اتحاديه اروپا در موضوع برجام نگران پرستيژ خود است

وزیران امور خارجه ایران و پنج قدرت جهانی روز جمعه نشستی برای بررسی وضعیت توافق هسته ای برگزار کردند.
اين نشست در وین پایتخت اتریش برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برگزار شد كه آینده آن پس از خروج آمریکا از این توافق در معرض خطر قرار دارد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و همتایان او از فرانسه، چین، آلمان، روسیه وانگلیس روز جمعه برای رایزنی درباره اینکه اتحادیه اروپا چگونه می‌تواند از منافع تهران ( دربرجام) از طریق یک بسته اقتصادی و ضمانت‌های واقعی محافظت کند، نشست برگزار کردند.
مقامات ایرانی گفته‌اند که اگر اتحادیه اروپا نتواند خسارت اقتصادی ایران پس از خروج آمریکا از توافق و بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران را جبران کند، ممکن است از توافق هسته‌ای خارج شود.


دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در مه، پس از آنکه خروج این کشور از برجام را اعلام کرد، گفت که تحریم‌هاعلیه ایران را باز می‌گرداند. مقامات آمریکایی گفته‌اند که واشنگتن در همین راستا از خریداران بزرگ نفت ایران خواسته است تا از نوامبر واردات نفت خام از ایران را متوقف کند.
به گزارش کیودو، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در نشست روز جمعه در وین حضور داشت.
«قانون» براي بررسي بيشتر اين موضوع با علي بيگدلي ،كارشناس مسائل اروپا،گفت‌و‌گويي داشته كه در ادامه به آن مي‌پردازيم.
آیا آمریکا موفق به حذف نفت ایران از بازارهای جهانی خواهد شد ؟
به طور حتم نمی‌تواند این کار را بکند و به‌صفر رساندن صادرات نفت ایران کار مشکلی است.با توجه به اینکه عربستان هنوز پاسخ مثبتي به تقاضای آمریکا نداده است ،بنابراین فکر نمی‌کنم قادر باشد صادرات ما را به صفربرساند.دربازار هنوز قيمت نفت(برخلاف انتظاری که داشتند )کاهش پیدا نکرده است وترامپ قصد دارد قیمت نفت را کاهش دهد.با توجه به نزدیکی انتخابات میان دوره‌ای کنگره، بالا رفتن قیمت نفت بر انتخابات تاثیر منفی خواهد گذاشت.به همین خاطر تمام تلاش خود را می کند تاقیمت نفت کاهش يابد.
به نظر شما آیا بسته اقتصادی جبرانی اروپا قابل اجرا و عملي است؟
بعد از کنفرانس امنیتی مونیخ این موضوع مطرح شده بود و مقدمات و موارد این بسته فراهم شد.طبق پیش‌بینی خبرگزاری‌ها سه شرط برای ایران گذاشته خواهد شد؛١-توقف کامل آزمايشات موشکی ایرانی. ٢-مساله خروج ایران از سوریه. ٣-رعایت حقوق بشر.
بعد از تنبیه تعرفه اي اتحادیه اروپا توسط آمریکا، اتحادیه اروپا دیگر در رابطه با برجام و ایران صحبت نکرد.
چند روز پیش خانم موگرینی اعلام کرد بسته موردي ایران را تحویل خواهد داد.قرار است جناب ظریف با پنج کشور آلمان،فرانسه،انگلیس،روسیه و چين ملاقات داشته باشدودر این ملاقات موضوع بسته اقتصادي اروپا مطرح شود.حدود ۱۱ ماه است که ايران آزمایش موشکی انجام نداده،بنابراین می‌توانیم جلوی این آزمایشات را بگیریم.بعضی از خبرگزاری‌ها گفتند که توقف این آزمایشات باید به طورکامل متوقف شود و زیر نظر مستشاران انگلیس، فرانسه و آلمان سازماندهی شود.
