ایران اسلامی سوگوار شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع)

مراسم سوگواری و عزاداری سالروز شهادت ششمین ستاره تابناک امامت و ولایت، حضرت امام جعفر صادق(ع) شامگاه یکشنبه ودیروز در سراسر کشور با شکوه خاصی برگزار شد و مردم با راه‌اندازی دسته‌های سینه زنی ارادت قلبی خود را به خاندان عصمت و طهارت(ع) به نمایش گذاشتند.
همزمان با 25 شوال (دوشنبه 18 تیرماه) سالروز شهادت امام صادق(ع)، آیین‌های عزاداری،دست روی و سینه زنی با حضور مردم مومن و ولایت‌مدار استان‌های سراسر کشور در مساجد، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه برپا شد.
شهرهای مختلف کشور در سالروز شهادت طلایه‌دار مذهب تشیع حضرت امام جعفر صادق(ع) غرق در اندوه و ماتم شد و دسته‌های عزاداری درحالیکه پرچم‌های عزا حمل می‌کردند در نقاط مختلف شهری و روستایی با مرثیه سرایی در غم سالروز شهادت آن امام همام بر سر و سینه زدند.
خطیبان سراسر کشور نیز در آیین‌های مختلف در خصوص سیره و زندگانی امام صادق(ع) سخنرانی کردند و مداحان در سوگ آن حضرت به مرثیه سرایی پرداختند.


عزاداری حرم مطهر رضوی
همزمان با شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حرم حضرت علی بن موسی الرضا(ع) میزبان دهها زائر و مجاور و ارادتمند به ساحت پرچمدار مکتب جعفری بود که برای عرض تسلیت بر گرد مضجع شریف ثامن‌الائمه(ع) به سوگواری و عزاداری مشغول شدند.
همچنین همزمان با سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) اجتماع عظیم مردم روز دوشنبه در مشهد و حرم مطهر رضوی برگزار شد.
تعداد بسیاری از عاشقان و ارادتمندان اهل‌بیت(ع) به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام صادق(ع) در عرصه میدان شهدای مشهد تجمع کرده و به عزاداری و مرثیه سرایی پرداختند.
عزاداران مکتب جعفری درحالی که لباس مشکی بر تن و شال سبز بر گردن داشتند پس از تجمع و عزاداری با زمزمه یا امام رضا(ع) به سوی حرم مطهر رضوی حرکت کردند.
آنان در صحن جامع حرم مطهر رضوی گرد هم آمده و با عرض تسلیت به محضر حضرت امام رضا(ع) همراه با سایر زائران رضوی به اقامه نماز جماعت پرداختند.
قم درسوگ شهادت رئیس مکتب جعفری
شهر مقدس قم در سالروز شهادت رئیس مکتب جعفری حضرت امام جعفر صادق(ع) یکپارچه غرق در عزا وماتم بود.
مردم قم به همین مناسبت با برپایی آیین‌های باشکوه سوگواری در نقاط مختلف این استان، عشق و علاقه خود را به خاندان عصمت وطهارت(ع) نشان دادند.
حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) یکپارچه سیاهپوش و برنامه عزاداری شهادت امام جعفرصادق(ع) از شب دوشنبه دراین مکان مقدس برپا بود و تا عصر دیروز ادامه داشت.
هیات‌های عزاداری نیز در قالب سینه زن و زنجیر زن نیز از مناطق مختلف قم به حرکت درآمده و درحرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با چشمانی اشکبار و دلی شکسته درسوگ شهادت ششمین اختر تابناک امامت و ولایت به سوگواری مشغول بودند.
مراسم سوگواری سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در بقاع متبرکه امامزادگان، دفتر رهبر معظم انقلاب در قم و بیوت مراجع تقلید نیز با حضور گسترده زائران و مردم قم برپا شده و سخنرانان گوشه‌هایی از زندگانی گهربار آن امام معصوم را بیان کردند.
برگزاری آیین‌های سوگواری سنتی ازسوی مسلمانان خارجی مقیم قم از دیگر جلوه‌های معنوی در سالروز شهادت این امام همام بود.
* عزاداری در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع)
مردم ولایتمدار استان فارس در سومین حرم اهل‌بیت(ع) و به مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) همگام با دیگر پیروان مکتب جعفری به سوگ این امام نشستند.
مجالس سوگواری امام ششم از شامگاه یکشنبه و روز دوشنبه در مساجد، تکیه‌ها، منازل و حسینیه‌های استان فارس برپا شد.
میعادگاه سوگواران رئیس مکتب جعفری برپایه آیین دیرین در استان فارس، حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) و دیگر بقاع متبرکه همچون آستانه سید علاءالدین حسین(ع) و آرامگاه علی بن حمزه(ع) هم محل گردهمایی سوگواران امام جعفر صادق(ع) بود.
