توجیه وزیر ارتباطات از طرح فیلترینگ اینستاگرام

گروه فناوری- حجت‌الاسلام محمد مصدق، معاون اول دادستان کل کشور خبر داده است که فیلترینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام در دستور کار قرار گرفته است‌. با اینکه دلیل مطرح شدن فیلترینگ اینستاگرام فعالیت برخی سلبریتی‌ها و سوءاستفاده از خیرخواهی مردم و اخذ پول به بهانه کمک به خیریه عنوان شده اما بسیاری بر این باور هستند که علت اصلی این موضوع، اضافه شدن تماس تصویری و قابلیت IGTV به شمار می‌رود که رقیب بزرگی برای صداوسیمای کشور است‌. اینستاگرام به تازگی امکان انتشار ویدئوهای یک ساعته را به کاربران خود داده است و با افزودن قابلیت IGTV به نوعی شبکه‌ای تصویری ایجاد کرده که می‌تواند رقیبی سرسخت و جدی برای صداوسیما باشد‌. فعالیت سلبریتی‌ها، آن هم سلبریتی‌ای که در کشور ساکن است را می‌توان از طریق مقامات قضایی پیگیری کرد اما با IGTV به این راحتی‌ها نمی‌توان رقابت کرد‌. اگرچه برخی از نابازیگران سوءاستفاده‌چی به نام کمک به زلزله‌زدگان، بیماران و دیگر موارد از مردم پول دریافت کرده اما برای کمک هزینه نکرده‌اند، نابازیگرانی که هرگز در حرفه خود موفق نبوده‌اند از طریق حاشیه‌سازی در اینستاگرام به شهرت رسیده‌اند.
تبلیغات برای برخی «شاخ‌های اینستاگرامی» نیز درآمدهای کلانی به همراه داشته و بسیاری از افراد نابخرد با فعالیت در اینستاگرام نام و نشانی یافته‌اند اما همین اینستاگرام ابزار مناسبی برای فرهنگ‌سازی، معرفی نابازیگران و سلبریتی‌های پوچ و توخالی و راه‌اندازی پویش‌های مردمی است‌. اینستاگرام وسیله بسیار خوبی برای ترویج فرهنگ رانندگی، رفتار مناسب با طبیعت و آموزش به مردم است‌. با این همه برخلاف گفته‌های محمدجواد آذری‌جهرمی حتی اگر ماجرای فیلترینگ اینستاگرام با هدف منحرف کردن ذهن مردم مطرح شده باشد باز هم امکان اجرا شدن آن وجود دارد‌.
جلوگیری از فعالیت سوءاستفاده‌چی‌ها با فیلترینگ!
پیگیری برای فیلتر اینستاگرام به دلیل سوءاستفاده برخی از کاربران این شبکه و جمع‌آوری پول از دیگر کاربران جدیدترین خبر از سلسله خبرهای فیلترینگ به شمار می‌رود‌. حجت‌الاسلام محمد مصدق معاون اول دادستان کل کشور درباره برخورد با کلاهبرداری‌های سلبریتی‌های اینستاگرام به بهانه جمع‌آوری کمک برای افراد بی‌بضاعت، گفته: فیلترینگ اینستاگرام در دستور کار قرار گرفته و آقای خرم‌آبادی در معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور به صورت جدی پیگیر این موضوع شده و باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد‌. وزیر ارتباطات اما با رد این اظهارنظر، پیگیری برای فیلتر اینستاگرام را یک موضوع قدیمی عنوان کرد‌.


سلبریتی‌های سوءاستفاده‌چی یا رقیب صداوسیما
به نظر می‌رسد دلیل اصلی مطرح شدن فیلترینگ اینستاگرام رقابت آن با صداوسیما باشد اما حجت‌الاسلام محمد مصدق، معاون اول دادستان کل کشور عقیده دارد این مسایل باعث بی‌اعتمادی به نهادهای متولی امر کمک‌رسانی به مردم شده: ما باید با عملکرد خودمان دست این افراد را قطع کنیم و اعتماد را به جامعه بازگردانیم‌. مصدق گفت: در همین راستا فیلترینگ اینستاگرام در دستور کار قرار گرفته و خرم‌آبادی معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور به صورت جدی پیگیر این موضوع شده و باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد‌. از سویی دیگر شبکه‌های اجتماعی خارجی از جمله اینستاگرام و تلگرام در دی ماه برای چند روزی دچار اختلال و از دسترس کاربران ایرانی خارج شدند‌. در آن زمان اگرچه برخی از شایعات از مسدود شدن دائمی این شبکه‌های اجتماعی خبر می‌داد اما محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این موضوع را تکذیب کرد و گفت: شایعه‌هایی که در خصوص قطع دائمی شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود صحت ندارد و به نظر می‌رسد هدف آنها ایجاد نارضایتی‌های اجتماعی و بدبینی عمومی است‌.
با وجود این، پس از گذشت چند روز طبق اظهارات وزیر ارتباطات این دو برنامه رفع فیلتر شدند هرچند برخی به رفع فیلتر آنها و به‌ویژه اینستاگرام اعتراض داشتند‌. اما داستان فیلترینگ که در این سال‌ها و با گسترش شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های متعدد همواره وجود داشت، به همین جا ختم نشده و در نهایت فیلتر شدن تلگرام را در پی داشت که از اواسط اردیبهشت‌ماه سال‌جاری تا امروز ادامه دارد‌.
