رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: اشتباهات مهندسی در سد گتوند عامل شوری آب خوزستان است

​​​​​​​ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مشکلات کم‌آبی در استان خوزستان گفت: اشتباهات مهندسی در ساخت سد گتوند، عامل شوری آب خوزستان شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در پی دعوت دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر برای حضور در خوزستان و پیگیری معضلات زیست محیطی، نشستی با حضور این دانشجویان و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد. عیسی کلانتری در این نشست با اشاره به مشکلات زیست محیطی استان خوزستان گفت: با روال طبیعی هر جای ایران ممکن بود خشک شود ولی خوزستان آخرین نقطه بود حتی ممکن است گیلان و مازندران خشک شود ولی برای خوزستان این اتفاق نمی‌افتاد اما مشکلی که در خوزستان داریم مدیریت آب و فقدان تشخیص اولویت‌هاست. منابع آب را در آن منطقه از دست دادیم یا از نظر کیفی آلوده کردیم. معاون رئیس جمهوری افزود: توزیع آب در خوزستان با مشکل روبه‌رو است. در شمال این استان مردم راحت می‌توانند آب مصرف کنند ولی در جنوب، زهاب نصیب مردم می‌شود. اتفاق بدی که افتاد، آب‌گیری سد گتوند بود. این پروژه در زمان مرحوم آقای هاشمی کلنگ زده شد. در آن زمان هیچ اشکالی در اجرای آن نبود اما در زمان دولت نهم محل سد تغییر کرد. وی افزود: این کار باعث شد که گنبدهای نمکی به درون آب راه پیدا کنند. گفتند پوشش رُسی می‌دهیم و نمک را از بستر جدا می‌کنیم ولی با اولین آب‌گیری، پوشش از بین رفت و آب شیرین کارون، شور شد. ما بخش اعظم آب خوزستان را با یک اشتباه مهندسی محرز شور کردیم. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: مشکلات آب خوزستان به دو بخش تقسیم می‌شود: مسایل مهندسی و توزیع آب. حتی وجود بخشی از گرد وغبار نیز به دلیل مدیریت اشتباه در موضوع آب است. سیلاب در خوزستان، سالی دو الی سه بار، منطقه‌ جنوب اهواز را زیر آب می‌برد و باعث می‌شد که خاک لم‌یزرع خوزستان سبز شود و جلوی انتشار گرد وغبار گرفته شود. کلانتری درباره‌ موضوع گرد و غبار اظهارکرد: پیش از انقلاب در مناطقی که گرد و غبار از آن بلند می‌شد، مالچ نفتی می‌ریختند و تا حدی خاک را تثبیت کرده بود اما در زمان جنگ تحمیلی از بین رفت. بعد هم سازمان محیط زیست وقت گفت که این کار از نظر زیست محیطی اشکال دارد. بدین ترتیب راهی که بین بد و بدتر بود، متوقف شد. گرد وغبار داخلی در زمستان و ریزگردهای خارجی در فصول بهار و تابستان برمی‌خیزند. وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات خوزستان آلودگی‌های نفتی است. ما پس از گذشت ۱۱۰ سال، هنوز فلرهای گازی را در خوزستان می‌سوزانیم در حالی که خارجی‌ها آماده‌اند تا نصف پول گاز را بگیرند و این‌ها را تبدیل به میعانات گازی کنند. پس از این سال‌های طولانی هنوز نتوانستند فلرها را مهار کنند. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نمی‌توانیم بگوییم سدسازی، خوب یا بد است. در اطراف تهران، پنج سد داریم که آب شرب تهران را تامین می‌کنند. پس در این‌جا سدسازی برای ما خوب بوده است. البته باید گفت که بهترین جا برای ذخیره‌ آب، زیر زمین است نه روی آن.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: اشتباهات مهندسی در سد گتوند عامل شوری آب خوزستان است «ابتکار» دلایل متهم شدن جریان اصلاح‌طلب به محافظه‌کاری را بررسی می‌کند کندی اصلاحات در ایستگاه محافظه‌کاری؟ اجرای پروژه «سی» به دلیل همراهی با وضعیت معیشتی مردم لغو شد حمایت به روش همایون یا کلهر؟ جلال خوش چهره انتخاب سخت رد پای انتقال آب کارون به کشورهای همسایه در رسانه‌های عربی همچنان به چشم می‌خورد «ابتکار» از ترافیک استیضاح‌ وزرا در مجلس گزارش می‌دهد موج‌سواری با رمز مطالبات مردمی «ابتکار» از ابعاد فسادزای سیاست‌های ارزی دولت از زمستان 96 تا به امروز گزارش می‌دهد نظام سیاسی ترکیه از دیروز به صورت رسمی و با ادای سوگند اردوغان تغییر کرد نظام جدید حکومتی با رئیس قدیمی «ریدلی اسکات» از فیلم «تمام پول‌های جهان» می‌گوید ماجراهای پشت پرده نفت و یک باج‌گیری عظیم با استعفای وزرای خارجه و بریگزیت دو دستگی در دولت بریتانیا عمیق‌تر شد زلزله بریگزیت و پایه‌های لرزان دولت «ترزا می» محسن غرویان: تصمیم‌گیری درباره حجاب توریست‌ها را بر عهده خودشان بگذاریم سخنگوی شورای نگهبان: ایرادات شکلی دو لایحه از لوایح چهارگانه FATF را به مجلس ارسال کردیم محسن رهامی: مشکلات اقتصادی به دلیل عدم توانایی مدیران در حل معضلات است