دیروز نیز این آیین‌ها در سومین حرم اهل‌بیت(ع) تداوم دارد.برنامه‌های سوگواری شامل خواندن دعا، سخنرانی و حرکت دسته جمعی به سمت بقاع متبرکه در این روز آغاز شده و تداوم دارد.
به گزارش ایرنا، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در آیین عزاداری شهادت امام صادق(ع) با تاکید بر اینکه آن حضرت بنیانگذار نهضت علمی جهان اسلام بود، گفت: این امام همام با تشکیل نهضت عظیم علمی خود توانست اقتدار و عظمت جهان اسلام را حفظ کند.
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی اظهار داشت: مبنای نهضت علمی امام صادق(ع) حرکت در مسیر عبودیت و کمال و پرهیز از نفاق در بین مسلمانان است و آن امام معصوم توانست با تربیت بیش از چهار هزار شاگرد در علوم مختلف و هدایت آنان احکام دین را حفظ و توسعه دهد.
مردم ولایتمدار استان البرز نیز در شب شهادت امام خود رخت عزا بر تن کردند و در تکایا، مساجد و امامزادگان در سوگ شهادت ششمین اختر تابناک امامت و ولایت به سوگواری و عزاداری پرداختند.
در آیین‌های مذهبی که تا بعد از ظهر دیروز ادامه داشت امامزادگان و بقاع متبرکه استان صحنه نمایش بی‌نظیر حضور دلسوختگان امام جعفر صادق(ع) بود که در غم شهادت مقتدای خویش در خیمه عزای آن حضرت سوگواربودند.
برپایی نماز جماعت، مرثیه سرایی و نوحه خوانی، قرائت دسته جمعی زیارت نامه امام جعفر صادق(ع)، سخنرانی در مدح امام و برپایی ایستگاه صلواتی از برنامه‌هایی سالروز شهادت این امام بزرگوار در البرزبود.
عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) نیز در مناطق مختلف استان با برپایی مراسم سوگواری این مناسبت مذهبی را گرامی داشتند. دراهواز نیز مدفن علی بن مهزیار اهوازی سیاهپوش ومیزبان آیین سوگواری صادق اهل‌بیت(ع) بود.
در آیین‌های ویژه گرامیداشت سالروز شهادت پایه گذار مکتب فقه جعفری مرثیه خوانان نیز به مرثیه سرایی پرداختند و سخنرانان ضمن ذکر مناقب آن امام بزرگوار نقش برجسته این دانشمند اهل‌بیت(ع) را در تدوین علوم و زنده نگه داشتن مکتب تشیع ونشر تعالیم برجسته دین مبین محمدی تشریح کردند.
همزمان با سالروز شهادت رئیس مذهب جعفری، سیستان و بلوچستان غرق در عزا و ماتم شد و شیفتگان و دلدادگان به خاندان عصمت و طهارت با برپایی آیین‌های عزاداری و سوگواری در مساجد و حسینه‌های استان عشق و علاقه خود را به آن امام همام به نمایش گذاشتند.
آیین عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) همچنین با حضور قشرهای مختلف مردم ولایتمدار شهرستانهای زابل، هیرمند، زهک، هامون، نیمروز، خاش، میرجاوه، سراوان، ایرانشهر، دلگان، بزمان، سرباز، کنارک، نیکشهر و چابهار در مساجد و تکایا برگزار شد.
برپایی ایستگاههای صلواتی و توزیع نذورات و برگزاری مجالس روضه خوانی در مساجد، منازل و اماکن عمومی از دیگر برنامه‌های اجرا شده در سالروز شهادت ششمین اختر آسمان امامت و ولایت در استان بود.
اقشار مختلف مردم در نقاط شهری و روستایی استان مرکزی از ساعات اولیه روز گذشته (دوشنبه) همگام با سراسر کشور با حضور در بقاع متبرکه در سالروز شهادت امام صادق(ع) با به راه انداختن دسته‌های عزاداری و کاروان‌های غم ارادت قلبی خود را به خاندان عصمت و طهارت نشان دادند.
در این آیین روحانیان و سخنرانان درباره ویژگی‌های شخصیت والای ششمین پیشوای دینی شیعیان سخنرانی و ذاکران اهل‌بیت(ع) نیز در این عزا مرثیه سرایی کردند.
عده‌ای از مردم ولایتمدار شهر اراک نیز با توزیع نذورات از عزاداران امام صادق(ع) پذیرایی و ارادت خود به اهل‌بیت(ع) را ابراز کردند.
آیین عزاداری امام جعفر صادق(ع) در شهرستان‌های ساوه، زرندیه، آشتیان، کمیجان، فراهان، شازند، محلات، تفرش، دلیجان و خنداب نیز برگزار شد.
