«ابتکار» از ترافیک استیضاح‌ وزرا در مجلس گزارش می‌دهد موج‌سواری با رمز مطالبات مردمی

معصومه معظمی
پس از اعتراضات گسترده مردمی دی ماه سال 96 نمایندگان مجلس برای خروج از بحران ایجاد شده، سعی کردند از ابزارهای نظارتی از جمله طرح سوال از رئیس‌جمهوری و استیضاح 3 وزیر به طور همزمان در اواخر اسفند ماه، شرایط را کنترل کنند. چرا که معتقد بودند در بحران ایجادشده نوسانات نرخ ارز و مشکلات سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری، دولت مقصر است. البته پس از آغاز سال نو، نوسانات نرخ ارز و سکه و خروج ایالات متحده آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های جدید اقتصادی توسط ترامپ، شرایط اقتصادی کشور را بیش از قبل به هم ریخت. شرایطی که پیش از آن برخی نمایندگان صرفا کم‌تحرکی تیم اقتصادی دولت را عامل این نابسامانی می‌دانستند ولی با بروز بحران‌های خارجی و تشدید مشکلات اقتصادی، برخی که منصف‌تر بودند به این نکته معترف شدند که بخشی از مشکلات ناشی از فشار خارجی است و دولت در بروز و عدم کنترل آن نقشی ندارد ولی برخی از نمایندگانی که دوستانشان در بروز نابسامانی اقتصادی بی‌تاثیر نبودند و برای ناکارآمد کردن دولت، مقادیر قابل توجهی ارز از کشور خارج کردند تا در چرخه اقتصادی کشور اخلال ایجاد کنند، به تغییر کابینه اصرار ورزیدند. تغییر کابینه‌ای که دامنه آن به قدری وسیع بود که با طرح عدم کفایت رئیس‌جمهوری؛ روحانی را نیز درون این دایره قرار دادند. حتی دوستان خارج از مجلس آنها با طرح ایده‌هایی مثل «اگر کشور بدون رئیس‌جمهوری اداره شود مشکلی پیش نمی‌آید» کوشیدند دولت منتخب مردم را با اعمال فشار ورشکسته اعلام کرده و دست به انتخابات پیش از موعد بزنند.
هر چند مدتی است این موضوع به ظاهر منتفی شده است؛ ولی تلاش برخی برای فشار بر دولت ادامه دارد و به عبارتی با کلید زدن پروژه استیضاح چند وزیر به طور همزمان سعی در اجرای اهداف خود دارند. از طرفی هم دولت خواسته یا ناخواسته با نادیده گرفتن خواست 180 نماینده مجلس که از طیف‌های مختلف سیاسی بوده و تا کنون در قالب سوال ، تذکر و استیضاح ‌ مطالبه ترمیم کابینه در بخش اقتصادی را داشته اند، نادیده گرفته است. به نحوی که برخی معتقدند روحانی کشور را به حال خودش رها کرده است. حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری البته طی اظهاراتی گفته است: ‌«رئیس‌جمهوری از کانال‌های مختلف مسائل مربوط به مجلس را شنیده است و در جریان کامل قضیه قرار دارد؛ بنابراین اگر صلاح بداند برای ترمیم کابینه تصمیم می‌گیرد.»
کلید خوردن استیضاح‌های فراگیر در مجلس


البته علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیات رئیسه مجلس درباره طرح سوال و استیضاح چند وزیر که در حال حاضر در حال پیگیری است خبر داد و گفت که استیضاح وزرای نفت، اقتصاد و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ‌کشور و علوم مطرح است. در این راستا؛ طبق ماده ۲۲۲ و ۲۲۳ آئین‌نامه داخلی مجلس هرگاه استیضاح تقدیم هیات رئیسه ‌شود، بلافاصله باید به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع و کمیسیون‌ها ظرف مدت یک هفته فرصت دارند موضوع را با حضور وزیر مربوطه بررسی و نتیجه را به هیات رئیسه اعلام کنند. بنابراین هیات رئیسه وظیفه دارد بعد از این‌که موضوع در کمیسیون مربوطه بررسی شد آن را ظرف ۱۰ روز در صحن علنی مطرح کند و به رای نمایندگان بگذارد.
