نمایندگان: وزارت خارجه در برابر اقدام خصمانه هلند باید مقابله به مثل کند

سرویس سیاسی-در روزهایی که یک طیف رسانه‌ای خاص در کشور مشغول مدح اروپا بود، سازمان اطلاعات و امنیت کشور هلند روز جمعه اعلام کرد که این کشور دو کارمند سفارت ایران را اخراج کرده است و در مقابل سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تنها به این بسنده کرد که اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند را غیرسازنده و غیردوستانه عنوان کند!
این واکنش‌ها در حالی رخ داد که یک ماه از وقوع این ماجرا گذشته و وزارت‌خارجه ایران سکوت اختیار کرده بود تا اینکه این ماجرا توسط سازمان امنیت و اطلاعات هلند و به منظور خوش رقصی برای آمریکا و رژیم صهیونیستی این خبر را اعلام کرد.
کیهان در شماره دیروز (سه شنبه 19تیر) در گزارشی به تفصیل گوشه‌هایی از آنچه به وقوع پیوسته را منتشر کرد که متاسفانه از عمق بی‌تدبیری وزارت‌خارجه کشورمان حکایت می‌کرد. عمل وزارت‌خارجه باعث شد که زبان دولت هلند علیه ایران دراز باشد، هلندی که علی‌القاعده در موضوع یک تروریست متواری و بیش از 3دهه پناه دادن به او باید در جایگاه متهم بنشیند و پاسخگو باشد امروز لباس شاکی بر تن کرده است. کدام مسیر غلط و تفکر‌اشتباه لباس متهم را از تن دولت هلند درآورده و در جایگاه شاکی او را نشانده است؟!
در ادامه نظرات‌ نمایندگان ملت را در این باره بخوانید:


صحنه‌گردانی‌های دیپلماتیک
سیدحسین نقوی حسینی، نماینده مردم شریف ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان نکات قابل تاملی را در‌باره موضوع صحنه گردانی‌های دیپلماتیک علیه ایران و سابقه اروپا در این مورد عنوان کرد. او در ابتدای سخنانش گفت: تجربه 40سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و رویارویی نظام سلطه در این سالها با کشور ما به ویژه آمریکایی‌ها که از تهدید، تحریم و فشار استفاده می‌کنند نشان می‌دهد که اینها هر وقت که می‌خواهند دور جدیدی از فشارها و تهدیدها را علیه جمهوری اسلامی دنبال بکنند و به تبع آن کشورها را علیه ما منسجم کنند یک بازی دیپلماتیک راه می‌اندازند و برخورد با دیپلمات‌های ما را شروع می‌کنند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: در همین راستا یا دیپلمات‌های خودشان را فرامی خوانند یا دیپلمات‌های ما را اخراج می‌کنند. خلاصه یک صحنه گردانی دیپلماتیک و یک فضای تبلیغاتی را به راه می‌اندازند تا کشورها را به مقابله با ایران ترغیب کنند. این فضا‌سازی به منظور تقویت کردن حس درگیری و تنش با جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها است. البته آنها در این مسیر از هر روش ناجوانمردانه‌ای هم استفاده می‌کنند.
وی در ادامه یادآور شد: ما قبلا هم این مشکلات را داشته‌ایم که همین کشورهای اروپایی اتهام وارد کرده‌اند و سفیر ما را احضار کردند و یا دیپلمات‌های ما را اخراج کردند، در آن تجربیات گذشته وزارت امور خارجه هم برخورد متقابل انجام داد و حتی سفیر و دیپلمات اخراج کرد یا اینکه سفیر را فراخوانده و برخورد کرده است. یعنی آن عزت اسلامی و ملی را وزرات‌خارجه حفظ کرد، اما این موارد اخیر نشان می‌دهد که وزارت‌خارجه واقعا بی‌تدبیری کرده است.
درسی که برای دستگاه دیپلماسی عبرت نمی‌شود
نماینده ورامین گفت: یک کسی در هلند به قتل رسیده خب دولت هلند برود و قاتل آن فرد را بیابد چرا باید انگشت اتهامشان به سمت سفارت ایران باشد؟ حالا آنها برای توجیه افکار عمومی خودشان که یک تروریست را نزدیک 3دهه به صورت ناشناس پناه داده‌اند انگشت اتهام به سمت سفارت ایران گرفتند به چه دلیل وزارت‌خارجه این را می‌پذیرد که 2دیپلمات خود را اخراج کند. این‌ واقعا برخورد ضعیف و منفعلانه‌ای ‌نسبت به این موضوع است.
وی متذکر شد: مگر دیپلمات ما مرتکب جرمی شده که سفیر ایران در هلند این را پذیرفته است؟ اینها نشان می‌دهد که در این موضوع خیلی منفعلانه و بد برخورد شده و آنها هم از این برخوردهای منفعلانه دارند سو استفاده می‌کنند.
