تهران در انتظار گام‌های عملی اروپا


پس از خروج آمريکا از برجام، ايران در انتظار واکنش مناسب ديگر کشورها بود تا نسبت به ماندن يا خروج از برجام تصميم‌گيري کند. در اين رابطه اتحاديه اروپا بارها اعلام کرده بود که تاکيد بر حفظ برجام دارد و ايران را اميداور کرده بود که بسته‌اي ارايه خواهد کرد تا رضايت ايران را جلب کند تا آنکه در اولين جلسه مشترک برجام که بدون حضور آمريکا برگزار شد، بسته‌اي ارايه شد که رضايت ايران را تامين نکرده است. در اين بسته اقدامات عملي که مردم ايران بتوانند نتايج برجام را لمس کنند مشاهده نشده و اروپا نتوانسته است قدرتمندي خودش را نشان دهد.
اروپاي بدون اراده
در اين رابطه چهارمين جلسه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي با حضور رييسان قوه قضاييه و مجلس و به رياست حجت الاسلام حسن روحاني برگزار شد که در اين جلسه پيشنهادهايي در جهت توسعه اشتغال، رونق توليد و بازار سرمايه و نيز تامين تسهيلات لازم براي اين هدف در بازار مالي کشور مطرح و تصويب شد. رييس جمهوري در اين جلسه با اشاره به مذاکرات خود با مقام‌هاي عالي رتبه اروپايي در سفر اخير و گفت وگوهاي تلفني تاکيد کرد که کشورهاي اروپايي اراده سياسي براي ادامه همکاري‌هاي اقتصادي براساس توافق هسته‌اي برجام دارند ولي تحقق اين امر نياز به برداشتن گام‌هاي عملي و اتخاذ تصميم‌هاي اجرايي مشخص دارد که بايد در زمان تعيين شده به نتيجه برسد.
اروپا دنبال اتلاف زمان


در همين رابطه يک عضو کميسيون امنيت ملي مجلس در تحليل بيانيه پاياني کميسيون مشترک برجام گفت: معتقدم با شيوه‌اي که اروپايي‌ها پيش گرفته‌اند چيزي عايد جمهوري اسلامي‌نخواهد شد جز اتلاف وقت و در واقع از بين رفتن فرصت‌هايي که براي کشور وجود دارد. محمدابراهيم رضايي در گفتگو با ايلنا افزود: دولت متاسفانه همه توان و فرصت‌ها را به اين علت که فکر مي‌کرد برجام مي‌تواند نسخه شفابخشي باشد و براي همه امور مورد نياز داخلي مورد استفاده قرار گيرد، از دست داد.نماينده خمين ادامه داد: الان هم به نظر من اروپا مي‌خواهد با اين مذاکرات بي‌نتيجه زمان را از بين ببرد تا ما نتوانيم در داخل با انسجام و توانايي‌هايي که داريم، مشکلات و همه نيازمندي‌ها را تامين کنيم. فکر مي‌کنم دولت در اين موضوع خيلي خوشبينانه پيش مي‌رود و بعيد مي‌دانم از اين مذاکرات چيزي عايد ملت و دولت ما شود.
وعده‌هاي توخالي
از سوي ديگر يک عضوکميسيون اقتصادي مجلس گفت: ادامه حضور ايران در برجام با وعده‌هاي توخالي و فاقد تضمين عملي و قوي به هيچ عنوان قابل قبول نيست و اروپا بايد در مذاکرات پيش رو اين موضوع را مدنظر قرار دهد. به گزارش ايلنا؛ علي اکبر کريمي‌گفت: اين پيام مکرر به کشورهاي اروپايي اعلام شده که بحث برجام يک تعهد جمعي بوده و آمريکا با عهدشکني عملا باعث شده تا جمهوري اسلامي‌ايران نتواند از امتيازات و موضوعات مورد توافق طرفين در برجام استفاده کند. اين موضوع و گلايه هم بعد از خروج ترامپ از برجام و هم در طول حضور اين کشور که تعهداتش با بدعهدي و کارشکني همراه بود، مطرح شده است.نماينده اراک افزود:‌ در صورتي که اين شرايط مهيا نشود و توافع هست‌ اي نفعي براي کشور نداشته باشد، باقي ماندن در اين توافق و اجراي تعهدات ناشي از آن به هيچ وجه براي ايران قابل قبول نيست.وي ادامه داد: طرف اروپايي توافق هسته‌اي اما پس از خروج آمريکا اعلام کرد که در توافق باقي مي‌ماند و ايران را هم تشويق به ادامه اين حضور کردند. پس از اين موضوع بود که در صحبت‌هاي مقام معظم رهبري و رييس جمهور اعلام شد که اروپا بايد به تهران تضمين بدهد که مي‌تواند برجام را بدون حضور واشنگتن ادامه بدهد.