یوسف‌نژاد، با اشاره به آخرین وضعیت استیضاح وزرای مطرح شده در مجلس گفت: «استیضاح آقای زنگنه به کمیسیون نفت و انرژی ارجاع شد، کمیسیون موضوع را بررسی و به هیات رئیسه نتیجه را اعلام کرد. نمایندگان از توضیحات وزیر قانع نشده‌اند و چون تعداد امضاها به حد قانونی رسیده است بنابراین این استیضاح در مسیر طرح در صحن قرار دارد.» او همچنین درباره استیضاخ وزیر اقتصاد و امور دارایی هم گفت که به کمیسیون اقتصادی ارجاع شده است که سه‌شنبه هفته گذشته به دلیل تعدد سوالات جلسه‌ کمیسیون در این باره نیمه‌کاره ماند و جلسه‌ای دیگر در آینده نزدیک برگزار می‌شود.
گزینه بعدی استیضاح علی ربیعی، وزیر کار و تعاون است که تاکنون بارها از طرف نمایندگان مطرح شده است و هر بار به دلایلی منتفی شده یا در صحن علنی به دلایلی مختلف رای نیاورده است. یوسف‌نژاد درباره استیضاح ربیعی هم بیان کرد: «استیضاح وزیر کار به کمیسیون اجتماعی رفته است و این کمیسیون باید در هفته‌ای که مجلس جلسه دارد با حضور امضا‌کنندگان جلسه بگذارد و بعد اگر امضاها به ۱۰ نفر رسید آن را به هیات رئیسه اعلام کند.» این عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه به استیضاح وزیر کشور اشاره کرد و گفت به کمیسیون شوراها و امور داخلی ارجاع شده است و بعد از تشکیل جلسه نتیجه آن اعلام خواهد شد.
این نماینده، وزیر علوم را هم از دیگر گزینه‌های استیضاح فعلی نمایندگان دانست و تصریح کرد: «استیضاح وزیر علوم و تحقیقات تقدیم هیات رئیسه شده است که باید به کمیسیون آموزش ارجاع شود، تعداد امضاهای اولیه در این مورد بیش از ۲۰ نفر است. ضعف در مدیریت وزارت‌خانه، دانشگاه‌ها، رسیدگی به وضعیت مدیریت ناکارآمد در استان‌ها، افت شدید علمی در دانشگاها، عدم تحرک و پویایی شخص وزیر برای اداره وزارتخانه، به کارگیری نیروهای بازنشسته و بی‌انگیزه در وزارتخانه و عدم سازماندهی و بی‌برنامه بودن تشکل‌های صنفی دانشجویی از جمله محورهایی است که برای استیضاح غلامی مطرح شده است.»
ترافیک استیضاح‌های مجلسی
بنابراین مجلسی‌ها بعد از تعطیلات تابستانه دو هفتگی خود هفته پرکار و پرترددی از طرف وزرا را پیش رو خواهند داشت. در این صورت به قول محمود صادقی، باید دید در این حضور پرتردد وزرا برای استیضاح به مجلس که گاها با بی‌توجهی برخی از آنها در استیضاح و طرح سوال انفرادی از جانب آنها بروز می‌کرد در این شرایط چه برخوردی می‌شود. این نماینده مردم تهران در مجلس تاکید دارد برخی وزرا در مواقعی نسبت به سوال و تذکر نمایندگان بی‌توجهی می‌کنند که در شرایطی می‌تواند برای آنها دردسرآفرین باشد.