همچنین تولید به طورکامل متوقف شود.در رابطه با سوریه مشکلاتی وجود دارد،می‌دانیم که شرایط با گذشته متفاوت است و همه اجزای اقتصادی،سیاسی ونظامی ما را تحت فشار قرار دادند و اين بستگی به تصمیم مقامات ارشد در رابطه با سوریه دارد.
آیا ترامپ به برجام بازمی گردد و مذاکره ایران و آمریکا از نظر شما ضروری است؟
اکنون شرایطی در ایران حاکم است که روز به روز سخت‌تر می‌شود.۱۳ مرداد مهلت ۹۳ روزه توقف تحریم‌های مرحله اول به پایان می‌رسد.درمرحله دوم، نفت و تجارت دریایی و...تحریم می‌شود. اگر به آن مرحله برسیم، راهی برای ما باقی نمی‌ماند و باید مقاومت کنیم.حتی ممكن است وارد جنگ شویم که بحث جداگانه‌ای است.
در مصاحبه‌های قبلی گفته بودم که راهی جز مذاکره وجود ندارد.اگر قرار باشد نظام را حفظ کنیم و خود را درگیر جنگ ناخواسته نکنیم، به نظر من نزدیک ترین و صحیح ترین راه مذاکره است و در مذاکره می‌توانيم سهم خود را بگیريم.
آیا به روند تداوم برجام بدون آمریکا و حضور دیگر اعضای آن يعنی اروپا ،روسیه و چین خوش‌بین هستید ؟
اتحادیه اروپا سینه چاکی که برای حفظ برجام داشت، به خاطر حفظ پرستيژ خود بودو اينكه بازار ایران را در دست خود داشته باشد.تحریم تجاری آمریکا علیه اتحادیه اروپا و وضع تعرفه برای کالاهای آن ،مقداری اروپا را وارد بلاتکلیفی كرد. من تصور نمی‌کنم که اتحادیه اروپا ترجیح بدهد که به طرف ایران بيايد واز آمریکا جدا شود.این کار برای اتحادیه اروپا مقدور نیست،اروپا سالیانه حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار مبادله بازرگانی با آمریکا دارد واين فرصت را از دست نخواهدداد. اتحادیه اروپا از ايران فاصله خواهدگرفت اما فاصله گرفتن از ایران به معنی قطع رابطه کامل با ایران نیست و ایران با اتحادیه اروپا می‌تواند در سطح پایین‌تری رابطه تجاری خود را با اروپاحفظ کند.
به نظر شما اولویت‌های سیاست خارجی ایران چه چیزی باید باشد؟
سياست خارجی که تاکنون به کار بردیم هیچ‌کدام موفقیت آمیز نبود.برای ما محدودیت گاهی زیان‌هايی را به وجود آورده است.حضور ایران در کشورهای عراق، سوریه ولبنان سیاست درستي نبود.نظام بین المللی با حضور ترامپ تغییر کرده است و این تغییر با خود قواعد جدید را به وجود آورده که ما نمی‌توانیم این قواعد را نادیده بگیریم.آمریکا مساله ایران را به پدیده بین المللی تبدیل کرده است.حتي تیم‌هایی را به سراسر دنیا می فرستد تا جلوی معامله و مراوده کشورهای دیگر با ایران را بگیرند و در این کار جدی هستند.بنابراین گذشته ما جوابگو نیست و می‌تواند ما را به کج راهه ببرد.همان‌طور که در مورد يمن نتیجه‌ای نداشته و از آنجا خارج شده‌ایم ،باید دست به اقدامات روشن‌تر و صحیح‌تری بزنيم.پیشنهاد من این است که اگر قرار باشد وارد قلمرو مذاکره شویم، ابتدا به پیش‌شرط‌های طرف مقابل(همان‌طور كه در مذاکره با کره شمالی پیش شرط هايي برای آن گذاشت) عمل کنیم .یکی از پیش شرط ‌ها ،خارج شدن از سوریه و دیگري توقف فعالیت‌های موشکی ایران خواهد بود.