مرکل: برای تجارت با ایران ریسک نمی‌کنیم

اروپایی‌ها، پایبندی‌شان به برجام را فقط به صورت شفاهی اعلام می‌کنند اما در عمل نه اقدامی می کنند و نه حاضرند تضمینی برای اجرای تعهدات ارائه دهند. به گزارش «وطن‌امروز»، این موضوع در محتوای بسته پیشنهادی اروپا که قبل از ارائه برای آن پروپاگاندای رسانه‌ای قابل توجهی راه انداخته شد نیز مشخص بود تا جایی که حسن روحانی آن را «مایوس‌کننده» خواند. حالا در تازه‌‌‌‌‌ترین اظهار نظر، صدراعظم آلمان گفته است به توافق برجام پایبند است اما ریسک سرمایه‌‌گذاری شرکت‌ها در ایران را قبول نمی‌کند. مرکل موضوع فعالیت شرکت‌های آلمانی در ایران را رسما به خودشان واگذار کرده و به عبارتی گفته است خودتان می‌دانید و جریمه‌های آمریکا! نحوه رفتار اروپا در قبال برجام مورد انتقاد موافقان و منتقدان برجام قرار دارد و به اعتقاد ناظران، کشورهای اروپایی در حال وقت‌کشی تا زمان فرارسیدن تحریم‌‌های آمریکا بعد از دوره 180 روزه یعنی ماه نوامبر هستند. به گزارش تسنیم، آنگلا مرکل که روز دوشنبه پس از دیدار با نخست‌وزیر چین سخن می‌گفت اعلام کرد برلین به توافق هسته‌ای ایران پایبند خواهد ماند. وی گفت: «ما به توافق هسته‌ای پایبند می‌مانیم. به نظر ما (این توافق) بخوبی مورد مذاکره واقع شده است.» مرکل گفت: «موارد بیشتری» نیز هست که باید با ایران بر سر آنها مذاکره کرد ولی بهتر این است طرف‌ها در توافق باقی بمانند. با این حال، صدراعظم آلمان افزود شرکت‌هایی که می‌خواهند خطر مواجه شدن با اقدامات تنبیهی آمریکا را به جان خریده و به همکاری تجاری با ایران ادامه دهند، خودشان باید تصمیم بگیرند که آیا حاضر به ریسک کردن هستند یا نه.
اظهارات مرکل در حالی مطرح شده است که پس از خروج دولت آمریکا از توافق هسته‌ای برجام و اعلام موج جدیدی از تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، بسیاری از شرکت‌‌های خارجی از بیم جریمه‌‌های سنگین توسط آمریکا، تصمیم به خروج از ایران گرفته‌‌‌اند. طبیعی است ادبیات سیاسی خانم صدراعظم هیچ گزینه تشویقی و حمایتی برای سرمایه‌‌گذاری در ایران ندارد و به نوعی یک هشدار تلویحی نیز محسوب می‌شود!
تلاش آمریکا برای بلوکه ۳۰۰ میلیون یورو پول ایران در آلمان
اظهارات مرکل برای عدم ریسک‌پذیری دولت این کشور برای سرمایه‌‌گذاری شرکت‌‌های آلمانی در ایران در حالی مطرح می شود که مقامات ارشد دولت ترامپ در تلاشند مانع آن شوند که میلیون‌ها یورو پول نقد از آلمان به ایران منتقل شود. در همین رابطه، پایگاه اینترنتی «واشنگتن فری‌بیکن» در گزارشی نوشت که مقامات دولت ترامپ در تلاشند مانع آن شوند که آلمان 300 میلیون یورو را به تهران منتقل کند. نشریه «بیلد» آلمان در مطلبی ادعا کرده است: دولت ایران نگران این مسأله است که بعد از آغاز اجرای تحریم‌های مجدد آمریکا علیه تهران، دست‌شان از پول‌های‌شان در بانک‌های آلمان کوتاه شود و از این رو تصمیم دارد 300 میلیون یورو پول نقد را از بانک تجاری ایران در هامبورگ که دست بانک مرکزی آلمان است خارج کند. بانک تجاری ایران- اروپا در هامبورگ از اعتبارهای مالی بالایی برخوردار است که متعلق به دولت ایران است و مسؤولیت آن به ‌دست بانک مرکزی آلمان است. قرار است این بانک 300 میلیون یورو را با انتقال از طریق هواپیما به نمایندگان دولت ایران تحویل دهد. فاش شدن این موضوع می‌تواند به تشدید تنش‌های موجود میان آمریکا و آلمان منجر شود چون آمریکا در تلاش است اروپایی‌ها را متقاعد کند فشارها علیه ایران تشدید یابد اما این اقدام آلمان می‌تواند فشارهای تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهد. «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در آلمان روز دوشنبه به واشنگتن فری بیکن گفت که وی و دیگر مقامات ارشد دولت ترامپ در حال فشار به دولت آلمان برای مانع شدن از انتقال چندین میلیون یورو پول نقد به ایران هستند. گرنل به فری بیکن گفت: ما در حال تشویق دولت آلمان در عالی‌ترین سطوح هستیم تا مداخله کرده و انتقال پول نقد را متوقف کند. به گزارش «وطن‌امروز»، اکنون با توجه به رویه دولت‌‌های اروپایی در قبال ایران و هماهنگی آنها با آمریکا، بیم آن می‌رود نه‌تنها حقوق کشورمان در برجام اروپایی محقق نشود بلکه بخشی از دارایی‌‌های جمهوری اسلامی نیز با بهانه‌‌های واهی بلوکه شود. به نظر می‌رسد باید با عبرت از موارد مشابه و با توجه به سابقه اروپایی‌ها در اقدامات پیش‌دستانه، مسیر مذاکرات فعلی اصلاح و نسبت به عملکرد اروپایی‌ها در قبال ایران فعالانه عمل شود.