قائم‌ مقام‌ها در «اعتماد ملی» به یکدیگر اعتماد نکردند و به جان هم افتادند شستشوی حزبی

همدلی|گروه سیاسی- همانگونه اسماعیل جبارزاده معاون سیاسی وزیر کشور قبلا گفته بود «وقایع مجمع فوق‌العاده حزب اعتماد ملی مساله‌ای است درون سازمانی و به اعضاء این حزب مرتبط است». اختلافی بین اعضای حزب اعتماد ملی که بین دو طیف صورت گرفته است؛ روزی که دومین کنگره حزب اعتماد ملی بعداز 10 سال تشکیل شد و در همان روز هم به به تشنج کشیده شد، همه فکر می‌کردند که یگ عده«لباس شخصی» به این کنگره ورود کرده و بساط کنگره را بر هم زده‌اند. اما آنچه اهمیت داشت و از نظرها پنهان مانده بود، اختلافات درون حزبی بود. بین دو طیف که هر دو طیف در پی کسب قدرت در درون این حزب بودند. در این دو طیف چند سیاستمدار قدیمی حضور داشتند که هر کدام در جریان اصلاح‌طلبی دارای پیشینه زیادی بودند. الیاس حضرتی و حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا. جنگ بین این دو جنگ قائم مقام‌ها است. هردو قائم مقام هستند یکی با پیشینه‌ای سیاسی و دیگر با فعالیتی گسترده تر. حضرتی منتجب نیا را قبول ندارد و منتجب نیا نیز حضرتی را .
این دعوا و مخالفت علنی و جدی در حزب اعتماد ملی یعنی بین طیف حامی رسول منتجب نیا و طیف حامی الیاس حضرتی با صدور بیانیه‌ای از جانب دفتر منتجب نیا بالا گرفت. منتجب نیا در بیانیه‌ای به انتخابات اخیر شورای مرکزی این حزب که در آن الیاس حضرتی به عنوان قائم مقام جدید انتخاب شد، واکنش نشان داد. منتجب نیا در این بیانیه – مشخصا - به انتخاب الیاس حضرتی به عنوان قائم مقام اعترض و آن را «کودتا» خوانده است. او همچنین اعلام کرد الیاس حضرتی از ابتدای فعال شدن مجدد حزب، محور اختلافات و توطئه‌ها بوده و در صدد تصاحب قائم مقامی سپس دبیرکلی حزب بوده است. انتظار می‌رفت در کوران عدم فعالیت احزاب در این برهه از زمان، حزب اعتماد ملی اختلافات را به صورت مسالمت‌آمیز حل و فصل می‌کردند و بهانه به دست مخالفین و طیف رقیب نمی‌دادند. جالب اینکه مدتی است که خود اصلاح‌طلبان نقدهایی به اصولگرایان وارد می‌کنند که پیش و بیش از هرکس یا گروهی خودآنها به آن درد یا نقد گرفتار هستند. اما گویا مساله اصلی کسب قدرت حتی در درون یک حزب است هر چند محدود. «اختیار تام یافتن» مساله‌ای است که هیچکدام از طرفین عضو آن را برنتافت و علیه همدیگر شمشیر کشیدند و در پی مخالفت و حذف همدیگر برآمدند.
نکته جالب اینکه در دومین کنگره حزب اعتماد ملی در تهران رسول منتجب نیا، قائم مقام دبیرکل این حزب و همچنین الیاس حضرتی، محمدجواد حق‌شناس و جمعی از دیگر اعضای این حزب که در کانون توحید برگزار شد حضور داشتند. گرچه این کنگره مورد استقبال نیز قرار گرفت اما باعث نشد تا از اختلافات بین اعضای این حزب کاسته شود. این کنگره مورد استقبال شخصیت‌های برجسته اصلاح‌طلب مانند عبدالله نوری، غلامحسین کرباسچی، مرتضی الویری، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید، عباس عبدی، علی شکوری‌‌‌راد، سید مصطفی تاجزاده، حجت‌الاسلام شیخ قدرت‌ علیخانی، حجت‌الاسلام محسن رهامی، محمدرضا تابش، فیض‌‌الله عربسرخی، ابراهیم اصغرزاده، رضوی معاون توسعه روستایی رئیس جمهور، نمایندگان کنونی و ادوار مجلس و اعضای شورای شهر تهران نیز قرار گرفت.
