بازار سکه به کجا مي‌رود؟


عبادا... محمد ولي
عضو انجمن کارفرمایان صنعت طلا و جواهر


بازار سکه و طلاي ايران درماه‌ها، هفته‌ها و روزهاي گذشته از رخدادها و عوامل متعددي تأثير پذيرفته است که اين عوامل به دو دسته دروني و بيروني قابل تقسيم است. در بخش خارجي و بيروني مي‌توان به افزايش بهاي جهاني اونس طلا اشاره کرد. تنها در يک هفته اخير فلز زرد با رشد حدود 7 دلاري مواجه شده است و خود را به بالاي 1317 دلار رسانده است. علاوه براين برخلاف يک دهه گذشته با اتمام طلاي موجود درلايه‌هاي سطحي معادن، استخراج‌کنندگان براي دستيابي به ذخاير طلايي که در عمق چند کيلومتري معادن قرار دارد بايد هزينه بيشتري کنند که همين عامل به رشد تدريجي قيمت اونس کمک کرده است.


تنش‌هاي سياسي و اقتصادي که در عرصه بين‌الملل ايجاد شده است نيز يکي از عواملي است که از خارج از مرزها بر بازار داخلي طلا تأثير گذاشته است. در اين زمينه مناقشات اقتصادي و تجاري امريکا با چين و اروپا و همچنين کره شمالي مواردي است که تحليلگران بازار طلا را به اين باور رسانده است که بهاي اونس طلا روند صعودي را طي خواهد کرد.
شايد مهم‌ترين عامل بيروني که اين روزها بر بازار طلاي ايران اثرگذاشته است، موضوع برجام و نزديک شدن به موعد تمديد آن از سوي دولت امريکا باشد. از ماه‌ها پيش رئيس جمهوري امريکا تهديدات خود را درخصوص خروج از برجام رسانه‌اي کرده است و اکنون که به اين موعد نزديک مي‌شويم، هيجان بازار افزايش يافته است. نکته‌اي که دراين خصوص بايد به آن اشاره کرد اين است که با تقويت زيرساخت‌هاي صنعتي و توليدي کشور، ميزان اثرپذيري اقتصاد ايران از اين عوامل بيروني که تحت کنترل نيستند نيز کاهش خواهد يافت.
اما درخصوص عواملي که از داخل کشور به رشد قيمت‌ها در بازار طلا منجر شده است، تحليل اقتصادي و منطقي نمي‌توان ارائه داد. در بازاري که در مدت کوتاهي نرخ سکه از محدوده 1.7 ميليون تومان به 2.1 ميليون تومان افزايش يافته است، تحليل اقتصادي جايگاه چنداني ندارد و بيشتر اين هيجانات است که بازار را به پيش مي‌برد.
اين درحالي است که دولت از 21 فروردين ماه امسال با اجراي سياست يکسان‌سازي نرخ دلار طرح‌هاي مختلفي براي ساماندهي بازار ارز و بازار موازي آن يعني سکه در دست اجرا دارد که بايد منتظر به ثمر رسيدن آنها بود. بنابراين درشرايط فعلي که هنوز اين سياست‌ها به نتيجه نرسيده است هرگونه تحليلي پشتوانه کافي ندارد و به همين دليل بايد به دولت فرصت داد تا با پيش بردن سياست‌هاي خود در آينده‌اي نزديک آن را به نتيجه برساند.
درشرايطي که بازار سکه و طلا با نوسانات شديد قيمتي مواجه مي‌شود به‌طور معمول برخي از مردم براي کسب سود يا حفظ ارزش دارايي‌هاي خود براي خريد سکه و طلا اقدام مي‌کنند. اين درحالي است که هيچ ضمانتي براي اينکه خريداران طلا و سکه در آينده به سود برسند وجود ندارد و درصورتي که وضعيت تغيير کند به‌طور قطع آنها متضرر خواهند شد.
منبع: ايرنا