دارالمومنین همدان نیز سالروز شهادت ششمین خورشید تابناک امامت امام جعفرصادق(ع) و غربت جانسوز بقیع، سوگوار و سیاه پوش و پرچم‌های سیاه در سر در کوی و برزن و ادارات و نهادهای مختلف برافراشته بود.
مجالس عزای امام جعفر صادق(ع) نیزبا شکوه خاصی در آستان حرم امامزادگان، مساجد، حسینیه‌ها برپا بود و مردم همدان برای همدردی با غریب مدینه به سوگواری پرداختند.
اقشار مختلف دارالمجاهدین صبح دیروز نیز با حضور در دسته‌های عزاداری و کاروان‌های غم، پرچم‌های سیاه بر دست گرفته و مسیرهایی را با سینه زنی و روضه خوانی پیاده طی کردند.
علاوه بر مرکز استان، آئین‌های عزاداری و سینه زنی در دیگر نقاط شهری و روستایی همدان نیز برپا بود و در این آئین‌ها طلاب و روحانیان با یادآوری ویژگی‌ها و منش این امام همام بر پیروی از مکتب اهل‌بیت(ع) تاکید کردند.
آیین‌های سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) با حضور خیل عزاداران در فضایی معنوی،همراه با سخنرانی و عزاداری در 50 امامزاده، برخی مساجد و تکایای یزد برگزار شد.
کارشناسان مذهبی به تفصیل در خصوص شخصیت و خدمات امام جعفر صادق(ع) به دین و مکتب اسلام سخنرانی کردند و مداحان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) در عزای این امام همام به مرثیه خوانی پرداختند.
این مراسم تا شب گذشته در حسینیه‌ها، مساجد و امامزادگان استان ادامه داشت.
امام جعفر صادق(ع) در 17 ربیع الاول 83 هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود، ابوعبدالله کنیه امام ششم شیعیان(ع) است و« صابر»،« طاهر» و «فاضل »از لقب‌های ایشان به شمار می‌روند. راستی و درستکاری آن امام همام نیز سبب شد که به ایشان لقب صادق بدهند.
آن بزرگوار در دوره امامت پدر عالیقدر خویش شاهد فعالیت‌های سازنده ایشان در نشر معارف دینی و تربیت شاگردان با بصیرت بود و همواره امام محمدباقر(ع) را در راه گسترش اسلام یاری می‌کرد. امام صادق(ع) پس از شهادت امام پنجم عهده‌دار پیشوایی شیعیان شد و در مدت 34 سال امامت خویش، خلافت حاکمانی از خاندان بنی امیه و بنی عباس را تجربه کرد.
در این دوره به سبب همزمان شدن با ضعف و درهم ریختگی دستگاه خلافت، زمینه برای آزادی‌های سیاسی و بحث‌های علمی فراهم شد به همین سبب فضا برای تلاش‌های علمی این امام و تربیت شاگردانی مسلط و آگاه در فقه و سایر علوم برای امام جعفر صادق(ع)فراهم شد.
سرانجام این امام بزرگوار در 25 شوال 148 هجری در 65 سالگی به دستور منصور دوانیقی خلیفه عباسی، مسموم شد و به شهادت رسید، پیکر مطهر ایشان در مدینه به خاک سپرده شد.
سایر اخبار این روزنامه
معاون وزیر بهداشت: برنامه پنجساله پزشک خانواده و نظام ارجاع تدوین شد محمود عباس: «معامله قرن» هرگز به سرانجام نخواهد رسید با برگزاری مراسم تحلیف و سوگند اردوغان نظام حکومتی ترکیه رسما تغییر کرد وزیر خارجه روسیه اعلام کرد سه کشور اروپایی با حفظ تجارت با ایران بدون دلار موافقت کردند سخنگوی سازمان غذا و دارو: قیمت مصوب تمام داروها در دسترس مردم قرار دارد در مجمع عادی سالانه صاحبان سهام شرکت فولاد هرمزگان مطرح شد: فولاد هرمزگان به سوددهی رسید علیخانی: گروه‌های خواهان استعفای رئیس‌جمهور، پایگاهی ندارند ایران به دنبال بازگرداندن 300 میلیون یورو پول نقد از آلمان خروش یمنی‌ها علیه تجاوز نظامی عربستان و امارات باز هم دانه درشت‌ها! شیوه تعیین نرخ ارز در بازار ثانویه اعلام شد دادستان تهران: برای 30 نفر از متهمان ارزی کیفرخواست صادر شد شینهوا: صادرات نفت ایران به‌رغم تهدید آمریکا ادامه دارد ایران اسلامی سوگوار شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) همه کارت‌های بازرگانی بازبینی می‌شود صدرنشینی نان در شکایت‌های رسیده به وزارت صنعت ادامه دارد مرز خسروی آماده استقبال از 56 شهید دوران دفاع مقدس هیات دولت گزارش وزارت امور خارجه از تعهدات اروپا به ایران را بررسی کرد