«جمنا»یی‌ها در انتظار نظر نهایی رئیس آستان قدس رضوی برای کاندیداتوری در انتخابات

رئیسی وارد می‌شود؟
گروه سیاسی – ابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات می‌شود یا نمی‌شود؟ این سوالی است که در روزهای گذشته رسانه‌ها و البته گروه‌های سیاسی به دنبال جواب آن بودند.
دیروز برخی از کانال‌های خبری نزدیک به اصولگرایان خبری مبنی بر استعفای ابراهیم رئیسی از هیئت نظارت بر انتخابات جهت کاندیداتوری ریاست جمهوری دوازدهم منتشر کرده‌اند. این خبر در حالی منتشر شده است که جلسه هیئت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم امروز (پنجشنبه) تشکیل می‌شود و سخنگوی شورای نگهبان نیز در این زمینه مطرح کرده که هرگونه خبری در این مورد در این جلسه اعلام خواهد شد. با این حال بسیاری از این رسانه‌ها، خبر تایید نشده استعفای رئیسی را به عنوان نشانه‌ای بر حضور وی در انتخابات دانستند.
آیت‌الله سید احمد خاتمی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری نیز در این باره گفت: از احتمال حضور سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ اطلاعی ندارم. وی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب، افزود: من درباره حضور یا عدم حضور آقای رئیسی در انتخابات هیچ گونه اظهار نظری نمی‌کنم و قصد ورود به این موضوع را ندارم.


نخستین بار در اواخر سال گذشته بود که نام سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ در لیست کاندیداهای مورد نظر جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) قرار گرفت که بلافاصله با واکنش دفتر وی مبنی بر اینکه «آیت الله رئیسی خدمت به زائران امام رضا (ع) را به ورود در مسائل سیاسی ترجیح می‌دهد» رو به رو شد؛ اما پس از آن با افزایش حمایت‌های برخی شخصیت‌های سیاسی اصولگرا و دعوت جمعی از تشکل‌های دانشجویی جناح راست برای حضور رئیسی در انتخابات اردیبهشت 96 بار دیگر موضوع کاندیداتوری تولیت آستان قدس رضوی مطرح شده است. در شرایطی که بر اساس برخی نقل‌قول‌ها از نزدیکان رئیسی، وی قرار است تا جمعه، 18 فروردین‌ماه، نظر نهایی خود درباره حضور یا عدم حضورش در انتخابات را اعلام کند، صبح امروز نیز مجمع دوم ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) برای کاهش کاندیداهای این جریان از 10 به 5 کاندیدا برگزار می‌شود. این جریان پیشتر 14 کاندیدای اولیه را معرفی کرده بود که در هفته جاری 4 کاندیدا را از این جمع حذف کرد و امروز 5 کاندیدا از 10 کاندیدای اولیه معرفی می‌شوند تا در نهایت از میان آن‌ها یک نفر انتخاب شود.
مکانیسم عملکرد در «جمنا» مشخص است
منیره نوبخت عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در همین رابطه به ایسنا گفت: مکانیسم جبهه مردمی برای انتخاب کاندیداها مشخص است و اینگونه نیست که پیش از برگزاری مجمع، کسانی از لیست ده نفره خط بخورند. وی در پاسخ به پرسشی درباره صحت موضوع «خط خوردن» چهار نفر از کاندیداهای لیست ده نفره جبهه مردمی، اظهار کرد: باید منتظر برگزاری مجمع ملی دوم جمنا بمانید. در آنجا همه چیز مشخص خواهد شد. نوبخت با تاکید بر اینکه شایعات بسیار زیادی درباره انتخاب کاندیداهای جبهه مردمی وجود دارد، گفت: مکانیسم عملکرد در جبهه مردمی مشخص است. در مجمع نخست براساس اکثریت آراء، افراد در مجمع دوم شرکت می‌کنند و گزینش از میان حائزین اکثریت آراء هم باز با مجمع دوم خواهد بود. نوبخت ادامه داد: مکانیسم جبهه مردمی برای انتخاب کاندیداها مشخص است و اینگونه نیست که پیش از برگزاری مجمع، کسانی از لیست ده نفره خط بخورند، مگر اینکه کسی حائز اکثریت آراء باشد و به مجمع دوم هم دعوت شده باشد اما خودش تمایل نداشته باشد و در آن مجمع حاضر نشود.