نقوی حسینی در پایان تصریح کرد: البته این هم برای دستگاه دیپلماسی ما درس نمی‌شود که هر جا ما در برابر این قدرت‌های سلطه گر و متجاوز محکم ایستادیم و برخورد انقلابی کردیم، آنها عقب‌نشینی کردند و هرجا که منفعل بودیم رفتار آنها خصمانه‌تر شده است. این باید برای دستگاه دیپلماسی ما درس شود. چرا باید وزارت‌خارجه اینقدر منفعلانه و بد با قضیه اخراج دیپلمات‌های ما برخورد کند؟!
سوءاستفاده اروپا
از خیال تنش‌زُدایی مسامحه‌گران
عباس گودرزی، نماینده مردم ‌ بروجرد در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان به موضوع مهمی در رابطه با تصور‌اشتباه و روش نادرست برخی‌اشاره کرد که در برابر فریبکاران و استعمارگران می‌خواهند با لبخند کار را پیش ببرند. او در ابتدای سخنانش گفت: وقتی می‌گوییم که رفتار دولتمردان و وزارت‌خارجه جمهوری اسلامی ایران باید بر پایه آیه شریفه قرآن کریم که می‌فرماید: و لن يَجْعَلَ الله لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا باشد و بر پایه حفظ عزت ملی برای چنین روزهایی است که متهم دست پیش نگیرد.
گودرزی در ادامه افزود: کشور هلند به خاطر پناه دادن به یک تروریست متهم است؛ تروریستی که با بمب‌گذاری خود باعث شهادت 80نفر در حزب جمهوری اسلامی شد و بهشتی و یارانش را به شهادت رساند. حالا هم هلند باید پاسخگو باشد اما طلبکار شده و کار را به جایی رسانده که تقاضای اخراج دو دیپلمات ایران را مطرح کرده و سفیر ایران در هلند پذیرفته است! این یعنی چه؟ کجای این اعمال بر پایه قاعده نفی سبیل و عزت ملت ایران است؟
نماینده بروجرد در مجلس خاطر نشان کرد: وقتی سفیر ایران و دستگاه دیپلماسی ما این را می‌پذیرد به آن خیال که تنش میان کشورها به وجود نیاید از این نکته غافل است که آنکه این تروریست را 30سال پناه داده و حالا در کشته شدن او چنین نیرنگی بنا کرده و خواهان اخراج دیپلمات‌های ما شده نیت شومی دارد که با تفکر غلط جلوگیری از تنش جور در نمی‌آید چرا که او نقشه ریخته تا این چنین تنش ایجاد کند.
گودرزی در پایان تاکید کرد: اصلا از کجا معلوم که آنها (دستگاه‌های امنیتی غربی‌ها) خودشان این قتل را مرتکب نشده باشند چرا که تاریخ مصرف این افراد (کلاهی عامل انفجار حزب جمهوری اسلامی) سرآمده و امروز کشتن این خیانتکاران به میهن، نقشه‌های غرب را پیش می‌برد. در چنین حالتی پذیرش اخراج دو دیپلمات بدون عمل متقابل، دقیقا بازی در زمین همان‌ها است.
وزارت‌خارجه ۲ دیپلمات هلندی را اخراج کند
علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه‌ملت، در واکنش به اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند، گفت: اصل «عمل متقابل» یکی از شناخته شده‌ترین اصول روابط بین‌الملل است، بنابراین چنین حقی برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است که دو تن از دیپلمات‌های هلندی را از کشور اخراج کند.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: توصیه می‌شود وزارت امورخارجه اقدام مذکور را برای حمایت از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران و شئونات آنها انجام دهد.
وی ادامه داد: هم اکنون جای تامل کردن نیست از این رو براساس روابط دیپلماسی، ضرورت دارد این اقدام انجام شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: عموما چنین اقداماتی براساس گزارش‌های واهی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی انجام می‌شود.
در این راستا سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند را غیرسازنده و غیردوستانه عنوان کرد و گفت :حق عمل متقابل برای تهران محفوظ است.
تشکیل جلسه ویژه کمیسیون امنیت ملی
حشمت‌اللّه فلاحت‌پیشه رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای‌اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با‌اشاره به اخراج 2 دیپلمات کشورمان از سفارت ایران در هلند از سوی دولت این کشور اظهار داشت: بررسی این موضوع در دستورکار کمیسیون امنیت ملی مجلس قرار گرفته است.
وی افزود: ابعاد بیشتر موضوع اخراج این 2 دیپلمات از سفارت ایران در هلند در نشست ویژه‌ هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس که به زودی برگزار می‌شود، بررسی خواهد شد.