پیچیده تر شدن ادعای صدور 2500 گرین کارت برجامی

هادی محمدی – یکی از جدیدترین حاشیه های برجامی این روزها،  ادعای حجت الاسلام ذوالنوری نماینده اصولگرای قم در مجلس بود که اوایل تیرماه امسال در گفت‌وگویی با «اعتماد» مدعی شد، در جریان مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای ١+5 توافقی میان ایران و آمریکا صورت گرفت تا دولت اوباما به 2500 نفر از اتباع ایران، تابعیت آمریکایی بدهد.اظهارات ذوالنوری پس از چند روز موجی گسترده در فضای سیاست بین‌الملل ایجاد کرد تا جایی که این سخنان به سوژه گزارش فاکس‌نیوز، از جمله رسانه‌های نزدیک به دونالد ترامپ در آمریکا تبدیل شد. همچنین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی این اظهارات را بازگو کرد. با بالاگرفتن و بین المللی شدن این ادعا محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در گفت وگو با سایت خبری الف با بیان این که این موضوع از پایه دروغ است، تصریح کرد: هیچ گاه این گونه مباحث (حتی درخواست مشروعی مثل لغو محدودیت تحرک دیپلمات‌های ایرانی در سازمان ملل متحد) در مذاکرات یا حواشی آن یا به هر نحو دیگری مطرح نشده است.وی تاکید کرد: اگر دوستانِ آقایان دلواپس، بدون اطلاع مذاکره کنندگان چنین امتیاز عجیب و غیرمعمولی را از آمریکا گرفته‌اند (که به گفته روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه ترامپ حتی مسئولیت اش با وزارت خارجه که طرف مذاکره ما بود، نبوده و نیست) که این قدر با اطمینان از آن سخن می‌گویند بحث دیگری است. خوب است اسامی این افراد را منتشر کنند.
ذوالنوری: هر وقت یقه مان را گرفتند اسناد را رو می کنیم!
در همین زمینه ذوالنوری بار دیگر با خبرنگار روزنامه اعتماد گفت وگو کرد. وی در واکنش به این پرسش که «با توجه به تکذیب این ادعا از جانب مقامات دولت اوباما آیا نمی‌خواهید مستندات‌تان را ارائه کنید، گفت: «هر کس که یقه‌مان را گرفت، آن‌وقت اسناد را عندالاضطرار رو می‌کنیم.» نماینده اصولگرای قم همچنین هنگامی که با اصرار خبرنگار «اعتماد» مبنی بر این که سوالات بسیاری در این باره مطرح است، روبه‌رو شد، گفت: «بله! سوال که زیاد است. از دیشب تا به‌ حال بیش از 50 خبرنگار ایرانی و خارجی تماس گرفته‌اند اما اگر موافق باشید، در فرصتی دیگر گفت‌وگو کنیم. »
نقوی حسینی: ما از بخش های محرمانه مذاکرات، مطلع نیستیم


سیدحسین نقوی‌ حسینی، دیگر نماینده مجلس نیز که همچون  ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و جبهه پایداری و منتقد برجام و دولت نیز هست، در پاسخ به سوالات خبرنگار «اعتماد» درباره ادعای ذوالنوری، می‌گوید: «نمی‌دانم. تا به حال نشنیده‌ام. از خودش بپرسید. نه تایید می‌کنم، نه تکذیب!» وی افزود: «مسئولان مذاکره‌کننده همان زمان تاکید داشتند که بخشی از مذاکرات محرمانه است و طبیعتا ما از این بخش‌های محرمانه مطلع نیستیم. ما صرفا از مسائلی که مربوط به این بخش‌های محرمانه نباشد و در کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم و متعاقبا در کمیسیون امنیت دوره قبل و فعلی مورد بحث قرار گرفته یا مسائلی که در جریان تحقیق و تفحص دوتابعیتی‌ها مطرح شده باشد، مطلع هستیم.»
گودرزی: ذوالنوری گفت توافق بوده ولی غیرمکتوب
در این میان اما مسعود گودرزی، عضو اصلاح‌طلب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به «اعتماد» توضیحات دیگری  داده و گفته است: «با آقای ذوالنوری در این باره صحبت کردم. ایشان گفتند که چنین توافقی صورت گرفته اما مکتوب نبوده، بلکه فقط یک توافق نانوشته میان دو طرف صورت گرفته است.»