دکتر ظریف: جهان مقابل آمریکا ایستاده است اعضای برجام متعهد به خرید نفت ایران شدند

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: کشورهای شرکت‌کننده در نشست وین متعهد به ادامه روابط بانکی و همکاری در بخش ترابری و تجاری و سرمایه‌گذاری با ایران شدند.
دکتر محمدجواد ظریف پس از نشست وین در جمع خبرنگاران گفت: من فکر می‌کنم این جلسه یک گام رو به جلو بود و توافقات خوبی را به دست آوردیم و امروز جامعه بین‌المللی از اراده اعضای باقیمانده در برجام در سطح وزرای امور خارجه مطمئن است که برجام ادامه پیدا می‌کند و شرکت‌های آنها با ایران همکاری خواهند داشت و آنها هم از شرکت‌های خود حمایت می‌کنند و آمادگی دارند مسیرهای تبادلات بانکی را برای آن شرکت‌ها تسهیل کنند.
ظریف خاطرنشان کرد: به نظر من این نشست یک پیام مهم برای اقتصاد جهان داشت و امروز هم مطمئن هستیم بقیه دنیا در کنار آمریکا برای اعمال فشار علیه ایران قطعا نخواهند بود و حتی در برابر آمریکا ایستاده‌اند.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم با تکیه بر توان داخلی و استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی، مسیر شکوفایی اقتصاد ایران را با سربلندی ادامه دهیم.


در همین رابطه خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: کشورهای عضو توافقنامه هسته‌ای متعهد به ادامه خرید نفت ایران شدند. در نشست وین، اراده سیاسی کشورهای اروپایی برای مقابله با طرح آمریکا را احساس کردم. پیشنهادهای ارائه شده در نشست وین عملیاتی است و اگر اجرا شود، می‌توانیم به جلو حرکت کنیم. پیش از آغاز اجرای تحریم‌های آمریکا، این اقدامات باید عملی شود. ایران از " اراده مقاومت " در برابر آمریکا استقبال می‌کند. آنچه مهم بود این که جزئیات در خصوص اقدامات طرف‌های مشارکت‌کننده در برجام روشن‌تر شود که این هم اتفاق افتاد و از طرفی مهم این است که ببینیم این اقدامات چگونه عملیاتی می‌شود.
*لاوروف: موضع ایران در قبال برجام مسئولانه است
وزیر امور خارجه روسیه هم موضع ایران در قبال برجام را در شرایط کنونی که آمریکا از آن خارج شده است، مسئولانه خواند. سرگئی لاوروف پس از نشست کمیسیون برجام در وین در گفتگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد که ایران در این نشست تاکید کرد که به‌رغم خروج آمریکا از برجام، قصد خروج از این توافق بین‌المللی را ندارد.
وی افزود: ایران در پاسخ به درخواست‌های بقیه شرکت کنندگان در برجام اعلام کرد که به توافق‌ها در چارچوب این معامله هسته‌ای پایبند است.
لاوروف تصریح کرد: این به آن معنا است که تهران به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهد و همه شرکت کنندگان در برجام چنین خواسته‌ای را از ایران مطرح کردند.
وزیر امورخارجه روسیه گفت: محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد که با اقدام یکجانبه آمریکا برای اخلال در برجام، تهران حق دارد از این توافق خارج شود اما از این حق خود استفاده نمی‌کند.
وی ادامه داد: همه شرکت کنندگان در برجام از این موضع ایران استقبال کردند و معتقدم که این موضع مسئولانه است.
لاوروف افزود: امیدوارم که در این موضع پایبند بمانیم و نکته اصلی این که ایران در این موضع خود ایستادگی کند.
لاوروف در بخش دیگری از گفت وگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد که تجارت با ایران باید حجم گسترده‌ای داشته باشد.
وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به تهدیدهای آمریکا برای اعمال تحریم‌های فراملی تصریح کرد: همه اتفاق نظر دارند که این شیوه غیرقانونی است و نمی‌تواند پذیرفته شود.
