خط و نشان جهانگيري براي غارتگران

شريعتمداري: 84 درصد صنعت فولاد، محصول متخصصان ايراني است
بهره برداري از طرح توسعه فولادسازي و نورد پيوسته سبا از زير مجموعه‌هاي شرکت فولاد مبارکه اصفهان با حضور اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهوري و وزير صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.
معاون اول رييس جمهور در اين مراسم گفت: افتتاح اين پروژه در يک مقطع ويژه تاريخي براي جمهوري اسلامي‌اتفاق مي‌افتد از اين جهت که ما به هرحال با آمريکا بر سر مسائل مختلف اختلاف نظر داشته و داريم. بعضي مواقع گفتگو کرده و توافق نامه‌اي داشتيم که مهمترين آن موضوع هسته‌اي بود و براساس آن تعهداتي از سوي ايران انجام شد، ولي آنها به تعهدات خود به صورت کامل پايبند نبودند. به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري افزود: اتفاق بدتر خروج آمريکا به تنهايي از توافق و اعلام تحريم‌هاي جديد عليه ايران بود. همه مردم کشور بايد در جريان شرايط کشور باشند خصوصا در استان اصفهان؛ نخبگان، صاحب نظران و انديشمندان انتظار داريم کمک کنند و بگويند دولت چه سياست‌هايي پيش بگيرد که بتواند با موفقيت پيش روي کند با اعلام رئيس جمهور آمريکا تحريم‌ها بايد برگردد ما با کشورهاي باقي مانده در برجام مذاکره کرده ايم که اگر منافع ايران تامين شود به برجام ادامه مي‌دهيم.
جهانگيري تاکيد کرد: برداشت ما اين است که آنها مصمم هستند نظرات ايران تامين شود، ولي آنچه در عمل اتفاق مي‌افتد بايد منتظر بمانيم و ببينيم مهمترين هدف آمريکايي‌ها در مقطع فعلي زمين گير کردن اقتصاد ايران و آسيب جدي است تا زندگي را براي مردم سخت و دامنه نارضايتي‌ها توسعه پيدا کرده و به اهداف خود دست پيدا کنند.


وي اظهار کرد: ما به عنوان مسئولان جمهوري اسلامي‌و ملت ايران در مقابل اين راهبرد، راهبردي اتخاذ کرده ايم با مقاومت و برنامه ريزي دقيق و دقت نظر در اجرا برنامه‌هاي طرف مقابل را به شکست بکشانيم و زندگي مردم را از آسيب مصون نگه داريم، ولي هم ما مي‌دانيم و هم مردم که شرايط جديد دشواري پيش رو است.
معاون اول رييس جمهور گفت: اينکه آمريکايي‌ها اعلام جنگ اقتصادي عليه ما کرده‌اند و ما بگوييم هيچ اتفاقي نيفتاده درست نيست. اعلام کرده‌اند صادرات نفت ايران را متوقف مي‌کنند، البته اين حرف بي حسابي است که بايد دنيا ناچيز بودن خودش در برابر آمريکا را بپذيرد که به چنين فشاري تسليم شود.
جهانگيري ادامه داد: برنامه ريزي ما نقطه مقابل آمريکا است که نفت را در حداکثر ممکن صادر کنيم برنامه‌هاي مختلفي تامين شده است بايد اين برنامه‌ها را شفاف به مردم بگوييم موضوع بعدي جلوگيري از صادرات کالاهاي مهم صنعتي ايران است در اين بخش فولاد مبارکه بايد در خط مقدم توليد و صادرات باشد مديران فولاد در مقاطع مختلف از خود شايستگي‌هاي درجه يک نشان داده‌اند امروز شايستگي در صنايع بزرگ اين است که در سالي که آنها اعلام کرده‌اند هم توليد و هم صادرات را افزايش دهيد اين انتظار دولت و ملت از شماست مردم انتظار دارند.
وي با بيان اينکه فرزندان اين سرزمين مي‌توانند توليد و صادرات خود را افزايش دهند، تاکيد کرد: اگر بتوانيم در بحث صادرات موفق شويم، آمريکايي‌ها نظام بانکي دنيا را در فشار قرار خواهند داد و پول صادراتمان را اجازه نمي‌دهند که دريافت کنيم همچنين در مرحله بعد مي‌خواهند تلاش کنند مانع واردات مورد نياز ما شوند. کشتيراني و بنادر ما را تحريم کردند که به هرحال موضوع جدي است و به عزم و اراده جدي نياز دارد.
