مرگ و زندگی ترامپ در نوامبر جهنمی

گروه بین الملل: انتخابات میان دوره ای ایالات متحده همانند یک فینال زودرس در عرصه سیاسی آمریکا تبدیل شده است. عرفا جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در جریان انتخابات الکترال برای تصاحب قدرت وارد معرکه می‌شوند اما عملکرد «دونالدترامپ» رئیس جمهوری آمریکا منجر به شکل گیری موقعیتی تاریخی در عرصه سیاسی واشنگتن شده است.
برخلاف تمام حرف‌ها و گمانه زنی‌ها، رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه اختصاصی با فاکس نیوز پیش بینی کرد که دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره ای کنگره به سختی شکست خواهند خورد. ترامپ دراین مصاحبه پیش بینی کرد چنانچه سیاست انتخاباتی دموکرات‌ها بر مساله منسوخ شده (برخورد)«ضابطین مهاجرتی و گمرکات» آمریکا (ICE) متمرکز باشد، به طرز بدی شکست خواهند خورد.
بنابراین گزارش،ترامپ دربرنامه «ساندی مورنینگ» گفت: «امیدوارم که دموکرات‌ها دراین مورد فکر کنند،چراکه آنها به بدی شکست خواهند خورد، ضابطین مهاجرتی و گمرکات آمریکا اقدام به دستگیری اعضای گروه تبهکار بین المللی دهه 80 میلادی که مقر آنها در لس آنجلس کالیفرنیا بود، کرده و آنها را اخراج می‌کنند. اگر از دست این گروه تبهکار خلاص نشوید آنگاه با کشوری مواجه خواهید بود که از رفتن به بیرون از خانه خواهید ترسید.»
ترامپ که تلاش می‌کند برتری جمهوری خواهان را حفظ کند ، برای حمایت از«مَت روزندیل» در «گریت فالز» ایالات مونتانا شخصا به میدان رفت. رئیس جمهوری آمریکا ضمن تعریف و تمجید از این کاندیدای انتخابات سنا با لحنی توهین آمیز به «جان تستر» سناتور دموکرات مونتانا حمله کرد و از رای دهندگان این ایالت خواست در انتخابات 6 نوامبر (15 آبان) به نامزد جمهوریخواه رای دهند.


رئیس جمهور آمریکا به انتقادهای دموکرات‌ها و «رسانه‌های اخبار جعلی» از دیدار آتی او با رئیس جمهور روسیه پرداخت و گفت که «رابطه خوب داشتن با دیگر رهبران، چیز خوبی است و به نفع آمریکا خواهد بود.»
ترامپ همچنین گفت که «آنها می‌گویند که پوتین عضو کا.گ.ب است و به شدت آماده دیدار با من است اما من آماده نیستم. من برای کل عمرم برای (ریاست جمهوری) آماده بوده ام.» رئیس جمهوری آمریکا اگرچه از سیاست‌های یکجانبه گرایانه خود دفاع کرد اما در میان کلمات اون نگرانی از حملات رسانه‌ها و خبرنگاران درباره رسوایی «راشاگیت» را به خوبی می‌شد احساس کرد.
عملیات آرام اوباما
برخلاف ترامپ ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در در یک نشست در کالیفرنیا پیش بینی کرده که دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره جمهوری خواهان را کنار زده و اکثریت مجلس نمایندگان را از آن خود خواهند کرد. ضمن حمایت از «نانسی پلوسی» رهبر اقلیت دموکرات‌های مجلس پیش بینی کرد که وی مجددا ریاست کنگره را به چنگ خواهد آورد. خانم پلوسی که از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بود و به دنبال از دست رفتن اکثریت دموکرات‌ها رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان شد.
اوباما که کمتر از ۲ سال است کاخ سفید را به ترامپ تحویل داده و از زمان خروج از کاخ سفید کمتر اظهار نظر و فعالیت سیاسی داشته؛ در سخنرانی گردهمایی حزب دموکرات در «بورلی هیلز» ، از آنها خواست تحرک بیشتری داشته باشند و از خمودگی پس از شکست انتخابات نوامبر ۲۰۱۶ (آبان ۹۵) فاصله بگیرند و به کسب کرسی‌های بیشتر در انتخابات میاندوره ای کنگره فکر کنند.