ریشه درگیری‌ها در درون حزب اعتماد ملی


در روز مراسم ختم پدر مصطفی تاجزاده که یکی از بهترین نمودهای وحدت بین طیف‌های مختلف جریان اصلاح‌طلب کشور بود، بزرگان سیاسی اصلاح‌طلب از همه دسته‌بندی‌های رسمی و غیر رسمی آمده بودند. اعضای شورای شهر تهران، از محسن هاشمی تا زهرا صدراعظم نوری و نمایندگان مجلس از فرید موسوی تا وکیلی در میان حضار بودند. البته بودند کسانی که در این جلسه حضور نداشتند، از جمله این افراد که در این جمع نبودند محمدرضا عارف بود. سیاستمداران همسو با تفکرات خاتمی نیز حضور داشتند. خود سیدمحمد خاتمی بالای مجلس نشسته بود و دو وزیر کشور او، عبدالله نوری و موسوی لاری هم در مجلس بودند. بهزاد نبوی و محمدرضا خاتمی و جمع زیادی از اعضای مشارکت و سازمان مجاهدین، در جمع حاضر بودند. به جز اینها سیاستمداران صلح‌جوی خارج از دایره قدرت هم بودند. علیرضا رجایی و عماد بهاور و چهره‌های نهضت آزادی. اما افرادی بودند که خود را با تاخیر و با سرعت به برنامه ختم رساندند. چهره‌هایی مثل الیاس حضرتی، محمدجواد حق شناس، ابراهیم امینی و .... که ساعتی قبل از مراسم ختم، در جلسه فوق‌العاده اعتماد ملی حاضر شده بودند تا بعد از یازده سال درباره قائم مقام این حزب تصمیم بگیرند. پس از انتخاب الیاس حضرتی، مشخص بود که اختلافاتی با این انتخاب صورت می‌گیرد. که البته این اختلاف از سمت خود اعتماد ملی‌ها رخ داد. پس از انتخاب الیاس حضرتی، در آخرین ساعات شنبه بیانیه حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا صادر شد که در آن انتخاب الیاس حضرتی به عنوان قائم مقام «کودتا» خوانده شد. منتجب‌نیا در این بیانیه اعلام کرد الیاس حضرتی از ابتدای فعال شدن مجدد حزب، محور اختلافات و توطئه‌ها بوده و در صدد تصاحب قائم مقامی سپس دبیرکلی حزب بوده است.
منتجب‌نیای مستعفی
چند بار از مسئولیت قائم مقامی استعفا کرده اما به نظر نزدیکان او، اعتمادملی با حضور او انسجام خود را حفظ می‌کند. منتجب نیا البته در توضیح استعفای خود گفته است هر استعفایی از او به‌دنبال یکی از چهار کودتای حزبی نزدیکان حضرتی بوده که مکمّل آنها در 15 تیرماه انجام شده و در هر نوبت، کروبی با استعفای او مخالفت کرده است. ماجرا هر چه باشد احتمالا تکلیف اعتماد ملی در روزهای آینده مشخص خواهد شد.
منتجب‌نیا یک بار در دهه شصت از جامعه روحانیت به مجمع روحانیون و یک بار در دهه هشتاد از مجمع روحانیون به حزب اعتماد ملی رفته است. حالا نوبت تصمیم دهه نود منتجب‌نیا در حزب مهدی کروبی است.
حزب اعتماد ملی در سال ۸۴ با محوریت مهدی کروبی تاسیس و پس از اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، دفتر آن در تهران پلمب شد. اما به دنبال انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ اعضای عالی‌رتبه این حزب از بازگشت آن به عرصه سیاسی خبر دادند و نشست‌های این حزب بار دیگر برگزار شد.
سایر اخبار این روزنامه