راهبرد ضدایرانی «عدم اقدام»

24 ساعت بعد از نشست وزیران خارجه عضو برجام در قالب کمیسیون مشترک برجام که جمعه در وین برگزار شد، رسانه ها و چهره های مختلفی درباره ماهیت و نتایج این نشست تحلیل هایی را مطرح کرده اند؛ تحلیل هایی که عمدتاً مبتنی بر نگرانی های ایران از کلی بودن اظهارات اروپایی ها و البته زمان بر بودن آن است. در این بین رسانه آمریکایی بلومبرگ در تحلیلی، از راهبرد احتمالی اروپا برای سوق دادن ایران به سمت نقض برجام نوشت. این رسانه غربی در گزارشی به نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام پرداخت و نوشت: «اقدام نکردن، یک راهبرد است. اروپا با این کار می‌تواند ایران را مجبور به نقض برجام کند.» بلومبرگ با اشاره به تعهدات اعلامی اروپا در بیانیه ای که جمعه توسط موگرینی قرائت شد، نوشت: اقدامات ویژه‌ای برای چگونگی اجرایی شدن این تضمین‌ها بیان نشده است. به نوشته این خبرگزاری پیشنهاد دورزدن تحریم‌های آمریکا توسط اروپایی‌ها با تردید برخی کشورهای اروپایی روبه روست که سعی می‌کنند برای حل و فصل معضلات تجاری با دولت ترامپ گفت‌وگو کنند. روابط تجاری کشورهای اروپایی با آمریکا ۴۳۵ میلیارد دلار ارزش دارد و در مقایسه با ایران که شریک شصت و ششم اروپایی‌هاست و کمتر از ۲۴ میلیارد دلار روابط تجاری بین آن ها در جریان است، رقم قابل توجهی محسوب می‌شود. پایگاه آمریکایی «آکسیوس» در تحلیلی نوشت: وزیران خارجه کشورهای 1+4 روش ملموسی برای حفظ برجام مشخص نکرده‌اند.
روحانی: اراده سیاسی اروپا باید در زمان تعیین شده به نتیجه برسد
همزمان مسئولان و چهره های مختلفی در این باره اظهارنظر کرده اند. در یکی از این واکنش ها رئیس جمهور در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با اشاره به مذاکرات خود با مقامات عالی رتبه اروپایی، در سفر اخیر و گفت وگوهای تلفنی، تأکید کرد، کشورهای اروپایی، اراده سیاسی برای ادامه همکاری‌های اقتصادی براساس توافق هسته‌ای برجام را دارند؛ ولی تحقق آن، نیاز به برداشتن گام‌های عملی و گرفتن تصمیم های اجرایی مشخص دارد که باید در زمان تعیین شده به نتیجه برسد.  
ظریف: آمریکا منزوی شد


ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان این نشست به منزوی شدن آمریکا پس از حمایت های جهانی از توافق هسته ای اشاره کرد. به گزارش تسنیم ظریف در توئیتی تأکید کرد: «همه (طرف ها) متعهد به تضمین منافع ایران (از برجام) هستند: (نتیجه این بود که) آمریکا منزوی شد. ایران مجدد بر حق خود مبنی بر پاسخ به پایبند نبودن آمریکا (به برجام) در صورتی که اقدامات جبرانی (اروپا) ناکافی باشد، تأکید کرد.»
5 پیشنهاد برجامی چین
وزیر خارجه چین هم این نشست را مسئولانه دانست و اعلام کرد: «چین پنج پیشنهاد برای برجام دارد؛ اول: مقررات بین المللی باید رعایت شود، دوم: برجام باید اجرا شود، سوم: از ثبات خاورمیانه باید دفاع شود، چهارم: تحریم یک جانبه باید لغو شود، پنجم: گفت‌وگو و رایزنی باید ادامه یابد.» همچنین وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای با انتقاد شدید از تحریم های غیرقانونی فراملی آمریکا و آمادگی برای افزایش تلاش های مشترک در این زمینه تصریح کرد: طرف روسی بر حمایت بدون قید و شرط از برجام و عزم قاطع برای اتخاذ تدابیر ضروری به منظور اجرای موثر توافق های در چارچوب این توافق بین المللی در جهت منافع جامعه جهانی تاکید کرد.
مهدی محمدی: اروپا ایران را در برجام نگه می دارد تا تحریم های آمریکا اثر کند
مهدی محمدی کارشناس اصولگرا با اشاره به اظهارات وزیر خارجه کشورمان بعد از نشست روز جمعه تصریح کرد: اروپا بدون این که هیچ امتیاز خاصی به ایران داده باشد، ایران را در برجام و در معرض تحریم های آمریکا نگه داشته است، به امید توافقی که اصلا معلوم نیست حاصل شود و اگر شد، اصلا معلوم نیست بتواند تحریم های آمریکا را خنثی کند. با فرض این که به قول آقای ظریف بسته اروپا عملیاتی است، اگر این بسته هر چه زودتر کارآمدی خود را در خنثی کردن تحریم ها نشان ندهد و کار تا پاییز به درازا بکشد، عملا یعنی اروپا ایران را در برجام نگه داشته است تا تحریم های آمریکا اثر کند.»
2 ضعف جدی بسته اروپا به روایت فلاحت پیشه
در اظهارنظری مشابه، فلاحت پیشه رئیس جدید کمیسیون امنیت ملی معتقد است، بسته پیشنهادی اروپایی ها، بسته مقابله با فرصت سوزی و تهدیدهای ترامپ و دولت آمریکا نیست و مقامات ایرانی این موضوع را به عنوان یک دغدغه مطرح کرده اند. به گزارش ایرنا وی با بیان این که دو ضعف جدی کمیت وبی توجهی به زمان در بسته پیشنهادی اروپایی ها وجود دارد، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران حساسیت های زیادی در قبال برجام در هنگام تصویب به خرج داد بنابراین توافق نباید گرفتار کلی گویی و زمان کشی شود. وی خاطرنشان کرد: ترامپ تهدید کرده است که مانع ورود نفت ایران به بازار و دسترسی جمهوری اسلامی ایران به بانک های بین المللی می شود، بنابراین در بسته پیشنهادی باید برای جلوگیری از این اقدام و حفظ صادرات نفت ایران تدبیری اندیشید. متاسفانه این تردید جدی درباره بسته پیشنهادی اروپایی ها وجود دارد.
ایران پیش از نشست کمیسیون برجام در وین تهدید کرد که اگر امکان صادرات نفت از ایران گرفته شود، این امکان از دیگر کشورها هم سلب خواهد شد. به گزارش فارس کارشناسان هشدار دادند عملی شدن تهدید ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز در صورت قطع صادرات نفت این کشور، سبب کسری عرضه میلیون‌ها بشکه نفت در بازار جهانی خواهد شد.
 
   خبر مرتبط
بسته پیشنهادی اروپا با حضور «ظریف» در مجلس بررسی می شود

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس از بررسی بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا در جلسه آینده این کمیسیون خبر داد. رضایی عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت‌ملی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به مذاکرات دستگاه دیپلماسی کشور با اتحادیه اروپا درباره ادامه روند اجرایی برجام، اظهار کرد: قرار است اعضای کمیسیون در اولین جلسه، بسته پیشنهادی اروپا را بررسی کنند. وی با بیان این که برای ارزیابی این بسته قطعاً  ظریف وزیرامور خارجه، عباس عراقچی و دیگر اعضای  تیم مذاکره کننده دعوت می‌شوند، افزود: اعضای کمیسیون امنیت‌ملی مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی باید در جریان مذاکرات دستگاه دیپلماسی کشور با اروپایی‌ها قرار گیرند. عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت‌ملی مجلس تصریح کرد:کمیسیون پس از بررسی بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا و اظهارات اعضای تیم مذاکره کننده، گزارشی تهیه می کند و در اختیار هیئت رئیسه مجلس قرار می‌دهد. وی با بیان این که طبق قانون کمیسیون امنیت ملی موظف است هر شش ماه گزارشی از روند اجرای برجام تهیه و تقدیم هیئت رئیسه مجلس کند، تصریح کرد:کمیسیون امنیت ملی مجلس گزارش بعدی خود را براساس تحولات رخ داده از جمله خروج آمریکا از برجام، مذاکرات با اتحادیه اروپا و همچنین گزارش سه ماهه اخیر وزارت امورخارجه تهیه می‌کند.