لاوروف افزود: اما بدیهی است که این سیاست را به زحمت بتوان تغییر داد و مبارزه جدی در عرصه‌های تجاری و اقتصادی در پیش است و کارشناسان باید در چارچوب ساز وکار موجود شیوه‌هایی را برای روابط اقتصادی و تجاری بکار گیرند که مانع از ایجاد مساله برای کشورهای شرکت‌کننده در این توافق (برجام) شود.
در همین ارتباط،وزارت خارجه روسیه هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزیران شرکت‌کننده در نشست کمیسیون برجام، وضعیت پیرامون این توافق با توجه به تصمیم اخیر آمریکا برای خروج از آن را بررسی کردند.
در بیانیه آمده است: اعضای کمیسیون برجام به اتفاق آرا از این اقدام واشنگتن ابراز تاسف کرده و بر پایبندی طرف‌های شرکت‌کننده در آن برای اجرای کامل توافق هسته‌ای که با قطعنامه 2231 شورای امنیت تایید و بخش جدایی ناپذیر پیمان منع انتشار سلاح اتمی شده است، تاکید کردند.
وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود آورد: کمیسیون مشترک برجام با رضایت خاطر به رفتار مسئولانه تهران به اجرای کامل تعهدات این کشور در چارچوب برجام که ازسوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید شده، اشاره کردند.
«وزیران شرکت‌کننده تاکید کردند که برجام متکی بر اصول پذیرفته شده اقدام گام به گام و متقابل، لغو تحریم‌ها در مورد ایران را پیش‌بینی کرده و باید به توسعه همکاری‌های بین‌المللی در ابعاد مختلف با ایران کمک کند.»
در ادامه بیانیه آمده است: در این رابطه شرکت کنندگان در نشست کمیسیون برجام به عزم قاطع خود برای اتخاذ تدابیر اقتصادی و سیاسی لازم به منظور ایجاد شرایط دسترسی ایران به همکاری‌های اقتصادی و تجاری و مالی در شرایط تحریم‌های غیرقانونی فراملی آمریکا و آمادگی برای افزایش تلاش‌های مشترک در این زمینه تاکید کردند.
در بخش دیگری از این بیانیه گفته شده است: طرف روسی بر حمایت بدون قید و شرط از برجام و عزم قاطع برای اتخاذ تدابیر ضروری به منظور اجرای موثر توافق‌های در چارچوب این توافق بین‌المللی در جهت منافع جامعه جهانی تاکید کرد.
وزارت خارجه روسیه در پایان بیانیه خود خاطرنشان کرده است که موگرینی در پایان نشست کمیسیون برجام بیانیه‌ای صادر کرد که منعکس‌کننده نتایج اصلی این نشست بود.
* رئیس مرکز مطالعات مسائل ژئوپلیتیک روسیه: اعضای برجام باید برای ماندن ایران تلاش کنند
رئیس مرکز مطالعات مسائل ژئوپلیتیک روسیه هم گفت که کشورهای امضا‌کننده برجام باید برای مانایی ایران در این توافق بین‌المللی با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا مقابله کند.
ژنرال لئونید ایواشف که چندین سال ریاست اداره همکاری‌های بین‌المللی وزارت دفاع روسیه را برعهده داشته، در مصاحبه با ایرنا خاطرنشان کرد: آمریکا در دو مرحله تحریم‌های گسترده علیه بخش‌های اقتصادی ایران را اجرا می‌کند که با معیارهای بین‌المللی در تناقض است.
وی ادامه داد: در نشست کشورهای عضو کمیسیون مشترک برجام بر حمایت از همکاری‌های اقتصادی و مالی با ایران تاکید شد، اما صدور بیانیه و اظهارات سیاسی کافی نیست و باید در سطح بین‌المللی اقدامات عملی برای خنثی کردن تحریم‌های مالی و اقتصادی واشنگتن علیه تهران بکار گرفته شود.
کارشناس روس افزود: اعضای برجام قدرت و توانایی رسیدن به چنین هدف مهمی را دارند و باید به گونه‌ای اقدام کنند که تحریم‌های ضدایرانی آمریکا ناکارآمد شود.
