جلسه مجمع بدون حضور روحاني و آملي لاريجاني برگزار شد: «سپنتا نيكنام» همچنان در كارتابل مصلحت نظام

مجمع تشخيص مصلحت نظام قرار بود در جلسه روز شنبه وضعيت حضور سپنتا نيكنام، اقليت ديني عضو شوراي شهر يزد را بررسي كند. روز شنبه به قرار هر هفته اين جلسه تشكيل شد اما اين بحث در ميان مباحث طرح شده در اقليت باقي ماند و در هياهوي موضوعات ديگر باز هم ناديده گرفته‌شد. ساكنان ساختمان مجلس قديم ترجيح دادند كه پيش از بررسي موضوع سپنتا نيكنام، ‌منتخب زرتشتي شوراي شهر يزد در جلسه روز شنبه لايحه پيوستن دولت جمهوري اسلامي ايران به پيمان مودت و همكاري در جنوب شرقي آسيا موسوم به «آ‌سِ‌آن»، مصوب مجلس شوراي اسلامي را بررسي كنند كه پس از ايراد شوراي نگهبان و اصرار مجدد مجلس، براي تعيين تكليف نهايي به مجمع ارجاع و در نهايت در مجمع مصوبه مجلس شوراي اسلامي تاييد شد. همچنين طرح تمديد مهلت جذب اعتبارات تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي سال ۱۳۹۶، كه از سوي شوراي نگهبان مغاير اصل ۵۲ قانون اساسي شناخته شده بود پس از طرح و ارايه پيشنهاد‌هاي اصلاحي، براي بررسي بيشتر به كميسيون اقتصادي مجمع ارجاع شد. به گفته يكي از اعضاي مجمع كه با اعتمادآنلاين گفت‌وگو كرد از ساعت 7 صبح تا 12:30 در مجمع تشخيص جلسه برگزار شد و موضوع ديگري كه فوريت و اولويت داشت، پيش آمد كه مجبور بوديم آن را مقدم بگذاريم و زمان به بررسي طرح حضور اقليت‌ها در شوراها نرسيد. او همچنين توضيح داده كه مباحثي مانند لايحه پالرمو، برخي مباحث سياسي و اقتصادي ديگر و تاخير در جذب اعتبارات عمراني و موضوعاتي مانند اين در جلسه روز شنبه مطرح شد و مورد بررسي قرار گرفت كه وقت به سپنتا نيكنام نرسيد. او البته باز هم به سياق اعضاي ديگر وعده داد كه تعيين و تكليف وضعيت سپنتا نيكنام در جلسه بعدي مجمع بررسي خواهد شد.
 
غايبان مهم
حسن روحاني، ‌رييس‌جمهوري و صادق آملي‌لاريجاني، ‌رييس قوه قضاييه به سياق چند مدت اخير باز هم غايبان جلسه روز شنبه بودند. نيامدن آنها آنقدر تكرار شده است كه گويي براي مجمع‌نشينان اين غيبت عادي به شمار مي‌آيد تا آنجا كه ديگر صندلي‌هاي خالي آنها كه در دو سوي هاشمي‌شاهرودي قرار دارد هم برداشته‌ و جاي آنها را محسن رضايي، ‌علي لاريجاني و محمدعلي موحدي‌كرماني پر كرده بودند. دليل غيبت رييس‌جمهوري و رييس دستگاه قضا البته اين‌بار هم مشخص نشد. اين‌بار حضور علي لاريجاني كه او هم مدتي از غايبان مهم جلسات روز شنبه بود بيشتر به چشم آمد. گرچه رابطه علي لاريجاني و محمود احمدي‌نژاد از همان يكشنبه سياه بهمن 91 شكرآب شد اما اظهارات دنباله‌دار تيم احمدي‌نژاد در مورد خاندان لاريجاني‌ها گويا آنقدر لاريجاني را دلخور كرده است كه حضور محمود احمدي‌نژاد در جلسات مجمع را برنمي‌تابد و از همين رو او بر غيبت در جلسات اصرار دارد. به همين دليل احتمالا امروز در ميان شلوغي نشست‌هاي اقتصادي سران قوا ترجيح داد حالا كه احمدي‌نژاد غايب است در جلسه مجمع حضور يابد و پس از آن هم راهي نشست شوراي عالي هماهنگي اقتصادي شود كه به رياست حسن روحاني و با حضور برادر بزرگ‌تر برگزار شد. البته علي‌اكبر جوانفكر، ‌مشاور رسانه‌اي محمود احمدي‌نژاد در دوران رياست‌جمهوري در واكنش به اين شائبه كه احمدي‌نژاد در هفت جلسه تشكيل شده اخير تنها در يك جلسه حضور داشته گفت كه قطعا حضور احمدي‌نژاد بيش از يك جلسه بوده ولي آمار دقيق را بايد از روابط عمومي مجمع جويا شد.


