توافق ارزي باعث داغ شدن بازار تباني


حسن سليماني - عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس


مدتي است زمزمه راه اندازي بازار ثانويه ارز مطرح مي‌شود در حالي که بايد براي راه اندازي بازار ثانويه تعريف دقيقي ارايه و مشخص شود بازار اوليه کدام است که مي‌خواهند در کنار آن بازار دومي‌را ايجاد کنند. از طرف ديگر بايد بدانيم از بازار ثانويه چه خواسته‌اي داريم. طبق قانون، فروش ارز از جمله وظايف بانک مرکزي است و به موجب همين قانون بانک مرکزي مسئوليت دارد ارز را به صورت شناور مديريت کند. از سوي ديگر بايد بدانيم چه تضمينيدر بازار ثانويه وجود دارد که بعد از قيمت گذاري در معاملات اشکالي ايجاد نمي‌شود و نظام اقتصادي کشور مختل نمي‌شود.


در اين شرايط مرکزي بايد بر معاملات ارزي نظارت کامل داشته باشد. بازار اوليه و بازار ثانويه عناويني است که براي مديريت بازار انتخاب مي‌کنيم بانک مرکزي به دنبال آن است که بر نحوه معاملات ارزي به هر شکلي که شده نظارت داشته باشد. در روش بازار ثانويه نحوه نظارت و تامين ارز بايد مشخص باشد و مردم بدانند در بازار ثانويه اجازه انجام چه ميزان معاملاتي دارند. البته انتظار مي‌رود بازارثانويه کاملا از سوي بانک مرکزي رصد شود. روش توافقي در بازار ثانويه اين نگراني را به دنبال دارد که خريدار و فروشنده تباني کنند به همين جهت بايد بانک مرکزي تضمين کند در اين بازار تباني صورت نمي‌گيرد، از سوي ديگر ارز کالاي اساسي و ضروري است و نمي‌توان مانند خوراکي به آن نگاه کرد و خريد و فروش آن را توافق انجام داد.
فراموش نکنيم که دلار مبناي تغيير قيمت کالا و خدمات است و تاثير دلار بر قيمت‌ها قابل انکار نيست. به همين دليل بايد بانک مرکزي متناسب با وظيفه نظارتي خود شرايط موجود را مديريت کند تا بازار سومي‌براي کنترل ايجاد نشود. متاسفانه با اقدامات غير کارشناسي تاکنون فرصت سوزي شده است.