ایران می تواند فشارهای آمریکا را خنثی کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: تمام طرف‌ها به گفت‌وگوها ادامه می‌دهند تا راه‌هایی برای حفظ توافق هسته‌ای پیدا کنند.فدریکا موگریني پس از پایان جلسه کمیسیون مشترک برجام که روز جمعه در سطح وزیران امورخارجه در وین برگزار شد، بیانیه پایانی این کمیسیون را قرائت کرد.
محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در آستانه نشست از قدرت‌های اروپایی خواست تا پیشنهادهای قابل راستی‌آزمایی و قابل اجرا بدهند. وی گفت که طرف‌های اروپایی در هفته‌های اخیر وعده‌های کلی و مبهم داده‌اند.
ایران تاکید می‌کند که بدون تضمین منافعش در توافق هسته‌ای نخواهد ماند. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه از ایران خواست دست از این تهدیدهای خود بردارد.در بیانیه کمیسیون برجام آمده است که اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و ایران به گفت‌وگوها و بررسی جزيیات فنی مسائل ادامه می‌دهند و در صورت نیاز جلسات دیگری در سطح وزیران امورخارجه خواهند داشت.درهمين راستا با يوسف مولايي،تحليلگر مسايل بين الملل، گفت‌و‌گويي داشته ايم كه در ادامه از نظر مي‌گذرد:
آیا اروپا می‌تواند با بسته اقتصادی جبرانی برجام را تضمین کند و آیا این بسته به طور عملی قابل اجراست ؟


اروپایی‌ها نمی‌توانند در مقابل تحریم‌های ثانویه که آمریکا علیه ایران اعمال می‌کند، كاري كنند و به خواسته‌هایی که تحقق همه‌جانبه آن وجود نخواهد داشت و ظرفیت اتحادیه اروپا در این حد نیست واكنش خاصي نشان دهند. اتحادیه اروپا توان این را که به جنگ اقتصادی آمریکا برود ندارد و نمي‌تواند برنامه‌هایی را که در چارچوب تحریم‌های ثانویه علیه ایران صادر می‌کند خنثی و بی اعتبار کند . بنابراین بايد با توجه به شرایط کنونی خواسته‌ها و مطالبات خود را واقع‌بینانه مطرح کند. به نظر بنده اتحادیه اروپا باید مذاکرات را ادامه دهد. اتحادیه اروپا نمی‌تواند تضمین دهد در رابطه با صادرات نفت ایران. با توجه به بازار، شرکت‌های خریدار نفت ایران و پالایشگاه ها و دیگر نهادهای اقتصادی ، صنعتی که مصرف کننده اصلی هستند تعیین کننده قیمت نفت هستند و بانک ها ، بنگاه‌های اقتصادی پول را در بازار جهانی به گردش درمی‌آورند. دولت‌ها قدرت برای کنترل و نظارت بر این بنگاه‌های اقتصادی را ندارند.
آیا ترامپ موفق به حذف بازار نفت ایران به کمک اوپک خواهد شد؟
آمریکا قدرتی و منابعی در جهان دارد و زمانی که از آن‌ها استفاده می‌کند، قدرت های نظامی، همکاری‌های اقتصادی تا بازار بزرگ را در اختیار دارد. از نهادهای مالی بین المللی که در آمریکا حاضر هستند و بسیاری از کشورها که به همکاری با آمریکا نیاز دارند و حضور فعال آمریکا در نهادهای سیاسی اقتصادی و بانک های جهانی سازمان تجارت جهانی مانند ناتو و غیره امکانات فراوانی فراهم کرده است که بتواند ایران را تحت فشار قرار دهد.
اینکه این که بتواند صد درصد نفت ایران را از بازار جهانی حذف کند به قدرت های دیگر جهان وکشورهایی که به دلیل حفظ حاکمیت خود و نه ایران با آمریکا درگیر هستند. آمریکا در این زور آزمایی منابع بیشتری دارد.قدرت در دست گرفتن دنیا را ندارد چون قدرت آن در این زمینه محدود است. اگر ایران بتواند از منابع خود چه به صورت نرم و چه به صورت سخت در حوزه اقتصادی و غیره درست استفاده کند و همگرایی و همکاری خود را با دیگر کشورهای جهان اتحادیه اروپا، روسیه و چین را توسعه دهد می تواند بخشی از فشارهای آمریکا را خنثی یا محدود و نهایتا از راه هایی که برای فروش نفت دارد استفاده کند.
توقف صادرات نفت از ایران به کره‌شمالی را چگونه ارزیابی می‌کنید. آیا مربوط به دیدار و توافقات اخیر ترامپ است؟
با یک خبر نمی‌توانیم به این موضوع بپردازیم. نمي‌دانيم این تصمیم برای همیشه است یا محدود به بحث‌های فنی ، اقتصادی و تجاری مطرح مي‌شود.
ممکن است کره شمالی در این دوره که سیاست مراوده با آمریکا را تجربه می‌کند احتیاط‌هایی را در مناسبات با ایران در نظر بگیرد و نمی‌توانیم اين را به حساب تعاملاتی که با آمریکا دارد ،بگذاریم.
به نظر شما ترامپ به برجام باز می‌گردد و آیا ایران و آمریکا پای میز مذاکره می‌نشینند و آیا مذاکره ایران و آمریکا ضروری است ؟
ترامپ در زمینه برجام در زمان کارزار انتخاباتی برای خود اهدافی تعریف کرد که در مسیر منافع خود و کشورش حرکت کند. به هر حال در آمریکا عقلانیت و نهادهایی که به ریاست جمهوری در تصمیم‌گیری کمک کنند و پشتیبان باشند و حتی مانع برای تصمیمات آن باشد که قدرتمند هستند وجود دارد . اگر شرایط بازگشت به مذاکرات فراهم شود و در مسیر منافع آمریکا باشد تهران به مذاکره روی خوش نشان می دهد. ایران هم اگر زمینه را مساعد در منافع خود ببیند و اگر احساس کند شرایط موجود به حاکمیت آن لطمه نمی زند و منافع ملی و حیاتی آن را به خطر نمی اندازد، می‌تواند در تصمیماتش تجدید نظر کند . درعرصه سیاست، جزمیت معنی ندارد. یک نفر برای همیشه تصمیم نمی‌گیرد. تصمیمات همیشه موقتی و تابع شرایط موجود هستند و در بحث متغیرهای مختلف انعطاف‌پذیر هستند.
اولویت های سیاست خارجی ایران باید در برگیرنده چه محورهایی باشد؟
اولویت هر کشوری در سیاست خارجی اش دفاع از حاکمیت و استقلال و منافع حیاتی است. اینکه هر حاکمیت این منابع را چگونه تعریف کند به نظام ارزشی و نظام فکری آن برمی‌گردد. در اینکه هر حاکمیت برای منافع حیاتی خود در سیاست خارجی تلاش می‌کند اختلافی نیست. اختلاف در این است که منافع حیاتی خود و استقلال را چگونه تعریف کند. در هر موضوعی و در هر موردی این موارد را چگونه در مجموعه نظام فکری و ارزشی خود تعریف کنند . اولویت های ایران اکنون بحث دفاع از حاکمیت ملی و منافع حیاتی است ولی در تعیین مصداق ها ممکن است اختلاف نظرهای در اعضای حاکمیت بین دولت کارشناسان و قوای مختلف وجود داشته باشد.