دلیل اصلی فیلترینگ چیست
بعد از اضافه شدن تماس تصویری و قابلیت IGTV، گمانه‌زنی‌هایی در خصوص فیلترینگ اینستاگرام یا دست‌کم مسدود شدن این دو قابلیت شده بود‌. حسین فلاح جوشقانی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز درباره احتمال فیلترینگ اینستاگرام به دیجیاتو گفته بود که این سازمان هیچ برنامه‌ای مبنی بر فیلتر کردن این شبکه اجتماعی یا بخشی از آن ندارد‌. با این حال مانند سابق، شاهد ورود قوه قضاییه به مساله فیلترینگ آخرین شبکه اجتماعی باقی مانده در ایران هستیم‌.
تخصصی در تعقیب و گریز ندارم!
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اما خبرهای منتشر شده مبنی بر فیلترینگ اینستاگرام را منحرف کردن اذهان عمومی از ماجرای شفاف‌سازی مالی شرکت‌های وارد‌کننده موبایل و کامپیوتر دانست‌. از سویی دیگر او درباره تعقیب قضایی افرادی که از فیلترشکن استفاده می‌کنند گفت تخصصی در تعقیب ندارم‌. محمدجواد آذری‌جهرمی، گفت: با نمایندگان مردم ارتباط خوبی داریم و طی روزهای اخیر جلسات خوبی داشتیم‌. در رابطه با برخی پیام‌رسان‌های فیلترشده که در قالب‌های دیگر به فعالیت می‌پردازند اطلاعیه داده‌ایم‌. به گزارش ایسنا، آذری‌جهری در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به اظهارات اخیر دادستان اصفهان مبنی بر پیگیری و دستگیری نهادها و افرادی که از فیلترشکن برای ورود به شبکه‌های فیلترشده همچون تلگرام استفاده می‌کنند، اظهار کرد: تخصصی در رابطه با تعقیب ندارم، باید جزییات این موضوع را از وی پیگیری کنید‌. وی سپس درباره آخرین اخبار مربوط به شرکت‌هایی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند، گفت: در رابطه با شرکت‌هایی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند‌، شفاف‌سازی شده است‌. آذری‌جهرمی در ادامه گفت: طبیعتا نمایندگان مجلس به عنوان وکلای مردم هم سوالات و هم پیشنهاداتی دارند. طی دو روز گذشته جلسات مفصلی با نمایندگان محترم در فراکسیون‌های مختلف داشتیم و تبادل نظر صورت گرفت‌. هم نظرات آنها و هم توضیحات لازم را شنیدیم. این فرآیند آغاز شده و رسیدگی‌ها انجام شده است‌. منتظریم سازمان تعزیرات جواب پیگیری‌هایشان را بدهد‌.
فیلترینگ تازگی ندارد!
اگرچه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام مخالفت کرده اما به نکته خوبی اشاره کرده است. موضوع فیلترینگ در ایران تازگی ندارد، از زمان ظهور شبکه‌های اجتماعی محبوب مردم همچون فیس‌بوک، فیلتر کردن آنها در دستور کار قرار گرفته و این روندی است که همچنان ادامه دارد، چه وزیر ارتباطات موافق آن باشد و چه مخالف!به گزارش مهر، محمدجواد آذری‌جهرمی در توئیتی گفت: موضوع پیگیری برای فیلتر سرویس‌های مختلف اینترنتی تازگی ندارد‌. رفع فیلتر توئیتر در صف انتظار جلسه کارگروه تعیین مصادیق قرار دارد‌. آنچه تازگی دارد طرح یک موضوع قدیمی توسط برخی از رسانه‌ها برای انحراف افکار عمومی از مطالبه‌گری شفاف‌سازی سوء‌استفاده‌کنندگان ارزی اخیر است‌. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: آنچه تازگی دارد، طرح یک موضوع قدیمی توسط برخی رسانه‌ها برای انحراف افکار عمومی از مطالبه‌گری شفاف‌سازی سوءاستفاده‌کنندگان ارزی اخیر است‌. گفتنی است طرح رفع فیلتر توئیتر بایگانی شده و در مجلس مطرح نمی شود.
((تومانd قیمت برخی از موبایل ها
SONY XZ1 4500000
VZ 5600000
XZ2 7000000
SAMSUNG S9 5750000
S9+ 5770000
A520 2220000
Apple iPhone 8 plus 8500000
iPhone X 9500000
iPhone 8 7500000
iPhone 8 plus (256) 8200000
Nokia N5 1210000
N8 2450000
HUAWEI mate 10 2720000
Nova 3e 2090000
جدول قیمت برخی ازتبلت ها (تومان)
Lenovo TAB4 10 16G 1560000
Tab 7 Essentia- TB-7304I 775000
 IdeaPad Miix 310 2097000
Yoga Tab 3 8.0 YT3-850M - B 1571000
MICROSOFT Surface 3 - A 4349000
Surface Pro 4 - B 6957000
 Surface Pro 2017 - E 19290000
ASUS ZenPad 3S 10 Z500KL 1729000
 ZenPad 8.0 Z380KNL 4G 1227000
Apple iPad 9.7(تبلت) 5400000
iPad 10.5 (تبلت) 9150000
SAMSUNG TAB S3(تبلت) 3700000