار می‌شود، گفت: بار اجرایی جشنواره امسال بر عهده مازیار میری است و آنچه اعلام می‌کنم شاید با فضای کنونی جامعه به نوعی هم‌پیمانی است‌‌. به هرحال از زوایای گوناگون تعرضات اقتصادی و فرهنگی وارد می‌شود و ما باید سهم‌ خود را ادا کنیم‌.
شاهسواری اضافه کرد: ایام پرغصه و پرقصه‌ای را می‌گذرانیم و به اتکای آن راز عمیق تاریخ ما که میهن دوستی را در خود دارد؛ امسال براساس سیاست چند سال خود که می‌گوید سینمای ایران قابل تفکیک نیست و رو به مردم ایران دارد، تصمیم گرفتیم جشن سینما را با داوری خوب به قوت اجرا کنیم اما از مراسم بزرگ‌ و هزینه اضافی خودداری می‌کنیم‌.
او خاطرنشان کرد: چنین تصمیمی ‌برای ما سخت بود چون قرار بود یک روز خوش داشته باشیم ولی این یک تصمیم جمعی بود‌‌. مجوز این کار باید از رییس جشن هم گرفته می‌شد و خوشحالم که از سوی آقای نصیریان تشویق هم شدیم‌.
او ادامه داد: در برخی موارد چاره‌ای جز سکوت نداریم و نمی‌توانیم حیثیت همکاران خود را در ویترین رسانه‌ای بگذاریم ‌باید کار کنیم چون فضای خانه سینما فضای کار است‌.
سپس نشست با حضور علی نصیریان، مازیار میری و تورج منصوری که روی سن نشسته بودند، ادامه پیدا کرد‌.
نصیریان: از دشمنی‌ها و برخوردهای غیردوستانه پرهیز کنیم
علی نصیریان بیان کرد: من با جشن خیلی موافقم چون این همه جشن و جشنواره برگزار می‌شود و بخشی از آن اگر برای کار فرهنگی و هنری باشد خوب است چون برای استعدادهای جوان و توسعه نیاز است که این کار انجام شود. با این حال دوستان تلاش کردند این جشن فراموش نشود و به لحاظ اعتباری با شرایط متفاوتی برگزار شود‌.
رییس جشن خانه سینما گفت: اگر کسی به اسکار می‌رود باعث افتخار همه جامعه سینمایی است و من به آقای فرهادی هم گفته‌ام که لذت می‌برم شما جایزه می‌گیرید‌‌. این از جمله کارهایی است که ما ۵۰ سال پیش انجام می‌دادیم و قبل از ما هم بوده همان‌طور که سینما با غفاری و گلستان شروع شده و با کیمیایی‌ها ادامه پیدا کرد‌‌.
او در عین حال گفت: بیشتر جنبه الفت و دوستی را باید مد نظر بدانیم و از دشمنی‌ها و برخوردهای غیردوستانه پرهیز کنیم‌‌. مسایل اخلاقی ما ضعیف شده است‌‌. این جشن‌ها برای همین دوستی‌ها و الفت‌هاست‌. نصیریان از همکاران خود قدردانی کرد و گفت: من اینجا فقط به عنوان یک سمبل و نماد هستم و امیدوارم این برنامه با آبرو، انس و الفت برگزار شود‌.
تورج منصوری: قصد‌ ما صرفه‌جویی است
در بخش دیگری از این نشست، تورج منصوری درباره شیوه برگزاری جشن امسال با توجه به تصمیم جدید گفت: ما در سه سال گذشته هر سال به دلیلی سعی کردیم به شرایط برگزاری جشن همانند آنچه در اساسنامه آمده نزدیک شویم‌‌. در این بین تامین هزینه همان شب خاص جشن که با اعلام جوایز نهایی همراه است، از دغدغه‌های مهم ما بود‌.
این فیلمبردار قدیمی سینما گفت: به عنوان آخرین دوره‌ای که جشن را با شیوه قبل برگزار می‌کنیم، احساس کردیم دین بیشتری می‌توانیم به سینماگرانی که روی صندلی‌های آن شب می‌نشینند داشته باشیم و به نظر رسید برای مهمانان جشن امسال (سینماگران) باید صرفه‌جویی کنیم تا به مسایل بیمه‌ای و دیگر اقدامات مربوط به آنها کمک کنیم ‌و صدالبته قصد داریم این کارها بیشتر زیرساختی باشد‌.
