نزاع لفظی شدید بین رامبد جوان و حسین فرح‏بخش درباره زدوبند در «خندوانه» تندتر شد

جَنگوانه!
جوان: اگر ادعایی دارید با سند مطرح کنید فرح‌بخش: آیا این اسپانسرها متصل به بیت‌المال نیستند؟
سیدحسین رسولی
در چند روز گذشته جدال لفظی شدیدی بین رامبد جوان و محمدحسین فرحبخش شکل گرفته است. ابتدا فرح‌بخش تهیه‌کننده و کارگردان سینما در صحبت‌هایی تهیه‌کننده برنامه «خندوانه» را به زد و بند و رانت‌خواری متهم کرد و سپس رامبد جوان این ادعا را رد کرد و گفت: «اگر ادعایی دارید با سند مطرح کنید و اگر نه حرفی نزنید.» این سخنان باعث واکنش شدیدتری از سوی فرح‌بخش در نوزدهم تیر شد.


به گزارش «ابتکار»، دیروز، محمد حسین فرح‌بخش در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر کرد، گفت: « یارب! مباد که گدا معتبر شود... یادت رفته که پانزدهم بهمن 96 مقابل ناجی هنر گفتی جواد فرحانی تهیه‌کننده خندوانه است و علی احمدی فقط کارهای تدارکات را انجام می‌دهد؟! رامبد جان! تا سه سال قبل اگر ماشینت را می‌دزدیدند نمی‌توانستی جایگزین کنی و حالا...!؟ بیخودی برای مردم گرسنه نقش بازی نکن! اگر روراست هستی بیا و عقبه اسپانسرهای برنامه‌ات را افشا کن. آیا این اسپانسرها متصل به بیت‌المال نیستند؟ پول اسپانسرهایی که وارد برنامه‌ات شدند برای مردم پابرهنه نیست که در آبادان و خرمشهر آب هم ندارند؟ من بعد از سال‌ها کار در سینما هستم، نمی‌توانم همزمان سه فیلم تهیه کنم شما از کجا سرمایه تولید متوالی چند فیلم را فراهم کرده‌ای؟ زمانی که من به شما نقش دادم کسی در سینما به شما نقش یک نمی‌داد! خنده‌دار است که می‌گویی احمدی سابقه 24 سال تهیه‌کنندگی دارد! این سابقه در کجا بوده؟ این بنده خدا تازه به‌ واسطه اعتراضات ما به خاطر عملکرد غلطش در تصویرشهر و توقیف فیلم‌های مجوز دار از گمنامی درآمد».
محمدحسین فرح‏بخش، برای اولین بار در روز پنجشنبه 14 تیر، ویدئویی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد که در آن سیدعلی احمدی، مدیر عامل موسسه تصویر شهر را به‌خاطر نمایش ندادن آثارش در سینماهای وابسته به شهرداری تهران مورد انتقاد قرار داد. او در این مصاحبه مدعی شد سید علی احمدی که تهیه کننده «خندوانه» نیز هست، در پشت پرده این برنامه مشغول رانت خواری است و به رامبد جوان درباره این تهیه‌کننده هشدار داد.
فرح‌بخش: به قوه قضائیه شکایت کرده‌ام
فرح‏بخش در گفت‌وگویی هم که با خبرگزاری پانا داشته است، اکران نشدن فیلم «دشمن زن» در پردیس‌های سینمایی شهرداری تهران (پردیس گالری ملت، پردیس رازی، راگا، تماشا و...) را ناشی از دستور علی احمدی، مدیر موسسه تصویر شهر، مبنی بر جلوگیری از اکران این فیلم در پردیس‌های شهرداری عنوان می‌کند و می‌گوید: «آقای اوحدی (رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) از علی احمدی خواسته است که فیلم «دشمن زن» را در سینماهای شهرداری اکران کند، اما ایشان در جواب می‌گویند: «به هیچ عنوان فیلم را در سینماهای شهرداری اکران نمی‌کنم؛ حتی اگر باعث اخراج من شود.»
تهیه‌کننده «دشمن زن» می‌افزاید: ایشان نه تنها با من، با برخی دیگر از تهیه‌کنندگان هم مشکل دارند. تا امروز هم فیلم‌های بسیاری از جمله «زندگی خصوصی»، «گشت ارشاد»، «من مادر هستم» و «آس و پاس» در سینماهای شهرداری اکران نشدند. علی احمدی نه تنها با من، با بسیاری از فیلمسازان دیگر هم غرض‌ورزی دارد.»
فرح‏بخش می‌افزاید: «سینماهای شهرداری تهران از پولی ساخته شده است که مردم تحت عنوان مالیات به شهرداری پرداخت کرده‌اند. کسی که مسئولیت موسسه تصویر شهر را بر عهده می‌گیرد باید به این موضوع واقف باشد. رئیس موسسه تصویرشهر حدود سه سال است که فیلم‌های ما را در سینماهای شهرداری نمایش نمی‌دهد. من به صورت حضوری با او صحبت کردم که نتیجه‌ای نداشت.»
