کمیسیون انتخابات عراق اخبار درز یافته درباره نتایج بازشماری دستی آرا را رد کرد

قرار است کمیته قضات مکلف به شمارش دستی آرای نتایج انتخابات عراق، سه‌شنبه به محض پایان ماموریتشان در استان کرکوک به استان سلیمانیه منتقل شوند. این درحالی است که گمانه‌زنی‌هایی درباره نتایج بازشماری دستی آرا در کرکوک مطرح شده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، رسانه‌های کرد اعلام کردند که دفتر کمیته مستقل انتخابات در سلیمانیه مقدمات لازم را برای شمارش دستی آرای انتخابات پارلمانی عراق فراهم کرده است.
این روند بازشماری آرا که شامل 188 صندوق است که شکایت‌هایی علیه آن صورت گرفته، با نظارت سازمان ملل و قضات مکلف انجام می‌شود.
در انتخابات اخیر حزب اتحادیه میهنی کردستان به رهبری خانواده جلال طالبانی در استان سلیمانیه جایگاه اول را به دست آورد.


با نزدیک بودن پایان روند بازشماری آرا در استان کرکوک، ترکمانی‌ها احتمال دادند که سطح نمایندگی اتحادیه میهنی به دلیل تقلب در انتخابات کاهش یابد.
قضات مکلف تصمیم گرفتند حدود 50 صندوق را در استان کرکوک به دلیل اینکه قفل‌هایشان شکسته بود، لغو کنند.
حزب طالبانی قبل از اعلام رسمی نتایج شمارش دستی آرا مطابقت نتایج اینترنتی را با شمارش دستی اعلام کرد.
گروه‌های کرد، عرب و ترکمان طی روزهای گذشته گزارش‌هایی را منتشر کردند که نشان می‌دهد شمارش دستی آرا در 30 درصد حوزه‌های اخذ رای ادامه دارد.
جبهه ترکمانی اعلام کرد، اختلاف 50 تا 100 درصدی بین نتایج رای گیری الکترونیکی وجود دارد.
اما کمیسیون انتخابات عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، احزاب بر سر اعلام نتایج شمارش دستی آرا در کرکوک رقابت می‌کنند و برخی از اختلاف در نتایج شمارش دستی و الکترونیکی مطرح می‌کنند و نتایجی را اعلام می‌کنند که صحیح نیستند. نتایج انتخابات به‌زودی اعلام خواهد شد.

حمله «علاوی» به انتخابات عراق
معاون رئیس‌جمهور عراق با بیان اینکه عملیات بازشماری دستی آرای انتخابات مجلس در کرکوک تقلب 50 درصدی را نشان می‌دهد، انتخابات مجلس را یک "نمایش خنده‌دار" توصیف کرد.
به گزارش سومریه نیوز، ایاد علاوی، معاون رئیس‌جمهور عراق و رئیس ائتلاف "الوطنیه" در بیانیه‌ای گفت: میزان تقلبی که بازشماری دستی آرا در برخی مراکز استان کرکوک نشان داده، حاکی از آن است که انتخابات مجلس اخیر یک نمایشی خنده‌دار و جنایتی علیه ملت عراق بود که امکان سکوت در برابر آن وجود ندارد.
کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق هفته گذشته به دنبال ادعاها مبنی بر وجود تقلب در انتخابات مجلس، روند بازشماری دستی آرا را آغاز کرد.
علاوی افزود: میزان تقلبی که نتایج بازشماری آرا در کرکوک آن را نشان داد در برخی مراکز به 50 درصد رسیده است.
وی بر ضرورت پایبندی قاضی‌ها به اصلاحیه سوم قانون انتخابات مجلس تاکید کرد. قانونی که بر بازشماری دستی آرای همه صندوق‌ها در همه استان‌های عراق تاکید دارد.
ازسوی دیگر محمد صهیود، عضو مجلس سابق خواستار بازشماری دستی آرا در استان میسان شد.
وی گفت: بازشماری آرا وجود تقلب چه در استان کرکوک و چه در دیگر استان‌های عراق از جمله میسان را آشکار کرد.
پس از اینکه جریان‌های سیاسی مدعی "تقلب بزرگ" در انتخابات اخیر عراق شدند، مجلس این کشور تصمیم گرفت آرا را به صورت دستی بازشماری و قضاتی را مسئول این کار کرد.
انتخابات مجلس عراق 22اردیبهشت ماه برگزار شد و طبق نتایج اعلام شده، ائتلاف "سائرون" به رهبری مقتدی صدر با کسب 54 کرسی از مجموع 329 کرسی رتبه نخست را به دست آورده و پس از آن ائتلاف "الفتح"؛ از شاخه‌های سیاسی حشد شعبی به رهبری هادی العامری با 47 کرسی در رتبه دوم قرار گرفت. همچنین ائتلاف "النصر" به رهبری حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق با 42 کرسی و ائتلاف "دوله قانون" به رهبری نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق این کشور با 26 کرسی در مرتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
سایر اخبار این روزنامه
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری: وام ضروری بازنشسته‌ها 5 میلیون تومان می‌شود دکتر ظریف: جهان مقابل آمریکا ایستاده است اعضای برجام متعهد به خرید نفت ایران شدند طوفان و رانش زمین در ژاپن 90 کشته برجای گذاشت ارتش سوریه بر جاده بین‌المللی دمشق – امان مسلط شد 8 عضو گروهک داعش اعدام شدند دعوت یک نماینده رژیم صهیونیستی از ولیعهد عربستان برای سخنرانی در مجلس این رژیم ارزش حیا در کلام امام صادق علیه‌السلام راه شفاف سازی اقتصاد دو انفجار بزرگ وزارت کشور سومالی را به لرزه درآورد کمیسیون انتخابات عراق اخبار درز یافته درباره نتایج بازشماری دستی آرا را رد کرد افزایش نگرانی‌ها از سرکوب شدید شیعیان در بحرین واکنش‌های متفاوت به بسته شدن تنگه هرمز؛ «ترس»، «سکوت» و «فرافکنی» اکونومیست: ائتلاف غرب متزلزل شده است استاد دانشگاه جرج واشنگتن: ترامپ قلدر است و باید در مقابلش ایستاد عربستان از سلاح‌های اسرائیلی در بمباران یمن استفاده می‌کند