از دوقطبی‌سازی کاذب در انتخابات تمکین نمی‌کنیم
در حالی که «جمنا»یی‌ها همچنان زیر بار خط خوردن 4 نفر از فهرست 14 نفره اولیه خود نمی‌روند، مصطفی میرسلیم، کاندیدای حزب موتلفه در زمره این 4 نفر حذف شده مطرح است. این خبر واکنش محمدنبی حبیبی، دبیر کل این حزب را نیز به دنبال داشته است. وی در مصاحبه‌ای تاکید کرده است که موتلفه همچنان میرسلیم را کاندیدای خود می‌داند و حزبی با سابقه 50 ساله را پشتوانه محکمی برای او می‌داند. حبیبی تصریح کرده است که میرسلیم تا پایان تبلیغات انتخاباتی در صحنه رقابت باقی خواهد ماند. سید مصطفی میرسلیم نامزد پیشنهادی حزب موتلفه برای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در این باره به ایسنا گفت: ایجاد دو قطبی کاذب خروج از حق است و از آن تمکین نخواهیم کرد. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه اعلام کرده اید به حق تمکین می ‌کنید، شاخص‌های حقانیت در این موضوع را چه موضوعاتی  می‌دانید؟ اظهار کرد: نخستین معیار تشخیص حق در مکتب فکری ما، پیامبر گرامی اسلام و جانشینان بر حق ایشان اند که در زمان حاضر در ولایت فقیه متجلی است و باید چشم به رهنمود ایشان باشیم. تا به امروز توصیه های ایشان درباره انتخابات ریاست جمهوری شامل تلاش برای برگزاری انتخابات پرشور، عمل به مُرّ قانون و پرهیز از دو قطبی‌سازی بوده است. به عنوان نمونه اقداماتی که در آن خلاف قانون باشد یا دو قطبی کاذب پدید آورد خروج از حق است و از آن تمکین نخواهیم کرد.     این فعال سیاسی درباره اینکه چگونه باید اقدام کرد تا مردم حق را انتخاب کنند تصریح کرد: مناظرات فرصت خوبی  است که از آن برای معرفی آنچه حق می‌دانیم، استفاده کنیم. هیچ تبلیغی بهتر از بیان مستقیم دیدگاه‌ها با مردم و تبیین تمایز نگاه‌های نامزدها در این ظرف نیست. هرچند نمی‌توان نادیده گرفت که گاهی رفتارهای ناسالمی در مناظرات شکل گرفته و ناحق را حق نشان داده است. این کژرفتاری‌ها موجب صرف نظر از چنین فرصت مغتنمی نخواهد شد و قطعا در مناظره‌ها تلاش خود را برای معرفی دیدگاه‌های  خود خواهیم کرد، البته باید مراقبت هم نمود که رفتارهای فریبکارانه موجب وارونه‌انگاری حقیقت نشود.
