منتجب نیا:من قائم مقام هستم

گروه سیاسی- این روزها درگیری میان احزاب اصلاح‌طلب شدت بیشتری گرفته است. در حالی که الیاس حضرتی نماینده مردم تهران و مدیر‌مسوول روزنامه اعتماد در خبری اعلام کرد که برخلاف میل باطنی‌اش به عنوان قائم‌مقام حزب اعتماد ملی انتخاب شده است، رسول منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی در بیانیه‌ای به این انتخابات در شورای مرکزی حزب اعتماد ملی واکنش نشان داد. این تحولات درست بعد از آن اتفاق افتاد که مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی در خردادماه استعفای خود را در حزب مطرح کرده بود اما اعضای این حزب با آن مخالفت کردند. با این حال الیاس حضرتی در آن مصاحبه گفته بود که جلسه شورای مرکزی حزب اعتماد ملی بود و بر اساس نامه‌‌‌ای که آقای کروبی نوشته بودند و اختیارات دبیرکل را منتقل کردند و خواسته بودند به شورای مرکزی منتقل شود، شورای مرکزی هم جلسه‌ای تشکیل داد. در این جلسه آقای گرامی‌مقدم به عنوان سخنگو انتخاب شد. بنده نیز برخلاف میل باطنی به عنوان قائم‌مقام انتخاب شدم و آقای نوروززاده به عنوان رییس دفتر اقتصادی و آقای جلیلیان به عنوان رییس دفتر حقوقی و آقای رئوف قادری به عنوان رییس دفتر اجتماعی و آقای ابوالحسنی به عنوان رییس دفتر سیاسی انتخاب شدند. از این رو دفتر رسول منتجب‌نیا در بیانیه خود این انتخابات را مردود دانسته است و خطاب به الیاس حضرتی مدیرمسوول روزنامه اعتماد به سخنان وی که در این روزنامه منتشر شده واکنش شدید‌اللحنی نشان داده است. در این بیانیه آمده است: در جلسه شورای مرکزی مورخ 15/4/97 همه اعضا به‌جز یک نفر به قائم‌مقامی جنابعالی رای دادند و تعداد مخالفان آن رای در حزب، از 7 یا 8 نفر تجاوز نمی‌کند که آن هم طبیعی است. جلسه مزبور از تعداد 61 نفر اعضای اصلی و علی‌البدل شورای مرکزی زمان رای‌گیری فقط تعداد 25 نفر صاحب رای حضور داشتند که جلسه رسمی نبوده و مصوب آن فاقد اعتبار است، ضمن آنکه به‌دلایل متعدد آن جلسه غیر‌قانونی و کودتاگونه بوده و نمی‌توان آن را جلسه حزبی نام گذاشت و لذا 36 نفر از اعضا اکثرا تعمدا شرکت نکردند چون آن را غیرقانونی می‌دانستند.
در ادامه متن این بیانیه به سخنان حضرتی مبنی بر اینکه «منشا اختلافات در حزب اعتماد ملی عضویت در شورای‌عالی سیاستگذاری بود» اشاره شده که منتجب‌نیا آن را دروغ خوانده است. وی در این بیانیه گفته است: این سخن نیز دروغ محض است چون در شورای مرکزی مصوب شد با آن شورا و شورای هماهنگی اصلاحات تعامل شود اما با حفظ هویت حزبی، متاسفانه با وجود حضور قائم‌مقام محترم حزب و دو تن دیگر در آن شورای‌عالی به‌دلیل خودباختگی و مقهور شدن تعداد چهار یا پنج نفر عضو شورای مرکزی در برابر شخصیت‌ها و احزاب دیگر و تاکید اکثریت شورا بر حفظ استقلال حزب، این اختلاف شدت گرفت.
البته آغاز اختلافات در حزب اعتماد ملی، بازگشت یکی از اعضا از خارج کشور و آزادی دو تن از اعضای شورا از زندان بود که بسیار جای تامل و تاسف است.در متن بیانیه افزوده است: «از طرفی آقای منتجب‌نیا نیز تا امروز چهار بار استعفا داده‌اند»‌ این حرف درست است منتهی هر استعفایی از نامبرده به‌دنبال یکی از چهار کودتای حزبی دوستان شما بوده است که مکمل آنها در 15/4/97 صورت گرفت و در هر نوبت، دبیرکل محترم با استعفای ایشان مخالفت کرده است.
پس از آن رسول منتجب‌نیا برای دومین بار این بار خطاب به اعضای حزب اعتماد ملی در سراسر کشور پیامی صادر و تاکید کرد که هیچ‌گونه تغییری در ارکان حزب اعتمادملی صورت نپذیرفته است. او به طور واضح اعلام کرد که همچنان قائم‌مقام حزب است. وی در متن این نامه اعلام کرده است: چنان‌که‌ استحضار دارید اینجانب به‌حکم وظیفه قانونی قائم‌مقام دبیرکل، مصرح در ماده ۱۹ بند ۱ و ۶ اساسنامه و ماده ۲ آیین‌نامه شورای مرکزی و با تاکید دبیرکل محترم حزب، در نامه مورخ ۹۷/۴/۶ شما عزیزان را برای حضور در جلسه مورخ ۹۷/۴/۲۲ جلسه‌ شورای مرکزی دعوت کردم و امید داشتم این جلسه نقطه عطفی در راستای‌ انسجام، همدلی و وحدت اعضا و فعال‌تر شدن حزب باشد، اما متاسفانه آقای الیاس حضرتی بدون داشتن هیچ‌گونه مسوولیت و ماموریتی‌، پس از اعلام دعوت اینجانب، اعضای شورای‌ مرکزی‌ را برای حضور در جلسه غیرقانونی مورخ ۹۷/۴/۱۵ دعوت کرد و با وجود تلاش وافر و تاکید ایشان و همراهان وی، در جلسه بی‌اعتبار مزبور تنها ۲۴ نفر صاحب حق رای شرکت کردند و لیکن به‌سرعت از طریق رسانه‌ها مصوبات غیرقانونی در جلسه غیرقانونی را به عنوان امر قطعی اعلام کردند.


او در ادامه با عذرخواهی از مردم گفته است: جلسه شورای مرکزی قانونی اعلام شده (جمعه ۴/۲۲) تا اعلام نظر مراجع قانونی به‌تعویق خواهد افتاد تا خدای‌ نکرده منجر به‌برخی منازعات غیرقابل پیش‌بینی و تبعات جبران‌ناپذیر نشود. با عنایت به آنچه که عرض‌ شد هیچ‌گونه تغییری در ارکان حزب صورت نپذیرفته و احدی حق کم‌ترین تغییر و تبدیل و حتی تغییر جلسات را نخواهد داشت.
در حالی این درگیری‌ها در حزب اعتماد ملی اتفاق افتاده است که برخی از جریان‌های محافظه‌‌کار این فرصت را مغتنم شمرده و از درگیری میان اعضای این حزب به نفع خود استفاده کرده‌اند. محافظه‌کاران با کنایه به مهدی کروبی گفته‌اند «ایشان بهتر است به جای بیانیه برای اداره کشور، اوضاع حزب خود را سامان دهد.»