او همچنين در توجيه عدم حضور احمدي‌نژاد به ايسنا گفت «خيلي از اعضا هستند كه در بعضي از جلسات مجمع حضور ندارند. احتمالا همزمان جلسه ديگري با فوريت ديگري برگزار شده است. نبايد نبودن‌شان سوال ايجاد كند. خيلي از افراد در بسياري از جلسات به دليل كار و گرفتاري حاضر نمي‌شوند و دليل خاصي براي عدم حضور آنها در جلسه وجود ندارد.»
 
خوش و بش رقباي دولت
از جلسه ديروز مجمع فريم عكس از سعيد جليلي و محمدباقر قاليباف در فضاي مجازي دست به دست شد. قاب عكسي مشترك از دو اصولگرا كه هر كدام روزگاري خود را در قامت رييس‌جمهوري مي‌ديدند و حالا از مخالفان جدي حضور روحاني در پاستور هستند. هر كدام هم آلترناتيوهاي مختص به خود را دارند. سعيد جليلي از تشكيل دولت در سايه صحبت كرد و البته نه به معناي تئوريك اما جمعي در سايه و فاقد قدرت و تاثيرگذاري به راه انداخت. او از زمان تشكيل كابينه دوم روحاني كار خود را با نقد و بررسي فهرست پيشنهادي رييس‌جمهوري دولت دوازدهم به مجلس آغاز كرد و همچنان در جلسات منظم به نقد عملكرد دولت مي‌پردازد و پيشنهادهايي ارايه مي‌كند. سردار قاليباف هم كه مدتي است كت و شلوار به تن كرده و براي يك سمت انتخاباتي آستين بالا زده بعد از انتخابات پيشنهادات مكتوبش را در قالب نامه‌اي خطاب به جوانان مطرح كرد. او خواست تا رهبر جريان نواصولگرايي باشد گرچه چندان به رسميت شناخته نشد و هم‌جناحي‌هايش نقدهاي جدي به نامه‌اش داشتند اما قاليباف نااميد نشد. او در جلسات انتخاباتي سيد‌ابراهيم رييسي كه سرنوشت انتخاباتي‌اش را به او گره زد شركت مي‌كند و خبرهايي شنيده مي‌شود كه روزهاي تابستان 97 براي قاليباف رنگ و بوي انتخابات مجلس در سال 98 را دارد. قاب مشترك جليلي و قاليباف كه با هم خوش‌و‌بش مي‌كردند ديروز سوژه عكاسان شد، ‌خوش‌و‌بشي كه معلوم نيست چقدر سياسي و انتخاباتي بوده و چقدر نشان از صف‌بندي رقبا در مقابل روحاني دارد. البته اين تنها عكسي نبود كه دو رجل سياسي مدعي رياست‌جمهوري را در يك قاب كنار هم نشان مي‌داد. محمدرضا عارف، ‌مصطفي ميرسليم و غلامعلي حدادعادل در كنار هم با چهره‌هايي كه يادآور روزهاي كناره‌گيري يا شكست انتخاباتي‌شان بود از ديگر عكس‌هاي جلسه روز شنبه ساكنان مجلس قديم بود.