چالش مادران کارمند با تغيير ساعت کاري ادارات


گروه اجتماعي: ديروز اولين روز کاري ادارات پايتخت براساس ساعت جديد اعلام شده بود. براساس اعلام استانداري تهران ادارات دولتي از ساعت 6 صبح تا 14 مشغول فعاليت خواهند بود. حالا در همين شرايط گزارش‌هايي وجود دارد که با وجود هماهنگي‌هاي صورت گرفته براي آغاز به کار مهدکودک‌ها زمزمه‌هايي شنيده مي‌شود که برخي مهدها شرايط ديگري را رقم مي‌زنند.
مديرکل روابط عمومي‌و امور بين الملل سازمان بهزيستي کشور از تغيير ساعات کاري مهدهاي کودک تهران از روز شنبه ١۶ تيرماه خبر داد. با اين‌حال پيگيري‌هاي نشان مي‌دهد که مهدکودک‌ها امکان پذيرش کودکان را در اين ساعت ندارند. به گزارش روابط عمومي‌سازمان بهزيستي، اين سازمان براي تسهيل شرايط خانواده‌ها، ساعت کار مهدهاي کودک را از روز شنبه ١۶ تيرماه از ساعت ۶ صبح تا ١۴ تغيير داده است و مهدهاي کودک از فردا از ساعت 6 صبح فعال هستند. اگر چه در تماس با برخي مهدکودک‌هاي تهران، اعلام شده بود که امکان گشايش مهدکودک‌ها در آن ساعت نيست، با اين حال سازمان بهزيستي اين تغيير ساعت را به اين واحدها اعلام کرده است.
به گزارش ايانا مهد کودک‌ها مي‌گويند ساعت کاري آنها تغيير نخواهد کرد و آنها مسئوليتي در برابر اين تصميم ندارند. مدير مهدکودک «بادبادک» در شمال تهران در پاسخ به سوالي مبني بر احتمال تغيير ساعت کار مهد کودک مي‌گويد: ساعت کار مهد کودک از ساعت ۸ صبح تا ۴ عصر است و قطعا تغييري نخواهد کرد. مربيان و مسئولان مهد نمي‌توانند زودتر از اين کار را شروع کنند. علاوه بر اين ساعت ۶ صبح زمان مناسبي براي حضور کودک در مهد کودک نيست. چون بايد حداقل يک‌ساعت پيش از آن بيدار شود. آنطور که مدير هماهنگي مهدکودک «سلاله» هم تغيير نکردن ساعت کاري مهد را تاييد مي‌کند، بيشتر والدين کودکان اين مهد کودک شاغل هستند و بايد فرزند خود را پيش از شروع ساعت کاري به مهد بسپارند. در اين صورت با تغيير ساعت‌ها مربيان و مسوولان مهدها بايد پيش از ساعت ۶ صبح يعني مثلا ۵ بامداد در محل حاضر باشند که اصلا اين موضوع امکان‌پذير نيست! مسوول هماهنگي مهدکودک «ق» هم البته موضوع ديگري را با ناراحتي اعلام مي‌کند: تصميم در مورد تغيير ساعت‌کاري با توجه به اينکه مدتي است گرماي هوا و کمبود انرژي اطلاع‌رساني شده، در آخرين ساعت کاري روز چهارشنبه يعني پايان هفته‌ي کاري مهدکودک‌ها ابلاغ شده است. اين يعني تغيير شرايط وي ا امکانات مهدکودک‌ها و مراکز نگهداري فرزندان کارمندان به‌هيچ‌عنوان در اين پيشنهاد ديده نشده و به آن حتي فکر هم نشده است. به گفته او، باز هم با اين دستورات و تصميم‌گيري‌هاي ناگهاني مادران شاغل دچار دردسر مي‌شوند و بايد کار و مسووليتشان را با فرزند خود هماهنگ کنند.
مادران کارمند بازهم قرباني تصميم‌هاي مردان


خبرنگار ايانا با دو خانواده کارمند هم گفتگويي کرد، مريم-ب که خود کارمند وزارت بهداشت يعني يکي از نهادهاي دولتي است، از درماندگي‌اش صحبت مي‌کند: « واقعيت اين است که حتي اگر مهدکودک امکان بازگشايي داشته باشد، دختر چهارساله‌ي من نمي‌تواند ساعت ۵ صبح از خواب بيدار و بعد هم براي رفتن به مهدکودک آماده شود». او از مادر خود کمک گرفته است تا فعلا شب‌ها در خانه‌شان بماند تا کودک تا ساعت ۷ بخوابد و بعد به مهدکودک برود. اما نمي‌تواند اين روند را تا پايان زمان اجرا پيش ببرد: « قطعا چند روزي را هم بايد خودم ديرتر سرکار بروم تا بتوانم دخترم را به مهدکودک بسپارم و سپس در اداره حاضر شوم». رامين هم پدر دو فرزند است که هر دو به مهدکودک مي‌روند، او و همسرش کارمند يکي از ادارات دولتي هستند و الان هيچ راهي به‌ذهنشان نمي‌رسد که چگونه شرايط فرزندانشان را از روز شنبه مديريت کنند. او هر روز صبح فرزندانش را پيش از ساعت ۸ به مهدکودک مي‌سپرد و به همراه همسرش به محل کار مراجعه مي‌کرد، اما نمي‌داند از فردا چه شرايطي براي فرزندانش پيش مي‌آيد: «فعلا تصميم گرفتيم شنبه و يکشنبه من و يا همسرم دو ساعتي ديرتر به محل کار برويم تا براي نگهداري فرزندانمان پيش از ساعت ۸ صبح و رفتن به مدرسه فکري بکنيم.