بسته بدون حداقل‌ها
در همين رابطه يک کارشناس مسائل آمريکا گفت:بسته پيشنهادي اروپا حتي حداقل خواسته‌هاي ايران را هم تامين نکرده است.فواد ايزدي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: صحبت‌هاي آقاي روحاني در مورد تامين نشدن انتظارات ايران در بسته پيشنهادي اتحاديه اروپا کاملا صحيح است. بسته پيشنهادي حداقل خواسته‌هاي ما را هم تامين نکرده است.وي افزود: زماني که اروپايي‌ها مي‌گويند ما پايبند به برجام هستيم، اينگونه بايد حرف آنها ترجمه شود که ايران بايد محدوديت‌هاي هسته‌اي خود را ادامه دهد، اما زماني که بحث از خروج آمريکا و اقدامات آنها در قبال اين مسئله مي‌شود، سکوت مي‌کنند.کارشناس مسائل آمريکا تصريح کرد: دو ماه از نقض برجام توسط آمريکا گذشته است و اروپايي‌ها هيچ گونه اقدام عملي انجام نداده‌اند و با توجه به بسته‌اي که ارائه کردند به نظر مي‌رسد هدف آنها اتلاف وقت، معطل کردن ايران و ادامه محدوديت‌هاي ماست.ايزدي با اشاره به اينکه متن بيانيه اخير مشکلات زيادي دارد ادامه داد: در بند يک آمده، طرفين از تداوم اجراي توافق هسته‌اي و ادامه دادن آن اطمينان مي‌دهند. آنها در اين بند نسبت به خروج آمريکا از برجام و نقض تعهدات اين کشور فقط به اعتراض به اقدام آمريکا بسنده کرده اند. بند يک به اين شکل قطعا به نفع منافع ملي ما نيست و آن را تامين نمي‌کند.
اروپا بدون اقدامات عملي
همچنين يک عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با تاکيد بر اينکه اروپايي‌ها بايد از شفافيت و شجاعت بيشتري براي مقابله با فشارها و تحريم‌هاي غير قانوني آمريکا برخوردار باشند گفت: انتظار جمهوري اسلامي‌ايران اين است که اروپا متناسب با تعهداتش عمل کند که در اين شرايط وضعيت مي‌تواند قابل قبول باشد.علاء الدين بروجردي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به بسته پيشنهادي کشورهاي عضو برجام براي حفظ توافق هسته‌اي گفت: اروپايي‌ها بايد از شفافيت، صراحت و شجاعت بيشتري براي تعيين تکليف مقابل آمريکا برخوردار باشند تا بتوانند در برابر فشارها ناشي از تحريم‌هاي غير قانوني و هنجارشکنانه اين کشور در مقابل جمهوري اسلامي‌ايران به دليل خروج از برجام ايستادگي کنند.وي با تاکيد بر اينکه کلي گويي حلال اين مشکل نيست افزود:‌ تعهدات اروپايي‌ها درباره برجام مشخص است؛ لذا بايد اروپايي‌ها به کليه تعهداتشان عمل کرده و اقدامات عملي انجام دهند و دست از کلي گويي و صحبت بردارند.اين عضو کميسيون امنيت ملي تصريح کرد: اروپايي‌ها بايد در عمل نشان دهند در مقابل تحريم‌ها و فشار آمريکا چطور مي‌خواهند بايستند و چه کارهايي را مد نظر قرار دهند؛ لذا صحبت و بيانيه کارساز نيست. بروجردي تاکيد کرد:‌ انتظار جمهوري اسلامي‌ايران آن است که اروپايي‌ها به تعهدات برجامي‌خود پايبند بوده و متناسب با آن رفتار و عمل کنند. در اين شرايط اين وضعيت مي‌تواند قابل قبول باشد.