امیری: استیضاح 5 وزیر سونامی نیست
البته درست است که این ترافیک و تردد اخیر وزرا به مجلس برای پاسخ دادن به سوال نمایندگان در کمیسیون‌ها تا حدی غریب به نظر برسد و برخی تصور کنند نمایندگان عزمشان را برای استیضاح تعدادی از وزرای کابینه جزم کرده‌اند، ولی حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، این موضوع را مسئله‌ای غیرعادی نمی‌داند و طی اظهاراتی معتقد است: «نمی‌توان بحث کلید خوردن استیضاح وزرای اقتصاد، کار، نفت، کشور و صنعت در مجلس را سونامی استیضاح نامید، مجلس به دلیل وظیفه نظارتی‌ حق سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص دارد.» او با منطقی دانستن این رفتار نمایندگان در قبال وزرا، مطرح شدن بحث استیضاح را عجیب و غریب ندانست و تاکید کرد: ‌«آقایان وزرا می‌روند توضیح و پاسخ می‌دهند و نمایندگان نیز قانع می‌شوند. بنابراین مسئله فوق‌العاده‌ای را در حال حاضر نمی‌بینم.»
این در حالی است که سهیلا جلودارزاده، نماینده مردم تهران در مجلس درباره تغییر خط‌مشی مجلس بعد از انتخابات هیات رئیسه و قرار گرفتن عارف در مقابل لاریجانی، به ائتلاف دوباره اصولگرایان با اعضای جبهه پایداری مجلس اشاره کرده و به «ابتکار» گفت: «در راستای تغییر مشی مجلس و تشدید و انتقال ایرادها از سوی اصولگرایان به دولت تغییر تاکتیکی برای انتخابات 2 سال آینده از سوی رقبای دولت و اصولگرایان شروع شده است. در حالی که باید توجه داشته باشند کشور به لحاظ ضرورت مدیریت خوب و منسجم و هماهنگ، شرایط خوبی ندارد.»
جنگ سرد اصولگرایان علیه دولت
جلودارزاده به جنگ سرد اصولگرایان و جبهه پایداری‌ها با دولت برای تصاحب قدرت در انتخابات آینده اشاره کرد و افزود: «عامل بسیاری از رقابت‌های داخلی در حال حاضر این مسئله است.» جلودارزاده در ادامه با رد اظهارات امیری، که استیضاح‌های اخیر چند وزیر را سونامی استیضاح ندانسته است، تصریح کرد: ‌«به روالی که مدنظر معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری است موافق نیستم و این اقدام را سناریوی ائتلاف اصولگرایان و پایداری‌های مجلس برای انتخابات پیش‌رو در رقابت با قدرت مستقر می‌دانم. او تاکید کرد: «این سناریوی به دست آوردن مجدد قدرت توسط آنها همان سناریویی است که در گذشته منجر به روی کار آمدن احمدی‌نژادی شد که بعد از گذشت سال‌ها همچنان عامل عقب‌افتادگی کشور و مشکلات فعلی بوده است. آنها قصد دارند با این ائتلاف و منتقل کردن فشار به وزرای اقتصادی، دولت را از دور خارج کنند.»
ولی برخلاف جلودارزاده، محمود صادقی، دیگر نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس به «ابتکار» گفت که با نظر امیری موافق است و این تحلیل و برداشت او از وظایف نمایندگی را درک درست از واقعیت‌های مجلس و احترام به وظایف قانونی نمایندگان دانست.
او با بیان اینکه مردم از نمایندگان توقع دارند که نسبت به حل مشکلات ورود کنند، گفت که دولت با بی‌توجهی وزرا به تذکر و سوال، نسبت به نمایندگان کوتاهی می‌کند ولی از طرفی در استیضاح‌های اخیر هم انگیزه برخی نمایندگان شخصی و منطقه‌ای برای انتصاب‌ها است. بنابراین طبق گفته آقای امیری نمی‌توان این استیضاح‌ها را سازماندهی شده دانست و از فراکسیون‌های مختلف دنبال این استیضاح‌ها هستند و نمی‌توان آنها را ساماندهی شده و با نقشه دانست.»