او ادامه داد: هنوز برای چگونگی برگزاری «شب جشن» تصمیمی نگرفته‌ایم و پیشنهادات مختلفی مطرح شده از جمله انتشار در رسانه یا اعلام زنده ولی هنوز به تصمیم نهایی نرسیدیم اما قصد نهایی ما بر صرفه‌جویی بود ولی امسال هم دچار این بلا شدیم که دیر شروع کردیم اما این بهانه خوبی نیست‌.
منصوری تاکید کرد: این برنامه مختصر هم به دلیل همزمانی با ماه محرم قطعا شب ۲۱ شهریور (روز ملی سینما) برگزار نمی‌شود‌.
او درباره درخواست کانون کارگردانان برای داوری فیلم‌های دارای پروانه ساخت ضمن توضیحات مفصلی،گفت: کانون کارگردانان طی یک نامه درخواست کرد که حساب‌مان را با فیلم‌هایی که یک مدت خاص نمایش داده نشده‌اند صاف کنیم، آن هم به دلیل اینکه امسال آخرین دوره برگزاری جشن به شیوه غیرآکادمی است‌.
او ادامه داد: قرار شد یک بازه سه ساله را درنظر بگیریم و چون ما می‌خواهیم تخصص‌های شاخه‌ای را بررسی کنیم به این نتیجه رسیدیم که به قاعده عمومی همواره راجع به فیلم‌هایی قضاوت ‌کنیم ‌که به نمایش عمومی درآمده‌‌اند تا برخی را به ضدتبلیغ تبدیل نکند و برخی را هم از جو دور کند‌.
این هنرمند یادآور شد: درخواست کانون مبنی بر این بود که پروانه فیلمسازی لحاظ شود و در این باره به مازیار میری ماموریت داده شد که موضوع را بررسی کند چون هم مورد وثوق کانون کارگردانان است و هم در جلسات ارشاد حضور داشته است‌‌.
منصوری توضیح داد: طبق آماری که ایشان ارائه دادند ۴۰ فیلم در سال ۹۴، ۴۵ فیلم در سال بعد و ۴۳ فیلم در سال ۹۶ تولید شده که دیده نشده‌اند، در نتیجه این ۱۲۸ فیلم باید به ۷۵ فیلم ما اضافه می‌شد‌‌ یعنی در طول دو ماه باید روزی پنج فیلم را به نمایش بگذاریم که این غیرممکن است چون برخی از آنها اصلا دی‌وی‌دی نشده‌اند‌‌. ضمن اینکه از بین ۷۵ فیلم ما ۴۵ تا باید روی پرده نمایش داده شوند و در نهایت حدود ۱۷۰ فیلم را در مدت کمتر از دوماه نمایش دهیم‌‌. بنابراین طبق بررسی‌ها این پیشنهاد عملی نبود. نه اینکه نخواهیم چون اتفاقا نظرات مثبت بود ولی به شکل تکنیکی نمی‌توانستیم آن را اجرایی کنیم‌‌.
او اضافه کرد: همچنین باید قالب و چارچوبی را تعیین کنیم تا تمام فیلم‌ها برای داوری یک جنس باشند بنابراین در زمین بازی ما این کار عملی نیست‌. دبیر هیات‌رییسه انجمن عالی هنرها و فنون سینما در پاسخ به پرسشی درباره طولانی شدن تنظیم اساسنامه آکادمی گفت: ما در این سه چهار سال با توجه به بررسی‌ها و نقد برخی شاخه‌ها در سینمای ایران ناچار بودیم اساسنامه را مرتب به روز کنیم که در نهایت نوشته شد و سه دوره هم اجرایی شد ولی موافقت با آن فقط در خانه سینما کافی نیست چون براساس قوانین کشور نیز باید تمام موارد آن بررسی شود و این مرحله زمانبر است‌. در بخشی دیگر مازیار میری در پاسخ به پرسشی درباره اینکه جشن سال قبل یک‌میلیارد تومان هزینه داشته گفت که هزینه جشن نوزدهم ۸۲۴ میلیون‌ تومان بوده است‌‌.
در پایان این نشست نصیریان خطاب به داوران گفت: از آنها می‌خواهم منصفانه‌ و با دیدی حرفه‌ای به فیلم‌ها نگاه کنند نه با کینه، دشمنی، ضابطه یا رابطه! داوری‌ها باید بحق و درست باشد‌‌. از داورها خواهش می‌کنم آنچه واقعیت است را داوری کنند‌‌.