حذف دلار از تجارت اروپا با ایران

با گذشت سه روز از نشست کمیسیون مشترک برجام که در سطح وزرای خارجه کشورهای باقی مانده در توافق هسته‌ای برگزار شد، وزیر خارجه روسیه از یک توافق مهم خبر داد. «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه می‌گوید که کشورهای اروپایی طرف مذاکرات هسته‌ای با ایران - فرانسه، آلمان و انگلیس - بر سر تجارت با با ایران مستقل از (نظام مالی) دلار آمریکا موافقت کرده‌اند. اتحادیه اروپا پس از نشست کمیسیون مشترک برجام بیانیه‌ای منتشر و در آن اعلام کرد، حفظ کانال‌های بانکی، ادامه صادرات نفت‌وگاز ایران و ایجاد جو سرمایه‌گذاری مطلوب در ایران اولویت است. طبق گفته لاوروف، این تصمیم به طور خاص شامل شرکت‌های کوچک و متوسط است. وی توضیح داد که طرف‌های شریک در توافق هسته‌ای ایران برای کار بر سر اقدامات لازم برای حفاظ از کسب‌و‌کارهای این شرکت‌ها در مقابل تحریم‌های آمریکا موافقت کردند.
وزیر خارجه روسیه گفت: «همگی موافقت کردند که این (تحریم‌های آمریکا) مطلقا غیرقانونی و سیاستی غیرقابل‌قبول هستند، البته که این مسئله به سختی می‌تواند تغییر یابد و موجب چالش‌هایی در فضای تجاری، اقتصادی و سیاسی می‌شود.» نشست وین در حالی برگزار شد که دولت آمریکا اعلام کرده در نظر دارد به دنبال خروج از برجام، تحریم‌های ایران را در در برهه زمانی ۱۳ مرداد(تحریم‌های طلا و فلزات گرانبها) و ۱۳ آبان (تحریم‌های نفتی و بانک مرکزی ایران) دوباره برگرداند.
مقام‌های واشنگتن همچنین با تاکید بر اینکه هدفش رساندن صادرات نفت ایران به صفر است، به طرف‌های خارجی و اروپایی هشدار داده که در صورت تعامل با ایران، آنها را هم تحریم می‌کند.
به نوشته راشاتودی، هفته گذشته بود که قانون‌گذاران اروپایی در تلاش برای حفظ برجام، به بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای کار با ایران مجوز دادند. خروج یکجانبه آمریکا از این توافق قرار است طی دو مرحله با اعمال دوباره تحریم‌ها انجام شود، که دور اول آن قرار است در ماه آگوست (مرداد‌ماه) انجام شود و سخت‌ترین بخش تحریم‌ها نیز در ماه نوامبر (آبان‌مان) اعمال می‌شوند.