شرکت‌هایی که قصد ادامه همکاری با ایران را دارند باید ریسک این کار را خودشان تقبل کنند!


آنگلا مرکل پس از دیدار با نخست‌وزیر چین اعلام کرد که برلین به توافق هسته‌ای ایران پایبند خواهد ماند.
مرکل در اظهارنظری دوپهلو، از یکسو بر پایبندی کشورش به برجام تأکید کرد و از سوی دیگر اعلام کرد که شرکت‌هایی که می‌خواهند خطر مواجه شدن با اقدامات تنبیهی آمریکا را به جان خریده و به همکاری تجاری با ایران ادامه دهند، خودشان باید تصمیم بگیرند که آیا حاضر به ریسک کردن هستند یا نه.
به گزارش تسنیم، وی در ادامه گفت:موارد بیشتری نیز هستند که باید با ایران بر سر آنها مذاکره کرد، ولی بهتر این است که طرف‌ها در توافق باقی بمانند.
لازم به ذکر است که در هفته‌های گذشته،«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سؤالی درخصوص ارائه تضمین از سوی اروپا به ایران برای اجرای تعهدات برجامی گفت: «تضمین نمی‌دهیم».


«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز چندی پیش گفته بود:«به خاطر مسئله ایران، علیه شرکت‌های آمریکایی جنگ تجاری یا راهبردی راه نخواهیم انداخت. این کار منطقی نیست. ثانیاً، شرکت‌های فرانسوی را به ماندن در ایران مجبور نخواهیم کرد».
«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نیز در هفته‌های گذشته در حاشیه نشست غیررسمی سران اروپا در بلغارستان گفته بود: «اروپا می‌تواند از شرکت‌های کوچک و متوسط همکار با ایران حمایت کند، اما نباید این توهم را ایجاد کرد که می‌تواند تمام خسارات ناشی از تحریم‌ها را جبران کند».
علاوه‌بر این بعد از خروج آمریکا از برجام، شرکت‌های اروپایی بدون توجه به تعهدات خود برای خروج از ایران صف کشیدند.
در روزهای گذشته آقای روحانی صراحتا اعلام کرد که بسته پیشنهادی اروپا مایوس‌کننده است. اما متاسفانه دولت همچنان در پی استمرار رویکرد خسارت‌آفرین «اجرای توافق به هر قیمت» است.
واکنش چین
«هوا چانیینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری تأکید کرد کشورش «به هیچ وجه» تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را نخواهد پذیرفت.
«چانیینگ» با یادآوری اینکه وزیر خارجه چین هم در نشست کمیسیون مشترک حاضر بوده تصریح کرد وی پنج پیشنهاد را درباره ادامه اجرای توافق هسته‌ای برجام مطرح کرده است.
وی گفت: با توجه به اوضاع خطیر و پیچیده، چین پنج پیشنهاد را به صورت صریح مطرح کرد. ما تأکید کردیم که مقررات بین‌المللی باید رعایت شوند، کشورهای مهم بایستی به مسئولیت‌هایشان عمل کنند، تحریم‌های یکجانبه به دلیل مضر بودن بایستی کنار گذاشته شوند، تمامی طرف‌ها بایستی به گفت‌وگو و مذاکره پایبند باقی بمانند و با نگاهی مسئولانه درباره نگرانی‌های دوجانبه بحث و تبادل نظر کنند.
تحریم شرکت ایرانی
وزارت خزانه‌داری آمریکا یک شرکت گردشگری ایرانی با نام «شرکت گردشگری و مسافرتی ماهان» را تحریم کرد.
آنطور که آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند، دفتر این شرکت در کوالالامپور قرار دارد و از این پس مشمول تحریم‌های ثانویه آمریکا خواهد شد.
وزارت خزانه‌داری پس از این اقدام، بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که شرکت مزبور، از آنجا که به عنوان عامل فروش هواپیمایی ماهان کار می‌کرده، تحریم شده است؛ ماهان در پاییز سال 1390 وارد لیست تحریم‌های ثانویه شده بود.
اقدامات عملی
کمال خرازی رئیس‌شورای راهبردی روابط خارجی در محل اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در برلین، با «فیلس آنن» وزیر مشاور امور خارجی وزارت خارجه آلمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این ملاقات که مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه نیز حضور داشت، مسائل مختلف منطقه‌ای و روابط دوجانبه از جمله موضوعات مربوط به سوریه و یمن، برجام و حمایت اروپا از این توافق هسته‌ای، فشارهای آمریکا به اروپا در مسائل مختلف و همچنین روابط دوجانبه بحث و بررسی شد.
خرازی در این دیدار گفت: اگر اروپا درخصوص برجام در مقابل آمریکا کوتاه بیاید، فشارهای بیشتری را از سوی آن کشور در سایر مسائل متحمل خواهد شد.
وی افزود: آنچه مهم است، تبدیل اراده سیاسی اروپا در حمایت از برجام، به اقدامات عملی در راستای اجرای برجام است، به‌طوری که منافع ایران از برجام تأمین شود، در غیراین صورت، چه دلیلی وجود دارد که ایران در برجام باقی بماند.
رئیس‌شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: ما براساس متن برجام این حق را داریم که در برابر نقض عهد دیگران، به‌خصوص اینک که آمریکا از این توافق هسته‌ای خارج شده است، به‌طور کامل یا بخشی از اجرای تعهدات خود را متوقف کنیم، ولی به اروپا این فرصت را داده‌ایم تا ببینیم اروپا چگونه می‌خواهد اراده خود را به عمل ترجمه کند.
کمال خرازی همچنین با «یوشکا فیشر» رئیس‌پیشین حزب سبزها و وزیر خارجه اسبق آلمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
خرازی در این ملاقات اظهار داشت: تعهد ایران به برجام به راهبرد اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا بستگی دارد و در صورتی که خروج آمریکا باعث شود که ایران از این توافق نفعی نبرد، طبیعتاً باقی ماندن جمهوری اسلامی ایران در برجام بی‌فایده خواهد بود.
یوشکا فیشر هم گفت: اروپا علاقه‌مند است با ارائه بسته‌ای که بتواند با تحریم‌ها مقابله کند، ایران را در برجام نگهدارد.