سرانجام کابینه بریتانیا بر سر یک موضع مشخص درباره برگزیت به توافق رسیدند «می» کابینه‌اش را جمع کرد

ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا بعد از این توافق، هر کس از کابینه را که موضع متفاوت بگیرد، کنار خواهد گذاشت
روح‌اله نخعی‪-‬ ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد کابینه او درباره رابطه آینده بریتانیا با اتحادیه اروپا به یک توافق جمعی رسیده‌اند.
به گزارش بی‌بی‌سی، وزرای کابینه روی برنامه‌ای به توافق رسیده‌اند که بر اساس آن، یک منطقه آزاد تجاری با اتحادیه تعریف خواهد شد، برای کالاهای صنعتی و کشاورزی و بر اساس یک «کتاب قانون مشترک». آن‌ها همچنین با امضای این برنامه از طرحی حمایت کرده‌اند که احتمالاً منجر به «منطقه گمرکی ترکیبی» خواهد شد.
در اعلام این خبر می گفته است که پیشنهادات مطرح‌شده در این برنامه، علامت تحولی مهم در موضع بریتانیا است و به دغدغه‌ها درباره آینده مرز بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند رسیدگی خواهد کرد: «این پیشنهادی است که باور دارم برای بریتانیا و برای اتحادیه اروپا مناسب خواهد بود.» او گفته است انتظار دارد که این برنامه با واکنشی مثبت روبرو شود.


جلسه ۱۲ساعته تصمیم‌گیری نهایی در این باره در اقامتگاه نخست‌وزیر در «چکرز» انجام شده و بیانیه نهایی آن به نکات زیر می‌پردازد:
بریتانیا می‌پذیرد همچنان در مسائل تجاری و تبادل کالا با قواعد اتحادیه اروپا هماهنگ باشد؛
پارلمان تصمیم نهایی را درباره نحوه پیاده‌سازی این قواعد در قوانین بریتانیا خواهد گرفت و حق این را خواهد داشت که چنین کاری را نپذیرد؛
در تبادل خدمات، رویکردهای متفاوتی تنظیم خواهد شد. این شامل خدمات مالی نیز می‌شود و این رویه دارای انعطاف‌پذیری در قواعد و برنامه‌ریزی‌های متقابل قوی خواهد بود؛
آزادی حرکت به شکل فعلی به پایان خواهد رسید اما تعریف چارچوبی برای تحرک تضمین خواهد کرد، شهروندان بریتانیا و اتحادیه اروپا می‌توانند همچنان به سفر به خاک یکدیگر و درخواست کار و تحصیل بپردازند؛
هماهنگی‌های لازم برای طی فرایندی انجام خواهد شد با هدف «منطقه گمرکی ترکیبی»؛
بریتانیا خواهد توانست تعرفه‌های خود را کنترل کند و سیاست تجاری مستقل خود را داشته باشد؛
اعمال قانون دادگاه اروپایی بر بریتانیا پایان خواهد یافت اما بریتانیا به تصمیمات این دادگاه در زمینه‌هایی که قواعد مشترک در جریان است، احترام خواهد گذاشت.
می گفته است این کار «قدمی مهم» در فرایند مذاکره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است. بعضی مقامات اروپایی نیز از نتایج این جلسه ابراز رضایت کرده اند.
نه‌خیلی برگزیت
حق با می است و این اتفاق، قدم مهمی در پیشبرد فرایند پیچیده و گره‌خورده مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است. سردرگمی و بی‌تصمیمی که مدت‌ها گریبان دولت و حتی پارلمان بریتانیا را در رابطه با برگزیت گرفته بود، حالا سرانجام به پایان می‌رسد و بالاخره، مسیر و مقصدی برای طی‌شدن و رسیدن تعریف شده است و شاید مشکل‌ترین بخش فرایند تصمیم‌گیری در بریتانیا طی شده است: دولت تصمیم گرفته چه برگزیتی می‌خواهد.
از طرفی این تصمیم ممکن است برای ترزا می مشکل‌ساز شود. اعضای کابینه می مثل دیگر سیاستمداران بریتانیایی مواضع مختلف و متضادی در این زمینه داشته‌اند و حالا گروهی که خواهان خروجی سخت‌تر بود، از این تصمیم ناراضی است. بسیاری از محافظه‌کاران موافق برگزیت با این نوع از برگزیت موافق نیستند و خواهان قطع ارتباطی جدی‌تر بوده‌اند و احتمالاً خواهند بود.
اما به هر حال، می توانسته کابینه‌اش را قانع کند تا یکی از مسیرهای پیش رو را انتخاب کند و از این به بعد بر سر چندوچون طی این مسیر به بحث و بررسی و مذاکره در داخل و خارج از بریتانیا بپردازد. یکی از وزرای موافق برگزیت به بی‌بی‌سی گفته است ادامه مخالف و اصرار برای رای‌گیری بر سر موضوع معنایی نداشت وقتی که «ما کاملاً از نظر عددی با فاصله ۲۰ به ۷ مغلوب بودیم.»
این وزیر همچنین هشدار داده است که اگر در صورتی مخالفت اروپا، برنامه خروج از این هم ضعیف‌تر شود، مشکل ایجاد خواهد شد.
دولت بریتانیا گفته است که حالا به دنبال شتاب‌بخشیدن به گفت‌وگوهاست تا بتواند تا اکتبر به توافق برسد، اما این هشدار را هم داده است که آماده‌سازی‌ها را برای خروج بدون توافق با اتحادیه اروپا در ۲۹ مارس ۲۰۱۹ را نیز افزایش خواهد داد.
از این موضع‌گیری می‌توان چنین برداشت کرد که می، حدی از حفظ روابط با اروپا را که ممکن و مطلوب می‌خواسته انتخاب کرده است و همین طور که در صحنه داخلی و در دولتش، موضع شدیدتری را پذیرفته، به اروپا نیز هشدار داده است که در جهت مقابل نیز بیش از این پیش نخواهد رفت. باید دید، اروپایی‌ها تا چه این هشدار را جدی می‌گیرند.
سایر اخبار این روزنامه
«همدلی» از طوفان شن و بیماری‌های تنفسی در سیستان و بلوچستان گزارش می‌دهد خاک در گلو نگاهی به اندیشه بزرگان در مواجهه با واپسگرایی تحجرگرایی؛ رفوزه‌ای که صدای همه را در می‌آورد سرانجام کابینه بریتانیا بر سر یک موضع مشخص درباره برگزیت به توافق رسیدند «می» کابینه‌اش را جمع کرد گلایه های حسن یزدانی قهرمان جهان از وزارت ورزش آقای وزیر،عدالت در کدامین اتاق وزارت ورزش محبوس مانده است؟! غفوری‌فرد: وقت گله‌گذاری و تسویه‌حساب نیست در ستایش حرکت زیبای مسعود شجاعی برای کمک به مردم خوزستان دم شما گرم، آقای کاپیتان «همدلی» یکبار دیگر سناریوی موسسات غیرمجاز و پرداخت 20 هزار میلیارد تومان تاوان سودجویی آنها از جیب بودجه عمومی را بررسی کرد بازدید دنیل کریگ از سازمان سیا رئیس پلیس فتا تهران بزرگ خبر داد: احضار «شاخ»‌های اینستا به پلیس فتا قائم مقام وزیر شهرسازی در مسکن مهر: «فعلا» در برابر افزایش قیمت مسکن مهر مقاومت کرده‌ایم سه شیرها با 2 گل وایکینگ‌ها را راهی خانه کردند شیرزاد عبداللهی دوره بگو و دَر رُو مدیران سپری شده است