در میان سر و صدای گوش خراش ترامپ، برخی رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند که اوباما طی هفته‌های اخیر بی سروصدا با نامزدهای احتمالی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری دو سال آینده دیدار و گفت‌وگو می‌کند تا کمک کند نامزدی قوی و مورد حمایت حزب برای انتخابات آتی و رقابت احتمالی با ترامپ، انتخاب شود.
تلاش‌های پنهان و بعضا آشکار اوباما در حالی شدت گرفته که به نظر نمی‌رسد رییس جمهور سابق آمریکا قصدی برای ورود به انتخابات آتی و رقابت با ترامپ داشته باشد. او فعلا می‌کوشد به عنوان یک پدرخوانده موجه دموکرات، تشتت و چنددستگی حزبی را کم کرده و همه قوای این حزب را پشت نامزدی واحد برای شکست دادن ترامپ بسیج کند.
بسیاری از رهبران و فعالان و طرفداران حزب دموکرات آمریکا در کمتر از دو سال گذشته و پس از شکست هیلاری کلینتون از ترامپ، بسیار دلسرد شده و ابتکار عمل و اعتماد بنفس خود را از دست داده اند؛ و ترامپ در چنین فضای خلایی در ۱۸ ماه گذشته کوشیده ضمن خط بطلان کشیدن به همه دستاوردهای دولت اوباما، سیاست‌های غالبا جنجالی مورد نظر خود را در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاست خارجی و امنیتی به مورد اجرا بگذارد. رئیس جمهوری سابق آمریکا حقیقتا تلاش می‌کند جان تازه ای به اردوگاه دموکرات‌ها ببخشد و با ایجاد دوقطبی فضای هیجانی در انتخابات میان دوره ای آمریکا ایجاد کند.
نشریه هیل اعلام کرد دستکم 64 کارمند دولت اوباما در سال جاری برای دستیابی به موقعیت‌های فدرال، ایالتی یا محلی نامزد می‌شوند. 28 مقام دولت اوباما قصد دارند برای دستیابی به کرسی‌های مجلس نمایندگان آمریکا اعلام نامزدی کنند.
«تام مالینووسکی» دستیار سابق وزارت امور خارجه آمریکا در امور دموکراسی، حقوق بشر و کارگری که قصد دارد برای مجلس نمایندگان از ایالت نیوجرسی نامزد شود، جمهوری خواهان را به دلیل مشارکت در اجرای برنامه‌های ترامپ مورد انتقاد قرار داد.
مالینووسکی گفت:« از ورود مسلمانان به کشور جلوگیری شده است، مهاجران هدف حمله قرار گرفتند، معاهدات و تفاهم نامه‌های بین المللی لغو شد و طبق وعده‌های ترامپ، از سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها جلوگیری به عمل آمد.»
«دب‌هالند» عضو سابق ستاد انتخاباتی اوباما که برای احراز کرسی کنگره از ایالت نیومکزیکو نامزد می‌شود، در صورت موفقیت نخستین نماینده زن بومی‌آمریکا در کنگره خواهد بود.
خیز آمریکا برای انتخاب سرنوشت
آهنگ انتخابات آمریکا که از ماه‌های پیش نواخته شده، با نزدیک شدن به 6 نوامبر(15 آبان) برای انتخاب 470 نماینده در کنگره (35 کرسی مجلس سنا و 435 کرسی مجلس نمایندگان)تشدید می‌شود  آینده سیاسی آمریکا نگرانی‌های جدی برای کاخ سفید نشین‌ها ایجاد کرده است که در صورت تفوق دموکرات‌ها، مسیر کنگره برای حامیان ترامپ، مسیری دشوار خواهد کرد.
فعلا جمهوری خواهان 54 کرسی در سنا و 233 کرسی در مجلس نمایندگان را در اختیار دارند و دموکرات‌ها نیز در سنا 44 کرسی و در مجلس نمایندگان 193 کرسی را از آن خود کرده اند، دو نفر در سنا را نمایندگان مستقل تشکیل می‌دهند.
