خداحافظی بوریس جانسون با وزارت خارجه انگلیس


گروه جهان/ برگزیت در یک روز دو قربانی گرفت و بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس تنها ساعتی پس‌ از استعفای وزیر برگزیت، استعفای خود را تقدیم ترزا می، نخست‌وزیر این کشور کرد. این استعفا بلافاصله پذیرفته شد و بوریس جانسون به تلخی دفتر خود را برای همیشه ترک کرد.
به‌گزارش «ایران» به نقل از سایت شبکه خبری بی‌بی سی، بوریس جانسون، هنوز در حال نوشتن استعفای خود بود که خانه شماره 10 داونینگ استریت، دفتر نخست‌وزیری انگلیس خبر داد وزیر خارجه استعفا کرده است. استعفایی که چند ساعت پس‌ از استعفای دیوید دیویس، وزیر برگزیت و تنها 30 دقیقه قبل از سخنرانی خانم می‌ در مجلس عوام با محور برگزیت و طرح‌های وی برای ایام پسابرگزیت انجام شد تا آشکار سازد، کابینه دولت می، با شکاف‌هایی مهلک درباره موضوع راهکارهای پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رو‌به‌رو است.
بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس که دیدگاه‌هایی افراطی داشت، خود از کسانی بود که خواهان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بود و با حمایت‌هایش باعث رأی مردم به برگزیت شد. او هنوز هم از مدافعان این جدایی است اما دیدگاه‌های او با دیدگاه‌های ترزا می‌ برای دوره موسوم به پسابرگزیت، متفاوت است. استعفای او نیز که درست اندکی قبل از سخنرانی می ‌در مجلس عوام برای تشریح طرحش درباره پسابرگزیت صورت گرفته، حاکی از تأکید او بر مخالفتش با این طرح است. ترزا می‌ که نگران همکاری‌هایش با اعضای اتحادیه اروپا است، در این طرح خواهان حفظ روابط اقتصادی با اتحادیه اروپا بر مبنای آنچه که پیش از برگزیت حاکم بود، شده‌ است. اما آقای جانسون معتقد است این کار به روح برگزیت خدشه وارد می‌کند و بریتانیا باید به‌طور کامل از اتحادیه اروپا جدا شود، نه ناقص.
در واکنش به استعفای بوریس جانسون، دونالد توسک رئیس شورای اروپا، در توئیتی با اشاره به تلاش‌های جانسون برای به بار نشستن رفراندوم جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا نوشت: سیاستمداران می‌آیند و می‌روند اما مشکلاتی که به وجود می‌آورند جایی نمی‌رود.