برخی در استیضاح‌های اخیر بر موج مطالبات مردم سوارند
البته جلودارزاده با بیان اینکه «ممکن است برخی استیضاح‌ها در ظاهر با هدف پیگیری مطالبات مردم باشد، ولی اهداف خودشان را دنبال می‌کنند»، به «ابتکار» گفت: «اگر واقعا استیضاح‌های فعلی کارشناسی و با هدف اصلاح امور باشد؛ بسیار خوب است و وظیفه مجلس همین است، ولی جریان استیضاح‌کننده فعلی بر موج مطالبات مردم سوار شده‌اند و به دنبال پیشبرد اهداف خودشان هستند. هر چند که این مشکلات فعلی را خودشان به وجود آورده‌اند. اگر صرفا استیضاح‌ها با هدف تخریب دولت نباشد می‌تواند مایه تحرک کابینه شود ولی این اقدام همزمان؛ آن هم درقبال وزرای اقتصادی مسئله‌ساز است و باید در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی فعلی مراقب مردم بود.»
این عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: «این افراد در همزمانی استیضاح وزرا یک بمب مقاومت و مخالفت می‌ترکانند که هم نشان دهند دلسوز مردم هستند و هم اینکه دولت را صرفا مقصر شرایط فعلی نشان دهند. به این وسیله برای رانت‌های احتمالی و گزینه‌های خود در آینده فرصت‌سازی می‌کنند. بنابراین بوی خوبی از این استیضاح‌های همزمان به مشام نمی‌رسد.» البته صادقی بر این عقیده است که استیضاح‌های فعلی می‌تواند شوک مناسبی به دولت بدهد چرا که نسبت به موضوعات و دغدغه جامعه سکوت کرده است. جلودارزاده هم با تایید این مسئله اعتقاد دارد:‌ «دولت در خوابی سحرآمیز فرو رفته است و بجز وزارت خارجه که کارش را درست انجام می‌دهد وزرای دیگر امور کشور را رها کرده‌اند.»
سایر اخبار این روزنامه
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: اشتباهات مهندسی در سد گتوند عامل شوری آب خوزستان است «ابتکار» دلایل متهم شدن جریان اصلاح‌طلب به محافظه‌کاری را بررسی می‌کند کندی اصلاحات در ایستگاه محافظه‌کاری؟ اجرای پروژه «سی» به دلیل همراهی با وضعیت معیشتی مردم لغو شد حمایت به روش همایون یا کلهر؟ جلال خوش چهره انتخاب سخت رد پای انتقال آب کارون به کشورهای همسایه در رسانه‌های عربی همچنان به چشم می‌خورد «ابتکار» از ترافیک استیضاح‌ وزرا در مجلس گزارش می‌دهد موج‌سواری با رمز مطالبات مردمی «ابتکار» از ابعاد فسادزای سیاست‌های ارزی دولت از زمستان 96 تا به امروز گزارش می‌دهد نظام سیاسی ترکیه از دیروز به صورت رسمی و با ادای سوگند اردوغان تغییر کرد نظام جدید حکومتی با رئیس قدیمی «ریدلی اسکات» از فیلم «تمام پول‌های جهان» می‌گوید ماجراهای پشت پرده نفت و یک باج‌گیری عظیم با استعفای وزرای خارجه و بریگزیت دو دستگی در دولت بریتانیا عمیق‌تر شد زلزله بریگزیت و پایه‌های لرزان دولت «ترزا می» محسن غرویان: تصمیم‌گیری درباره حجاب توریست‌ها را بر عهده خودشان بگذاریم سخنگوی شورای نگهبان: ایرادات شکلی دو لایحه از لوایح چهارگانه FATF را به مجلس ارسال کردیم محسن رهامی: مشکلات اقتصادی به دلیل عدم توانایی مدیران در حل معضلات است