در یک تصویر کلی دموکرات‌ها تلاش می‌کنند تا اکثریت کرسی‌ها را در مجلس سنا به دست آورند و مانع از تک روی‌های ترامپ شوند به ویژه از زمانی که او با بازگرداندن دولت آمریکا به دوران «جرج دبیلو بوش» (دوران یک جانبه گرایی) موجب اختلاف عمیق بین واشنگتن با متحدان آن در اتحادیه اروپا شده است.
هزار و یک دلیل برای نفرت از ترامپ
انتخابات این دوره قوه مقننه آمریکا از آن جهت اهمیت دارد که با توجه به تکیه زدن شخصی همچون دونالد ترامپ بر مسند ریاست جمهوری و مسایل فراوان حاشیه ای وی همچون دخالت روسیه در انتخابات  2016(راشاگیت) ، رسوایی رابطه جنسی با ستاره‌های پورن، قراردادهای تجاری شخصی با شرکت مخابراتی چینی، خروج از قراردادهای بین المللی و اختلاف با متحدان تاریخی می‌تواند جایگاه حزب جمهوری خواه را متزلزل کرده و دموکرات‌ها با وجود سختی‌های فراوان، اکثریت را از آن خود کنند.
دولت ترامپ از زمان استقرار خود رابطه ایالات متحده آمریکا با بسیاری از متحدان سنتی آمریکا را در معرض خطر قرار داده و تنها رابطه واشنگتن را با اسراییل و عربستان سعودی گرم کرده است؛ در حالی که طی همین مدت با کشورهای اتحادیه اروپا، کانادا، مکزیک ، استرالیا ، چین و… وارد جنگ تجاری شده و رابطه سنتی و عمیق واشنگتن با متحدان غربی آمریکا را به قیمت منافع اقتصادی یکطرفه آمریکا، به مسلخ برده است. این انتخابات محکی بر قابلیت ترامپ در حفظ پایگاه حزب حامی‌خود در هر سه سکوی قدرت تشکیلات سیاسی این کشور خواهد بود و هر گونه تغییری در موازنه قدرت میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در این رقابت‌ها می‌تواند تاثیرمحسوسی بردستاورد‌های سیاسی او داشته باشد.
ترامپ با وجود آن که سروسامانی محسوس به اقتصاد داخلی آمریکا بخشیده و بسیاری از شاخص‌های اقتصادی آمریکا در کمتر از ۲ سال گذشته را بهبود بخشیده است اما در طی همین مدت با اقدامات و سیاست‌هایی که به مورد اجرا گذاشته مخالفان پرشمار خود را نیز در مخالفت اصولی با دولتش مصمم کرده است . در میان تمام آنچه که بیان می‌شود، نباید از یاد برد که مجموع رای عددی ترامپ در انتخابات دو سال پیش نزدیک به ۲ میلیون رای از «هیلاری کلینتون» کمتر بود و این کسب میزان آرای الکترال بیشتر بود که ترامپ را روانه کاخ سفید کرد. قطعا اختلاف رای انتخابات دو سال پیش حالا بیشتر شده است.
در واقع هرز روی‌های برخاسته از خود شیفتگی بی حد و حصر ترامپ و بی تجربگی او در تعامل سیاسی، تشکیلات حزب جمهوری خواه این کشور را به بازنگری مواضع خود در مقابل رئیس جمهوری واداشته که خود آن‌ها به کاخ سفید فرستاده اند.
همین هرز روی‌ها که به تدریج باعث کاهش بی سابقه محبوبیت ترامپ حتی در میان طرفداران او شده، طبعا لطمات سنگینی بر اعتبار و حیثیت حزب جمهوریخواه هم وارد می‌آورد و می‌تواند جایگاه آن‌ها را در انتخابات میاندوره ای این کشور به مخاطره اندازد.
از این رو، در فاصله یکسال و نیم گذشته در کنار قانونگذاران ایالتی و فدرال این کشور که تصمیم به تغییر گرایش‌های حزبی خود گرفته و برخی از آن‌ها نظیر «بت فوکوموتو» نماینده مجلس ایالتی‌هاوایی حتی درخواست عضویت در حزب دموکرات این کشور را داده اند، برخی از نمایندگان و سناتور‌های این حزب با توجیهاتی نظیر ضرورت‌های خانوادگی و نظائر آن‌ها، اعلام کرده اند که در انتخابات امسال شرکت نخواهند کرد.