این تهیه‌کننده ادامه داد: «برای فیلم سینمایی «خالتور» ما از موسسه تصویر شهر درخواست کردیم که سینما در اختیارمان بگذارد؛ اما با اینکه سالن‌های خالی داشتند، گفتند نمی‌توانیم فیلم شما را اکران کنیم.» وی در پایان تاکید کرد که از علی احمدی به دلیل ممانعت از اکران فیلم «دشمن زن» که باعث وارد آمدن خسارات زیادی به فیلم شده به قوه قضائیه شکایت کرده است.
جوان: هزینه‌های «خندوانه» از اسپانسر تامین می‌شود
رامبد جوان مجری برنامه پربیننده «خندوانه» هم با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام در ۱۷ تیر به صحبت‌های محمد حسین فرح‏بخش درباره علی احمدی تهیه‌کننده برنامه «خندوانه» واکنش نشان داد که همین واکنش باعث انتشار ویدئویی تندتر از فرح‌بخش درباره رامبد جوان شد.
جوان در این ویدئو با تاکید بر اینکه فرح‌بخش باید از تهیه کننده خندوانه عذرخواهی کند، می‌گوید: «درباره «خندوانه» برخی اوقات، بعضی‌ها صحبت‌هایی می‌کنند و ما را به جاهایی نسبت می‌دهند که اصلا جای حرف زدن و جواب دادن ندارد، اما چند وقت پیش عزیزی در سینما (حسین آقا) حرفی راجع به من و از زبان من گفت که تا حدی غلط و دروغ و نامردی بود، که نتوانستم جواب ندهم. حسین آقا! ای بزرگ من در سینما! سید علی احمدی یک تهیه‌کننده کار درست و برادر و عزیز دوست من در «خندوانه» است و 24 سال است که کار رسانه و تهیه‌کنندگی می‌کند و کارش را عالی انجام می‌دهد، در تمام این دو سال به کمک گروهش باهم «خندوانه» را جلو بردیم، پس باید برای چیزهایی که گفتی در یک جا عذرخواهی کنی. گفته بودی پشت صحنه «خندوانه» زد و بند است و با رانت پیش می‌رود. اگر سند دارید نشان دهید و اگر ندارید حرفی نزنید. باید بگویم تمام هزینه‌های «خندوانه» از اسپانسر برنامه تامین می‌شود و ریالی از تلویزیون گرفته نمی‌شود که به عنوان بودجه تلویزیون و بیت‌المال باشد. اسپانسر هزینه‌های «خندوانه» را به تلویزیون می‌دهد و تلویزیون پول ما را می‌دهد، ما هیچ دخالتی در امور مالی و اسپانسر نداریم. خواهش می‌کنم از این به بعد با سند حرف بزنید و دیگران هم با سند گوش کنند و حرف بزنند، باور کنند «خندوانه» برای شادی مردم ساخته می‌شود و اگر می‌خواستیم پول در بیاوریم، سکه خرید و فروش می‌کردیم و برج و ساختمان می‌ساختیم، ما برای سینما، تلویزیون و حرفه خودمان کار می‌کنیم.»
جامعه صنفی تهیه کنندگان: عده‌ای سلیقه فردی را بر اجرای قانون ترجیح می‌دهند
جامعه صنفی تهیه کنندگان به ریاست سیدضیاء هاشمی که جزو قدیمی‌ترین صنوف سینمای ایران است، متعاقب این اتفاقات در بیانیه‌ای با گلایه از روال در پیش گرفته شده توسط مدیریت تصویرشهر از شهردار تهران خواسته برای جلوگیری از بالا گرفتن ماجرا، هرچه زودتر جلوی رفتارهای فراقانونی را بگیرد. در بخشی از متن این بیانیه آمده است: «شهرداری هر شهر باید سمبل نظم و قانون شهر باشد؛ عدم رعایت قانون توسط مسئولان سینمایی شهرداری‌ نشانه چیست!؟ اقدام‌های غیرقانونی که رسمیت پروانه‌های نمایش صادر شده از سوی وزارتخانه ای مرجع و مسئول را به صورت عملی زیر سوال می‌برد، آگاهانه باشد یا ناآگاهانه، اقدامی در جهت تضعیف نظام به شمار می‌رود! ممانعت و عدم اکران فیلم‌های سینمایی با وجود داشتن مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سینماهای شهرداری نشان می‌دهد با گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی هنوز عده‌ای همچون مدیر تصویرشهر، در گوشه و کنار برخی نهادها و ارگان‏ها، سلیقه فردی خود که وام گرفته از خودسری و تعصبات شخصی است را بر اجرای بی چون و چرای قانون ترجیح می‌دهند! این روزها باز هم شاهد تکرار این خودراى بودن و جلوگیری از اکران فیلم سینمایی «دشمن زن» در سینماهای شهرداری هستیم، بدون شک سینماهای شهرداری جزو اموال عمومی شهر است و هر گونه سوء مدیریت و برخورد شخصی خارج از حیطه قانون در تخصیص سالن، ظلمی آشکار است که موجب تحمیل خسارات جبران نشدنی به سینما و صاحبان فیلم خواهد بود.»