دوری قالیباف از کاندیداتوری، حمایت از کاندیدای
مقابل روحانی
مجمع «جمنا» در شرایطی امروز برگزار می‌شود که یکی از 10 گزینه آن‌ها برای انتخابات، حضور خود در انتخابات 96 را منتفی اعلام کرده است. محمدباقر قالیباف که سابقه حضور همراه با شکست در دو انتخابات 84 و 92 را در کارنامه دارد درخصوص نامزدی خود در انتخابات 96 گفت: بنده هیچ درخواستی برای نامزدی نداشته و ندارم. وی ابراز عقیده کرد: وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور در شرایط بحرانی قرار دارد و تردیدی وجود ندارد که شرایط فعلی در نتیجه سوءمدیریت و ناکارآمدی دولت فعلی است. لذا برای هر فرد دلسوزی تلاش برای جایگزین کردن رئیس‌جمهوری مناسب به جای رئیس‌جمهور فعلی در 29 اردیبهشت ضرورتی انکارناپذیر برای مردم است. وی همچنین اضافه کرد: این هدف راهبردی و مهم بدست نخواهد آمد، مگر با به کار گرفتنِ همه ظرفیت‌های مردمی و دلسوزان انقلاب و کشور و اجماع بر سر کاندیدایی که صلاحیت، قابلیت و مقبولیت داشته باشد. امروز جامعه ما به همگرایی و نگرشی فراتر از ملاحظات حزبی و گروهی نیاز دارد. قالیباف تصریح کرد: خوشبختانه ضرورت همگرایی به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است و من هم از همه تلاش‌هایی که توسط نیروهای مردمی انقلاب انجام شده است تشکر می‌کنم. در ضمن همانطور که طی نامه‌ای اعلام کردم هیچ درخواستی برای نامزدی نداشته و ندارم ولی تمام تلاشم را در جهت کمک به پیروزی گزینه مطلوب در انتخابات ریاست جمهوری به کار خواهم گرفت. بر اساس گزارش دفتر محمد باقر قالیباف، وی در پایان افزود: معتقدم همه کسانی که به دنبال نجات کشور از بحران های اقتصادی و اجتماعی هستند باید با اتحاد و یکپارچگی برای تحقق هدف رفع بحران مدیریت کلان کشور، کارآمدی و تغییر دولت فعلی تلاش کنند.
رئیسی می‌آید؟
پیشتر شایعاتی مطرح شده بود که در صورت حضور سید ابراهیم رئیسی در صحنه رقابت‌های انتخاباتی، محمدباقر قالیباف صحنه را به نفع وی ترک کرده و در عوض معاون اول او خواهد شد. هر چند این خبر و چنین قراری از سوی نزدیکان هر دو نفر رد شد، اما تحلیل‌ها حکایت از آن دارد که انصراف قالیباف در کنار آزموده شده دانستن وی در دو انتخابات پیش از این و البته حاشیه‌هایی که برای شهردار فعلی تهران در ماجراهای املاک نجومی و فاجعه پلاسکو رخ داد، در مسیر کاندیداتوری رئیسی است. رئیسی را بهترین کاندیدا برای اصولگرایان می‌دانند که اغلب اصولگرایان روی وی اجماع دارند. با این حال چالش‌هایی مثل نداشتن سابقه اجرایی قوی، حضور احتمالی برخی کاندیداهای اصولگرا و البته وجود شایعاتی درباره عدم پذیرش امضای مرامنامه جمنا از سوی رئیسی، همچنان بر سر راه اصولگرایان وجود دارد. چالش‌هایی که شاید اعلام نهایی کاندیدا شدن یا نشدن وی بتواند پاسخی برای آن‌ها باشد.
سایر اخبار این روزنامه
حادثه شیمیایی در ادلب خشم جهانی را برانگیخت شلیک به قلب مذاکرات سوری زلزله ای به بزرگی 6 ریشتر و پس لرزه هایش بخش هایی از خراسان رضوی را لرزاند لرزه بر تن خراسان تخریب 40 تا 100 درصدی چندین روستا‌ انتخابات و شعار هایی که اجزایشان منجر به بحران می شود پوپولیسم کاندیداها بر محور اقتصاد «ابتکار» از قیمت انواع میوه‌ در فصل بهار گزارش می‌دهد نوبرانه‌هایی به قیمت طلا! تنها دو سال دیگر برای بهره‌وری از طرح هیرکانی برای تولید زیست‌توده باقی مانده است شهرام نیا: فرصت هایی برای معرفی کاندیداها بدون مغایرت با قانون انتخابات کشور فراهم می شود علی محقق چرا سراغ رئیسی رفته اند؟ در جلسه هیات وزیران مطرح شد اعضای دولت از روحانی در انتخابات حمایت می‌کنند «جمنا»یی‌ها در انتظار نظر نهایی رئیس آستان قدس رضوی برای کاندیداتوری در انتخابات پرسپولیس با شکست پیکان به قهرمانی نزدیک تر شد روحانی در جلسه هیات ویژه گزارش ملی حادثه ساختمان پلاسکو: برای نخستین‌بار بررسی حادثه‌ای ملی توسط هیاتی مستقل و علمی انجام شد