بیم و امید فیل‌ها و خرها
طبق بر آوردهای موسسه راسموسن، در نخستین انتخابات میاندوره ای در زمان هر رئیس جمهوری به طور سنتی شانس آن دسته از قانونگذاران حزب مخالف که خود را دوباره نامزد انتخابات می‌کنند، بیشتر از نامزدان حزب ریاست جمهوری بوده است و گاه این شانس حتی به 95 در صد هم می‌رسد اما حزب دموکرات به 28 کرسی برای پیروزی و رسیدن به اکثریت نیاز دارد در حالی که جمهوری خواهان تنها به 8 کرسی محتاجند تا تفوق آنها را در انتخابات 2018 هم حفظ کند و این، خطر را برای آنها کم کرده است. این آمار‌ها نشان می‌دهند که حزب دموکرات در انتخابات مجلس سنا در سال 2018 آسیب پذیرتر از حزب جمهوری خواه است به خصوص از این جهت که در 10 ایالت «مونتانا»، «داکوتای شمالی»، «میسوری»، «ویسکانسین»، «فلوریدا»،« ویرجینیای غربی»،« اوهایو»،« ایندیانا»، «میشیگان» و «پنسیلوانیا » با این که دارای نماینده دموکرات هستند، دونالد ترامپ در سال 2016 برنده شد اما هیلاری کلینتون در سال 2016، تنها در ایالت نوادا که با جمهوری خواهان بود، به پیروزی رسید.
 حدود 13 ایالت «نیومکزیکو»، «داکوتای شمالی»، «میسوری»، «ویسکانسین»، «فلوریدا»،« اوهایو»، «ایندیانا»،« میشیگان» ، «مریلند»، «ویرجینیای غربی» ، «ماساچوست»، «ورمونت» و «مین» نیز با نماینده دموکرات و فرماندار جمهوری خواه هستند اما هیچ ایالتی با نماینده جمهوری خواه نیست که فرماندار دموکرات داشته باشد.
بنابر تغییرات در نقشه گرایش‌های حزبی در ایالت‌های آمریکا ، شانس دموکرات‌های مدعی حفظ صندلی‌های سنا بر خلاف روال همیشگی تنزل کرده و به 75 در صد خواهد رسید یعنی این که برخی از دموکرات‌های آمریکایی حتی ممکن است صندلی‌های خود را به رقبای جمهوری خواه خود ببازند. جمهوری خواهان دراین میان فقط به حفظ 8 صندلی برای حفظ اکثریت خود نیاز خواهند داشت که دو صندلی از این 8 صندلی با انتصاب جف سشنز به وزارت دادگستری آمریکا از سوی ترامپ و کناره گیری باب کورکر از سمت خود بدون مدعی مانده است و رقابت بر سر آن‌ها می‌تواند به نفع دموکرات‌ها تمام شود.
بر اساس اعلام سایت بالوت پدیا تا 28 ماه مه سال 2018، تعداد 1205 دموکرات، 976 جمهوریخواه و 334 نفر حزب دیگر ثبت نام کرده‌اند. در این انتخابات اگر یک نامزد، بیش از 50 درصد رای را دریافت کند به طور کامل برنده خواهد شد در غیر این صورت، دو نامزد برتر در 8 دسامبر به انتخابات عمومی‌می‌روند.
اگرچه در برخی ایالت‌ها که انتخابات مقدماتی را برگزار کرده اند، نامزدهای دموکرات پیشتاز هستند اما به نظر نمی‌رسد دموکرات‌ها برخلاف شکاف و دودستگی موجود در میان جمهوری خواهان، شانس زیادی برای دستیابی به اکثریت در مجلس این کشور را داشته باشند.
از سوی دیگر با نگاهی به جو حاکم در درون حزب جمهوری خواه و روابط نه چندان صلح آمیز آن با رئیس جمهوری آمریکا این طور به نظر می‌رسد که جمهوری خواهان در این انتخابات از اقبال چندان درخشانی برخوردار نخواهند بود و حتی اگر نمایندگان این حزب در مجلس به اکثریت خود ادامه بدهند، ترامپ در گذراندن لوایح مورد حمایت خود راهی سنگلاخ و تقریبا سخت را پیش رو دارد که با هر گونه تغییری به نفع دموکرات‌ها در این انتخابات، کاملا فلج خواهد شد.