دولت پیگیر دانشجويان پرونده‌دار

آرمان: از این جمله که وزیر علوم گفته است؛ «اسامی تمامی دانشجویان پرونده‌دار در اختیار دادستانی تهران قرار گرفت» می‌شود استنباط کرد که پرونده دانشجویان کم‌کم به سرانجام روشن می‌رسد. دانشجویانی که بعد از اتفاقات دی‌ماه سال گذشته بازداشت شده بودند، مبنای برخی اختلاف دیدگاه قرار داشته‌اند؛ یکسو قوه قضائیه است که بنا به وظیفه ذاتی که قانون بر آن محول کرده، باید به موضوع وارد می‌شد و بعد از بررسی جوانب کار نسبت بین جرم و مجرم را تعیین می‌کرد و سوی دیگر مجموعه‌ای که پیشنهاد می‌کرد که می‌توان در مورد دانشجویانی که تحت تاثیر شور جوانی قرار گرفته‌اند، به دلیل حساسیت شرایط با سعه صدری مواجه شد که در آموزه‌های دینی ما سفارش شده است. نکته‌ای که در این بین وجود داشت این بود که دسته اخیر هم به هیچ وجه با رسیدگی قضائی به پرونده دانشجویان مخالفتی نداشت، اما در عین حال به دلیل اینکه تقریبا همه بزرگان به مطالبات بحق مردم صحه گذاشتند و حتی دولت با صراحت گفت که در پاسخ به مطالبات کوشش می‌‌‌کند، پیشنهاد می‌کردند که چون دانشجویانی در ابتدای راه قرار دارند و خیلی زود به عنوان نیروهای تحصیلکرده وارد دوران خدمت به مردم خواهند شد، چه بسا بتوان بین آنهایی که بنا به روحیه عدالت‌جویی با مطالبات مردمی همراه شده‌اند با کسانی که برهم زننده امنیت بوده‌اند تمایز قائل شد. به نظر می‌رسد که اختلاف دیدگاه در همین خلاصه می‌شود. اختلاف دیدگاهی که دادستان تهران را بر آن داشت که هفته گذشته واکنش نشان دهد که: «وزارت علوم تاکنون درخواست رسمی در رابطه با دانشجویان نداشته و اسامی آنها را نیز اعلام نکرده است». با دقت به جمله جعفری دولت آبادی می‌توان معنای جمله منصور غلامی را دریافت. وزیر علوم درباره سخن دادستان و عدم ارائه اسامی دانشجویان گفت: موقعی که دادستان محترم این اظهار نظر را داشتند، شاید اطلاعات به ایشان منتقل نشده بود، چون فرض بر این بود که اطلاعات را ایشان از مجموعه خودشان دریافت کنند، اما در نهایت این اقدام صورت گرفت. وی در نهایت اظهار امیدواری کرد: با توجه به اینکه اسامی تمامی دانشجویان پرونده‌دار در اختیار دادستانی تهران قرار دارد، امیدوار هستم مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.
دولت؛ پیگیر
در همین رابطه شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی گفت: اینکه دولت در رابطه با پرونده دانشجویان دستگیر شده در اعتراضات دی ماه 96 پیگیری انجام نداده، درست نیست، اعضای مختلف دولت پیگیری‌های خود را انجام دادند و منتظریم تا در تجدیدنظرها نتیجه پیگیری‌ها را ببینیم. مولاوردی در ارتباط با پیگیری‌های صورت گرفته درباره احکام صادره برای دانشجویان دستگیر شده در اعتراضات دی ماه سال 96، اظهار کرد: هنوز پیگیری‌های ما به نتیجه نرسیده است؛ تازه مرحله بدوی گذشته است، اعتراض‌ها اعلام شده و امیدواریم نتیجه پیگیری‌های‌مان را در دادگاه‌های تجدیدنظر ببینیم. وی گفت: دادستان اعلام کرده بود که وزارت علوم اطلاعات کامل در رابطه با دانشجویان دستگیر شده را اعلام نکرده است، اما این موضوع که دولت اصلا در این باره با آنها صحبتی نکرده، درست نیست. اعضای مختلف دولت پیگیر این موضوع هستند و امیدوار هستیم که به نتیجه برسیم.
