جهانبخش محبی نیا سقف کوتاهِ آسمانِ ایران

در حال حاضر مشکلات بزرگی گریبان‌گیر جامعه ایران است. دولت مانند تیم های خسته بازی‌های جام‌جهانی از حل اورژانسی معضلات ناتوان و رنجور نشان می دهد. توقف در سطح فعالیت‌های اولیه و عدم رویکرد به مسائل اساسی و راهبردی، بارزترین انجماد روح ملی و ترقی است.
پنهان‌کاری، کتمان یا انکار گرفتاری‌ها نه تنها در حل آن کمکی نمی‌کند بلکه باعث تقویت پیش داوری‌هایی است که مسئولان کشور از اظهار آن‌ها ابا دارند و یا اینکه با موانع و مزاحمت‌های توسعه کشور رابطه منطقی برقرار نمی کنند و در نتیجه از درک واقعیت ها طفره می‌روند یا عاجزند.‌ پیچیدگی‌های متداخل سیاست، اقتصاد، فرهنگ و تاریخ در جامعه ایران هر چند از سوابق دیرینه برخوردار است اما هم اینک بی‌رحمانه به گست اجتماعی و چند قطبی شدن جامعه می‌انجامد که در پیکره سیاسی تاریخ ایران به هیچ وجه خاطره خوشی از مولود همچین شرایطی نداشته‌ایم. اختلال در بازار ارز، سکه، خودرو و تعمیم آن به مسکن و بازارهای دیگر نباید عادی در نظر گرفته شود و از حل دقیق مسائل به وجود آمده غفلت ورزیده شود.
انقلاب اسلامی در شرایطی به پیروزی رسید که شهروند ایرانی از مسائل و گرفتاری‌های مدرنیزاسیون رهایی پیدا کند و نمونه کاملی از زندگی دینی بر مبنای دموکراسی، عدالت و آزادی به نمایش درآید.
این انقلاب با حذف دیکتاتوری، نظام مبتنی بر اشرافیت و فساد به دنبال فرصت برابر برای همه طبقات، دموکراسی و آیینی بود که انسان ها برای هم شان برادری قائل باشند و جهنم کینه، کدورت، بغض و عداوت جمع شود تا بهشتی از انصاف، مروت، دلسوزی، تعاون و غمخواری ایجاد شود.


خشم و بغض فروخورده مردم، مسئولین کشور و انقلاب را در بعضی از زمینه ها از تعادل خارج کرد. توقع و انتظار قومیت ها، مشکلات مدیریتی، تجربه ناکافی، ضعف دستگاه دیپلماسی خارجی، تند روی ها و زیاده خواهی های گروه های سیاسی، عدم مدارای نخبگان کشور با هم، انقلاب و نگاه مدیریتی را در مواردی به سمت و سویی برد که متاسفانه همکاری، رقابت و تلاش به ستیزه، خشونت و درگیری‌‌‌های مسلحانه داخلی و حمله خارجی منتهی شد. در نتیجه انقلاب اسلامی در دام و تله نااهل ها گرفتار شد. توقف خواسته‌های انقلاب در مسائل قومی، مرزی، مشکلات اقتصادی، رقابت منفی طبقات اجتماعی، جنگ تعهد و تخصص و روحانی و غیر روحانی از مسائلی بود که آینده خوبی برای جامعه ایران نداشت و امروز ما را نشانه گرفته بود اما کمتر کسی زیان های زنجیره ای این نوع مناقشه ها را پیش‌بینی می کرد و به همین لحاظ سطح انتظار و میدان مانور روز‌به‌روز به سمت مسائل غیر‌ضروری و ادنی کشیده شد، درهای مدارا بسته شد و مسیر تحمل به بن بست رسید. نگاه محدود، سطحی و کند و ناامیدی از خویشتن عده ای را به ناکجا آباد برخوردهای مسلحانه، مهاجرت و لیبرالیسم سوق داد و جمعی را نیز برای نجات وطن در درون کشور به شیوه های حذف و سرکوب متمایل کرد. حاصل کار نه در خارج از مرزها آنان به نور رسیدند و نه سرکوب به شکل لنینیستی باعث آرامش و ثبات جهت رسیدن به توسعه شد. در واقع موحدانی در استفاده از تاکتیک ها و تکنیک ها زندانی ایده های کفرآمیز شدند. معتمدین اربابان جهانی هم به هیچ وجه تصور نمی کردند در همه شرایط دشمن اول برده، خود ارباب است.
به همان میزان که ما از معنویت و واقعیت های دینی و دین واقعی فاصله گرفتیم در دریای مشکلات فرو غلتیدیم. وجود، تداخل، وفور و پیچیدگی مشکلات بیانگر فاصله ما از خداست. در واقع به همان میزان که از خدا دوریم مشکل داریم و در شیطان مستوریم. اگر در قدیم فیزیک انسان ها به بردگی می رفت اما اندیشه آنان سالم بود. زجر و عذاب بردگان مانع آن می‌شد که دیگری را در دنیای خصوصی مالک جان و مال خویش بدانند آنان در درون آزاد بودند اما اینک انسان ها به راحتی سحر می شوند، اندیشه و معنویت‌شان را در اختیار دیگران می گذارند، انواع بردگی ها از جمله جنسی را تجربه می کنند با دشمنان، دست به یکی می شوند و به نام ایران و اسلام به راحتی همدیگر را می کشند. امروزه بزرگترین خدمت به دشمان این آب و خاک درگیری فرزندان وطن با همدیگر، سرگرم کردن مردم با غذا، دارو، ارز و طلاست تا آنها به دنیای مطهر که وعده دیروزین مشروطیت و انقلاب بود نتوانند فکر کنند و به آزادی، معنویت و حریت بها ندهند و از دغدغه خوراک و شکم آسوده نباشند. سقف آسمان بسیار کوتاه شده است همه در آن سهیم و در اوضاع پیش آمده مقصریم.
سایر اخبار این روزنامه
وضعیت آب شرب آبادان و خرمشهر پس از اعلام بهبود شرایط از سوی مسئولان در گفت‌وگو با ساکنین این شهر ها بررسی شد «ابتکار» از نسبت دانشگاه و سیاست گزارش می‌دهد سیاست زدایی از دانشگاه در رکود آرمانخواهی با اقدام متقابل چین برای اعمال تعرفه‌ 25 درصدی، جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن وارد فاز عملیاتی شد ایرانیان چگونه خانه‌هایی منطبق با شرایط اقلیمی گرم و خشک می‌ساختند؟ خنکای معماری ایرانی علیه تابستان‌های گرم جهانبخش محبی نیا سقف کوتاهِ آسمانِ ایران کریم امینی از فیلم «دشمن زن» به «ابتکار» می‌گوید یک کمدی عاشقانه با چاشنی جواد یساری «ابتکار» از تصمیم جدید دولت برای مدیریت بازار ارز گزارش می‌دهد بازار مبهم ثانویه ارز بچه‌های دهه 50 و 60 چه کتاب‌هایی می‌خواندند؟ سفر به ماه با تن تن و شازده کوچولو! معصومه ابتکار: برخورد گشت ارشادی جوابگو نیست در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست حسن روحانی طرح‌ توسعه اشتغال، رونق تولید و تامین تسهیلات معافیت مالیاتی تصویب شد اتحاد دو دولت؟ «تدبیر و امید» را به «امید و کار» ارتقا دهیم