ایواشف گفت: آمریکا در اقدامی غیرقانونی به دنبال تحریم نفت ایران است، اما یک کشور خودسرانه نمی‌تواند کشورهای دیگر را از خرید چنین کالایی منع کند.
کارشناس روس خاطرنشان کرد که کشورهای خریدار نفت ایران بویژه اروپایی و هند و چین نباید زیر بار زورگویی‌های آمریکا بروند.
وی ادامه داد: اقدامات آمریکا علیه صادرات نفت ایران کوته بینانه است، زیرا در صورت تحقق جلوگیری از صادرات نفت این کشور، تهران بیکار نمی‌نشیند و به اقداماتی متوسل خواهد شد که ممکن است بهای نفت در بازار جهانی به بشکه‌ای 120 دلار هم برسد.
کارشناس مسائل ژئوپلیتیکی روسیه نتیجه گیری کرد: پس اعضای برجام باید برای مقابله با تحریم نفتی ایران گام‌های عملی بردارند.
ایواشف در ادامه یکی از مفاد برجام را نیز منفعت ایران از این توافق بین‌المللی و اجرای طرح اقتصادی توسط شریکان خارجی خواند.
وی افزود: باید اعضای برجام به همکاری با ایران در عرصه‌های اقتصادی و صنعتی ادامه دهند و هیچ مانعی نباید از این همکاری‌ها جلوگیری کند.
رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه تصریح کرد: در نشست دیروز برجام در سطح وزیران در وین پایتخت اتریش بر لزوم ادامه همکاری‌ها با ایران و اجرای طرح‌های اقتصادی تاکید شد که باید به اقدامات عملی تبدیل شود.
کارشناس روس خاطرنشان کرد، آمریکا همواره تلاش کرده خود را قدرتمندترین کشور جهان نشان دهد که هر اقدام دلخواه را می‌تواند انجام دهد و در موارد متعددی قوانین بین‌المللی را نادیده می‌گیرد، اما این وضعیت نمی‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد.
وی افزود: جهان کنونی تفاوت زیادی با دو دهه گذشته دارد و ما شاهد ظهور قدرت‌های جدیدی هستیم که نشان می‌دهد عصر یکه تازی آمریکا به پایان رسیده است.
ایواشف در پایان تاکید کرد: آمریکا مانند ببر کاغذی است که دیگران حتی کشورهای متحد خود را می‌ترساند، اما این قدرت نمی‌تواند بر جهان حکومت کند و تمام تلاش‌های واشنگتن برای این منظور بی‌نتیجه است و وضعیت پیرامون اجرای برجام نیز این واقعیت را به خوبی نشان داد.
سایر اخبار این روزنامه
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری: وام ضروری بازنشسته‌ها 5 میلیون تومان می‌شود دکتر ظریف: جهان مقابل آمریکا ایستاده است اعضای برجام متعهد به خرید نفت ایران شدند طوفان و رانش زمین در ژاپن 90 کشته برجای گذاشت ارتش سوریه بر جاده بین‌المللی دمشق – امان مسلط شد 8 عضو گروهک داعش اعدام شدند دعوت یک نماینده رژیم صهیونیستی از ولیعهد عربستان برای سخنرانی در مجلس این رژیم ارزش حیا در کلام امام صادق علیه‌السلام راه شفاف سازی اقتصاد دو انفجار بزرگ وزارت کشور سومالی را به لرزه درآورد کمیسیون انتخابات عراق اخبار درز یافته درباره نتایج بازشماری دستی آرا را رد کرد افزایش نگرانی‌ها از سرکوب شدید شیعیان در بحرین واکنش‌های متفاوت به بسته شدن تنگه هرمز؛ «ترس»، «سکوت» و «فرافکنی» اکونومیست: ائتلاف غرب متزلزل شده است استاد دانشگاه جرج واشنگتن: ترامپ قلدر است و باید در مقابلش ایستاد عربستان از سلاح‌های اسرائیلی در بمباران یمن استفاده می‌کند