امید دانشجویان


فاطمه سعیدی نماینده مجلس در همان روزها با اشاره به بازداشت تعدادی از دانشجویان در جریان اعتراض‌ها، از تشکیل کمیته پیگیری وضعیت این دانشجویان در مجلس خبر داد و گفته بود: درپی رایزنی‌هایی که با نمایندگان و برخی مسئولان داشتیم، به ابتکار فراکسیون امید کمیته‌ای با حضور نمایندگانی از هر سه فراکسیون مجلس و به‌منظور پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشت ‌شده تشکیل شد. این نماینده اصلاح‌طلب عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین گفته بود كه نخستین گام و فعالیت نمایندگان در این کمیته، دیدار با مسئولان وزارت کشور، اطلاعات و مقامات امنیتی و قضائی است که سعی خواهد شد با انجام این دیدارها، مسیر را برای حل فوری مشکل هموار کنیم. البته تلاش منصور غلامی در توئیتی که همان روزها منتشر کرد آغاز شد که نوشت: پیرو انتشار خبر بازداشت دانشجویان، تعدادی از دانشجویان بازداشتی آزاد شدند، پیگیر وضعیت سایر دانشجویان بازداشتی هستم. باقی دانشجویان نیز اگر جرمی مرتکب نشده باشند آزاد خواهند شد. محمود صادقی، نماینده مجلس نیز در ۱۱ اسفند از تشکیل پرونده قضائی برای حدود ۵۰ دانشجو که در جریان اعتراضات بازداشت شدند، خبرداد. این نماینده مجلس گفته بود: بر اساس آنچه پیش از این در رسانه‌ها منعکس شده بود به نظر می‌رسید این دانشجویان آزاد شده‌اند و پرونده‌ای هم ندارند، اما متاسفانه برای دانشجویان بازداشتی در ناآرامی‌ها پرونده تشکیل شده و پرونده برخی از این دانشجویان به دادگاه ارجاع شده است. تعدادی از دانشجویان بازداشتی که پرونده قضائی برای آنها تشکیل شده با بنده تماس گرفتند و من نیز از طریق مراجع ذی‌ربط پیگیر وضعیت پرونده آنها هستم. این نماینده مجلس اضافه کرده است: شنیده‌ام که برای حدود ۵۰ نفر از دانشجویان بازداشتی پرونده قضائی تشکیل شده است. وی همچنین تصریح کرده بود که پرونده دانشجویان بازداشتی با اتهاماتی همچون «تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» تشکیل شده است. فاطمه سعیدی هم در این موضوع واکنش نشان داد و گفت: صدور احکام سنگین برای دانشجویان را پیگیری می‌کنیم و در صورت لزوم از وزرای اطلاعات و دادگستری سوال خواهیم کرد. وی افزود: ما پیگیري مي‌كنيم‌که چرا دانشجویانی که آزاد شده‌اند و مشکل‌شان حل‌شده بود، برایشان پرونده تشکیل شده است. ما از مسئولان ذی‌ربط این قول را گرفته بودیم برای دانشجویانی که به هر دلیلی بازداشت‌شده بودند و آزاد شدند، پرونده‌ای تشکیل نشود و مشکلی به وجود نیاید. طبق قولی که گرفته بودیم، قرار بود دانشجویان با اطمینان خاطر و آرامش به کلاس و درس بازگردند.
امیدواری وزیر
اکنون می‌توان با توجه به تعامل بیشتر بین وزارت علوم و دادستانی انتظار داشت که مشکل دانشجویان به گونه‌ای حل و فصل شود که کمترین هزینه را داشته و در عین حال با تجربه‌ای که برای دانشجویان به دست می‌آید از موارد مشابه جلوگیری شود. از این رو منصور غلامی وزیر علوم در واکنش به اظهار نظر اخیر دادستان تهران در خصوص عدم انتقال اسامی دانشجویان بازداشتی از سوی وزارت علوم به دادستانی، اظهار کرد: موقعی که دادستان محترم این اظهار نظر را داشتند، شاید اطلاعات به او منتقل نشده بود، چون فرض بر این بود که اطلاعات را ایشان از مجموعه خودشان دریافت کنند، اما در نهایت این اقدام صورت گرفت. وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر اسامی تمامی دانشجویانی که در بازداشت بودند و پرونده دارند؛ چه دانشجویانی که در خصوص آنها رأی صادر شده است و چه کسانی که هنوز رایی در مورد آنها صادر نشده، از سوی همکاران وزارت علوم در اختیار دادستانی قرار گرفته است. وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اسامی تمامی دانشجویان پرونده‌دار در اختیار دادستانی تهران قرار دارد، امیدوار هستم مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.