محک برجامی اروپا


مقامات آلماني اعلام کردند:دولت ايران تصميم دارد 300 ميليون يورو (353 ميليون دلار) از دارايي‌هاي خود را از بانک تجاري ايران - اروپا به صورت نقد و با هواپيما به داخل کشور منتقل کند. به گزارش ايسنا، وزير دارايي آلمان در گفت‌وگو با روزنامه بيلد درخواست ايران براي انتقال ۳۰۰ ميليون يورو پول نقد از اين کشور به مقصد تهران را تأييد کرد و گفت که هم اکنون، سازمان‌هاي نظارتي مالي در حال بررسي اين درخواست هستند، چراکه تمام نقل و انتقالات بزرگ پول از سوي کشورهايي که احتمال حمايت آنها از تروريسم و پولشويي وجود دارد، همين رويه را طي مي‌کنند.
بنابر اين گزارش، ايران خواستار برداشت اين پول از حساب‌هاي دولتي خود در بانک تجارتي ايران – اروپا از شعبه شهر‌هامبورگ آلمان است. به دليل تحريم‌هاي مالي يک‌جانبه آمريکا عليه جمهوري اسلامي‌دولت ايران خواستار برداشت اين مبلغ و انتقال آن به صورت نقد و با هواپيما به داخل کشور است.دولت ايران اعلام کرده است که اين مبلغ را براي تامين ارز سفرهاي خارجي شهروندان خود نياز دارد که به دليل تحريم‌هاي آمريکا نمي‌توانند از کارت‌هاي اعتباري‌شان در خارج از کشور استفاده کنند.
حساب بانک تجارت ايران - اروپا توسط بانک مرکزي آلمان اداره مي‌شود. برداشت ۳۰۰ ميليون يورو از حساب‌هاي ايران در اين بانک بايد توسط سازمان نظارت بر فعاليت‌هاي مالي آلمان تصويب شود.همچنين به گزارش دويچه وله، نوع درخواست ارائه شده از سوي دولت آلمان براي بررسي اين خواسته ايران در سازمان نظارت برفعاليت‌هاي مالي، به درخواست "بررسي انگيزه" منوط است. به گفته سخنگوي مطبوعاتي اين سازمان اين نوع درخواست براي دريافت "اطلاعات کافي و روشن درباره روند انجام يک معامله" مطرح مي‌شود.
تلاش آمريکا براي جلوگيري


در اين رابطه پايگاه خبري واشنگتن فري بيکن گزارش داد: دولت آمريکا در تلاش است مقامات آلماني را متقاعد کند که مانع از اجراي درخواست ايران براي انتقال بيش از 350 ميليون دلار از دارايي‌هاي اين کشور به تهران شوند. دولت ترامپ در حال حاضر به سختي تلاش مي‌کند که دولت آلمان را متقاعد کند مانع از انتقال اين پول شود. روزنامه بيلد آلمان ضمن انتشار اين خبر که ايران به ويژه در تلاش است اين پول‌ خود را پيش از وضع مجدد تحريم‌هاي واشنگتن عليه تهران به کشورش بازگرداند نوشت: دولت ايران اعلام کرده که اين پول را براي تامين ارز سفرهاي خارجي شهروندان خود نياز دارد که به دليل تحريم‌هاي آمريکا نمي‌توانند در خارج از کشور از کارت‌هاي اعتباري‌شان استفاده کنند.
مقامات ايراني هفته‌هاست که مي‌گويند در حال انجام گفت‌وگوهاي ديپلماتيک با برخي از کشورهاي اروپايي براي مقابله با تحريم‌هاي واشنگتن عليه تهران هستند و انتشار خبر تلاش ايران براي بازگرداندن پول خود از آلمان به تهران موجب افزاش تنش‌ها ميان آمريکا و آلمان به دليل تلاش‌هاي برلين براي کمک به ايران براي برخورداري از کاهش تحريم‌ها شده است. دولت ترامپ به سختي سعي دارد متحدان اروپايي خود را به خروج از ايران و توقف تجارت با اين کشور متقاعد کند.
ريچارد گرنل، سفير آمريکا در آلمان به واشنگتن فري بيکن گفت که وي و ديگر مقامات ارشد در دولت ترامپ در حال اعمال فشار بر دولت آلمان هستند تا مانع از انتقال پول ايران شوند. وي گفت: ما در حال ترغيب دولت آلمان در بالاترين سطح هستيم تا اين کشور مداخله کند و اجازه انتقال اين پول را ندهد. مقامات در وزارت امور خارجه و شوراي امنيت ملي آمريکا مدعي‌اند کساني که براي تسهيل انتقال پول به تهران تلاش مي‌کنند حامي‌گروه‌هاي تروريستي هستند.
اين مقامات اظهارات گرنل و ديگران درباره تلاش آمريکا براي ممانعت از انتقال پول ايران به داخل اين کشور را تاييده کرده‌اند. يک مقام وزارت امور خارجه آمريکا گفت: ما در بالاترين سطوح در حال رايزني با دولت آلمان هستيم تا از واقعيات اين مسئله مطلع شويم و واضح است که از تلاش آلمان براي تحقيق در باره هدف از اين اتقال پول حمايت مي‌کنيم. ما اين مسئله را از نزديک دنبال مي‌کنيم تا اطمينان يابيم که نگراني‌هايمان درباره محل هزينه اين ميزان زياد پول رفع خواهد شد.