معاون اول رييس جمهور ادامه داد: بايد در اين جنگ ناخواسته و ظالمانه عليه کشور و ملت ما ايستادگي کنيم، اينها نظام جمهوري اسلامي‌را در هدف گذاري اصلي قرار داده‌اند سعي مي‌کنند اين هدف را اعلام نکنند، ولي ما بايد محکم در اين زمينه بايستيم اين شرايط، سختي‌ها و فرصت‌هايي دارد فرصت‌هايي که وجود دارد را بايد به صورت جدي در نظر بگيريم، نگاهي به ظرفيت‌هاي داخلي و توليدات داخلي کشور داشته و دستورالعمل خودکفايي در کشور را به عنوان راهکار جدي مدنظر قرار دهيم. جهانگيري اضافه کرد: با قيمت و کيفيت خوب مي‌توانيم بسياري از کالاها را در کشور تامين کنيم کالاهايي که نمونه آن در کشور وجود دارد يا ظرفيت توليد آن در کشور وجود دارد وارد نمي‌کنيم. متاسفم که يک عده منتظرند ببينند چطور مي‌توانند ملت را غارت کنند، ولي ما حتما آنها را به موقع ادب خواهيم کرد.
رشد توليد فولاد
در ادامه اين مراسم وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود آنکه متوسط رشد توليد جهاني فولاد در سال 2017 ميلادي 6 درصد تخمين زده مي‌شود ، اين رقم در ايران 22 درصد بوده است.محمد شريعتمداري حجم صادرات فولاد کشور را 9 ميليون تن در سال برآورد کرد و گفت: در بخش داخلي نيزسرانه مصرف فولاد کشور 230 کيلوگرم است که بايد به 400 کيلوگرم برسد.شريعتمداري تاکيد کرد: همچنين با اجراي طرح‌هاي فولاد سازي در کشور پيش‌بيني مي‌شود صادرات فولاد ايران در افق 1404 به 15 ميليون تُن در سال برسد. وزير صنعت ، معدن و تجارت رقم کنوني ظرفيت توليد فولاد در ايران را 34 ميليون تن در سال اعلام کرد و گفت : با طرح‌هاي توسعه در نظر است اين رقم به 55 ميليون تن در افق 1404 برسد.وي تاکيد کرد: براي رسيدن به توليد 55 ميليون تُن فولاد در افق 1404، به هشت ميليارد يورو سرمايه و نيز 6.5 ميليارد يورو سرمايه گذاري در بخش ريلي و چهار ميليارد يورو در بخش برق نياز است. شريعتمداري با بيان اينکه 84 درصد آنچه در صنعت فولاد به کار گرفته مي‌شود محصول متخصصان ايراني است، گفت: صنعت فولاد کشور بيش از 2هزار و 800 واحد صنعتي بزرگ و کوچک تجهيزات و امکانات صنعت فولاد را پشتيباني کرده و فناوري‌هاي روز جهان را در اين بخش بومي‌سازي مي‌کند. وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: فولاد مبارکه درجهت حل مشکل آب منطقه، نقش مهمي‌را به عهده گرفته است به گونه‌اي که ميزان آب دريافتي اين شرکت از ابتدا تاکنون به يک هفتم کاهش يافته و تلاش‌هاي گسترده‌اي در خصوص ايجاد زيرساخت‌هاي آب براي منطقه داشته است. وي اضافه کرد: اين شرکت سه هزار و 800 ميليارد تومان منابع مالي خود را با نرخ 12 درصد در اختيار واحدهاي توليدي همکار با فولاد مبارکه اصفهان قرار مي‌دهد که نقش مهمي‌در افزايش پايداري و پويايي اين شرکت‌ها دارد. به گفته شريعتمداري به رغم مشکلاتي که اقتصاد کشور در مدت اخير با آن مواجه بوده ، بيش از 230 واحد صنعتي در کشور احيا شده است.وي تصريح کرد : هرچند واحدهاي صنعتي با مشکلات اخير ريزشهايي داشته‌اند اما در مجموع صنعت کشور پوياست و با موفقيت از اين مخاطرات عبور خواهد کرد.